Elevii, despre ei insisi.

Redactia
Vacanta Vine, Marea Buimaceala Abia Incepe. Cine se ocupa de orientarea profesionala a absolventilor de licee? .

"Cand o sa fiu mare, eu vreau sa ma fac..."

In mai nici unul dintre liceele Capitalei nu este cunoscut foarte bine termenul de "orientare profesionala". De ce oare? Avem noi mai putina nevoie de indrumare decat elevii de prin alte tari vestice si - vorba vine - "ceva" mai dezvoltate? Suntem noi oare atat de "atotstiutori" incat posibilitatea unui cat de mic ajutor sa ne scandalizeze sau sa ne displaca? Nicidecum. Doar ca nimeni nu s-a gandit. Si daca s-a gandit... nu s-a facut. Si daca s-a facut... nu s-a vazut.

Escaladand cu greu drumul intre fraze complicate precum: "Cand o sa fiu mare, eu vreau sa ma fac..." si "M-am hotarat pentru facultatea...", liceenii zilelor noastre - mai de voie, mai de nevoie - isi aleg cariera la intamplare. Si nici macar nu si-o aleg, pentru ca nu prea au cum: "M-am hotarat sa dau la Drept" (spune cineva, dupa patru ani de profil umanist) "pentru ca am auzit ca se castiga bine si pentru ca este o facultate <<la moda>>". Cu mici exceptii, elevii din clasele mari nu au optiuni pentru viitorul lor. Se orienteaza dupa ureche. Nimeresc adesea in meserii pentru care n-au nici un fel de valente. Toti ne intrebam unde vrem sa dam si ce vrem sa facem in viata, dar daca nu esti in profesia respectiva, nu poti sti exact ce te asteapta. Ti se spune, de exemplu, ca sa fii fotoreporter e bine si frumos. Nu-ti spune nimeni ca poate nu reusesti sa gasesti de lucru in bransa si ramai pe drumuri fara un ban. Asta o afli mai tarziu, singur. Frumosul e frumos, binele... mai incolo. Tot ceea ce stim despre o meserie aflam de la televizor, din ziare sau din familie. Suprafata. Un prieten mi-a spus odata ca este top-model. Mainile lui apareau prin toate reclamele si eu habar nu aveam ca exista si modele numai pentru anumite parti anatomice. Ar trebui sa fie cineva care sa-ti explice - fie si numai o ora pe saptamana - substratul diferitelor profesii. Chiar optional, in afara scolii.

Adevarul este ca elevii din clasele mari trebuie sa fie ajutati sa se orienteze profesional. Putini sunt aceia care isi aleg viitoarea meserie "in totala cunostinta de cauza", desi peste 90% din actualii liceeni sunt absolut siguri ca vor sa mearga la facultate. Si pentru ca de fapt si de drept intre ei "se dospeste noua generatie", ne-am gandit sa va prezentam in continuare cate ceva din ce se mai spune prin licee despre invatamant si legatura lui cu ziua de maine.

Ghiulbenghian Edmond, 17 ani, capitanul echipei de baschet din liceul "Miguel Cervantes"
"Cred ca in ziua de azi, ca sa fii cineva, ai doua posibilitati: Dreptul sau A.S.E.-ul"


Sistemul de invatamant in forma actuala ma nemultumeste. Personal, m-as lasa mai mult influentat de procedeul din tarile Occidentale, as reduce materia si as transforma-o in pura cultura generala. Sustin foarte mult ideea evaluarii elevului de catre profesor la nivel psihologic si cultural, pentru crearea claselor pe diferite profiluri - si nu ma refer neaparat la cele standard de pana acum. In Romania, situatia economica a elevului este mult ingreunata - fie direct, fie indirect - prin statutul parintilor (ca sa nu mai vorbim de cea a studentului!). Cred ca in ziua de azi, ca sa fii cineva, ai doua posibilitati: Dreptul sau A.S.E.-ul. Mie mi-ar fi placut sa fac sport de performanta dar, pe de o parte, lipsa banilor te impiedica sa-ti faci din sport o profesiune, iar pe de alta parte a intervenit si decizia parintilor: atat mama, cat si tatal meu isi conduc propriile afaceri, iar eu va trebui sa preiau stacheta dupa terminarea facultatii. Oricum, daca as putea, as pleca in strainatate. As pleca si m-as intoarce numai cand Romania va reveni pe linia de plutire, adica peste vreo 20 sau 30 de ani, din pacate.

Anton Alina, 17 ani, informatica
"Cred ca viitoarea profesie se alege in functie de ceva la care te pricepi cat de cat"


Dupa ce voi termina liceul, cred ca voi da mai departe la A.S.E. - relatii internationale - pentru ca imi place sa calatoresc si pentru ca am posibilitatea sa folosesc limbile straine pe care le-am studiat. Cred ca, in general, viitoarea profesie se alege in functie de ceva la care te pricepi cat de cat. Bineinteles ca ar fi bine sa se introduca cel putin optional cursuri de orientare profesionala in licee, desi sunt deja foarte multe materii si informatii intr-o perioada scurta de timp. Ar fi bine sa se introduca si "pachetele de materii", adica posibilitatea de a alege ceea ce te intereseaza, ceea ce iti este folositor in viata. Oricum, in general, mi se pare ca invatamantul - din punctul acesta de vedere - a ramas la fel. Numai ca profesorii se preocupa de elevi mai putin decat inainte, nu mai sunt interesati daca se invata sau nu.

Falan Mircea, 18 ani, sportiv de performanta
"In alegerea profesiei conteaza destul de mult si banii"


Cu sportul, in ziua de astazi, nu castigi nimic din punct de vedere material. Castigi doar sentimental si moral. Mie imi plac mult cantonamentele, concursurile, prietenii pe care mi-i fac in lumea echilibrata a sportului. Oricum, in alegerea profesiei conteaza destul de mult si banii (vreau sa dau la Academia de Politie), iar sportul de performanta, mai ales la juniori, nu este deloc sponsorizat. Daca voi intra la facultate, va trebui sa renunt la sport. In ceea ce priveste reforma actuala din invatamant, mie-mi convine, pentru ca am mai mult timp liber pentru antrenamente. Ar mai trebui insa scoase din materii si simplificata programa.

L.C., 19 ani, matematica-fizica
"Mai ales noi, cei din clasa a Xii-a, ne schimbam optiunile profesionale de la o zi la alta, in functie de <<zvonul saptamanii>>"


Marea schimbare - anuntata cu surle si trambite - in sistemul de invatamant s-a facut, de bine de rau, dar eu credeam ca mai apucam si celebra luminita de la capatul tunelului, ca pana acum... nimic, intuneric bezna. Aud mereu la radio sau la televizor ca ne straduim sa fim in rand cu Occidentul, dar se vede treaba ca ori nu ne straduim destul, ori ne straduim prea tare, ca eu n-am mai vazut niciodata o buimaceala ca acum. Mai ales noi, cei din clasele a Xii-a, ne schimbam optiunile de la o zi la alta, in functie de "zvonul saptamanii": materii optionale, materii obligatorii, facultate platita sau facultate de stat, programa cutare sau cutare... nici nu mai stii ce sa alegi. Concurenta este, oricum, foarte mare si stim cu totii ca in ziua de azi "cum iti asterni, asa vine altul si se culca in locul tau". Ce atata "orientare profesionala"? Daca nu te-ai orientat pana acum, dezorientat ramai. Ce vreau sa fac dupa ce termin liceul? Pe scurt, bani. Personal, sunt adeptul zicalei "meseria e bratara de aur", dar mai sunt unii care spun ca e periculos sa porti bijuterii in ziua de astazi. Fiecare, cum poate. Oricum, pana la urma, ramanem impreuna si la bine si la... mai bine.

F.D., 17 ani, informatica
"Initiativa reprezentarii elevilor in consiliile profesorale este foarte buna"


Eu zic ca totusi, incet-incet, incepem sa ne miscam. Initiativa reprezentarii elevilor in consiliile profesorale este foarte buna (acolo unde se aplica). Informatica este acceptata si recunoscuta si cred ca are un viitor puternic. Cand termin liceul, sper sa intru la A.S.E., pentru ca este una din facultatile de perspectiva in Romania. Este bine ca, in sfarsit, s-a pornit si reforma in invatamant, dar cred ca ar trebui adaptata la mentalitatea si posibilitatile noastre materiale. Sper ca pe viitor sa fie bine. Orice ar fi, trebuie sa ai speranta in viitor.

Ancheta realizata de
Lidia Semsedin,
eleva in clasa a Xii-a la Liceul "Miguel Cervantes" din Bucuresti