Iarna cu ingeri

Adriana Rotaru
Sarbatorile iernii aduc totdeauna povesti si miresme de ingeri. Venirea anului 2000 le sporeste si mai mult actualitatea. Majoritatea locuitorilor Terrei cred ca fiecare om are ingerul sau pazitor. Dar cine sunt ei? Exista o biografie "ingereasca"? Ce stim de fapt despre solii ceresti?

Concentrata asupra lui Dumnezeu-Tatal, a lui Iisus si a Fecioarei Maria, precum si asupra catorva sfinti importanti, biserica ramane destul de rezervata cand e vorba de ingeri. Nici "Cartea Cartilor", Biblia, nu face risipa de detalii. Cele mai multe informatii sunt furnizate de Enoh. Scrierile legendarului intelept din antichitatea precrestina sunt o adevarata mina de aur pentru cei ce indragesc si vor sa cunoasca mai indeaproape fapturile inaripate. La fel si textele unui teolog sirian, a carui ierarhie ingereasca se regaseste mai tarziu la Toma d"Aquino si Dante Alighieri.
In decursul secolelor, peste imaginea acestor intermediari intre Dumnezeu si oameni s-a suprapus o amprenta istorica, o tendinta de reactualizare perpetua, de adaptare la spiritul fiecarei epoci. Din toate acestea a rezultat in final un portret ce contine numeroase trasaturi umane. Ingerii sunt generosi si duiosi, dar pot fi si aspri, necrutatori. Ei au indeletniciri diferite, fac parte din ierarhii, sunt disciplinati si supusi. De ce ne-am mira, asadar, ca pamantenii ii simt ca de-ai lor? Iar prezenta lor nu este observata numai la noi. O ancheta efectuata recent in Germania, in randul populatiei de diverse varste si ocupatii, a pus in evidenta faptul ca 48% dintre subiecti, majoritatea femei, cred ca au un inger pazitor personal. Fiecare a zecea persoana chestionata e convinsa ca a avut candva de-a face cu un inger, l-a vazut sau l-a simtit. In varful topului se afla, insa, americanii. In proportie de 74%, ei cred ca fiecarui om ii este harazit inca de la nastere un inger care il conduce prin viata si il ajuta sa treaca in lumea de dincolo.

Cu aripi sau fara

Infatisarea
In secolul al V-lea s-au impus reprezentarile inaripate ale ingerilor, urmandu-se modele din mitologia greaca: Eros si Nike. Dimpotriva, invatatul Toma d"Aquino, care apartinea bisericii, afirma ca ei sunt "fiinte nemateriale", ce au insa posibilitatea sa foloseasca un invelis trupesc atunci cand intra in contact cu oamenii.
Sexul
Conform traditiei crestine, sunt fapturi asexuate, insa evreii ii considera a fi de sex masculin.
Cum se inmultesc?
Numarul ingerilor buni creste pe masura ce sufletele unora dintre pamantenii ce trec pragul mortii sunt primite in cetele lor.

Ierarhia cereasca
Raiul nu poate functiona fara un riguros mecanism de conducere. Iata care sunt posturile de comanda si functiile lor:
Serafimii - au sase aripi si zboara cantand in jurul tronului lui Dumnezeu
Heruvimii - stau de straja Raiului, inarmati cu sabii de vapaie
Tronurile - (sau scaunele) - sunt o categorie misterioasa si se infatiseaza sub forma unor faclii sau roti de foc
Domniile - stabilesc atributiile ingerilor si supravegheaza universul
Stapaniile - se ocupa cu precadere de miracolele savarsite pe pamant
Puterile - apara cerul de diavoli
Incepatoriile - (sau capeteniile) - protejeaza orasele, tarile si popoarele de pe pamant, precum si religia
Arhanghelii - se afla neincetat in activitate, indeplinind mai multe functii
Ingerii - sunt zburatorii cei mai marunti, care ii supravegheaza pe oameni si le aduc mesaje din cer

Indeletniciri ingeresti

Transmiterea de mesaje
Cel mai cunoscut dintre mesagerii ceresti este Gavriil, care a anuntat Fecioarei Maria nasterea lui Iisus Hristos.
Protectia
Alaturi de fiecare om sta un inger pazitor. Sfintii sunt protejati de mai multi ingeri.
Pedeapsa
Solii lui Dumnezeu pot reactiona cu destula duritate atunci cand se incalca legea Lui.
Paza
Intrarea in Rai e controlata de heruvimi, iar la portile cerului vegheaza puterile.
Indeplinirea sentintei finale
Oamenii mor sub sarutul ingerilor mortii, care apoi insotesc sufletele pana la cer. In cazuri speciale, aceasta indatorire ii revine insusi arhanghelului Mihail.
Dezvaluirea si pastrarea tainelor
Cateodata, ingerii trebuie sa le dea oamenilor o mana de ajutor, pentru ca ei sa poata intelege mesajele divine. In acelasi timp, ei asigura un veritabil "serviciu secret" ceresc care are rolul de a-i impiedica pe muritori sa spioneze tainele lui Dumnezeu.
Tinerea la zi a evidentei
Ingerii noteaza cu meticulozitate in Cartea Vietii faptele bune si rele ale fiecarui om. Bilantul definitiv se va face la Judecata de Apoi.
Lupta
In ziua Judecatii de Apoi, armatele ceresti, conduse de Arhanghelul Mihail, vor infrunta intr-o batalie decisiva cele 133 de legiuni ale iadului.

Ingerii cazuti

Potrivit stiintei oculte iudaice, Cabala, din cei 300.655.722 de ingeri, 133.306.668 - adica aproape jumatate - sunt rai. O legenda atribuie femeilor vina pentru coruperea lor. Atrasi de frumusetea muritoarelor, locuitorii cerului au coborat pe pamant si s-au desfranat cu femeile. Ratacirea lor a starnit mania lui Dumnezeu, care i-a condamnat sa fie intemnitati in haurile subpamantene.
Fratii mai mari ai crestinilor
Probabil ca tinerii se afla mai aproape de starea ingereasca. Sau macar unii dintre ei. De aceea, ni s-a parut ca interlocutorul ideal pentru o convorbire despre ingeri ar fi tocmai pastorul sufletesc al celor mai tineri dintre credinciosi, parintele Vasile Gavrila, parohul Paraclisului Universitar "Sfantul Nicolae" din Bucuresti.

- Lumea pare mai plina de ingeri ca niciodata. Am citit undeva o vorba foarte frumoasa a Sfantului Grigore Dialogul, care spune ca "ingerii au iesit din Dumnezeu ca scanteia din cremene". In ce moment al creatiei au aparut ei?
- Pornind de la documentele scripturistice, majoritatea sfintilor parinti sunt de parere ca ingerii au fost creati inaintea oricarei alte forme de existenta. Cartea Facerii, in capitolul 1, versetul 1, ne spune ca la inceput Dumnezeu a facut cerul si pamantul. Prin cer nu intelegem aici forma aceasta vazuta, ceea ce zarim noi deasupra pamantului, bolta albastra si instelata, ci lumea nevazuta, lumea ingerilor, creata inaintea celei vazute si - cu certitudine - inaintea omului.
- In ce scop au fost creati ingerii, care le este menirea?
- Insusi numele lor ne-o spune. Cuvantul "inger" provine din grecescul "anghelos", care inseamna "mesager". Vedeti, aici intervine un lucru aparent paradoxal. Desi sunt fiinte superioare atat prin natura lor, cat si prin desavarsirea pe care au dobandit-o prin consecventa lor in bine, ingerii au o menire ce ar putea parea inferioara - si anume aceea de a sluji. Trebuie sa intelegem ca slujirea este o relatie cu dublu sens. Cineva superior il slujeste pe cel inferior si acesta, la randul sau, il slujeste pe cel mai presus de sine. Cel mai mic slujeste pentru a se putea impartasi din superioritatea, din maretia celuilalt, din nazuinta de a ramane in comuniune cu el si din necesitatea de a se bucura de protectia lui. Cel mai inalt slujeste din dorinta de a-l ocroti pe cel inferior si slab. Ingerii savarsesc amandoua aceste slujiri. Ei Il slujesc in primul rand pe Dumnezeu, facand cunoscuta voia Lui, legea lui Dumnezeu si veghind la indeplinirea ei, iar in al doilea rand pe om. Ei protejeaza universul, creatura, il protejeaza pe om. Mai mult decat atat: il ajuta la mantuire.
- In limbajul uzual, obisnuim sa aplicam denumirea generica de "ingeri" tuturor puterilor ceresti, care se deosebesc totusi intre ele. In ce constau aceste deosebiri?
- Toti sunt intr-adevar ingeri, adica, asa cum aratam, mesageri si slujitori. Iar, inainte de a ne opri asupra deosebirilor dintre ei, as dori sa spun ca, dupa sfintii parinti, ingerii sunt foarte multi. "Miriade de miriade", scrie Sfantul Dionisie Areopagitul in "Ierarhia cereasca", o carte extraordinara, una dintre operele fundamentale ale teologiei. Sfantul Ioan Gura de Aur ne spune ca exista "infinituri de puteri netrupesti", Clement Alexandrinul vorbeste si el de "un numar infinit", si asa mai departe. Asta ne arata ca puterea lui Dumnezeu de a crea este nemarginita. Aceasta infinitate de ingeri se grupeaza in categorii pe diverse trepte. Deja sfantul Apostol Pavel, in epistola catre efeseni, mentioneaza o ierarhie sumara. Cel ce face o ierarhizare detaliata si foarte concreta este Dionisie Areopagitul. El numeste trei cete, alcatuite fiecare din cate trei grupari de ingeri. Trei, dupa modelul dumnezeiesc al Treimii, reprodus in intreaga creatie. Trebuie sa mai retinem ca inlauntrul acestei ierarhii superioritatea unora fata de altii este relativa, pentru ca - asa cum ne invata Sfantul Dionisie Areopagitul - toti cresc, se afla intr-o continua miscare de desavarsire, astfel incat fiecare treapta ajunge la un moment dat sa ia locul celeilalte. E ca un cerc in care se rotesc neintrerupt, toti slujind lui Dumnezeu si oamenilor.
- Care sunt cele trei cete?
- Cea dintai, in ordine descrescatoare, se compune din serafimi, heruvimi si scaune, care stau in imediata apropiere a tronului ceresc. In rugaciuni intalnim asemenea descrieri: "heruvimii cei cu ochi multi", si "serafimii cu cate sase aripi". Cum trebuie sa le interpretam? Noi nu beneficiem de o cunoastere directa a acestor realitati. Pornim asadar de la revelatia dumnezeiasca continuta in Sfanta Scriptura si in traditie, la care se adauga adevarurile descoperite de Dumnezeu sfintilor parinti. Astfel am ajuns la aceasta cunoastere pe care o imbracam in simboluri si forme pentru a o face accesibila. Iata, heruvimii sunt infatisati ca si cum ar avea ochi peste tot, peste toata fiinta lor, desi, bineinteles, ei n-au trup. Ochiul este organul care ne aduce vederea, lumina. Ei il vad neintrerupt pe Dumnezeu, au acces la cunoasterea Lui nemijlocita. Multitudinea aceasta de ochi vrea sa ne spuna ca ei sunt cunoastere pura, fara nimic material. Serafimii au sase aripi, dintre care cu doua isi acopera fata si cu alte doua picioarele, desi - din nou - ei nu sunt materiali. Ni se sugereaza astfel cat de mare este slava lui Dumnezeu, daca si ingerii trebuie sa se acopere in prezenta ei, fiindu-le greu s-o primeasca. In a doua ceata intra domniile, stapaniile si puterile. Dupa cum o indica si denumirile lor, au misiunea de a stapani si controla universul. In fine, in a treia ceata, cea mai apropiata de noi, oamenii, gasim incepatoriile, arhanghelii si ingerii. Si, pentru ca s-au aflat intr-o legatura mai stransa cu noi, cunoastem si cateva nume ale Sfintilor Arhangheli, cum sunt Mihail, Gavriil si Rafail.
- Intr-o carte editata recent la Manastirea Portarita, "Pravila crestinului ortodox", am intalnit alte patru nume de arhangheli: Uriil, Salatiil, Iegudiil si Varahil. De unde provin ele?
- Din Vechiul Testament. In mintea tuturor credinciosilor, arhanghelii sunt puterile ceresti cu rolul cel mai mare. Pe drept cuvant, deoarece interventia lor s-a facut clar simtita in istorie, in viata oamenilor. Rugaciunile il numesc pe Arhanghelul Mihail "slujitor al legii", fiindca el pazeste Raiul, pazeste legea, motiv pentru care in iconografie ni se infatiseaza ca un ostean in armura si cu sabia in mana. Cand Lucifer s-a razvratit si a cazut din cer, Mihail a chemat la ordine - daca putem spune asa - cetele ingeresti, strigand: "Sa stam bine, sa stam cu frica!", adica sa ramana in continuare in dragostea lui Dumnezeu. Gavriil, laudat in rugaciuni drept "inger al darului", e reprezentat purtand in mana o floare, simbol al vestii bune, pentru ca el a vestit Sfintei Fecioare Nasterea Mantuitorului. Tot el le-a intampinat la Mormant pe femeile ce venisera sa unga cu mir trupul celui rastignit si le-a dat de stire despre Invierea Lui.
- Vorbiti-ne putin despre ingerul pazitor. Ce face pentru noi acest "frate mai mare" de-a lungul vietii noastre?
- Ne insoteste permanent pana la moarte si chiar dincolo de ea, pentru ca el conduce sufletul iesit din trup pana in fata lui Iisus si asista la Judecata. Ne ocroteste de tot raul trupesc si sufletesc, ne ajuta in ispite, incercari si suferinte, ne calauzeste neobosit spre Dumnezeu, ne arata care e legea si care faradelegea, ne indeamna sa ne ferim de pacat. Cand pacatuim Il indepartam, caci El, curat fiind, nu suporta mizeria morala. Dar nu ne paraseste, ci se roaga in continuare pentru noi si lupta sa ne readuca pe calea cea buna. Daca ne uitam la antichitatea crestina, mai ales in primele secole, constatam ca prezenta ingerilor era foarte evidenta. De pilda, incepand de la imparatul Diocletian, care a dat primul edict de persecutie, ni s-au pastrat asa-numitele acte martirice, cu consemnarea supliciilor si, din relatarile cuprinse in ele, aflam ca unii dintre martirii crestini erau vindecati pe loc dupa torturi. Aceste vindecari instantanee le savarseau ingerii, pentru a li se arata paganilor ca se lupta cu o putere care o depaseste pe cea omeneasca.
- Deci cum ne putem aduce ingerul aproape?
- Inainte de toate, curatindu-ne sufleteste, ca sa ne asemanam putin cu el. Apoi, prin rugaciune. In afara pravilei zilnice, exista si rugaciuni mai mari, care se citesc in biserica, dar le putem folosi si noi acasa, nu numai in sarbatorile ingerilor, ci ori de cate ori simtim nevoia. E vorba de acatistul Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil, canonul de rugaciune catre ingerul pazitor si un altul catre puterile ceresti si toti sfintii. Pe langa praznicul sfintilor arhangheli din 8 noiembrie si inca doua sarbatori mai mici, in 26 martie si 13 iulie, un lucru pe care in general lumea nu-l stie este acela ca, in traditia noastra bisericeasca, fiecare zi a saptamanii este inchinata unui sfant sau unui grup de sfinti. Ingerilor li s-a consacrat ziua de luni.
- In incheiere, as vrea sa va pun o intrebare mai delicata. Un cuvant aspru al Sfantului Isaac Sirul suna astfel: "De mii de ori iti este tie mai de folos, omule, sa-ti vezi pacatele tale, decat sa vezi ingeri". Cum se explica aceasta reticenta a bisericii fata de aparitiile supranaturale pe care oamenii si le doresc atat de mult?
- Foarte simplu. Sa nu uitam ca la fel de real ca ingerii este si diavolul, care incearca mereu sa ne ademeneasca. El are grija sa nu ni se arate in toata hidosenia lui, ci imprumuta chipul unui inger de lumina. Iar puterea de a-i deosebi nu ne e data noua, oamenilor de rand; este o harisma daruita doar parintilor imbunatatiti. Atunci noi pierdem din vedere pacatosenia noastra si cate mai avem de facut pentru a ne mantui si ne inchipuim ca am si atins desavarsirea, de vreme ce vedem ingeri si comunicam cu ei. Asa cadem in cursa mandriei si, fara sa ne dam seama, slujim diavolului. De aceea si eu as recomanda prudenta fata de ceea ce vedem la un moment dat ori ni se pare ca vedem.