Semnale contradictorii

Dan Pavel
Dupa epuizarea entuziasmului pentru rezultatul alegerilor, au inceput sa apara si primele semnale ale modului in care va fi condusa tara. Spre deosebire de 1996, cand am cam avut de asteptat pana sa aflam ce vrea guvernarea de coalitie, am aflat acum prioritatile inca inainte de instalarea Guvernului.

Programul de guvernare al Cabinetului Adrian Nastase nu este mult diferit de oferta electorala a Pdsr. Este normal. Si nu trebuie sa ne miram daca acest partid a preferat sa intre singur la guvernare - cu alte cuvinte, sa isi asume riscul de a nu avea o sustinere majoritara in Parlament - decat sa se combine cu forte politice avand prioritati diferite. Dar faptul ca partidul castigator al alegerilor isi transforma promisiunile electorale in program de guvernare nu garanteaza realizarea acestuia. In urmatoarele randuri, voi analiza acest paradox.
Cu toate ca la ultima intalnire cu predecesorul sau, premierul Mugur Isarescu, liderul pedeserist Adrian Nastase a declarat ca nu se poate lua totul de la inceput de fiecare data cand se schimba Puterea sau numai Guvernul, dupa instalarea Cabinetului s-a procedat exact invers. In prima sa sedinta, noul Guvern a anulat o multime dintre ordonantele de urgenta ale vechiului Guvern. Unele dintre ordonantele anulate au fost criticate de presa din primele minute ale adoptarii lor. Cum ar fi Oug 95/2000, un fel de amnistie generalizata, care ierta de datorii pe multi dintre cei mai importanti datornici catre Stat. Alte ordonante au fost anulate sub pretextul ca Guvernul Isarescu incerca sa isi creeze o clientela politica. Este vorba despre o ordonanta care permitea expertilor care lucreaza la Parlament, precum si angajatilor din Ministerul de Interne sau din Ministerul Apararii Nationale, sa isi cumpere locuintele date de aceste institutii, luand de la Stat imprumuturi cu dobanda mica si cu inapoierea sumelor in 20 de ani. Nu este un secret pentru nimeni ca oamenii care lucreaza in locurile mentionate au salarii modeste, ca sa nu spun mici. In conditiile in care este atat de greu in Romania sa iti cumperi o casa, cu salarii cu putin peste limita asigurarii minimumului necesar, ordonanta respectiva nu saracea nici Statul si, dupa cum s-a vazut la vot, nici nu ii adusese prea multe voturi lui Isarescu. Pana la urma, Guvernul va trebui sa gaseasca solutii pentru cei care au nevoie de case. Dar ordonantele mentionate sunt pana la urma niste simple amanunte in actiunea de guvernare. Daca va fi nevoie, ele vor fi corectate. Important este sa vedem care este imaginea generala.
Semnificativ este faptul ca (macar la nivel declarativ) Guvernul Nastase isi bazeaza demersul pe "Strategia nationala economica pe termen mediu", care reprezinta angajamentul Romaniei de respectare a conditiilor de aderare la Uniunea Europeana. Gestul este firesc, pentru ca acel program a fost semnat de toate partidele, inainte de a fi fost trimis la Bruxelles. Daca ar fi venit insa la Putere un alt partid - cum ar fi Prm, care a negat tot timpul ceea ce au facut celelalte partide, atacand in acelasi timp optiunea romaneasca pentru Ue si Nato - gestul nu ar mai fi fost la fel de firesc. Nu este de mirare ca Pdsr a semnat impreuna cu partidele democratice de opozitie (Pd, Pnl, Udmr) o declaratie comuna, in vederea izolarii extremismului politic. Extremistii trebuie izolati, pentru ca ei sa nu ajunga vreodata sa izoleze Romania cu totul de Europa si de lume, asa cum s-a intamplat cu Austria, din pricina extremistului Haider.
Programul noului Guvern este in acelasi timp ambitios si ambiguu. Se prevede asigurarea unui ritm mediu anual de crestere economica de 4,5-6% in urmatorii patru ani. Nastase si colegii sai au promis, iar imediat dupa instalare au si trecut la fapte, ca vor incuraja in mod serios afacerile proprietarilor mici si mijlocii. Este inexplicabil cum a putut o coalitie cu intentii reformiste sa inece afacerile acestei parti importante a economiei private, pe care a incarcat-o cu taxe peste taxe, pana cand multi au dat faliment sau si-au inchis afacerea. Noul Guvern a promis ca reduce preturile la unele produse de baza, prin micsorarea Tva, precum si ca va micsora taxele si impozitele agricole pentru cei care au in proprietate mai putin de 10 hectare. Toate acestea sunt laudabile, dar daca incepi sa faci o socoteala simpla, atunci situatia se complica. Cine citeste cu atentie punctele din programul Pdsr de guvernare nu poate sa nu observe si alte intentii salutare, cum ar fi masurile cu caracter social (marirea pensiilor, a salariilor, a alocatiilor pentru copii, compensarea materialelor), asa cum s-a promis in campania electorala. Dar ca urmare a reducerilor de preturi si taxe mentionate, vor scadea in mod drastic veniturile la buget. Guvernul vrea sa stranga mai putini bani si sa cheltuiasca mai mult, ceea ce este o imposibilitate. Oare nu isi da nimeni seama de aceste discrepante? Sau poate ca va incepe iar tiparirea nelimitata a banilor?
Asa cum au facut inainte si partidele care cu castigat Puterea in 1996, Pdsr a criticat in mod just faptul ca economia subterana ia proportii si ca din pricina acestui fenomen scade contributia datorata bugetului de stat. Controlarea drastica a economiei paralele, aplicarea legii ar duce la scaderea acestui fenomen, a carui existenta incurajeaza dezvoltarea coruptiei, precum si a criminalitatii organizate. Ca sa poti tine in functiune o economie care incalca legile si care nu plateste nimic la buget, trebuie sa intretii coruptia, iar ca sa o faci pe scara mare, ai nevoie de organizare. Asa devin multi dintre afaceristii pusi pe capatuiala rapida membri ai mafiilor din diferite domenii. Din fericire, atat noul ministru de Interne, Ioan Rus, cat si primul-ministru Nastase au dat semnale extrem de dure in legatura cu hotararea lor de a lupta impotriva crimei organizate. Scandalul national al furtului din conductele de petrol, care a provocat constant pagube de miliarde de lei, parea de neoprit. Daca erau prinsi asupra faptului, hotii foloseau arme albe sau arme de foc impotriva paznicilor si chiar a Politiei. Daca erau arestati si chiar existau probe clare, hotii erau eliberati de catre magistrati. Presa a semnalat de multa vreme faptul ca hotii erau ajutati de catre politisti, magistrati, de paznicii angajati, ba chiar de functionarii de la conductele de petrol, dar nimanui nu i-a pasat. Abia acum a inceput razboiul contra hotilor de petrol din conducte. Este greu de stiut cat va dura o asemenea actiune si daca ea va fi eficienta. Important este insa ca se vor lua masuri tot mai aspre impotriva hotilor si ca vor fi pedepsiti exemplar toti complicii.
Fata de dimensiunile coruptiei si ale crimei organizate, fata de amploarea economiei subterane, ceea ce s-a facut este putin. Daca ne aducem aminte, si presedintele Constantinescu si-a inceput spectaculos campania impotriva coruptiei, dar dupa o vreme totul s-a dovedit un foc de paie, in comparatie cu un fenomen in permanenta crestere. Deocamdata, este prematur sa spunem daca semnalele trimise de noua Putere ne permit sa fim pesimisti sau avem nevoie de un optimism prudent. Cand e vorba de cei de la Putere, trebuie sa sufli si in iaurt.