Plantele, Dumnezeu si bolile psihice

Redactia
Plantele, Dumnezeu si bolile psihice. Dr. Pavel Chirila. "Intr-o societate care s-ar ghida dupa preceptele crestine, . numarul bolnavilor psihic ar fi mult mai scazut". Medic internist de formatie, cu o indelungata practica de spital, d-l dr. Pavel Chirila s-a orientat spre homeopatie si medicina natur...

Plantele, Dumnezeu si bolile psihice

Dr. Pavel Chirila

"Intr-o societate care s-ar ghida dupa preceptele crestine,
numarul bolnavilor psihic ar fi mult mai scazut"


Medic internist de formatie, cu o indelungata practica de spital, d-l dr. Pavel Chirila s-a orientat spre homeopatie si medicina naturista in urma cu mai bine de 20 de ani. Activitatea lui s-a concretizat prin numeroase carti si articole de specialitate, prin infiintarea cabinetelor "Naturalia" din Bucuresti, precum si prin multe alte initiative, cum ar fi cursurile de perfectionare postuniversitara a medicilor in domeniul naturismului sau infiintarea primului centru de ingrijiri paleative ale bolnavilor de cancer din Bucuresti. De asemenea, el se numara printre promotorii conceptului de medicina crestina, asociind terapiilor naturale rugaciunea, postul religios, precum si anumite elemente ale ritualului crestin-ortodox. Ne-am adresat domniei sale pentru a primi raspunsuri intr-un domeniu de mare interes pentru cititorii nostri: tratamentul bolilor psihice prin metode naturiste. Este acesta eficient? Cine il poate aplica si in ce situatii? In ce masura se poate face o simbioza intre tratamentul naturist si cel alopat in cazul bolilor psihice?

"Nu toate bolile psihice pot fi tratate prin mijloace naturale"

- Dupa cum s-a mai afirmat intr-un interviu publicat recent in revista noastra, scrisorile pe teme de sanatate adresate redactiei arata ca graficul bolilor psihice a explodat, impartindu-si o nedorita intaietate cu cancerul. Si, asa cum se intampla intotdeauna, bolnavii isi pun mari sperante in tratamentele naturiste. Ofera, oare, medicina alternativa remedii valabile pentru bolile psihice?
- Intrebarea dvs., la fel ca si intreg acest subiect al bolilor psihice, este extrem de delicata.Inca de pe bancile facultatii, studentii in medicina stiu ca nu exista categorie de boli cu simptomatologie mai diversa, mai inselatoare si mai impresionanta ca bolile psihice. De cand la centrul nostru de medicina "Naturalia", numarul bolnavilor psihic este tot mai mare, adevarul acesta mi s-a reconfirmat. Majoritatea lor apeleaza la medicina naturista din cauza efectelor adverse ale medicamentelor psihotrope de sinteza. Mai ales medicamentele chimice din generatiile vechi, dar si din cele mai noi, au efecte adverse puternice, afectand atat organismul, cat si psihicul bolnavului. Asa ca tot mai multi oameni cu asemenea suferinte tind sa apeleze la ajutorul medicinii naturiste. Problema este ca nivelul actual al studiilor referitoare la plantele medicinale psihotrope nu ne permite sa ne hazardam in a afirma ca pot fi tratate orice fel de boli psihice, in orice faza s-ar afla ele, prin mijloacele medicinii naturiste. Exista tulburari psihice de o mai mica gravitate, cum ar fi depresiile pasagere, starile de anxietate, asteniile sau anumite forme de insomnie, care pot fi abordate cu succes prin homeopatie, fitoterapie si alte mijloace naturiste. Din pacate, inca nu putem interveni cu succes deplin in depresiile severe, in atacurile majore de panica sau in schizofrenie. Fara doar si poate, natura ne-a pus la dispozitie mijloace pentru a invinge si aceste boli extrem de complexe si greu de tratat prin metodele alopate, insa ne lipsesc deocamdata studiile coerente in acest sens. Stim inca prea putin despre plantele psihotrope din flora europeana (cu exceptia valerianei si a sunatoarei, prea putine au fost studiate cum se cuvine), ca sa nu mai vorbim de cele din flora mondiala, care uimesc prin diversitatea si complexitatea efectelor lor asupra psihicului. In concluzie, medicina naturista duce deocamdata lipsa de specialisti si mijloace adecvate pentru a putea lupta eficient contra bolilor psihice grave.
- Din raspunsul dvs. o sa selectez "jumatatea plina a paharului", adica o sa ma refer la tulburarile psihice de gravitate mica si medie, care pot fi tratate cu succes prin mijloace naturale. Care sunt aceste mijloace?
- Primele si cele mai comode mijloace sunt plantele medicinale si remediile homeopatice. Fireste, atat plantele, cat si remediile homeopatice se aplica de la caz la caz si nu exista o schema stabila pentru o anumita boala, in acest domeniu, mai mult ca in oricare altul, medicul tratand pacienti si nu boli. Numai contra starilor de anxietate si agitatie psihica exista in flora noastra mai mult de douazeci de specii de plante, cu intensitati si nuante ale efectelor calmante foarte diferite. Valeriana (Valeriana officinalis), de pilda, are un efect de sedare puternic in doze mari, incetinind procesele de gandire si creand chiar o stare de somnolenta la pacientii mai sensibili. Sunatoarea (Crepis Foetida), in schimb, chiar si in doze mari, nu creeaza acea stare de incetineala mentala a valerianei, care uneori nu este de dorit. Captalanul (Petasides hybridus) este un sedativ mai usor decat sunatoarea, insa este mai eficient decat aceasta in calmarea starilor de agitatie nocturna si in eliminarea cosmarurilor. Apoi, alaturi de remediile fitoterapeutice sau homeopatice, exista o serie intreaga de terapii extrem de eficiente pentru ameliorarea activitatii psihice si chiar pentru tratarea unor boli de acest tip. Iar prima la care ma gandesc este silvoterapia - adica terapia padurii. Cateva ore petrecute in linistea si armonia padurii au adesea efecte mai puternice decat multe din remediile naturale sau de sinteza in ceea ce priveste armonizarea emotionala. S-a constatat ca si calitatea aerului, a alimentelor si a apei influenteaza echilibrul psihic, ca sa nu mai vorbim de climat. Climatul sedativ din regiunile deluroase si premontane este un elixir pentru suflet inca prea putin folosit. Apoi, alimentatia lacto-vegetariana si renuntarea la marii daunatori (alcool, tutun, cafea) sunt iarasi o premisa excelenta pentru insanatosirea psihica, dar si pentru prevenirea tulburarilor de acest tip.

"Ar fi necesar ca oamenii sa invete sa iubeasca natura"

- Daca nu se poate spune ca medicina naturista trateaza afectiunile psihice grave, poate aceasta, intr-adevar, sa le previna?
- S-a constatat ca majoritatea bolilor psihice, mai mult sau mai putin grave, apar si evolueaza rapid atunci cand exista premise care sa le favorizeze. Iar in aceasta directie, stresul psihic este factorul declansator numarul unu al bolilor psihice. De altfel, multi specialisti cred ca stresul poate fi, macar in cazul afectiunilor psihice minore, chiar cauza principala a imbolnavirii. Daca, de pilda, oamenii si-ar da seama de importanta refacerii sufletesti la sfarsitul saptamanii de lucru, starea de tensiune psihica, de stres, ar putea fi mentinuta la cote rezonabile si ar fi impiedicate "revarsarile" care adesea duc la tulburari de gandire si comportament. Cum poate fi primenit psihicul de tensiunile de tot felul? In nici un caz stand in fata televizorului ore in sir, consumand alcool si tot felul de excitante in compania amicilor sau prin activitati mondene, care sunt de fapt o prelungire a obligatiilor sociale. Ar fi necesar ca oamenii sa invete sa iubeasca natura si sa-si dea seama ca este o sursa de regenerare sufleteasca, la care merita sa apeleze cat mai des posibil. Cateva ore de tacere printre copacii unei paduri, contemplarea unei ape curgatoare sau a cerului, ascultarea sunetelor naturii sunt tot atatea mijloace de eliminare a tensiunilor launtrice si de reechilibrare. Pe urma, participarea alaturi de cei dragi la activitati casnice simple, dar care favorizeaza comuniunea afectiva cu ei, mersul regulat la biserica impreuna cu familia, exprimarea prin orice mijloace artistice sunt alte cai de mentinere a echilibrului sufletesc.
Despre prevenirea bolilor psihice prin mijloace naturale se poate vorbi foarte mult. Mai ales persoanele care se confrunta cu tulburari minore, cum ar fi insomnia, nervozitatea fara motiv aparent sau starile de anxietate, ar trebui sa apeleze la mijloacele simple ale medicinii naturale, pentru a impiedica agravarea acestora. Fireste, nu se poate realiza astfel o prevenire totala, deoarece cauzalitatea bolilor psihice este foarte complexa, dar cu siguranta ca folosirea din timp a mijloacelor naturale de echilibrare are un rol important.

"Lumina iubirii, compasiunea si intelegerea
sunt adevaratele leacuri pentru suflet"


- D-le doctor, sunteti cunoscut si apreciat ca unul dintre promotorii terapiei prin credinta. Ce ne puteti spune despre prevenirea si tratarea bolilor psihice in viziunea medicinii crestine?
- Mai intai de toate, voi face o precizare: mersul la biserica poate fi o premisa foarte buna de echilibrare sufleteasca, dar nu este nici pe departe suficient. Aici este un aspect foarte delicat, pentru ca nu numai mersul la biserica, ci si rugaciunea, spovedania, participarea la Sfantul Maslu pot fi facute aparent in acelasi mod de doua persoane, insa rezultatele sa fie net diferite. Care este secretul? In masura in care aceasta orientare spre credinta este facuta cu inima deschisa, cu sinceritate si dragoste, rezultatele pozitive in plan psihic vor aparea rapid. Insa cand toate aceste demersuri religioase sunt facute mecanic, fara o participare sufleteasca sincera, reala, rezultatul va fi nul sau aproape nul.
Cat despre tratarea si profilaxia bolilor psihice in viziunea medicinii crestine, lucrurile sunt mai complexe si mai nuantate decat ar putea crede un neavizat. Cel care va cerceta Vechiul si Noul Testament va putea citi numeroase relatari de vindecare miraculoasa a unor oameni cu mintile ratacite. De cele mai multe ori, persoanele cu tulburari grave ale mintii sunt numite "demonizate", iar vindecarea se facea prin alungarea demonului. Insusi Iisus Hristos a vindecat demonizati; intr-un caz a si explicat ca demonii foarte puternici nu pot fi alungati decat prin "rugaciune si post". Apoi, in viziunea crestina, o forma de nebunie, e drept, mult mai usoara, este considerata si vanitatea, alergarea dupa bunuri lumesti, scufundarea in placerile lumesti ori chiar lipsa credintei autentice in Dumnezeu. Desigur, in bolile psihice grave, pacientul isi pierde discernamantul, devenind practic iresponsabil. Este de la sine inteles ca o persoana care este practic rupta de realitate nu are cum sa apeleze ea insasi la mijloacele de vindecare spirituala. In schimb, asemenea boli psihice sunt un indemn, un imperativ ca acesti oameni suferinzi sa fie orientati spre Dumnezeu si credinta. Cunosc cateva cazuri de oameni bolnavi de schizofrenie care au fost primiti ca frati pe langa manastiri. Traind in preajma calugarilor, intr-un mediu spiritualizat, majoritatea acestor oameni se simt mult mai bine si, cu trecerea anilor, am putut remarca o imbunatatire considerabila a starii lor psihice. De asemenea, bolnavii ale caror familii si cunoscuti postesc, se roaga, cultiva dragostea crestina fata de aproapele lor au sanse mult mai mari de ameliorare a starii lor psihice si de reintegrare sociala. Sunt sigur ca intr-o societate in care ar prima valorile spirituale si care s-ar ghida dupa preceptele crestine, numarul bolnavilor psihici ar fi mult mai scazut.
- In prezent, sunt destul de cunoscute si chiar mediatizate slujbele de exorcizare facute in manastirile de la noi. Pot fi considerate aceste exorcizari mijloace de vindecare a bolilor psihice?
- Stiti care este cea mai mare greseala a medicinii alopate in abordarea bolilor psihice? Aceea ca sondeaza si analizeaza extraordinar de mult tenebrele psihicului uman, fara insa a avea si lumina necesara cu care sa alunge intunericul bolilor. Care este aceasta lumina? Este lumina iubirii autentice, compasiunea, intelegerea si echilibrul, acestea sunt adevarate leacuri pentru suflet. Intr-un fel, aceasta inclinatie spre exorcism, spre spectaculosul alungarii demonilor, are aceeasi trasatura - orientarea spre tenebre, in locul orientarii spre lumina. Si mai este un aspect: regretatul parinte Argatu, ale carui slujbe de exorcizare erau foarte puternice, chiar spunea ca acestea trebuie sa aiba loc in taina, dupa spovedanie si participarea la Liturghie. Aceasta, pentru ca oamenii care participa in calitate de... spectatori la o astfel de lucrare de exorcizare, mai ales daca sunt receptivi, pot fi pur si simplu influentati de demonii care sunt atunci alungati din fiinta celui pentru care se slujeste. In Biblie, chiar se povesteste despre demonii alungati din cei posedati, demoni care au intrat intr-o turma de porci, care s-a inecat in mare. Asadar, intr-adevar, in anumite cazuri, slujbele de exorcizare pot avea efecte benefice, dar nu putem astepta foarte mult sau totul de la ele si, mai ales, nu trebuie ca ele sa devina spectacol. Mult mai importante decat aceste exorcisme sunt credinta, smerenia, postul, rugaciunea si, mai ales, dragostea.
- Ar putea fi dragostea remediul universal al bolilor sufletului, indiferent de gravitatea lor?
- Cu siguranta. Totul este sa fie dragoste in sensul real, crestin al cuvantului, si nu simpla pasiune, in diferitele ei forme, cu care adesea este confundata. In Biblie, se da o definitie a adevaratei iubiri. E o definitie la care merita ca fiecare dintre noi sa reflectam, macar din cand in cand. Chiar v-as ruga sa introduceti, ca incheiere a acestei convorbiri, macar cateva randuri din cuvintele apostolului Pavel despre iubire: "Dragostea indelung rabda; dragostea este binevoitoare; dragostea nu pizmuieste, nu se lauda, nu se trufeste. (...) Dragostea nu se poarta cu necuviinta; nu cauta ale sale; nu se aprinde de manie; nu gandeste raul. (...) Nu se bucura de nedreptate, ci se bucura vesnic de adevar. (...) Toate le sufera, toate le crede, toate le nadajduieste, toate le rabda. (...) Dragostea nu cade niciodata. (...) Acum raman acestea trei: credinta, nadejdea si dragostea. Iar mai mare dintre acestea este dragostea".
Ilie Tudor
Pentru a-l contacta pe d-l dr. Pavel Chirila, puteti suna la cabinetele "Naturalia" din comuna Voluntari (langa Bucuresti), tel. 021/491.51.33, e-mail: naturalia@xnet.ro