Big Big Brother

N. C. Munteanu
Codul de bare este una dintre marile "inventii" ale secolului si mileniului trecut.

In mai putin de un deceniu, a devenit o prezenta familiara, la vedere pe toate marfurile si pe multe din documentele care insotesc diferite servicii. Grupul misterios de bare si de cifre, ca element de identificare, a dat un urias impuls comertului si societatii de consum, a carei deviza e "mai mult, mai repede". A accelerat circuitul comercial al marfurilor, economisind timpul care inseamna bani, mereu mai multi bani. Dar, oricat de eficient, codul de bare are o chichita. Trebuie trecut manual prin fata unui dispozitiv de citire, ceea ce face casierita in orice supermagazin. Pierdere de timp. Nu mai vorbim de micile si eternele erori umane.
Cum progresul nu poate fi stavilit, deficitul a fost remediat. A aparut si e functional un super cod de bare sub forma unui dispozitiv electronic inofensiv si aproape invizibil, nu mai mare decat un fir de nisip. Gratie acestui fir de nisip, atasat oricarui produs, in clipa in care ajungi la casa cu caruciorul plin de marfuri, se afiseaza instantaneu toate produsele aflate in el, cu toate preturile si, desigur, cu total. Daca din greseala sau din neatentie vreun uituc a strecurat in buzunar, in geanta sau sub fusta creata vreun produs, nici o grija, si acela va fi afisat, cu pret cu tot, pe bonul de casa. Dispozitivul e infailibil, incoruptibil, simte monstruos, vede tot, inregistreaza tot, nu iarta nimic. Un super Big Brother. Adio furturi, plaga marilor magazine si a cifrelor de afaceri.
Inteligentul dispozitiv e simplu, chiar mai simplu decat oul lui Columb. De fapt e un cip de recunoastere electronica care emite unde radio. Gratie numarului de identificare pe care-l stocheaza si pe care il poate transmite instantaneu, orice familie de produse, dar si orice produs in sine, oricat de neinsemnat, va putea fi identificat oricand si oriunde in lume. Instantaneu, se va putea reconstitui intregul lui circuit de productie si comercial. Castigurile se anunta fabuloase. Wal-Mart, un mare lant american de magazine, a calculat deja ca va economisi sau va castiga in jur de doua miliarde de dolari. Anual!
Se prevad si alte aplicatii interesante, aflate deja in studiu. Introdus in bancnote, cipul va permite identificarea automata a falsurilor. Cu noua inventie, industria de medicamente vrea sa stopeze falsurile, iar unele marci de automobile au introdus deja in cheia de contact cipul care autorizeaza pornirea motorului si impiedica furtul.
Teribila inventie. Poate chiar prea teribila. Purtand pe tine lucruri care vor avea incorporate invizibilul cip, cei interesati pot afla oricand si oriunde ce, de unde si cat cumperi si nu in ultimul rand care e puterea ta financiara. Vei purta pe tine si cu tine un spion mititel ce va da in gat gusturile si preferintele tale si va permite definirea profilului proprietarului, nivel de trai, preferintele in materie de consum, aspecte care intereseaza la culme agentiile de publicitate si producatorii de bunuri de consum. Si nu numai. Ar putea fi la fel de bine utilizata pentru a depista circuitul marfurilor in natura, cine a cumparat si cui a dat un Rolex sau cata mita a oferit pentru o privatizare reusita, sa zicem.
Inventia are si un revers. Din punct de vedere economic, inventia e formidabil de reusita, din punct de vedere al drepturilor omului, s-ar putea sa fie un dezastru. Daca un produs poate fi urmarit pas cu pas, de ce nu s-ar intampla acelasi lucru cu individul? O tara asiatica importanta si-a inzestrat deja studentii cu carti de identitate care permit urmarirea intrarilor si iesirilor in campusul universitar, dar si in oras, dar si ce carti citesc la biblioteca. Big Brother va fi, este deja cu noi, dar mult mai Big. Mai ceva si ca Timofte si priboii lui cu ochi inca albastri.