"As vrea sa strig: sunt din Romania! Brancusi este al nostru!"

Redactia
Din America. "As vrea sa strig: sunt din Romania! . Brancusi este al nostru!". In urma cu un an, la New York s-a redeschis sediul central din Manhattan al Muzeului de Arta Moderna (MoMa, asa cum este cunoscut aici). Inchis mai bine de doi ani, a aparut intr-o cladire renovata, cu o arhitectura indrazn...

Din America

"As vrea sa strig: sunt din Romania!
Brancusi este al nostru!"


In urma cu un an, la New York s-a redeschis sediul central din Manhattan al Muzeului de Arta Moderna (MoMa, asa cum este cunoscut aici). Inchis mai bine de doi ani, a aparut intr-o cladire renovata, cu o arhitectura indrazneata, originala si, evident, foarte moderna. In acelasi spatiu, noua constructie ofera o sala cu proiectii cinematografice, librarie, un magazin de "design" cu o oferta vasta de obiecte de arta, de la bijuterii la lampi si mobila. Totul este majestuos, as putea spune. Ai senzatia ca intri intr-o lume noua, diferita, superioara. Peste tot sunt grupuri de turisti, insotiti de ghizii bine instruiti ai muzeului. Dar organizatorii au inteles ca trebuie sa ii aduca si pe localnici la muzeu, si nu doar o data. Solutia: pe langa colectiile permanente, MoMa prezinta multe si variate expozitii temporare. Nume mari pe afisele MoMa aduna iubitori ai artei, nu numai din New York, dar si din zonele mai mult sau mai putin apropiate, uneori chiar de pe coasta de vest sau din Canada. De multe ori, intrarea se face cu coada, pe baza unui bilet cumparat cu mult timp inainte si care are o ora de intrare stabilita. Pare incredibil, dar am stat doua ore la rand, sa intru sa vad expozitia "Picasso, Matisse". Si asta, cand biletul de intrare costa 20 dolari!
Dar ceea ce voiam sa va impartasesc, de fapt, este bucuria si mandria ce m-au cuprins cand, dupa vizitarea expozitiei, am intrat sa vad si colectia permanenta. Lucru pe care il faceau de altfel mai toti vizitatorii. La sectiunea "Pictura si sculptura" se trece dintr-o sala in alta, toate cu peretii incarcati de Picasso, Van Gogh, Chagall, Matisse, Dali. Si mult Rodin. E o densitate de nume celebre, cum rar mi-a fost dat sa vad. Nu mica mi-a fost mirarea cand am auzit rostit - cu accent prost - numele "Brancusi". Eram, si eu, in cautarea lui Brancusi. Si eram nedumerita ca nici una din sculpturile sale, ce le stiam in patrimoniul muzeului, nu le gasisem. Inca. Si iata, deodata, revelatia: o sala intreaga dedicata lui Brancusi! Lumina e speciala. Piesele capata o aura magica. Toti vizitatorii coboara vocea. Sunt vrajiti. De Domnisoara Pogany ("Mlle Pogany"), Coloana Infinitului ("Endless Column"), Cocosul ("The Cock") si Pasarea in spatiu ("Bird in space"). Nu mai putin de 12 capodopere, semnate "Constantin Brancusi". Brancusi e prezentat la MoMa drept "Francez, nascut roman". As vrea sa strig: "Sunt din Romania. Brancusi e al nostru!". Dar oare Picasso a fost francez sau spaniol? Mai are vreo importanta? Ma uit fascinata la operele marelui nostru sculptor. Sunt tare mandra ca japonezii si francezii de langa mine sunt la fel de impresionati. Brancusi ne-a introdus in Universalitate. Pentru noi, romanii, Brancusi va fi intotdeauna "al nostru".
Pentru restul lumii insa, Brancusi este... Brancusi.
Mihaela Costin - New York,
e-mail: michellecostin@yahoo.com