Varujan Vosganian

Ion Longin Popescu
Ministrul Economiei si Comertului, vicepresedinte al Pnl.

"Degeaba vom taia capul lui Motoc, daca sistemul naste alti trei Motoci in loc"

Varujan Vosganian este asul din maneca al Guvernului Tariceanu. Un as scos la vedere tarziu, tinut in stand by, doar din calcule politicianiste. De ce nu l-a numit primul ministru in Cabinet, inca din prima zi, pe omul care a coordonat programul de guvernare si care parea cel mai indreptatit sa ocupe un fotoliu ministerial? O intrebare la care nu vom afla probabil raspunsul niciodata, in schimb, va trebui sa ne consolam cu aducerea sa in Executiv abia pe ultima suta de metri, ca pompier de serviciu... Ce-i drept, un nedreptatit hotarat, care a ocupat cabinetul din Calea Victoriei cu un fel de furie, vijelios si pus pe fapte mari, luptandu-se, contracronometru, pentru salvarea ultimelor ramasite ale ceea ce a fost candva "economia nationala". Este cel dintai ministru cu adevarat european al Cabinetului, fara "antecedente" executive directe, in vremurile negre ale tranzitiei, cu toate ca, din 1990, a fost mereu membru sau sef al comisiilor economice din Parlament. Poet, prozator, umorist, economist si matematician, doctor in stiinte, autor de carti de literatura, de eseuri si analize politice, membru al conducerii Uniunii Scriitorilor, Vosganian are calitati de om de cultura de factura renascentista. Putini sunt politicienii ultimilor 17 ani care ar indrazni sa se masoare, in plan intelectual, cu armeanul de la Pnl. Orice partid european si-ar dori sa aiba un Vosganian in propria ograda. Ajuns, in sfarsit, ministru al unui sector pe care-l cunoaste bine, Varujan Vosganian vine pe scena publica infasurat in mantie de reformist, cu planuri mari si ambitioase.

"Din economia nationala au mai ramas productia
de energie electrica, Romgazul, retelele de
transport si distributie, Transelectrica,
Transgazul, si cam asta este tot"


- Prima intrebare aflata pe buzele oricarui roman, dupa falimentarea si privatizarea cvasitotala a unitatilor de productie ale Romaniei, ar fi: ce economie i-a mai ramas de condus Ministerului Economiei, domnule ministru?
- In acest moment, Ministerul Economiei administreaza ce a mai ramas din economia nationala: productia de energie electrica (zona nucleara, zona termo, zona hidro), administreaza Romgazul, retelele de transport si distributie, Transelectrica, Transgazul; administreaza structuri de intretinere pentru aceste retele si cam asta este tot. Dar, mai mult decat a administra o componenta a economiei romanesti, Ministerul Economiei si Comertului (Mec) construieste acum piata energetica a tarii. In conditiile in care preturile sunt inca atat de diferite (gazul intern, gazul importat, petrolul intern, petrolul de import, energia termo si hidro etc.), Mec construieste o piata libera, de tip bursier, transparenta, fara clauze ascunse in contracte, cum a fost cazul Omv-Petrom. Apoi, face strategia energetica.
- Ce inseamna strategia energetica?
- Inseamna sa evaluezi cam ce cantitate de energie ar trebui produsa in Romania, ca sa sustina cresterea economica. Ce structura ar trebui sa aiba aceasta productie. Cat ar trebuie sa fie termo, cata hidro, cata nucleara. Apoi, cum poate fi stimulata productia de energie regenerabila si in ce mod asiguram conditii ecologice pentru protectia mediului si securitatea energetica a tarii. Avem in vedere, de asemenea, ce trebuie sa faca statul pentru a diversifica sursele de aprovizionare din strainatate, pentru evitarea situatiei de a avea un singur furnizor, ca la gazul metan.
- Ce spuneti despre politica industriala? Intr-un stat in care industria a fost privatizata sau falimentata, se mai poate vorbi de o politica industriala?
- In noile conditii, politica industriala presupune gasirea metodelor de sustinere a industriei cu mijloace permise de Ue. In aceste zile, lucrez la o lege a investitiilor, care sa permita, pe model european, utilizarea parghiilor de stat, cum ar fi ajutoarele pentru investitii. Exista posibilitatea ca, la investitii foarte mari, importante pentru tara, statul sa inapoieze o parte din banii investiti. Desigur, numai daca investitia merge si este de interes public. Statul nu intervine in mecanismul concurential, nu intervine in bunul mers al afacerii, dar rasplateste succesul afacerii. In plus, ministerul gestioneaza si politica comerciala. In contextul integrarii europene, cand toate tratatele noastre comerciale se rediscuta, trebuie sa ne redefinim politica comerciala, implicand mai mult Romania pe piete uitate sau neglijate pana acum: China, India, nordul Africii, Rusia.

"Pana acum, Ministerul Economiei
a fost supus la un mare deficit de imagine"


- Conduceti un minister urias. Dar, cel putin pana de curand, un urias cu picioare de lut, prin care s-au facut cele mai dubioase tranzactii cu averea statului. Care sunt prioritatile dvs.?
- Prima este sa transform Ministerul Economiei intr-un adevarat minister al economiei, si nu al energiei, cum a fost perceput pana acum. Vreau sa fie un minister care sa sustina, in ansamblul sau, mediul de afaceri, sa diminueze riscul investitional, sa deschida pietele. A doua prioritate este legata de strategia energetica, iar a treia, de refacerea credibilitatii acestui minister care a fost supus, mai mult sau mai putin temeinic, la un mare deficit de imagine (cum n-ar avea deficit de imagine un minister condus pana acum de politicieni atat de controversati precum Radu Berceanu, Dan Ioan Popescu si Codrut Seres? - n.red.).
- Sunteti cel dintai demnitar ajuns in functie in Romania europeana. Va simtiti in vreun fel subordonat domnului Barroso, seful Comisiei Europene, sau numai domnului Tariceanu?
- Pe membrii Comisiei Europene ii consider mai degraba parteneri, nu sefi. Guvernul insusi este partener al Comisiei, pentru ca ne-am asumat cu totii legile si politicile europene. Pe de alta parte, strategia energetica a Romaniei este integrata cu politica europeana din domeniu si va fi data publicitatii dupa strategia europeana. Sa nu uitam ca ministerul este implicat in gestionarea fondurilor europene de un mare rafinament, anume cele care se refera la sporirea competitivitatii. Asta inseamna ca trebuie sa gasim in tara zone aflate in plina expansiune, persoane de avangarda, pe modelul intreprinzatorului deschizator de drumuri, de la inceputul secolului trecut. Acesti oameni trebuie sustinuti in eforturile lor de crestere a competitivitatii romanesti, iar ministerul isi va asuma rolul de a-i incuraja si finanta. Nu in ultimul rand, intr-o tara membra a Ue, un ministru ca mine trebuie vazut ca un ambasador al economiei. Am in program cateva intalniri cu structuri economice si profesionale de prestigiu din Europa, in care voi prezenta realitatile economice si gradul de ospitalitate investitionala a Romaniei.

"Pana la urma, temeinicia unei cariere
politice se bazeaza pe modul in care
stii sa infrunti provocarile"


- De la tribuna Cfsn, din 1990, pana, sa spunem, in ziarul de ieri, v-ati remarcat ca un veritabil combatant in lupta impotriva coruptiei. Cum vedeti astazi lucrurile?
- Am sustinut mereu ca, pentru a avea eficienta, lupta impotriva coruptiei trebuie bazata pe masuri durabile, adica pe crearea mecanismelor care sa impiedice coruptia. Dimensiunile preventiva si punitiva am spus mereu sa mearga impreuna, sa nu ne lasam ispititi doar de aspectele senzationale, de plimbarile televizate la Parchet sau la Dna ale unora sau altora. Degeaba vom taia capul lui Motoc, daca sistemul naste alti trei Motoci in loc.
- Tocmai la ministerul pe care-l conduceti s-a vorbit foarte mult de coruptie. Ce veti face sa stergeti rusinea lasata de predecesori?
- Aici, la Mec, e intr-adevar o mare provocare, trebuie o data in plus sa-mi asum deschis lupta pentru refacerea credibilitatii institutiei noastre. La acest minister s-a vorbit intr-adevar foarte mult de favorizarea unor cercuri de afaceri, de coruptie la nivel inalt. Practic, sunt onorat de aceasta provocare; ma bucur pentru ca, pana la urma, temeinicia unei cariere politice se bazeaza pe modul in care stii sa infrunti provocarile.
- Din punct de vedere intelectual, sunteti cel mai titrat dintre membrii Executivului. Cum va impacati cu statutul atat de ingrat, de "administrator" al unui minister economic, domnule poet Varujan Vosganian?
- Educatia intelectuala e ca sarea in bucate. E buna oricand. Nu cred ca exista vreun domeniu, de la coarnele plugului si pana la computer, in care educatia intelectuala sa nu fie de folos. La acest minister ma simt implinit tocmai prin planurile pe care le am ca intelectual. Acesta trebuie sa devina un minister de avangarda. De unde, pana acum, era socotit un simbol al conservatorismului, al tergiversarii si al rezistentei la reforme, el trebuie sa devina un minister dupa care sa se orienteze si altele.

"Am cerut primului ministru un termen
de trei luni, in care sa rezolv
toate temele inghetate"


- Cu ajutorul cui veti reusi sa puneti in practica acest proiect avangardist? Cu aceiasi oameni de pe timpul lui Dan Ioan Popescu?
- Unii au fost schimbati. Altii se adauga structurii incomplete de personal. La Corpul de control, spre exemplu, am numit pe post de sef un comisar de politie activ, Constantin Ciornei, delegat de la Directia Generala Anticoruptie a Politiei, specializat pe antifrauda si anticoruptie - ca sa nu existe nici un fel de suspiciune ca ar putea fi supus unor presiuni de natura politica. Pe de alta parte, desi nu ma numar printre cei care dau vina pe predecesorii lor, am cerut primului ministru un termen de trei luni, in care sa rezolv toate temele inghetate. Caci trebuie sa stiti: la acest minister mi-au fost lasate multe teme inghetate, amanate, ignorate, de la negocieri sindicale, la alocari bugetare. Dar, cum spune o inscriptie de pe coroana britanica, no complain, no explain. Adica nu vreau sa ma plang, nici sa ma pierd in explicatii, vreau sa realizez ceva.

"Daca nu legam actul de cultura de actul economic,
vom saraci in fibra neamului nostru"


- Sunt tentat sa spun ca ati ajuns prea tarziu in acest minister. Veti mai avea timp sa duceti la capat toate proiectele, inaintea unor eventuale alegeri anticipate?
- Asta este, intr-adevar, o tema care ma preocupa. Poate si de asta in jurul meu a existat un interes uneori anecdotic atunci cand am ajuns ministru. Poate decizia de a ma include in Cabinet ar fi trebuit sa fie luata mai demult, tinand seama ca am coordonat realizarea Programului de guvernare. Am avut insa bucuria de a primi peste 80% dintre voturile colegilor din Parlament (deci m-au votat si multi colegi din opozitie). In rest, imi continui activitatile celelalte, inclusiv cea de la Uniunea Scriitorilor, si gasesc ca nu exista nici o nepotriveala intre muncile mele, pentru ca economia trebuie sa fie purtatoarea unui anumit tip de mentalitate, iar noi nu vorbim de un nou management, ci de o cultura manageriala. Daca nu legam actul de cultura de actul economic, vom crea falii si ostilitati in societate si vom saraci fibra neamului nostru. Ne integram in Europa natiunilor, in care trebuie sa intram asa cum suntem. Cata vreme poezia nu este cuprinsa in acquis-ul comunitar si cata vreme in Romania va fi un singur poet, va exista si natiunea noastra.