Final de an stralucit la Opera Nationala din Bucuresti

Silvia Kerim
Nici ca se putea mai bine, ca in intampinarea Craciunului, pe prima scena lirica a tarii sa fie programate doua spectacole cu doua capodopere ale genului!

Mai intai, una dintre cele mai cunoscute, mai iubite si mai aplaudate opere ale lui Camille Saint-Saens - "Samson si Dalila". Nascut la Paris in 1835, mort la Alger in 1921, inzestrat cu un exceptional har pentru muzica, incurajat si sustinut de insusi Franz Liszt, Saint-Saens si-a putut reprezenta, in 1877, la Weimar, superba opera despre Samson si Dalila. Era vorba despre premiera mondiala a acestei lucrari, care avea sa devina cea mai jucata, cea mai ovationata dintre toate cele 12 opere ale sale. Premiera acestei opere a avut loc, in Romania, la 24 mai 1922. Dupa o serie de reprezentatii de mare succes pe scena Operei din Bucuresti, ea s-a mai reluat in 1927, cu celebra Maria Snejina, in rolul focoasei, teribilei Dalila...
In 1992 a fost realizata o noua montare a acestei opere. Regia a fost semnata de regretatul Hero Lupescu, conducerea muzicala i-a apartinut maestrului Cornel Trailescu, rafinata coregrafie a fost realizata de Francisc Valkay, iar superba scenografie (decoruri si costume) i s-a datorat acelei stralucite artiste care este Viorica Petrovici.
In varianta din 14 decembrie a.c. s-a pastrat totul, doar ca in rolurile principale au aparut si unii - foarte aplaudati! - debutanti. Asadar, alaturi de minunata Liliana Mattei-Ciuca, tanarul Mihai Lazar s-a dovedit a fi un cuceritor Samson. Iar pretentioasele partituri ale lui Abimeleh si - respectiv - "Batranul evreu" au fost sustinute cu mult succes de Stefan Schuller si de Marius Bolos.
Sambata, 15 decembrie a.c., conducerea Operei Nationale ne-a oferit un alt mult asteptat cadou: un "Rigoletto" de zile mari, datorat si participarii exceptionale, in rolul titular, a baritonului Renato Bruson.
Despre genialul Verdi ce sa mai spunem, ce sa mai scriem, dupa cata cerneala a curs intru lauda sa? Dupa cum se stie, ilustrul compozitor s-a nascut la 10 decembrie 1813 in satul Roncole, ca fiu al unui modest hangiu italian. Si a murit la Milano in 1901, dupa ce, decenii de-a randul, a creat numai capodopere. Opera "Rigoletto" este inspirata din piesa lui Victor Hugo "Regele petrece", si face parte din "Trilogia populara", care mai cuprinde si acele bijuterii numite "Trubadurul" si "Traviata".
In Romania, "Rigoletto" a prilejuit creatii de neuitat. Iar prezenta la Bucuresti, pe scena Operei Nationale, a lui Renato Bruson a avut caratele unui veritabil eveniment! Sa nu uitam ca Bruson a repurtat mari succese pe cele mai importante scene lirice ale lumii: Teatrul Scala, Covent Garden, Staatsoper Viena, Metropolitan. Si tot el "a interpretat muzica sacra intr-o maniera memorabila in cele mai prestigioase sali de concert din lume".
Alaturi de o stralucita Gilda (Mihaela Stanciu) si de un seducator Duce de Mantua (Marius Bunea), ca si de intreaga distributie, Renato Bruson a fost indelung aplaudat de o sala entuziasmata de harul marelui bariton italian.
Si totusi, pana la finalul spectacolului, si mult dupa aceea, eu nu m-am putut desprinde de emotia creata candva in rolul lui "Rigoletto" de acel unic, de acel inegalabil, de acel atat de drag noua, de acel urias artist roman numit Nicolae Herlea!