Romania, un etern festival

Sanziana Demian
TIFF 007 la ora concluziilor

Dupa ce la Sibiu a fost sarbatorit teatrul, Clujul si-a deschis portile pentru film

A devenit deja o traditie la Cluj ca inceputul verii sa coincida cu o minunata sarbatoare a cinematografiei - Festivalul International de Film Transilvania (TIFF) - care timp de zece zile imbogateste orasul intr-un mod spectaculos. Anul acesta, la cea de-a saptea editie, 48.000 de cinefili au gustat intr-un periplu ametitor din oferta incredibila a festivalului, cele 200 de filme putand fi vizionate in locatii dintre cele mai diverse: sali de cinematograf, ecrane in aer liber, Galeria Muzeului de Arta, acoperisul unui Mall in sistem drive-in (in care spectatorii vizioneaza filmele din propriile masini), precum si impunatoarea sala a Teatrului National si a Operei Romane, unde au avut loc proiectiile de gala. Ca orice festival care se respecta, TIFF-ul inseamna, insa, mult mai mult decat o suita de film: este o stare de spirit unica. Lumea freamata, asteapta cu nerabdare urmatoarea provocare, schimba impresii, alearga dintr-o parte in alta sa nu piarda vreuna din peliculele bifate cu grija in brosura-program, angajeaza discutii cu cineastii prezenti in sali, pentru a-si promova filmele. "La Cluj s-a creat o adevarata atmosfera de mare festival, asa cum nu mai exista in alta parte in Romania", aprecia Mihai Chirilov, directorul TIFF, care nu s-a sfiit sa provoace din nou spectatorii prin filmele selectate in festival.

Premii si omagii

Peliculele proiectate anul acesta la TIFF au acoperit un spectru imens de subiecte si modalitati de exprimare. In competitia propriu-zisa, unde au concurat 12 filme, castigator a fost singurul documentar selectat, "Shakespeare colt cu Victor Hugo", al regizoarei mexicane Yulene Olaizola. Realizat cu un buget incredibil - 600 de dolari! - filmul a fost, de fapt, proiectul de licenta al Yulenei si o are in prim plan pe bunica regizoarei, care deapana amintiri legate de un chirias misterios de la pensiunea ei din Mexico City. O poveste adevarata, pe care Yulene o stia din copilarie si pe care a decis sa o transpuna pe ecran, a cucerit astfel Trofeul Transilvania si premiul de 10.000 de euro. "Este cel mai frumos suvenir pe care i l-as fi putut duce din Romania bunicii mele", a spus tanara regizoare, care a primit marea distinctie din mana celebrei actrite Catherine Deneuve.
Omagiata anul acesta la TIFF cu Premiul pentru intreaga cariera oferit unei personalitati din cinematografia europeana, marea doamna a filmului francez a fost o prezenta eleganta si discreta la evenimentele de protocol. A luat, insa, atitudine la conferinta de presa, cand a tinut sa ii puna la punct pe operatorii TV, cei care se inghesuisera cu camerele de filmat, inaltate pe trepiede, in fata tuturor ziaristilor asezati in sala (o practica, din pacate, curenta la TIFF si la multe alte evenimente din Romania). "Doar n-o sa ma joc de-a v-ati ascunselea cu jurnalistii. Nu incepem pana nu pot sa-i vad la fata pe cei care imi adreseaza intrebari", a spus d-na Deneuve, care a petrecut apoi o jumatate de ora fumand incontinuu, in timp ce dadea raspunsuri foarte scurte si la obiect. Despre "cinematografia" romaneasca nu a avut nimic de comentat, subliniind faptul ca dansa nu face aprecieri generale, ci judeca fiecare pelicula in parte (a tinut sa mentioneze, in schimb, ca i-a placut foarte tare filmul lui Cristian Mungiu de anul trecut). A vorbit putin despre partenerii preferati de platou (printre care Philip Noiret si Gerard Depardieu) si a avut doar cuvinte de lauda pentru un vechi prieten, Yves Saint Laurent, marele creator de moda decedat saptamana trecuta. Cand a venit insa vorba despre viata ei de dincolo de ecran, cat si despre fiica sa, Chiara Mastroiani (actrita si ea), d-na Deneuve nu a dezvaluit nimic, spunand ca doar asa poate sa isi pastreze viata privata, cand presa nu afla ce se intampla in culise.
Mult mai generosi la vorba au fost cei doi mari actori romani, Tamara Buciuceanu-Botez si Radu Beligan, recompensati la TIFF cu Premiul pentru intreaga cariera, respectiv Premiul de Excelenta. Multumesc publicului, care inca ma iubeste. Lui i-am daruit 56 de ani din viata mea", a spus d-na Buciuceanu, aflata intr-o forma de zile mari. In aplauzele publicului, a urcat apoi pe scena Radu Beligan, insotit de insusi presedintele Traian Basescu, din mainile caruia a si primit distinctia. Cu infinita eleganta, patriarhul teatrului si al cinematografului romanesc (asa cum l-a numit d-l Basescu) a acceptat cu bucurie aceasta "dulce impovarare" si a tinut sa aduca, la randu-i, un omagiu TIFF-ului si clujenilor, sicanandu-i, in acelasi timp, cu umor, pe oaspetii cei mari veniti de la Bucuresti: "N-am mai fost aici de aproape doi ani, si mai-mai sa nu mai recunosc orasul. Prospetimea sare in ochi, iar oamenii sunt civilizati si ospitalieri. Cu alte cuvinte, exact la polul opus insuportabilei noastre capitale".
Un moment deosebit al serii l-a avut in prim-plan pe Corneliu Porumboiu, al carui film, "A fost sau n-a fost", facuse furori la TIFF in urma cu doi ani. De data aceasta, Porumboiu a fost membru al juriului, dar meritele sale regizorale au fost rasplatite intr-un mod special: ambasadorul Frantei, d-l Henri Paul, i-a conferit titlul de Cavaler al Ordinului Artelor si Literelor Franceze. Pacat ca regizorul nostru nu a inteles ca exista momente cand protocolul chiar este necesar: printre toti invitatii si premiantii care au aparut imbracati la patru ace, Porumboiu a facut nota aparte, in tenisi si blugi. Noroc cu blazerul, ca s-a gasit astfel un loc unde sa-i poata fi agatata decoratia...

Filmele romanesti, din nou la inaltime

Desi anul acesta nici una dintre peliculele romanesti nu a intrat in competitie (ele necorespunzand criteriilor tehnice sau celor calitative, dupa cum explica selectionerul Mihai Chirilov), publicul de la TIFF a putut vedea din nou o serie impresionanta de filme autohtone, realizate in ultimele luni. Printre ele, doua pelicule proaspat intoarse de la Cannes: "Megatron", castigator al Palme D'Or la sectiunea scurtmetraj, si "Boogie", cel de-al treilea film al lui Radu Muntean, inclus anul acesta in sectiunea Quinzaine des Realisateurs. De departe, insa, cel mai bine primit de catre publicul clujean a fost "Nunta muta", debutul regizoral al lui Horatiu Malaele, care a starnit ropote de aplauze. O poveste reala, cu accente comico-tragice, pe care regizorul o auzise pe vremuri, de la maestrul sau Octavian Cotescu, a capatat, dupa foarte mult timp, viata pe ecran: este vorba despre o nunta de la tara, tinuta pe sest, in vremea doliului national, dictat la moartea lui Stalin. Mult gustat de public a fost si scurt-metrajul "Fata galbena care rade", avandu-i in distributie pe Luminita Gheorghiu si Teodor Corban, in rolurile unor parinti care incearca disperati sa priceapa cum sa deschida o fereastra de chat pe internet, pentru a vorbi cu baiatul lor din strainatate. Spectatorii au fost incantati si de "Tache", alias Mircea Diaconu, care in comedia cu acelasi nume intra perfect in pielea unui gropar, care afla ca mai are doar doua luni de trait, si incearca sa isi organizeze, in avans, propria inmormantare.
Cu alte cuvinte, filme de toate genurile pentru toate gusturile. Iata, insa, cele mai importante premii decernate anul acesta la TIFF:
* Premiul pentru Cea mai buna regie: Omar Shargawi pentru "Jamil, mergi in pace" (Danemarca, 2008).
* Premiul special al juriului: "Lacul Tahoe" (r. Fernando Eimbcke, Mexic, 2008).
* Premiul pentru Cea mai buna interpretare: Peter Haumann, Peter Rudolf, Milan Schruff pentru "Aventurierii" (r. Bela Paczolay, Ungaria, 2008).
* Premiul FIPRESCI, oferit de Juriul Asociatiei Internationale a Criticilor de film: "La Rabia" (r. Albertina Carri, Argentina, 2008).
* Premiul publicului: "Dintotdeauna mi-am dorit sa fiu gangster" (r. Samuel Benchetrit, Franta, 2007).
* Premiul Zilelor Filmului Romanesc pentru sectiunea scurtmetraj: "Plictis si inspiratie" (r. Igor Cobileanski, Romania-Moldova, 2008).
* Premiul Zilelor Filmului Romanesc pentru sectiunea lungmetraj: "Podul de flori" (r. Thomas Ciulei, Romania, 2008).
* Premiul pentru Debut in filmul romanesc: George Dorobantu pentru "Elevator" (Romania, 2007).