Trei concerte de martie

Iulian Ignat
Emy Dragoi - de la folclor la jazz manouche

Pe scena cu... Maria Tanase

Unul dintre cele mai gustate momente ale recitalului sustinut in toamna anului trecut de Emy Dragoi, in cadrul festivalului "Nopti albe de acordeon", au fost prelucrarile in stil jazzistic ale unor cantece ale Mariei Tanase. Iata ca proiectul a mers mai departe si, dupa ce in ultimii 5-6 ani, tambalistul Marius Mihalache (impreuna cu Teodora Enache la voce), apoi violonistul Alexander Balanescu au propus discuri si concerte inspirate din aceasta muzica, este randul reputatului acordeonist sa porneasca la drum. Este vorba de un turneu ce va incepe pe 12 martie, la Rin Grand Hotel din Bucuresti, si va continua pe Valea Prahovei, cu concerte la Campina (14 martie), Sinaia (15 martie), Ploiesti (16 martie). Tovarasi de drum ii sunt trei instrumentisti francezi, Doudou (chitara ritmica), Stefan Priori (contrabas), Michel Lostanlen (chitara solo), lor alaturandu-li-se si Kosty Lacatus (tambal) si Raluca Dragoi (voce). Spectacolele fac parte dintr-un proiect mai amplu al artistului Emy Dragoi, privind promovarea folclorului autentic si a artistilor care i-au dat valoare de-a lungul timpului. Pe scena, evolutiile muzicale vor fi completate de proiectia unor imagini-document din timpul spectacolelor sustinute de Maria Tanase. Astfel, publicul va putea asculta varianta originala, dar si cea prelucrata, in ritm de jazz, a unor melodii precum "Bun ii vinul ghiurghiuliu", "Pe deal pe la Cornatel", "Lume, lume", "Ciuleandra".

Un pian, o voce si-o toba
Harry Tavitian si Corneliu Stroe

(30 de ani de la debutul grupului Creativ)


Un pian si o voce, pe de o parte, un set de tobe, de cealalta, de atata a fost nevoie, pentru ca publicul ce a umplut in seara de luni, 2 martie, clubul "Hard Rock Cafe" din Bucuresti sa asiste la un scaparator concert de jazz. Forta si improvizatie, ritm si abstractizare, acestea sunt atuurile pe care mizeaza de aproape trei decenii acest duo celebru in jazzul romanesc. Harry Tavitian a pus, in 1979, la Constanta, bazele grupului Creativ, cu care va castiga in 1980 premiul I pentru debut la Festivalul de Jazz de la Sibiu si va deveni promotorul jazzului de avangarda in Romania. Corneliu Stroe (tobe) a fost cooptat in formatia Creativ in 1981, pentru ca intre anii 1985-2002 nucleul Creativului sa fie tandemul Tavitian-Stroe. Aceasta formula muzicala a fost remarcata de-a lungul anilor, in special pentru comunicarea deosebita intre cei doi si, de asemenea, pentru dialogul intre scena si public, pentru energia debordanta, spontaneitatea, umorul, dar si pasajele muzicale de o mare tensiune dramatica. In anii '80, creatia grupului Creativ era sincrona cu cea a avangardei jazzului european, iar in 1985 si 1986, cei doi muzicieni au scos doua LP-uri la casa londoneza "Leo Records". Concertul de la "Hard Rock Cafe", desfasurat in cadrul proiectului Blue Monday, a propus ascultatorilor atat formulele standard ale bluesului american, improvizatii pornind de la teme folclorice balcanice, cat si fantezii de free-jazz. Peste putin timp, Harry Tavitian isi va putea pune in evidenta versatilitatea in diferitele ramuri ale jazzului, intr-un proiect organizat de Institutul Cultural Roman. Anul trecut, la sediul acestuia din Bucuresti (Aleea Alexandru) s-au tinut lunar, cu un mare succes, o serie de concerte prezentate si propuse de Grigore Lese, sub genericul "Ultimii rapsozi". In 2009, Anul International al Creativitatii si Inovatiei, este randul jazzului sa apara pe scena, maestrul de ceremonii va fi Harry Tavitian. Primul din seria de sase concerte va avea loc in Bucuresti, la sediul ICR, pe 26 martie, cand pianistul de origine armeana il va avea ca invitat in recital pe percutionistul Cserey Csaba din Satu Mare.

Harry Tavitian
"Planurile mi le face Dumnezeu. Eu doar cant"


- Ce a facut ca dintre toate formulele Creativului acest duo cu Corneliu Stroe sa reziste atatia ani?

- Fiecare formula a Creativului a avut o identitate a ei, data de personalitatea fiecarui muzician cu care am colaborat. Totdeauna am cautat oameni deschisi, inventivi, "creativi", lucru care a dat si a pastrat autenticitatea grupului de-a lungul anilor. Dintre toti, Stroe a fost cel mai longeviv si, de aceea, cel mai vizibil. Evolutia grupului, in cei aproape 25 de ani de existenta, a fost precum a oricarui om, de la nastere si pana la moarte, trecand prin copilarie, adolescenta, maturitate si batranete.

- Ce asteptari aveti de la aceasta serie de concerte de la ICR?

- In ultimii 10 ani, din motive independente de mine, am avut foarte putine concerte in Bucuresti. Am fost foarte trist ca fanii mei de aici trebuiau sa faca tot felul de sacrificii pentru a ma asculta. Astept cu nerabdare sa ma reintalnesc cu publicul de jazz bucurestean, de data asta intr-un cadru deosebit, si sper sa castig noi iubitori pentru aceasta arta, care nu cere decat un suflet deschis si liber.

- Alte planuri pentru primavara asta?

- Indiferent de anotimp, planurile mi le face Dumnezeu. Eu doar cant.

OIGAN - primul album solo

Pornita din Cluj in urma cu 11 ani, formatia Kumm isi urmeaza incet si sigur drumul propriu, devenind una dintre cele mai serioase trupe rock din tara, fara sa traiasca din succesele trecutului, fara sa faca vreun compromis muzical. Cu toate ca se afla in plin proces de creatie a unui nou album, liderul grupului, Eugen Nutescu, pe numele de scena Oigan, a gasit timp sa lanseze un prim album solo, intitulat "Sex with Onions". Evenimentul s-a produs pe 6 martie, la clubul bucurestean "Silver Church", in prezenta unui public numeros, intre care vechi si actuali componenti ai trupei Kumm. Prietenia ce-i leaga pe acestia se pare ca se transmite si publicului, care, chiar daca difera la capitolul varsta, are "alura" foarte placuta. Ar fi fost o seara si mai agreabila, daca in "Silver Church" s-ar fi putut... respira. Spre deosebire de "Hard Rock Cafe", unde nu se mai fumeaza, dar sunetul si luminile au lasat mult de dorit, aici este invers. Sistemul de ventilatie nu da semne ca ar avea vreo eficienta, in vreme ce cateva sute de oameni fumeaza de parca nu ar mai exista si ziua de maine... Trecand peste asta, toata lumea a apreciat muzica lui Oigan. Albumul s-a cantat integral, in aceeasi formula ca pe disc, de a doua zi, Oigan recapatandu-si statutul de chitarist al trupei Kumm, printr-un concert tinut pe 7 martie, in acelasi loc.

* * *

- Esti in plin lucru cu formatia Kumm, pentru un disc nou. Cum ai reusit sa compui melodii diferite pentru albumul tau?

- Aproape toate compozitiile Kumm sunt facute impreuna, deci colective. Albumul meu e adunat din ce am scris eu singur pe acasa, in ultimii 5-6 ani.

- Cum te-ai simtit ca solist la concertul de lansare? Cum e sa fii singur pe scena, fara colegii de la Kumm?

- La concertele Kumm ma simt mult mai stapan pe situatie, stiu exact ce am de facut, iar greutatea se repartizeaza pe mai multi umeri. Vineri, mi-a fost ceva mai greu sa uit de toata raspunderea si sa dau din mine ce pot mai bun. Cred ca mi-a reusit, dar nu din prima clipa.