Festivalul de Muzica Veche, la a cincea editie

Corina Pavel
Cu Bach, prin Bucuresti:

"In fiecare dimineata, la Biserica Neagra, Bika (domnul profesor Bickerich - un omulet pirpiriu, cu cotiere si cu lavaliera la gat, cu ciorapi treisferturi imaculati si pantofi de lac cu catarame stralucitoare, pe care le freca in fiecare zi cu "Sidol", destepta partea aceea a orasului, cu muzica interpretata la orga. Intai erau arpegiile de incalzire, do-mi-sol-do-urile scapate ca niste jeturi de sifon, dense si infundate, cateva game usoare, si apoi, Bach. Dintr-o data! Cadea de la balconul bisericii in mijlocul credinciosilor. Nimeni nu inalta capul, ci numai noi, elevii domnului Bickerich, cantam ingereste, cu ochii ridicati in tavan. Dar biserica era acum pustie, asa ca orga rasuna mai puternic ca de obicei. Pe tonurile de bas tremura sticla ferestrelor, pe cele subtiri se involbura praful aprins in cateva raze de soare. Si-apoi Bach iesi afara, in strada, o lua in jos, pe sub ferestre, in timp ce Bika apasa nebuneste pe pedalele orgii, pompand continuu muzica, prin tuburile argintii. Daca ai fi trecut strada atunci, muzica te lua de vale ca apa, te tara in plasa, pana sub Turnul Franghierilor, si numai acolo, izbindu-te intai de zidul de piatra, ar fi sosit, in scurt timp, si acordul final". (fragment din romanul "Serenada la trompeta", de Sanziana Pop, Editura pentru Literatura, 1969)

Considerat, ca valoare, drept cel de al doilea festival de muzica culta din Romania (dupa festivalul "George Enescu"), la Bucuresti se va desfasura, timp de trei zile, Festivalul de Muzica Veche. Aceasta a cincea editie a sa ii este dedicata lui Johann Sebastian Bach, ca un tribut adus marelui titan al muzicii baroce, de la nasterea caruia se sarbatoresc anul acesta 325 de ani (si 260 de ani de la moartea sa). Asadar, melomanii, dar si cei care vor sa se scuture de grijile cotidiene si sa asiste la un eveniment concertistic de mare tinuta, au in agenda culturala a toamnei un reper important: Atheneul Roman, 30 octombrie-1 noiembrie. Un regal dedicat muzicii lui Johann Sebastian Bach, cel care a daruit culturii universale opere ca "Arta fugii", "Concertele brandenburgice", "Variatiunile Goldberg".
Programul concertelor este structurat astfel: - sambata, 30 octombrie, incepand cu ora 19.00, la Atheneul Roman va fi prezentata Cantata "Magnificat anima mea Dominum", in interpretarea Orchestrei de muzica baroca din Belgia ("Il Gardellino"), a Corului de Copii Radio si a solistilor Raluca Enea (sopran I), Irina Grigorescu (sopran II), Cezar-Florin Ouatu (contratenor), Ionut Popescu (tenor), Stefan Schuller (bas).
"La Curtea Nobilului Clavecin" este genericul sub care se desfasoara a doua seara, duminica, 31 octombrie, in care, tot de la ora 19:00, vor fi interpretate Suita pentru orchestra, Concertul Brandenburgic nr. 5 si Concertul pentru doua clavecine. Interpreti: Orchestra Il Gardellino, Ketil Haugsand - clavecin, Jan de Winne - flauto traverso, Mayumi Hirasaki - vioara, Raluca Enea - clavecin. - "Glasuri de ingeri", se vor auzi in ultima seara, 1 noiembrie, ora 19:00, cand va rasuna sub cupola Atheneului Integrala motetelor BWV 225 - 230, in interpretarea Orchestrei Il Gardellino, a Corului de camera "Cantemus" si a clavecinistului Ketil Haugsand. (Biletele si abonamentele la cele trei zile de concerte au fost puse in vanzare prin reteaua "Eventim", si pe www.eventim. ro.)
Iata cateva motivatii pentru care sunteti sfatuiti sa va treceti in programul sfarsitului de luna Festivalul de Muzica Veche. Ele le-au fost oferite cititorilor nostri de domnul Laurentiu Constantin, director al agentiei "Medieval Praxis", producatoare a acestui eveniment.

Muzica si dialog

"Festivalul de Muzica Veche Bucuresti este unic in peisajul cultural al Capitalei si este, asa dupa cum arata si numele, dedicat muzicii premergatoare clasicismului. Concertele din festival aduc pe scenele bucurestene sonoritati cu care publicul meloman, si nu numai, are prea putine ocazii sa se intalneasca, sonoritati cum ar fi cele ale epocilor Medievala, Renascentista sau Baroca. Festivalul nostru a reusit sa impresioneze publicul si critica de specialitate inca de la debut, facand in scurtul sau istoric dovada unei personalitati aparte, prin concertele de muzica bizantina sau specifica spatiului cultural oriental. Fiecare aspect al Festivalului este astfel conceput, incat sa redea cu fidelitate spiritul genurilor muzicale reprezentate in concerte, de la prezentarea grafica, pana la atmosfera generala a evenimentului. Pe parcursul celor patru editii organizate pana in prezent, Festivalul a dezvoltat un concept specific, inspirat de manifestarile similare din Europa de Vest. Astfel, in cadrul concertelor, muzica este interpretata doar pe instrumente istorice sau replici moderne ale acestora. Artistii invitati sunt specializati strict in maniera interpretativa a muzicii vechi. Pe langa componenta artistica, Festivalul isi propune si o componenta educativa. Evenimentul nu intentioneaza sa se adreseze doar unui public foarte erudit, ci incearca atragerea unei audiente cat mai largi, cu scopul familiarizarii acesteia cu tehnicile de interpretare, instrumentele si spiritul perioadelor preclasice. In timpul concertelor, artistii au un dialog deschis cu publicul, oferind detalii despre muzica interpretata, creand, astfel, o atmosfera deosebita, calda si deschisa. Nivelul artistic deosebit al concertelor si prestigiul artistilor invitati fac dovada maturitatii festivalului, comparabil cu evenimentele de gen organizate in Europa si in lume. Festivalul se desfasoara in mod traditional toamna, pe parcursul lunii octombrie, iar concertele editiei din acest an sunt gazduite de Atheneul Roman. Cea de a cincea editie a Festivalului de Muzica Veche Bucuresti este tematica si dedicata, in exclusivitate, lui Johann Sebastian Bach, prin aceasta optiune, propunandu-ne celebrarea spiritului culturii europene, care numara printre figurile sale monumentale si pe acest titan al barocului german.
Nu ne putem imagina marile cetati sasesti din Transilvania, fara trufasele lor biserici cu arcade gotice si turnuri ascutite ce strapung cerul, intre zidurile carora stau agatate, pe tuburile stralucitoare ale orgilor monumentale, rugaciunile soptite acolo de atatea secole. Acordurile muzicii lui Bach, suflate prin tuburile de alama, duceau rugaciunile, de buna seama, pana la picioarele Tronului Ceresc. Sa-l asculti pe Bach poate fi o experienta mistica, initiatica. Desi a creat in timpul reformei lutherane, care incerca sa simplifice invatatura bisericeasca si cultul divin, Bach este o surpriza totala, pentru ca el, mai mult decat genial, a fost un om cu o traire spirituala intensa, si toata creatia lui, inspirata de episoade biblice si dedicata diverselor sarbatori religioase, este reflectarea efortului sau de a se apropia de Dumnezeu si de a-L sluji cu ardoare, daruindu-I Lui din darul pe care tot El I l-a dat (echivalentul il avem in liturghia ortodoxa: "ale Tale dintru ale Tale"). La un asemenea experiment de descoperire interioara, de descoperire a divinului din noi, va invita, de fapt, festivalul nostru din acest an. Am inclus, pentru asta, in program, lucrari care reprezinta aproape toate zonele din creatia lui Bach (aproape, spun, pentru ca nu avem, din pacate, o orga istorica in Bucuresti). Daca e sa recomand festivalul prin "greutatea" artistilor invitati, i-as aminti, aici, pe norvegianul Ketil Haugsand, cel mai important clavecinist si dirijor de muzica baroca din zilele noastre, ansamblul belgian "Il Gardellino", format din muzicieni de inalta tinuta, fondatori sau conducatori muzicali ai unor prestigioase formatii de muzica veche, detinand secretele rafinamentelor stilistice ale acestei muzici. Vorbim apoi de Marcel Ponzelle, cel mai bun oboist baroc al lumii, Jan de Winne, unul din cei mai buni instrumentisti flauto traverso. Mai vorbim de violonista japoneza Mayumi Hirasaki, castigatoare, numai in ultimul deceniu, a premiilor concursului Societatii Mozart si a concursului Johann Sebastian Bach, ca si a concursului de Muzica Veche de la Bruges, Belgia. Ca si de o seama de artisti romani profesionisti, cum ar fi clavecinista si soprana Raluca Enea, sau Cezar Ouatu, contratenor cu o foarte frumoasa cariera in strainatate.
Ca o continuare a festivalului, fundatia noastra, "Medieval Praxis", isi propune, la fel ca anul trecut, sa vina cu o oferta culturala complementara: "Stagiunea de Muzica Veche", gandita pentru publicul doritor de asemenea muzica. Printre intentiile Stagiunii sunt si acelea de a oferi o scena pentru tinerii muzicieni romani, specializati in muzica veche si de a reuni concertele de muzica veche, pe care agentia "Medieval Praxis" le organizeaza de-a lungul anului. Perioada de desfasurare a Stagiunii este ianuarie-iunie si cuprinde intre doua si patru concerte pe luna. Stagiunea de Muzica Veche Bucuresti reuneste arte interpretative stravechi ale Evului Mediu muzical, atat apusean, cat si rasaritean: muzica baroca, renascentista, medievala, gregoriana, bizantina si veche romaneasca. Artistii invitati sa concerteze in cadrul Stagiunii de Muzica Veche Bucuresti sunt specializati in tehnica interpretativa a muzicii vechi, intr-o maniera autentica: lauta, orga, clavecin, viola da gamba, blockflote, oboi baroc, trompeta naturala, flauto traverso etc. Si iata, din agenda "Medieval Praxis", in avanpremiera festivalului, va anuntam concertul ce va avea loc luni, 18 octombrie 2010, incepand cu ora 18.00, la Centrul Cultural al Republicii Ungare, cu intrare libera, al formatiei brasovene de muzica veche "Codex". Aceasta interpreteaza in mod autentic muzica culta din Europa de Est si Vest, a secolelor XV-XIX si, in special, muzica veche culta din Transilvania.
Ca sa mai amintim si alte realizari importante ale agentiei, enumeram aici si organizarea Festivalului si a Targului de Arta Medievala Bucuresti, a Festivalului Medias - Cetate Medievala, Tabara Medievala pentru copii, organizata in mai multe serii, pe perioada vacantei de vara. Pe parcursul activitatii, Medieval Praxis a dezvoltat si un departament de management artistic, avand in portofoliu artisti specializati in domeniul muzicii vechi (formatiile "Trei Parale", "Gli Studiosi di Sebastiano", "Accoustic", alaturi de interpreti instrumentali sau vocali tineri, cu cote in crestere in peisajul muzical romanesc si international). Asadar, solide recomandari, speram, pentru seriozitatea evenimentelor organizate de noi, si o calduroasa invitatie pentru cititorii prestigioasei reviste "Formula AS", la Festivalul de Muzica Veche, din acest sfarsit auriu de octombrie."