Formula AS - numarul 1000

Ion Longin Popescu
Campaniile de presa ale unei reviste suta la suta independente

La 22 de ani de la revolutia din decembrie si la 20 de ani de la aparitia primului numar al revistei "Formula AS", sarbatorim, iata, numarul 1000! O mie de saptamani in care o publicatie, la inceput de 16, apoi de 24 si in ultimii ani de 32 de pagini, suta la suta independenta, a patruns adanc in constiinta publica. Adresandu-se cititorilor educati, iubitori de lectura, patrioti si pastratori ai traditiilor, care, de fapt, compun grosul populatiei romanesti, "Formula AS" a gasit nisa perfecta de audienta. Nu este exagerat sa spunem ca cititorii ne-au impus directia de mers, fie direct, in cursul intalnirilor fata-n fata dintre redactie si admiratorii sai, fie prin sutele de mii de scrisori si miile de e-mail-uri trimise pe adresa redactiei - semn al unei puternice legaturi sentimentale dintre corpul redactional si "adrisantii" mesajelor sale. Din aceasta conlucrare fericita, au luat nastere campaniile de presa - semn al consecventei si al implicarii editoriale in tot ce a fost si este de interes national. Prin aceste campanii, revista a pus o amprenta adanca in miezul timpului sau, dovedindu-se un paznic de far bataios, priceput, sensibil si iubitor.

Promovarea terapiilor naturiste

Prima si cea mai ampla campanie a fost, dupa cum se stie, campania pentru promovarea alimentatiei sanatoase si a terapiilor naturiste alternative. Era pentru prima oara, dupa 1989, cand romanii aflau, dintr-un ziar, ca florile, fructele, radacinile, frunzele, mugurii, coaja de copac, fanul, apa, aerul si argila au capacitati uluitoare de vindecare, ca medicina "babelor" este folositoare, iar experienta vindecatoare a inaintasilor, pana la daci si romani, trebuie cunoscuta si folosita. Urmarile n-au intarziat sa apara: in doua rubrici de top, "Cititorii raspund" si "Leacuri de la cititori", precum si in interviurile luate unor specialisti, sunt furnizate informatii ce duc la un numar mare de vindecari in cazuri disperate, fara speranta. Tehnicile orientale isi fac si ele intrarea in paginile revistei si in constiinta publica, iar magazine de tip plafar si cabinete de diverse terapii (acupunctura, presopunctura, kinetoterapie etc.) iau nastere plecand de la articolele din "Formula AS". Tot "Formula AS", consecventa dorintei de a face bine, fara vreo pretentie materiala in schimb, va trimite indirect pacienti acestor cabinete si-i va promova pe adevaratii terapeuti. Inspirandu-se din aceeasi sursa, apar pe piata noi reviste, dedicate medicinei alternative. Putine vor rezista probei pietei, deoarece, odata cu temele, ziaristii respectivi ar fi trebuit sa imprumute si profesionalismul "Formulei AS" - lucru imposibil, oricate incercari s-au facut.

Cu Dumnezeu in suflet si in pagina de ziar

O alta campanie de rezonanta majora a fost si este "Spiritualitatea". Era pentru prima data in presa romana din toate timpurile, alta decat cea strict religioasa, cand o revista laica publica, la inceputul anilor '90, si, de atunci, fara incetare, reportaje din manastiri, interviuri cu mari invatati teologi, portrete ale marilor duhovnici, relatari de la slujbele de exorcizare, povesti ale icoanelor facatoare de minuni, povesti cu ingeri, vindecarea prin credinta, istorii ale unor lacase sfinte, portrete ale unor martiri ai credintei. Paginile de spiritualitate devin una dintre liniile de forta ale revistei, cu o atractie deosebita atat in mediile laice, cat si in cele ecleziastice. Si poate ca cea mai miraculoasa (cu-adevarat) implinire o reprezinta numarul mare de cititori ai revistei care prin paginile ei de spiritualitate au descoperit drumul credintei in Dumnezeu.

Directia nationala

O directie remarcabila pe care au mers campaniile "Formulei AS" a fost cea nationala. Creata si condusa de scriitoarea Sanziana Pop, fiica nedezmintita a Transilvaniei, F. AS este cel dintai periodic romanesc din ultimele doua decenii, care a publicat dezvaluiri pe teme sensibile din istoria nationala. Pe masura ce activitatea scandaloasa a extremismului a luat amploare, redactia a reactionat cu consecventa, dezvaluind situatia din asa-zisul tinut secuiesc, prin mijloacele de care dispunea: anchete, reportaje, interviuri, editoriale. Cand majoritatea presei, grijulie sa nu se abata de la rigorile corectitudinii politice", ignora strigatul disperat al romanilor din Harghita si Covasna, parasiti de propriii lor alesi, "Formula AS" a fost singura "mama" care, mergand in mijlocul lor, le-a ascultat glasul si le-a facut publica revolta. Daca asta inseamna nationalism, sa traiasca intru multi ani!

Campania verde

O campanie puternica, sustinuta de cele mai bune condeie si constiinte din redactie, a fost si este campania pe teme ecologice. Pornind de la adevarul ca protectia mediului, salvarea padurilor, conservarea biodiversitatii, interzicerea organismelor modificate genetic etc. sunt comandamente sfinte, aflate la ordinea zilei pretutindeni in lumea civilizata, revista noastra a mers consecvent pe directia verde, sprijinind de cate ori a fost nevoie organizatiile societatii civile si chiar partidele ecologiste, cu toata dezamagirea pe care acestea din urma au provocat-o in randul alegatorilor. Practic, "Formula AS" a fost fara incetare portavocea oricarei initiative benefice pentru mediu, indiferent din partea cui a venit. Libera de influente politice sau de afaceri, neimplicata in partizanate de nici un fel, fara a avea pe nimeni in spate" si nesantajabila la modul absolut, "Formula AS" a fost deopotriva privita, din toate "punctele cardinale" ale societatii, ca o publicatie "verde", dedicata interesului general.

Sprijin pentru salvarea satului romanesc

Integrarea europeana si modul in care functioneaza organismele comunitare au reprezentat, de asemenea, o tema importanta de campanie pentru revista Formula AS. In anii dinaintea aderarii la UE, dar si dupa, au fost publicate zeci de articole si interviuri, cu preponderenta pe teme ecologice, agricole si rurale. Stirile agentiilor, ale televiziunilor, deseori suparator de laconice si neprofesioniste, au fost dezvoltate pentru public in paginile noastre, apeland la cele mai importante personalitati romane si straine din domeniu. In urma unor deplasari speciale la Bruxelles, unde membri ai Parlamentului European (PE) si presedinti ai unor celebre organizatii ecologiste europene ne-au acordat interviuri in exclusivitate, subiecte precum soarta taranimii romane, dezvoltarea rurala si agricultura ecologica au fost oferite cititorilor cu consecventa si claritate. Gratie Formulei AS, rezolutiile PE si programele privind viitoarea Politica agricola comuna (PAC) nu mai sunt o necunoscuta pentru multi romani.

Urbanismul si mafia imobiliara

"Formula AS" nu a ocolit nici problemele de urbanism, in special pe cele din Capitala. Campania dusa impotriva mafiei imobiliare, sustinuta de diversi primari, in frunte cu Halaicu, Lis, Videanu, Chiliman, Negoita si Oprescu, a urmarit dezvaluirea crimelor urbanistice savarsite in mandatele acestor edili, stergerea identitatii Bucurestiului prin demolarile de case monument, demolarile unor intregi zone de constructii interbelice si demolarile unor obiective industriale de patrimoniu, pentru a fi inlocuite cu zgarie-nori urati, din sticla si otel, amplasati fara a se tine cont de nici o regula urbanistica. "Formula AS" a fost invitata la Bruxelles, la Parlamentul European, pentru a relata despre activitatea ONG-urilor pentru patrimoniu, atunci cand europarlamentarii au dorit sa stie direct, de la sursa, amploarea crimelor urbanistice bucurestene.

O dragoste nemasurata pentru traditii

Nici lupta pentru pastrarea traditiilor nu putea lipsi din portofoliul de campanii "marca Formula AS". In vreme ce bonjurismul de catifea, manifestat in alte publicatii, si-a propus sa ignore cu desavarsire identitatea nationala, specificul taranesc al civilizatiei romanesti, ca fiind "depasite" si "prafuite", redactia noastra si-a facut un titlu de glorie din promovarea lor. De la folclorul traditional autentic, la arhitectura veche a satului romanesc, de la rapsozii izolati in munti, la cetele de lautari ai campiei - acestea si inca multe altele au reprezentat subiecte de maxim interes pentru noi. Un adevarat crez si o dragoste nemasurata ne-au animat in cursul anilor, atunci cand am adus in fata publicului ultimele semne ale matricei noastre existentiale. Nu o data, "Formula AS" a mers chiar mai departe de faptul publicistic in sine, organizand la fata locului intalniri si evenimente culturale interactive, sursa de inspiratie redactionala de prima importanta. Pentru ca, dupa cum se stie, "Formula AS" nu este o publicatie facuta din birou, din preluari de la agentiile de presa, ci este rezultatul unor deplasari permanente de documentare prin tara, fiind, astfel, in contact direct cu traditiile, acolo unde se mai pastreaza.

Romanitatea balcanica si urmele romanesti in Europa

O campanie aparte, unica in peisajul publicistic postdecembrist, este aceea dedicata romanitatii balcanice si urmelor romanesti din Europa. Cu toate ca a fost o initiativa scumpa ca pret, dificila prin lipsa informatiilor si prin ignoranta istoricilor, redactia "Formulei AS" o continua de mai bine de opt ani, deschizand orizonturi nebanuite si generand destule "preluari prietenesti" din partea unor televiziuni si redactii de ziare. La ora actuala, gratie campaniei declansate de "Formula AS", lumea romaneasca a fost alimentata cu informatii vitale, legate de prioritatea aromanilor in peninsula balcanica (aromani, romani/vlahi, istroromani, meglenoromani), de prezenta urmelor romanesti in nordul Italiei, in partea romanda a Elvetiei, in Austria, Franta, Spania, Polonia, Cehia etc., ba chiar si pe coasta Atlanticului, in Scotia. Sute de pagini de reportaje, interviuri si editoriale au acoperit de-a lungul anilor acest domeniu initiat prin entuziasmul si flerul jurnalistic al Sanzianei Pop.

Inima noastra insangerata: Rosia Montana

Una dintre campaniile cele mai lungi si sustinute a fost campania Rosia Montana. Am putea spune ca "Formula AS" este publicatia care a pus acest subiect pe harta interesului national inca din anul 2002. Cititorii stiu ca modalitatile publicistice prin care am dus aceasta campanie au fost diverse. La cele peste 2500 de pagini de interviuri si editoriale publicate de subsemnatul (ILP), se adauga alte sute de pagini de reportaje realizate de multi dintre colegii reporteri. Probabil ca niciodata, in istoria presei romane, nu a existat o campanie de o asemenea forta si intindere in timp si spatiu. Un caz adaptat perfect filosofiei editoriale a "Formulei AS", potrivit careia o revista are menirea de a se bate pentru dreptate si adevar, pentru identitatea si istoria nationala, pentru binele intruchipat de societatea civila, pentru triumful omeniei asupra banului si satanismului corporatist. Sunt multi cei care spun ca insasi societatea civila s-a intarit odata cu proiectul Rosia Montana, pentru ca a fost "tinuta de mana" de "Formula AS".

* * *

Ajunsa la o mie de numere, "Formula AS" ofera, asadar, o lectie de presa "dedicata", cum se spune in tehnologia IT. O lectie de atasament fata de temele mari ale lumii romanesti, care-i dor pe toti cei carora le pasa de soarta tarii lor si de romanii de dincolo de granite. Fie ca la aniversarea numarului 2000, de peste urmatorii 20 de ani, campaniile "Formulei AS" sa fie mult mai senine, legate de traditiile salvate, de mediul protejat, de bolile si saracia eradicate, de un patrimoniu intact. La multi ani, "Formula AS", suflet in sufletul neamului meu!