Lung prilej de vorbe si de ipoteze!

N. C. Munteanu
Amanarea aderarii Romaniei la spatiul Schengen, ceruta de ministrii de interne din Franta si Germania, a devenit pe malurile Dambovitei lung prilej de vorbe si de ipoteze, mai ceva ca divortul lui Misu St. Popescu. Si la fel de ridicol, cu muschi incordati patriotic, vaicareli, ratoieli, izmeneli, smechereli si, cum se poarta pe la noi, o tara de santaj.

Primul s-a avantat pe culmile ridicolului Adrian Severin, altfel europarlamentar subtire. Cu hangerul patriotismului in dinti, a declarat ca parteneriatul strategic cu Franta este mort, ca Parisul nu are pozitia morala sa dea lectii anticoruptie Romaniei, ba chiar a cerut scoaterea Frantei din spatiul Schengen. Pentru coruptie, ca si cum coruptia altora ar scuza-o pe a noastra. Si a mai propus denuntarea Mecanismului de Cooperare si Verificare pe Justitie, devenit instrument de santaj si de discriminare la adresa Romaniei, si iesirea Romaniei din francofonie. Si Franta poate fi multumita ca, din cavalerism, Adrian Severin n-a zis ceva si de Carla Bruni.
Dar daca de la omul care candva se izmenea in itari pentru a-l intampina pe Ceausescu si care are la activ o lunga lista de gafe, inclusiv diplomatice, nu te puteai astepta la altceva, la actualul ministru de externe Teodor Baconschi te puteai astepta. Venit din alt timp si din alt orizont cultural, actualul ministru de externe stie ca "avem fata de fostul occident un permanent complex de inferioritate si unul de superioritate care ne defineste provincialismul, ne inhiba actiunea politica externa si arunca in confuzie permanenta proiectul intern". Insa mediul politic dambovitean corupe, iar Teodor Baconschi a recurs tot la santajul nediplomatic. Pentru a forta Franta si Germania sa renunte la amanarea acceptarii Romaniei in Schengen, ministrul roman de Externe a amenintat cu blocarea aderarii Croatiei la Uniunea Europeana si cu denuntarea unilaterala a Mecanismului de Cooperare si Verificare.
A venit dusul rece de la Bruxelles: decizia incetarii Mecanismului de Cooperare si Verificare apartine exclusiv Executivului european, iar declaratia lui Teodor Baconschi a fost considerata "nechibzuita".
Cum toate acestea n-ar fi fost de ajuns, s-a deschis si conducta patriotismului parlamentarilor romani, care au amenintat ca vor bloca tratatul de la Lisabona, legat de numirea a 18 europarlamentari suplimentari, de care ar beneficia Spania, Germania, Franta si Olanda. Si asa se face ca pe langa Franta si Germania, ne-am pus in cap Spania si Olanda, iar numarul statelor care considera prematura aderarea Romaniei la spatiul Schengen a crescut la douasprezece. E cam mult pentru o tara cu problemele Romaniei!
A fost nevoie de interventia concilianta a presedintelui Basescu, care a spus ca Romania nu va denunta unilateral monitorizarea pe Justitie, nu va conditiona aderarea Croatiei la UE si nu va recomanda parlamentarilor sa avizeze negativ cererea Germaniei pentru majorarea numarului de europarlamentari.
Asumandu-si raspunderea pentru amanarea intrarii in spatiul Schengen, recunoscand ca avem probleme cu justitia si cu coruptia, Traian Basescu sustine, totusi, in continuare, ca amanarea este o discriminare, Romania indeplinind conditiile tehnice de securizare a frontierelor. Dar n-a rezistat sa nu introduca o nota marinareasca. Daca tot nu stim cand intram in Schengen, poate ar fi bine ca de cele 271 de milioane de euro, alocate in acest an pentru securizarea frontierelor, sa nu mai beneficieze concernul franco-german EADS, ci IMM-urile romanesti. Frumos si foarte patriotic. Si cum ne vaitam de coruptie, la noi se gaseste mereu o firma de apartament, cu zero angajati si nespecializata in securizarea frontierelor, in masura sa castige o astfel de licitatie.
Si cum sustinem ca, tehnic, am securizat frontierele, are cineva idee de ce podul de flori a devenit podul pasapoartelor pentru oameni fara resedinta in Romania, dar si podul contrabandei cu fel de fel de marfuri? Ca frontiere sigure inseamna graniceri si vamesi vigilenti si, desigur, incoruptibili.