Muzica la castel - Acorduri clasice, in luna lui Prier

Iulian Ignat
* In preajma sarbatorii Pastelui, iubitorii muzicii clasice au avut bucuria de a asista la o serie de concerte sustinute in locuri speciale. Este drept ca muzica poate cuceri orice spatiu, dar atunci cand se intampla ca armoniile sale sa rasune intr-un loc potrivit pentru un astfel de concert, se poate crea o atmosfera de neuitat *

Baroc francez la biserica anglicana din Bucuresti

Construita la inceputul secolului XX, la cererea micii comunitati britanice din Bucuresti si cu sprijinul Reginei Maria, biserica din caramida rosie, aflata in apropierea Gradinii Icoanei, are un aer aparte, medieval. Ea a fost arhiplina, cand muzica scrisa de Jean-Philippe Rameau, in a doua jumatate a secolului XVII, a rasunat sub arcadele sale, intr-un nou concert din cadrul Stagiunii de Muzica Veche. Aflata la cea de-a doua editie, stagiunea reuneste arte interpretative stravechi ale Evului Mediu muzical, atat apusean cat si rasaritean: muzica baroca, renascentista, medievala, gregoriana, bizantina si veche romaneasca. Stagiunea de Muzica Veche vine ca o urmare fireasca a bunei primiri de care s-a bucurat, inca din anul 2006, Festivalul de Muzica Veche Bucuresti, fiind special gandita ca o oferta culturala complementara Festivalului. Printre intentiile Stagiunii sunt si acelea de a oferi o scena pentru tinerii muzicieni romani specializati in muzica veche si de a reuni concertele de muzica veche pe care agentia "Medieval Praxis" le organizeaza de-a lungul anului. "Am avut mereu o reactie foarte buna la concertele de muzica franceza", ne-a declarat Laurentiu Constantin, directorul "Medieval Praxis". "Barocul francez este foarte bine primit de publicul roman, care apreciaza gradul ridicat de dificultate al interpretarii". Directorul artistic al proiectului, cea care a ales repertoriul, este Raluca Enea, care a interpretat partiturile de clavecin, avandu-i alaturi pe Melinda Beres, la vioara baroca, si pe Szilard Chereji, la viola da gamba. Cei trei si-au demonstrat din plin maiestria interpretativa si au creat o seara incantatoare.

Pianul calator - pe urmele lui Franz Liszt

In aceeasi seara din preajma Pastelui, pianistul brasovean Horia Mihail era ovationat, in picioare, de publicul cunoscator de la Sala Radio, la finalul concertului sau dedicat lucrarilor lui Franz Liszt. Cu doua saptamani in urma, solistul orchestrelor si corurilor Radio pornise prin tara cu un turneu demn de toata lauda, o initiativa entuziasta, dupa o idee grozava. Ce-ar fi ca, la 200 de ani de la nasterea lui Liszt, sa porneasca pe urmele sale, concertand in orase care au prea rar parte de astfel de evenimente? Celebrul compozitor maghiar a intreprins pe aceste meleaguri un turneu la mijlocul secolului al XIX-lea, concertand la pianul sau calator. Concertele oferite atunci de Liszt unor comunitati in care astfel de evenimente erau extrem de rare au fost primite de public cu entuziasm, iar sosirea lui Liszt in orase cu traditie culturala, precum Timisoara, Arad, Cluj, Iasi sau Bucuresti, a reprezentat un episod memorabil. Multe dintre concertele acestui turneu au avut si caracter umanitar, pianistul donand onorariul in scopul infiintarii unor scoli, sau pentru a fi impartit saracilor. Proiectul "Pianul calator", organizat de Radio Romania Cultural si de Asociatia Culturala Accendo, a pornit la drum pe 1 aprilie 2011, la Sibiu, si s-a impartit in doua trasee, marcate de concertul de la Bucuresti. La inceput au fost sase concerte in orase mai mari, in sali ce detin un pian performant, iar apoi, intre 17 si 21 aprilie, a urmat un voiaj intreprins alaturi de un pian pus la dispozitie de Radio Romania, in cinci concerte consecutive, in cinci orase diferite. Dupa concerte in spatii inedite, precum Castelul Corvinilor din Hunedoara sau Catedrala Armeneasca de pe Tarnava, din Dumbraveni, pianul a fost donat comunitatii din Medias. Cateva cuvinte despre Horia Mihail: a debutat la 10 ani in Brasov, a urmat cursurile Academiei de Muzica din Bucuresti si ale Universitatii din Illinois, a concertat pe patru continente. Dupa o perioada de trei ani, in care a fost lector universitar la Boston University, Horia Mihail a revenit la Brasov, in toamna anului 2002, ca solist al Filarmonicii si membru al deja cunoscutei formatii "Romanian Piano Trio", alaturi de violonistul Alexandru Tomescu si celistul Razvan Suma. Impreuna, au sustinut concerte de mare succes in tara si in strainatate, si au realizat cinci turnee nationale de anvergura - sub titlul "Music ON". Alaturi de violonistul Alexandru Tomescu, Mihail a fost si protagonistul a trei turnee Stradivarius. In urma acestor colaborari, au aparut trei CD-uri de trio, ce contin interpretari ale unor compozitii semnate Beethoven, Mozart, Schumann, Mendelssohn si trei CD-uri Stradivarius, in duo cu Alexandru Tomescu: Encore, Virtuoso si Romantic.
Din anul 2009, artistul este solist concertist al Orchestrelor si Corurilor Radio, calitate in care a sustinut mai multe concerte la Sala Radio (alaturi de Orchestra Nationala Radio), dar si turnee in tara sau strainatate: la Roma (decembrie 2009), la Expozitia Mondiala de la Shanghai (iulie 2010). Pentru un scurt interviu legat de turneul "Pianul calator", l-am contactat telefonic pe Horia Mihail, in timp ce se plimba prin Cetatea Devei.

- Cum vede Romania la pas un pianist calator?

- Incredibil de frumoasa, dar stiam asta, este unul dintre motivele pentru care m-am intors aici din America. Am profitat de putinul timp liber pentru a ma plimba in fiecare oras cate putin. Sunt locuri pe care nu le-am mai vazut sau prin care am trecut cu multi ani in urma. Acum am constientizat si distrugerea industriei din tara, de pilda in Hunedoara, unde nu mai functioneaza colosul siderurgic, este un peisaj deprimant. Am inclus in turneu orase care in mod normal nu intra in circuitul cultural, orase in care nu exista filarmonici sau opera. Spectatorii de aici poate ca au receptat cu alti ochi si urechi demersul meu, dar ma bucur nespus ca oriunde am cantat muzica lui Liszt a fost primita foarte bine. Conditiile acustice au fost diferite de la o sala la alta, dar experienta mea de mii de concerte m-a ajutat sa ma acomodez cu fiecare. Tot ea m-a ajutat sa-mi dozez eforturile asa incat sa duc la bun sfarsit un turneu solicitant, atat din punct de vedere muzical, cat mai ales in privinta calatoriilor cu masina. Dar conditiile in care a calatorit Liszt erau, desigur, mult mai dificile.

- Ati avut sentimentul ca sunteti pe urmele lui Liszt, ca ii refaceti traseul dupa un secol si jumatate?

- Itinerariul concertelor mele nu-i identic cu cel al lui Liszt, ci mai degraba conceptul de pianist ce calatoreste cu pianul sau. La Brasov, am avut ceva emotii in plus, si nu doar pentru ca eram acasa, ci pentru ca am cantat in aceeasi sala in care cantase Liszt, la Reduta, iar responsabilitatea a fost cu atat mai mare.

- Veti duce dorul acestei perioade concertistice febrile?

- Nu neaparat, pentru ca imi doresc ca acest proiect sa continue si in primavara urmatoare. Dupa cateva zile de relaxare, voi porni din nou la treaba. Am agenda concertistica plina, un an de acum incolo, cu recitaluri atat in tara cat si peste hotare.

Muzica la palatele brancovenesti

Franz Liszt a fost omagiat si intr-unul dintre cele mai frumoase locuri ce ar putea gazdui un concert: Palatul Mogosoaia. Sala Scoartelor a fost martora unui nou concert al celei de-a treia editii a Stagiunii "Muzica la Palatele Brancovenesti". In prima parte a serii trio-ul constituit din Ilinca Dumitrescu (pian), Raluca Oprea (soprana) si Vasile Macovei (fagot) a propus un program de lied-uri compuse de Franz Liszt, iar in partea secunda, a adunat lucrari scrise de Mihail Jora.

P.S. Urmatorul eveniment muzical de la Palatul Mogosoaia va avea loc sambata, 30 aprilie, de la 11 dimineata, cand sapte formatii camerale, alcatuite din elevi si studenti, vor participa la concursul "Drumul spre celebritate". Invitat de onoare va fi violonistul Ladislau Csendes, membru al trio-ului Aperto.