Analiza politică a lunii MAI - TIA ȘERBĂNESCU - "Dacă ăsta e «cel mai cinstit guvern» al USL, te întrebi cum ar arăta unul doar cinstit”

Claudiu Tarziu
Un guvern plin de hibe

- Guvernul USL, condus de d-l Victor Ponta, a trecut de luna de miere de la instalare. Cum apreciați aceste prime cinci săptămâni de guvernare USL?

- Sigur că e prea devreme să tragem o concluzie definitivă, dar este o perioadă suficientă pentru a o lua drept reper despre felul în care va guverna USL. Iar prima impresie este dezamăgitoare și îngrijorătoare. Debutul guvernării este marcat de bâlbâială în numirea miniștrilor, de greșeli și suspiciuni. După declarațiile făcute de Victor Ponta pe când se afla în opoziție ne aș­teptam ca, în câteva minute de la numirea sa în func­ție, să poată anunța componența guvernului și pro­gramul de guvernare, pentru că altceva nu a avut de fă­cut în ultimii doi ani, în afară de a înjura PDL. De ase­menea, ne-am fi așteptat să ne impresioneze pe toți cu mă­surile ferme și salvatoare pe care le ia, după ce a dă­râmat guvernele neputincioase și rele ale PDL. N-a fost așa. Anunțat, tot de Ponta, drept "cel mai cinstit gu­vern”, cabinetul încropit de domnia sa s-a dovedit foar­te curând plin de hibe. Mai întâi a fost gafa de a numi doi incompatibili dintr-un foc, pe Victor Alistar și pe Corina Dumitrescu (îi putem pune "doi la legătură”, deci să zicem că e o singură gafă). Pe urmă, a fost po­vestea cu Ioan Mang, ministrul Educației, care a plagiat mai multe lucrări. Nu s-a termi­nat bine nici asta, că a apărut cazul lui Adrian Constantin Ba­la­ban Grăj­dan, șeful Inspec­toratului de Stat în Construcții (ISC), care, în pri­ma sa zi de mun­că, a depus la ins­tan­ță o hâr­tie prin care susținea, în mod neadevărat, că în dosarul "Tro­feul Calității”, în care este ju­decat Adrian Năstase, ISC nu a suferit nici un prejudiciu și că, din acest motiv, instituția se re­trage din proces. Prin acest do­cument, Ba­laban Grăjdan îi dădea o mână de ajutor lui Adrian Năstase pen­tru a fi achi­tat, după ce în primă instanță a fost condamnat la doi ani de în­chisoare cu suspendare. Să reți­nem că Balaban Grăjdan a fost numit în funcție de însuși pre­mierul Victor Ponta, care tre­cuse ISC în subordinea sa di­rec­tă. Mai mult, în chiar ziua în care Balaban Grăjdan încerca să-l scoată basma curată pe președintele Consiliului Na­țional al PSD, la ora 5.53 dimineața, șeful ISC a avut o convorbire telefonică cu Adrian Năstase. Ceea ce arată premeditarea gestului. În cele din urmă, Victor Ponta l-a demis pe Grăjdan, pentru că și-a dat seama că altfel își compromitea cu totul guvernul.

- Problemele de credibilitate însă nu se opresc aici...

- Secretarul general al Guvernului, Ion Moraru, este cercetat de Parchetul General pentru falsificare de documente, în scandalul legat de colaborarea fostului mi­nistru al Justiției, Rodica Stănoiu (PSD), cu Secu­ritatea. Iar ministrul Culturii, Mircea Diaconu, este cer­cetat pentru conflict de interese. De asemenea, la mi­nisterul Agriculturii a fost numit Daniel Constantin, interfața lui Dan Voiculescu - șeful de facto al parti­dului Antenelor și părintele spiritual al USL. Problema este că omul d-lui Voiculescu a fost pus taman în frun­tea ministerului cu care protectorul său are un proces. Probabil că dacă nu era cazul Grăjdan, ne puteam aștepta ca și acest minister să se retragă din proces, cu prejudiciu cu tot. Dacă ăsta e "cel mai cinstit guvern” al USL, te întrebi cum ar arăta unul doar cinstit.

- Cum vă explicați lejeritatea acestor numiri?

- Este de neînțeles cum pot fi liderii USL atât de neglijenți, chiar în plină campanie electorală pentru locale și cu destul timp înaintea alegerilor generale. Probabil că nu-și fac griji, fiind siguri de victoria lor zdrobitoare în alegeri.

"Victor Ponta a devenit un veritabil star TV”

- Sunt, totuși, și câteva bile albe în noua gu­ver­nare a PSD.

- Da, d-l Ponta a luat și câteva măsuri bune. De exemplu, a limitat participarea politicienilor la un singur consiliu de administrație. Mulți politicieni sau clienți politici erau membri în câte cinci, șase consilii de administrație și AGA, adunau o gramadă de bani în această calitate, fără să se priceapă la nimic și fără să contribuie cu nimic la bunul mers al acelor societăți de stat. O altă măsură bună a fost că li s-a dat înapoi ceva din pensii și din salarii bugetarilor. Dar asta intenționa să facă și guvernul PDL. Pe de altă parte, au fost de­blocate posturile în mai multe ministere și se fac anga­jări pe care nu știm dacă le vom putea susține din bu­get, pentru că anul acesta este prognozată o creștere eco­nomică mai mică decât anul trecut. De altfel, pre­mierul Ponta evită să spună ce va face pentru redre­sarea economică, până la alegerile generale, el anun­țând ce va face după acele alegeri, când se presupune că USL va câștiga puterea cu acte în regulă, nu prin puci parlamentar - așa cum susținea fostul prim-mi­nistru M. R. Ungureanu. Totuși, declarațiile făcute până în prezent privind măsurile din 2013 au dat deja un semnal de alarmă mediului de afaceri. Victor Ponta anunță tot felul de taxe, de măriri de pos­turi, scăderea CAS și altele asemenea, de te întrebi dacă ele au o susținere financiară sau sunt doar spuse cu gândul de a câștiga voturi. Normal ar fi să facă acum ceva pentru a câștiga alegerile la toamnă, nu să promită ce va face dacă le va câș­ti­ga. Nu a ieșit încă din mentalitatea de opo­zant, deși, iată, se află la putere de mai bine de o lună de zile. Se pare că în opoziție se cred și alți useliști, căci Daniel Constantin, liderul PC și ministru în Cabinetul Ponta, a declarat, recent, că "s-a săturat de «această guvernare minci­noasă»". De altfel, principala preocupare a lui Victor Ponta nu pare a fi guvernarea, ci cam­pania electorală continuă. Domnia sa a devenit un adevărat star TV, prin apariții foarte dese în emisiunile de televiziune. Nici nu mai face față micul ecran să-i cuprindă toate aparițiile pu­blice și declarațiile. Ar trebui împărțit în patru, pentru ca fiecare parte să-l surprindă pe premier în câte o ipostază a zilei. E o supraexpunere care s-ar putea să-l coste, pentru că deja s-a creat o sa­țietate, oamenii încep să se plictisească de fi­gu­ra și discursul său. Spre deosebire de pre­mierii PD-L, care nu au ieșit să dea explicații de câte ori a fost nevoie, noul premier cade în extrema cealaltă, a logoreei de neoprit, și incoerentă pe deasupra, rezul­tatul fiind tot o slabă comunicare, pentru că puțini mai au răbdare să-l urmărească. Căutând să aibă mereu o arie de cântat, d-l Ponta ajunge să se contrazică, iar de­clarațiile sale să nu se mai potrivească nici cu regia spec­tacolului, nici cu realitatea, ceea ce trezește neîn­crederea.

"Ar fi culmea ca USL să facă exact ce i-a reproșat guvernului Ungureanu, legat de Roșia Montană și Cuprumin”

- Cabinetul Ponta pare să-și revizuiască în sens negativ unele opinii cu care a venit la guvernare. De pildă, ministrul Economiei, Daniel Chițoiu, a anunțat că, până la sfârșitul acestui an, proiectul Roșia Mon­ta­nă va primi undă verde, iar Cuprumin, societatea care deține cele mai mari rezerve de cupru din țară, va fi privatizată. Or, înainte de a ajunge la guvernare, USL a criticat și proiectul minier pe bază de cianuri pro­movat de Gold Corporation la Roșia Montană, și ten­tativa de privatizare a Cuprumin, pe care a ca­li­ficat-o drept o trădare națională. Ce credeți că a deter­minat această schimbare de atitudine?

- Cele două probleme de la Roșia Montană și Cuprumin au fost, alături de înființarea unei Facultăți de Medicină în limba maghiară la Tg. Mureș, motive cu greutate în moțiunea de cenzură cu care a fost dărâ­mat guvernul Ungureanu. De asemenea, președintele Traian Băsescu a fost acuzat de USL de corupție și de vânzare de țară pentru susținerea proiectului Roșia Montană. Ar fi culmea ca acum USL să facă exact ce i-a reproșat guvernului pe care l-a debarcat. E clar că în am­bele cazuri este nevoie de o analiză atentă și de asi­gurări că statul român nu iese în pierdere și că nu va fi afectat mediul. Orice om de bun simț a înțeles asta. Iar gra­ba d-lui Chițoiu naște suspiciuni. În mod firesc, ar fi de așteptat ca Victor Ponta să ia măsuri și împo­triva mi­nistrului Chițoiu. Poate vom avea parte de încă o de­mi­tere spectaculoasă, cum am mai avut deja în acest gu­vern, care a ajuns să se remanieze o dată la două zile. Punctul culminant va fi când Victor Ponta se va da sin­gur afară. Nu știm ce anume l-a făcut pe d-l Chițoiu să dea acea declarație, dar e de presupus că incompetența. Doar nu putem să-l acuzăm de "trădare națională”.

"De la un ciclu electoral la altul, înrăutățim sistemul electoral”

- Beneficiind de majoritatea parlamentară, USL, prin liderii săi, Victor Ponta și Crin Antonescu, a im­pus legea votului uninominal pur dintr-un singur tur de scrutin. E democratică o astfel de lege?

- USL a făcut exact ce făcuse PD-L în legătură cu alegerea primarilor. Iată cum un procedeu incorect s-a întors împotriva fostului partid de guvernare. Normal era ca și alegerea primarilor să se facă în două tururi, pen­tru ca electoratul să fie cât mai bine reprezentat. Acum nu va mai fi, pentru că un candidat poate să câș­tige cu 14%, dacă a obținut fie și cu un singur procent mai mult decât adversarii săi. În două tururi, era ne­ce­sar ca peste 50% dintre alegători să-și dea votul pentru un candidat, pentru ca acesta să învingă. Deci, se asi­gu­ra o mai bună reprezentativitate. Alegerea dintr-un sin­gur tur presupune că marea majoritate a alegătorilor pot rămâne nereprezentați. Ce legitimitate poate avea un primar ales cu 20%, la o prezență la vot de sub 50%? Alegerea parlamentarilor se va face în aceeași lo­gică. De la un ciclu electoral la altul, sub cuvânt că îmbunătățim sistemul electoral, îl înrăutățim tot mai mult și diminuăm tot mai mult capacitatea Parla­men­tu­lui de a avea o reprezentare și mai democratică, și mai com­petentă a electoratului. PD-L a atacat legea la Curtea Constituțională. Dar mă îndoiesc că legea va fi în­toarsă la Parlament, pentru că deja am intrat în in­teriorul termenului de șase luni până la alegeri, în care Constituția nu ne mai permite să schimbăm legea elec­torală. Trebuie spus și că Legea Ponta-Antonescu a mărit numărul de parlamentari, deși la recensământ s-a văzut că populația a scăzut, iar la referendum, ro­mâ­nii au votat pentru parlament unicameral și pentru re­du­cerea numărului de parlamentari la 300. Suntem în­tr-o situație pe care o vede în negru și președintele de onoare al PSD, d-l Ion Iliescu, care remarca, deunăzi, că nu mai există "dialog democratic și conlucrare” în societatea românească. (Probabil, spre deosebire de anii '90, când democrația se impunea cu târnăcopul mi­ne­resc sau cu bastonul milițienesc asupra partidelor de opo­ziție.) Totuși, ceva dreptate are d-l Iliescu, pentru că numai democratice nu sunt declarațiile lui Victor Pon­ta, care, deși a trecut recent la pantaloni lungi, se ră­țo­iește tot ca băieții pe maidan. Premierul își dorește nici mai mult nici mai puțin decât dispariția PDL. Eu nu l-am auzit niciodată pe "dictatorul” Băsescu să ceară dispariția PSD sau PNL.