Marius Oprea - "Dezvăluirea trecutului face parte din viitor”

Ion Longin Popescu
- Istoric, directorul Departamentului de Investigații Speciale al Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului -

"Vânător de securiști”, Marius Oprea este supranumit "Wiesenthal al României” - aluzie la celebrul vânător de naziști, Si­mon Wiesenthal. Născut la 22 mai 1964 la Târgo­viște, Marius Oprea este istoric, arheolog, poet și eseist, membru al Uniunii Scriitorilor din România. A studiat istoria la Universitatea din București. A fost membru al cenaclului Universitas, condus de profesorul și criti­cul literar Mircea Martin. Este autorul unei teze de doctorat cu tema "Rolul și evoluția Securității (NULL-1964)”. A debutat ca poet în volumul "Pauza de res­pirație”. A publicat 12 cărți de poeme și studii istorice dedicate dezvăluirilor despre crimele Securității, din care cităm "Banalitatea Răului”, "O istorie a Secu­ri­tă­ții în documente”, "Securiștii partidului”, "Moște­ni­­torii Securității” și altele. Destituit, în 2010, din pos­tul de președinte al Institutului de Investigare a Crime­lor Comunismului, Marius Oprea a fost repus în drep­turi, oferindu-i-se postul de director al Departamentului de Investigații Speciale al ace­luiași institut. Grație "ar­heolo­giei terorii comuniste”, pe care o practică de ani buni, desco­pe­rind și reînhumând, în spirit creș­tinesc, ră­mășițele pămân­tești ale eroilor anti-comuniști execu­tați în anii '50, Oprea a adus liniștea și împăcarea sufle­tească în inimile a sute de fa­mi­lii. Nenumărați martiri, a căror dis­pariție a fost raportată min­cinos de organele represive ca "dispa­riție pe linia frontului” sau "dispa­riție în spital, în urma unei grele sufe­rințe”, au fost des­coperiți de Ma­rius Oprea, în­mormântați în gropi comune, fără cruce, fără lu­mânare, la mar­gini de pădure sau pe vârfuri greu acce­sibile de dea­luri. De fieca­re dată, urmele de gloanțe ale exe­cu­țiilor au fost gă­site cu ușurință, familiile aflând astfel ade­vă­rul as­cuns atâtea dece­nii. Fără tam-tam și pu­blicitate mediatică, istoricul și ar­heologul Ma­rius Oprea este hotărât să-și con­tinue căutările, din spirit de drep­tate și patriotism.

"Trăim într-o lume care funcționează clientelar, pe baza a două idei: ginta și geanta”

- Demis, în 2010, de la conducerea Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului, ați fost repus, recent, în activitate. Pe cine supără investigațiile dvs.?

- Ca cetățean aflat într-o demnitate publică, mi-am propus să mă pun în slujba oamenilor, a cetățenilor. Se pare că am înțeles greșit mersul lucrurilor. Puterea politică nu are nevoie de slujbași dedicați tuturor cetă­țenilor, ci numai oamenilor care o susțin. Din nefericire, trăim într-o lume care funcționează clientelar, pe baza a două idei: ginta și geanta. Adică, al cui ești și pe cine servești. Dar eu nu sunt al cuiva... Tata a fost ofițer în armată, iar mama a pus toată viața ciucuri la căciulițe, într-o fabrică textilă. Sociologic vorbind, sunt prima generație în pantofi. Dacă am fost destituit, înseamnă că am ajuns la adevăruri incomode pentru cineva. Știu însă că nu am greșit. Dacă aș fi greșit, probabil că aș fi fost anchetat și eu, ca unii sau alții dintre foștii demni­tari. Ce am înțeles, ca istoric, este că puterea este vre­mel­nică, dar oamenii rămân. Ce am înțeles foarte bine, în funcțiile pe care le-am avut, este că, la noi, încă nu s-a schimbat această filosofie, care ține de men­talitatea comu­nistă, anume, că există ceva dea­supra noastră, și acest ceva se nu­mește stat. În realitate, ceea ce există este cetă­țeanul, cu calită­țile și slăbiciunile lui care, adu­nate la un loc, fac statul. Din nefericire, încă nu avem o disciplină instituțională profundă. Nu am construit instituții care să-i reprezinte pe oamenii de rând. Din cauza istoriei accelerate prin care am trecut în ultimii 23 de ani, nu ne-am făcut timp să băgăm în sea­mă toate tulburările și provocările. Eu am vrut să mă desprind de "plutonul tăcerii” și am ales această cale: să le bag în seamă pe toate. Por­nind de la victime, gândindu-mă la cei care au mu­rit sau au avut de suferit în pușcării sau azile psihia­tri­ce, mi-am pro­pus să le con­semnez is­toria. Nu să le fac dreptate, că nu sunt jude­că­tor, ci să le po­ves­tesc faptele, să ră­mână pen­tru viito­rime. Ca urmare, reîn­ves­tirea mea la in­sti­tut într-un fel nici nu m-a sur­prins, pentru că, în toți acești ani, chiar dacă am fost desti­tuit, mi-am văzut de treabă, am um­blat pe munți, am descoperit alte și alte victi­me ale Se­cu­ri­tății. Costurile le-am asi­gu­rat din sponsorizări, dar și din pro­priul buzunar, care nu este prea mare. Dimpotrivă.

- Povestiți-ne despre "arheologia terorii”, despre săpăturile în urma cărora găsiți oseminte de oameni uciși de Securitate. Ce vă determină să du­ceți cu atâta pasiune această acțiune obsedantă?

- Strigătul mut al celor din gropile fără nume. Do­rința de dreptate. Vreau să scot morții din dulapul uită­rii. Să scap oamenii de apăsarea incertitudinii în care au trăit până acum. Când des­co­perim oseminte la o mar­­gine de sat sau de cimitir, vin săte­nii cu sutele și par­ti­cipă la parastasul reînhumării. Din­tr-o dată, ano­nimii de sub brazda pusă cu atâta lașitate pe umerii lor de teroriștii ce purtau uniforma statului român confiscat de comuniști capătă însemnele creș­tinești, crucea, lu­mânarea, slujba de înmormân­tare și numele de botez, iar acest lucru face parte din tradiția națio­nală. În toate cercetările noas­tre, pre­o­tul, fie ortodox, fie greco-cato­lic, este pilonul principal. Câtă vreme instanțele civile, parlamentul nu se preocu­pă de descoperirile noas­tre și nu umblă în vârful dege­telor pe lângă mormintele sufe­rinței înaintașilor, iertându-i pe foștii li­deri UTC și UASCR și dându-le liber la ocu­parea funcțiilor de dem­­ni­tate publi­că în stat, prin legea lustra­ției, biserica reprezintă sin­gura alinare. În Germania, dacă pui la în­doială holocaus­tul, poți să fii condamnat. În România, dacă po­ves­tești cum i-ai schingiuit și omorât pe parti­zanii din munți, apari la televizor, la Memorialul Dure­rii, și primești pensie de merit de la stat. Noi nu avem nici un securist condamnat, nici un criminal care a ucis în numele comunismului. Ceea ce încercăm noi să de­mon­­­străm este că și holocaustul, și crimele comunis­mu­lui sunt deopotrivă crime împo­tri­va umanității. Sta­tul român debordează de "origina­lita­te”. Invariabil, la toate docu­mentările noastre perfect argumentate, des­pre securiști care au ucis oameni nevi­novați, primim din partea Par­chetului apostila NUP (neîn­ceperea ur­mă­ririi pe­nale). Toate aceste crime sunt con­siderate "omo­ruri” și se pre­scriu. Pe mi­ne mă tul­bură să găsesc, pe Dealul Crucii (Ne­pos, Bistrița-Nă­săud), trei oa­meni arun­­cați unul peste altul, a­proa­pe îm­brățișați, într-o groa­­pă co­mună, iar securistul care i-a ucis să umble liber în Ro­mâ­nia de azi, înca­sând o pen­sie de 6000 de lei pe lună, poate și mai mult. Mă întris­tează să văd că statul s-a plic­tisit de vic­timele comunis­mu­lui și de urmașii lor. Statul nu mai vrea să aibă de-a face cu foștii deținuți po­li­tici, le-a tăiat o parte din modestele fa­cilități obți­nute după 1989, le-a tăiat bi­le­tele de tratament, ce nu le-a mai tăiat!? Dar nu s-a atins de pensiile foștilor se­cu­riști! Nu e strigător la cer? Un motiv al de­miterii mele a fost că am intro­dus în parla­ment un pro­iect de lege prin care propu­neam ca se­cu­riștii să primească o pensie egală cu pensia medie pe eco­no­mie, iar diferența față de cuantu­mul actual să fie văr­sată Aso­ciației Foști­lor Deținuți Po­litici, pen­tru crearea unui fond de des­păgubire.

"Morții ăștia, pe care-i găsim noi prin munți, sunt coloana vertebrală a poporului român”

- Pe cine mai interesează astăzi dezvăluirile dvs. despre trecut? Unii spun că, pe criza asta, ar trebui să privim mai mult în viitor...

- Eu am o percepție di­fe­rită. M-am născut în 1989, nu în 1964! Trăiesc o a doua viață. Față de încercările din prima viață, ceea ce se în­tâmplă astăzi e o joacă de copii. Dezvăluirea trecutu­lui face parte din... viitor. Cum să înaintăm într-un viitor, hai să zicem "lumi­nos”, dacă nu ne-am făcut puțină lumină în trecut, dacă nu ne-am asumat corect trecutul? Să nu uităm că morții ăștia, pe care-i găsim noi prin munți, sunt coloana ver­te­brală a poporului ro­mân. Încetul cu încetul, noi asta găsim. E un proces de durată, nu se poate face nici într-o zi, nici într-un an.

- Cum ajungeți să des­coperiți morminte despre care nu există nici docu­mente, nici relatări orale, nici alte informații?

- Contactul cu osemin­tele eroilor anticomuniști m-a marcat pentru totdea­una, cu forță și durere. Se miră mulți colegi de "norocul” meu de a descoperi atâ­tea mor­­minte. Nu spun că am un dar de "a vedea” sub pă­mânt, dar sunt pe aproape... Acțiunea mea îmbracă ade­sea formele unui ritual. Iată: pun într-o cană două de­gete, nu mai mult, de vin roșu din partea locului, dar nu­mai din partea locului, nu de la mat sau de la super­mar­ket. Dacă nu găsesc, iau apă de la o fântână. Când ajung, dimineața devreme, în pădure, beau vinul sau apa pe stomacul gol, ca într-o libație magică, și mă plimb însoțit de săpători. Deodată, fără să-mi pot ex­plica de ce, simt că într-un anume loc ar putea fi ceva și mă opresc ca electrocutat: săpați aici, le spun băieți­lor. Așa am găsit amfore romane, dar și multe oseminte de eroi anticomuniști. Astfel am făcut dreptate multor oameni și nu e deplasat să afirm că, deseori, am simțit că sufletele morților îmi mulțumesc.

- Ați primit două înalte distincții ale statului ro­mân: Ordinul Național "Serviciul Credincios” în gra­dul de Comandor, în noiembrie 2000, și, recent, Me­dalia "Regele Mihai I pentru Loialitate”. Ce sem­nificație le acordați?

- I-am spus președintelui Constantinescu și-i spun Majestății sale că mă simt onorat că mi se recunoaște dra­gostea de țară.