Occidentul de la marginea Orientului - Timișoara, la vremea teilor înfloriți

Dia Radu
* Cum am aflat, în doar trei zile, de ce Banatu-i "fruncea” *

Există orașe din care îți vine să pleci și orașe în care ai putea să rămâi pentru totdeauna. Timișoara te îmbie să stai. E îndeajuns de mică pentru după-amiezele în care vrei să te plimbi liniștit. Și totuși, destul de mare încât să nu te plic­tisești niciodată. Dacă e iunie și soarele arde domol, ai să știi că e-așa și după pocnetul dudelor coapte, după forfota porumbeilor și după mirosul de tei. Și mai e ceva ce te face să o iubești, ceva ce-abia se zărește în câte-un zid umbrit sau în câte-o dală străveche. Timișoara nu e ca alte orașe. Dacă știi să as­culți și știi să pri­vești, casele des­chid ochi somnoroși, iar stră­zile încep să spună po­vești.

La pas, prin istorie

"Cine cucerește Bu­da cucerește un oraș, dar cine cucerește Timi­șoara cucerește o țară”. Așa suna o vorbă din secolul 18. Istoria e pli­nă de date aride, dar vor­bele din popor as­cund un adevăr. O fi fost Ti­mi­șoara mică, dar era atât de bine pla­sată între trei râuri, încât, deși râv­nită, în îndelungata ei istorie, n-a fost cucerită decât de două ori. Întâi de turci, care și-au așezat acolo un pașă influent, Beglerbeiul de Timi­șoara, cel care l-a pus domn pe Mihai Viteazul. Apoi, în 1716, de austrieci. Când, după 146 de ani de stăpâ­ni­re otomană, au câștigat înapoi orașul de la turci, bucuria a fost mai mare ca niciodată. Nu s-a sărbătorit doar cu flori și vizite imperiale, ci și cu o serie întreagă de construcții și invenții grozave, care aveau rolul să șteargă orice urmă turcească și să amintească oricărui trecător că aici, la Timișoara, în această Mică Vienă a estului, domnește un împărat, nu un pașă.
Sub mândria și entuziasmul timișorenilor se ascun­dea însă și o urmă de frică. Banatul stătuse sub oto­mani mai mult decât Dacia sub romani - vremuri tulburi, pe care nimeni nu și le dorea înapoi, nici chiar localnicii, extrem de fideli Vienei. Imediat după victo­rie, administrația militară a orașului a comandat două lucruri: o fabrică de bere, fiindcă austriecii nu pot trăi fără ea, și-un bastion de apărare de jur-îm­prejurul orașului. Construcția lui a durat zece ani. Când a fost gata, cu cei 20 m înălțime și 450 m lățime, era atât de falnic și impunător încât, ca o ironie a sorții, de spai­mă, turcii nu l-au mai atacat niciodată. Timi­șorenii și-au băut liniștiți berea care le poartă numele până azi. Din faimosul Bastion n-au mai rămas decât castelul Huniazilor și câteva frânturi de ziduri, care țin umbră uneia dintre cele mai simandicoase terase ale orașului: Café de Paris. Frappé-ul lor e absolut delicios.

Când ora exactă nu bate la București

Trei zile cât am stat la Timișoara, am umblat mai mult pe jos. Asfaltul era fierbinte, dar vântul bătea ră­coros, aducând cu el mirosul greu al florilor de tei. Nu știu cum e Timișoara atunci când plouă, dar știu că soarele are darul lui aparte de a dezghioca un oraș. Lumina lui încă blândă, de iunie, înviora culorile și îndulcea reliefurile, așezându-se peste clădiri ca o haină de zile mari. Era forfotă în piața Operei, cântau din ocarină câțiva bolivieni, porumbeii se agitau, zburau în stol de pe un acoperiș pe altul. Era atât de frumoasă Timișoara, cu străzile înțesate de prăvălii, că, dacă aș fi putut, aș fi pitit-o în buzunar s-o iau acasă. Dar orașul e una, iar orășenii sunt alta. Urma să înțeleg, stând de vorbă cu ei, că entu­zias­mul meu de bucureștean în trecere n-avea nimic de-a face cu părerile așezate ale locuito­rilor dintotdeauna.
Dacă astăzi timișore­nii mai păstrează încă o urmă de dispreț pentru bu­cureșteni, ea nu e de­cât o nostalgie ascunsă după ordinea și măreția de altădată. După cură­țenia și manierele nem­țești (care n-au nimic de a face cu lenea orientală) și după respectul reci­proc, in­di­ferent de etnie. În Timișoara, mai sunt astăzi doar 10% timi­șo­reni autentici. E unul din­tre cele mai multi­cul­turale orașe ale Europei (speră ca în 2020 să fie ales Capitală Culturală Europeană) și singurul oraș din Europa cu trei teatre de stat, în trei limbi. Pentru că timi­șo­renii sunt muncitori și țin mult la averea lor, trec ade­sea drept cărpănoși. Au inventat ei înșiși un banc: "De ce fac timișorenii doar un copil? Pentru că nu pot face doar jumătate!”. Trecutul lor austriac le-a mai lăsat ceva moștenire: mândria de-a nu fi ca ceilalți - o "oco­șenie” locală, pentru care își dau râzând peste nas. Pentru că, am uitat să spun, timișorenii au și umor, iar discursurile instigatoare ale politicienilor de la Bucu­rești îi lasă cât se poate de rece. Așezați chiar în buza Occidentului, pre­feră să ia ora e­xac­­tă din afară, nu de pe malul Dâm­boviței. Când, tra­sând un cerc ima­ginar în jurul ora­șului, con­stați că ai șapte alte capi­tale euro­pene mult mai aproape, nu e de mirare că în­tâl­nești o groază de timișoreni care au văzut de multe ori Bra­tis­lava, Bu­da­pesta sau Viena, dar niciodată Bu­cu­reștiul.
***
Nu știu să pedalez. Și nu știu nici cum arăta orașul acum patru ani, atunci când o mână de oameni dintr-un ONG au început să facă lobby la primărie, ca să obțină trasee îngrijite și piste mai multe pentru ama­torii de biciclete. Știu doar că de atunci, din meritul celor de la Verde pentru biciclete, Timișoara are 12.000 de bici­cliști înrolați în trafic și o groază de evenimente gân­dite pentru ei. De la concursuri foto, la expediții off road, de 2, 3 ori pe an, Verde pentru biciclete e cap de afiș. Marele eveniment al verii a fost "Skirt Bike” - o cursă pe biciclete dichisite cu flori și baloane, numai pentru doamne și domnișoare, îmbrăcate cochet. Dacă aș fi locuit aici, n-aș fi ratat-o. Pentru că, dacă aș fi locuit aici, printre atâtea parcuri și alei mărginite de arbori, ar fi meritat să-mi iau un Pegas albastru, cu care să alunec pe malul Begăi, într-o zi toridă de vară, să o cotesc spre cartierul Bălcescu, unde printre case și grădini liniștite stă pitit cel mai "cool” bar al orașului: "Scârț: loc lejer”. Decupat la propriu din anii '80, Scârț a înghesuit în cele câteva camere lucruri pe care nu le-ai mai văzut din copilărie: televi­zorul "Diamant” și revistele "Rahan”, vinilurile cu povești și "Nu te supăra frate”, borcanul cu socată și înghețata Polar. Au și un slogan care te întâmpi­nă îndrăzneț: "veni, vidi, vicii!”. Nu vă gândiți la prostii. În "Scârț”, cel mai mare viciu e lenea, la fel de inofensivă ca legănatul hamacului între doi cireși.
Ce-aș mai fi putut face, dac-aș fi locuit la Timi­șoa­ra? Păi, eventual să dau o raită pe la "Schimb de cărți”, în­tâlnirea pasionaților de lectură, care se ține lunar într-o cafenea din Piața Uni­rii. Oamenii vin cu cărți de acasă, fac schimb și povestesc, râd, se ceartă sau se îndrăgostesc. De-acolo, cu o carte sub braț ("Răul”, ro­manul suedezului Jan Guillou, a făcut, se pare, furori printre timișo­reni), aș fi plecat la marginea ora­șului, la Muzeul Satului Bănă­țean, unde, în fiecare septem­brie, se întâmplă "Plai”, cel mai mare festival de voluntari de la noi din țară. Por­nit dintr-o joacă de Norbert Tako și prietena lui, Plai-ul a ajuns să-l aducă prima oară în România pe jazzman-ul Al di Meola, iar anul acesta i-a pus cap de afiș pe Patrice și pe Aziza Mustafa Zadeh.
Nici Robert Tako, nici Romina Faur și nici Andra Jebeleanu (coordonatoarea Schimbului de cărți) nu fac ce fac pentru vreun ban. Am mai întâlnit și alții, la fel de tineri și entuziaști, și-am înțeles un lucru: or fi apus de mult vremurile aristocrației imperiale, dar dragostea pentru oraș și mândria de-a fi născut aici nu dispar niciodată.

Invitație la bal

Ar fi trebuit să mă nasc la Timișoara în secolul 18, să văd cu ochii mei străzile impecabil pavate, casele înecate în flori și felinarele care au făcut din ea cel mai iluminat oraș al Imperiului. Seara, străzile ar fi foșnit de mătăsuri fine, comandate la Viena. Așteptând înse­ra­rea ce va da startul Marelui Bal, domnii și-ar fi scos iubitele în "șpețărai” (plimbare) pe Corso, pe aleea pie­truită dinspre Operă spre Catedrală. Ar fi lăsat doamnele la cofetărie, s-ar fi oprit ei înșiși la un schnaps la Lloyd și s-ar fi retras în apartamentele răcoroase, când soarele ar fi-nceput să ardă prea tare. Orele după-amiezii ar fi mutat forfota orașului pe Suro­­gat, străduța dintre restaurantul Lloyd și Camera de Comerț, unde liceenii, soldații și servitoarele își consumau șoptit marile povești de amor. Seara, lumea s-ar fi înghesuit la Operă. Venea să concerteze Franz Liszt. Și Franz Liszt era atât de frumos, încât domni­țele țipau și-și aruncau batistele în adevărate crize de isterie! Caii ar fi fornăit și caleștile ar fi oprit cu scâr­țâit de roți pe strada Giuvaergiilor, în spatele Operei și al Teatrului, unde vitrinele garnisite cu catifea etalau cele mai scumpe bijuterii. Acolo, istoviți de drum, coborau cei sosiți de departe, pentru a-și lua în primire camerele de la etaj. La 1920, când clădirea teatrului a ars, autoritățile au reconstruit fațada, au modificat la­teralele și au închis strada caleștilor pentru totdeauna. Înghesuite între decoruri din "Aida” și alte recuzite de operă, poveștile ei sunt îngropate de aproape un secol chiar în spatele scenei de azi.
Dar dacă nu s-ar fi întâmplat toate astea, aș mai fi putut, totuși, să fac ceva. Să cânt la pian în salonul cu ceai. De la o vreme încolo, aș fi deschis fereastra, să se audă și-n stradă. Aș fi adăugat și eu o frântură de so­nată, un rest de serenadă, unui oraș care plesnea de muzică din toate încheieturile. Pentru că, într-atât de prețuită era muzica, încât fără pian nici nu te puteai mărita. La 1800, Timișoara era orașul cu cele mai mul­te piane. Sosite din Occident pe Bega, ele au adus cu ele și muzica marilor compozitori. Existau doar patru orașe ale Imperiului cu stagiune de operă perma­nentă în vremea aceea: Viena, Budapesta, Bratislava și Timi­șoara. Azi, ca să-nțelegem de ce Banatu-i "frun­cea”, ar trebui să dăm timpul înapoi vreo două sute de ani. Am vedea aievea un oraș cu spital municipal con­struit înaintea celor din Viena și Budapesta, care a avut și prima bibliotecă publică cu sală de lectură din întregul Imperiu. Un oraș cu fabrică de țigarete și tramvaie cu cai, care a adunat de-a lungul timpului nu mai puțin de 902 priorități, invenții ce au văzut lumina zilei pen­tru prima dată aici. Printre ele, ca o curio­zitate, a fost și prima operație cu anestezie din țara noastră, făcută cu eter de sulf, de către Mathyus Musil, bunicul timi­șorean al faimosului scriitor.

Orașul cu trandafiri

Îl chema Wilhelm Muhle și la 32 de ani și-a părăsit Boemia natală, pentru un oraș despre care auzise mul­te: Temesvar, orașul minune al estului. N-a mai rămas nici o fotografie cu chipul său, dar Wilhelm Muhle, pasionatul grădinar care a ridicat Timișoara la rang de oraș al florilor, trebuie să fi fost tare fermecător. Într-atât de fermecător încât, consemnează cronicile, la florăria lui de pe strada Rezso (azi str. Alba Iulia), damele bine și slujnicele lor se înghesuiau în fiecare dimineață. Pe banii femeilor influente din oraș, Muhle a ridicat un imperiu al rozelor, un parc doldora de tran­dafiri, pentru care a adus semințe din toate colțurile lumii. Le-a sădit, le-a stropit, le-a încrucișat, le-a ur­mă­rit cu atenție de ceasornicar creșterea. Din pasiunea lui nebună, în 1888 s-a născut primul soi de trandafir creație proprie: Madame Josephine Muhle, o splen­doare cu petale aurii pătate cu alb, dedicat iubitei sale de-o viață. Le-au ur­mat alte zeci de so­iuri, unele mai parfu­mate, altele doar stră­lucitor de colo­rate - daruri făcute per­sona­li­tăților vremii, așa cum vedetele de azi de la Hollywood pri­mesc câte o insulă în Pacific sau câte o stea pe care nu vor ajunge niciodată. Un lu­cru e sigur: cu aproape 10.000 de trandafiri, din peste 300 de so­iuri, un parc ca al lui Muhle n-a mai existat în Euro­pa de Est. La inaugurarea lui, în 1891, a venit însuși îm­­­pă­ratul Franz Iosef, care l-a decorat pe bă­trâ­nul Muhle și l-a decretat furnizor oficial de flori al Casei Imperiale de la Viena. Se mai zice că a trăit ani mulți printre florile lui, că ajunsese să ex­porte semințe până-n Brazilia sau Africa de Sud și că a murit fericit, în casa lui acoperită cu cascade de flori. Lăsase în urmă nu doar un parc, ci și doi fii chi­nuiți de aceeași pasiune: Arpad, cel mare, a lucrat la construirea Parcului din Si­naia și a faimosului Cișmigiu din București, iar Wil­helm jr. a că­lătorit până-n Japonia, de unde a adus la Timișoara, în premieră, un arbore de Gingko Bi­loba. Nu a mai rămas aproape nimic din casa cu flori a bătrânului Muhle. După ce s-au bătut pe ea clanurile mafio­te ale orașului, au abandonat-o în ruină. Cine trece azi pe B-dul Mihai Vitea­zu mai poate însă vedea pe pere­tele ei inițialele uitate de vreme ale femeii iubite: "JM”.

Iubiri interzise

M-am plimbat prin Parcul Rozelor la ceas de seară. Mirosea înțe­pă­tor, ca-n dulapul bunicii. A­leile ardeau de la soa­rele de pes­te zi, iar vân­tul mătura petale de flori. Băteau clopo­tele Ca­tedralei, iar un­deva, în spa­tele unei fe­restre des­chi­se, ci­ne­va acorda o muzi­cu­ță. Am luat-o cu pași mărunți, pe as­faltul fier­binte, spre ci­mitir. Acolo, printre su­te­le de cruci de eroi și oa­meni sim­pli, undeva între crip­te de mar­mură și ziduri poto­pite de iederă, a fost îngropată, cândva, iubita lui Beetho­­ven. El împlinise 18 ani și, după cum spun cro­ni­carii, nu era nici prea fru­mos, nici prea elegant, ba mai degrabă ciufulit și mereu în dezordine. Avea însă o scli­pire-n privire și-un fel fragil și în­flăcărat de a fi, după care toate domnițele se dă­deau în vânt. Ea era o tânără dom­ni­șoară educată și de familie bună, blondă și plină de viață, atât de frumoasă încât se auzise de ea până la Viena. O chema Jeanette d'Honrath, și Beetho­ven a cu­noscut-o la Bonn, dân­du-i lecții de pian. A fost prima lui iubire. Dar la una din seratele lor muzicale săptămânale, ușa salonului s-a deschis brusc și-n prag și-a făcut apariția un seducător ofițer, de care Jeanette d'Honrath s-a îndrăgostit pe loc. Avea mustață tunsă scurt, părul negru și ondulat și era feld­mareșal în arma­ta Imperiului Austriac. Numele lui era Carl von Greth și venise de la Viena s-o ceară pe Jea­nette de soție.
În 1823, von Greth a devenit co­man­dant al cetății Timișoara, unde a rămas să locuiască o vreme. Era deja căsă­torit de câteva decenii cu Jeanette, dar ea n-a mai apucat să se bucure decât un an de orașul care fă­cea furori în Imperiu. Într-un noiem­brie ploios, la doar 53 de ani, s-a stins din viață. Se spune însă că nu l-a uitat niciodată pe Beethoven și că anumite împreju­rări le-au per­mis să se mai revadă, tul­bu­­rați amân­­doi de nostalgii. A fost în­mor­­mântată în Biserica Piariștilor, iar când, peste ani, vechea biserică a fost de­molată, ră­mă­șițele ei au fost înhumate la grăma­dă, în ci­mitirul militar de pe Calea Lipo­vei. Am căutat o după amiază întrea­gă placa roșie de mar­mură cu numele ei. Am aflat prea târziu că la reno­varea ci­mi­tirului dispăruse.
Despre cât a suferit Beethoven, istoria nu ne mai spune nimic. Știm doar că a fost toată viața în­dră­gostit și întotdeauna de fe­meile altora, că a avut parte nu­mai de iubiri interzise, păti­mașe, pe ca­re le trăia convulsiv. Una din­tre ele l-a adus și în Banatul nostru. După un concert susținut la Buda­pesta, a dispărut timp de o săp­tămână într-un loc secret. Îl însoțea Josephine Bruns­­wick, căsătorită von Deym, de care îl legau multe seri și nopți fierbinți petrecute la castelul din Martonvasar, pe do­meniul Korompa (din Ungaria de azi), acolo unde a și compus, de altfel, tul­burătoarea Sonată a lunii. Unde fugiseră? Biografii i-au dat de urmă abia un secol mai târziu: tocmai la Săvârșin, la castelul gro­fului Andrasy Forray, căsătorit cu Iulia von Bruns­wick, verișoară a Josephinei. Iubirea lor a fost lun­gă și între­tăiată de mul­te despărțiri. Jose­phine a născut o fe­tiță, despre care se spune că ar fi fost copilul nele­gitim al lui Beethoven. Numele ei, Minona, citit in­vers în­sem­na Anonim. La fel cum a rămas și iubirea lor.


(Acest material nu s-ar fi putut realiza fără spri­jinul oferit în documentare de Adriana Babeți, Ioan Hațegan, Luciana Ianculescu, Cornel Ungureanu și Daniel Vighi.)

Detalii despre povestea de dragoste dintre Jeanette d'Honrath si Ludwig van Beethoven puteti gasi in cartea "Insemn in inima cetatii", a autoarei L. Ianculescu