Liviu Avram - "Sancțiunile UE asupra guvernului Ponta ar putea fi mai drastice decât cele aplicate Ungariei”

Claudiu Tarziu
- Redactor-șef adjunct al ziarului "Adevărul”, Liviu Avram s-a remarcat drept unul dintre cei mai echilibrați comentatori politici în războiul pentru putere care se duce în România, pe viață și pe moarte, de aproape două săptămâni. Jurnalist cu o experiență de presă de 25 de ani, specializat în investigații, dar și un bun cunoscător al mecanismelor politice și de justiție de la noi, Liviu Avram face o radiografie la rece a ceea ce unii au numit "lovitura de stat” a USL -

"Adevăratele motive ale «revoluției» USL se vor vădi abia în câteva săptămâni”

- În decurs de numai o săptămână, USL a întors pe dos viața politică românească. Beneficiind de votul ma­jorității din Parlament, a schimbat Avocatul Popo­ru­lui, a restrâns atribuțiile Curții Constituționale, a în­locuit șefii celor două Camere, l-a suspendat din funcție pe președintele Traian Băsescu. De ce credeți că s-a grăbit USL cu această "revoluție”, călcând în pi­cioare legi, instituții și oameni, alegându-se cu ima­ginea șifonată și lezând imaginea externă a Româ­niei, când mai aveau până la alegeri doar câteva luni?

- M-a mirat și pe mine rapiditatea cu care au ac­țio­nat, care poate ridica probleme, inclusiv de legiti­mi­tate. Acum șase luni, USL considera că acest Parlament es­te ilegitim, drept pentru care a intrat în boicot parla­mentar. După ce a început migrarea parlamentarilor de la PDL la USL, Parlamentul a devenit brusc legitim, iar tra­seismul politic nu mai este condamnat, ba a și dis­­pă­rut din dezbaterea publică. Într-adevăr, pare de neîn­­țeles graba USL, pentru că, dacă ar fi guvernat de­cent până la alegerile generale, în mod cert nu i s-ar fi de­te­riorat imaginea publică, ba ar fi ieșit foarte întărită din scrutinul pentru Parlament. Cred că în următoarele săptămâni sau luni vom vedea de ce s-a grăbit să pună mâna pe toată puterea acum și în această manieră.

- Sunteți de acord cu analiștii care susțin că "re­voluția” a fost declanșată pentru acoperirea scan­dalului privind plagierea tezei de doctorat de către Victor Ponta, ori de arestarea lui Adrian Năstase?

- Nu. Planul de debarcare a președintelui Băsescu a fost mult prea bine gândit. USL a înșelat vigilența PDL, cu o sesiune parlamentară extraordinară, care avea pe ordinea de zi vreo 50 de proiecte de legi la Se­nat și șase la Camera Deputaților, multe cvasi-inutile. Și în momentul în care a început sesiunea, a declanșat operațiunea de schimbare a președinților celor două Ca­mere și de suspendare a președintelui statului. Scan­dalul plagiatului era prea recent pentru ca toate amă­nun­tele acestei răsturnări de la putere a ultimilor pe­deliști să fie stabilite de pe o zi pe alta.

"Cred că Victor Ponta știe că a exagerat, din moment ce s-a arătat dispus ca, dacă partenerii europeni îi arată unde a greșit, să corijeze aceste erori”

- USL a preluat toate frâiele în stat, cu un preț mare de imagine, atât pe plan intern, cât și extern. Are timp să recupereze punctele pe care le-a pierdut acum, până la alegeri?

- În aceste zile, premierul Ponta merge la Bru­xelles, ca să încerce să refacă imaginea pe plan extern, să explice partenerilor europeni ce s-a întâmplat, din punctul USL de vedere. Cred că Victor Ponta știe că a exa­gerat, din moment ce s-a arătat dispus ca, dacă partenerii europeni îi arată unde a greșit, să corijeze aceste erori. E o afirmație surprinzătoare pentru un om care e la putere și, deci, ar trebui să știe ce poate și ce nu poate să facă. Dincolo de aspectele de legalitate, asupra cărora s-a pronunțat Curtea Constituțională, se pune și problema moralității acțiunilor politice și a modului în care folosești instrumentele puterii ca să-ți atingi scopu­­rile politice. Europenii judecă cu alte măsuri de­cât stricta măsură a legii și, în momentul în care le pierzi încrederea, e foarte dificil să le-o re­câș­tigi. Bu­nă­oară, premierul Ponta a declarat ferm că nu se va atin­ge de Curtea Constituțională, pentru ca, după o oră, să-i limiteze atribuțiile prin Ordonanță de Urgență. La fel, în chestiunea referendumului, prim-ministrul Pon­ta a înșelat opinia publică spunând că vrea doar ca președintele să fie ales de 50% plus unul din cei care se vor prezenta la urne, dar, pe furiș, a scos o Ordo­nan­ță de Urgență care a desființat criteriul de prezență la vot pentru validitatea referendumului. În actualele con­diții, referendumul este valid, indiferent câți oa­meni se prezintă la vot. Iar acest lucru, oricât de legal ar putea fi declarat, este absolut inacceptabil. Reve­nind la întrebare, liderii USL vor face eforturi pentru a-și ameliora imaginea pe plan extern, pentru că în țară lucrurile sunt tranșate: cei care cred în USL vor crede în continuare, indiferent ce-ar face, iar cei care cred în PDL vor considera că USL a co­mis o infamie. E greu să schimbi credințele oame­nilor.

- Putem spune că Traian Băsescu și-a încheiat ca­riera politică sau încă mai are șanse pentru a re­veni?

- Depinde foarte mult de decizia care va fi luată de guvern privind organizarea referendumului. Curtea Constituțională a validat Legea referendumului, pu­nând însă condiția ca pentru valabilitatea lui să par­ti­cipe 50% plus unu din cetățenii cu drept de vot. Câțiva membri ai guvernului și președintele interimar, Crin Antonescu, au declarat, însă, că referendumul va fi organizat pe baza Ordonanței de Urgență referitoare la el, scoasă în aceste zile, singura valabilă la ora asta și care exclude limita de participare. În aceste condiții, în mod cert, Traian Băsescu va fi înfrânt, pentru că popu­la­ritatea sa este la o cotă mult mai scăzută decât în 2007, când a trecut printr-un referendum similar. Pe de altă parte, propunerea PDL ca președintele să poată fi demis numai cu jumătate plus unu din cei aflați pe listele de vot mi se pare excesivă; practic, un preșe­dinte nu ar mai putea fi niciodată demis, dată fiind media participării la vot în România.

"PDL va deconta erorile guvernării sale”

- Va deconta numai Traian Băsescu nemul­țu­mirile poporului pentru măsurile de austeritate luate de guvernele PDL? Prin demiterea președintelui, scapă de sancțiuni PDL?

- Nu va scăpa, pentru că nici acesta nu e un partid reformat, cum nu e nici unul dintre cele din parlament. Nu a venit cu figuri noi, proaspete, care să reseteze în­cre­derea publică în acest partid. Plătește și prețul aus­terității, dar și prețul propriilor sale greșeli. N-am spe­ranțe foarte mari nici la noile partide care s-ar alia cu PDL, avându-i ca exponenți pe dnii Mihail Neamțu și Mi­hai Răzvan Ungureanu. Sunt făcute mult prea din pri­pă. Ungureanu a stat prea puțin la guvernare, pentru a arăta ce știe și ce poate, și nici nu are capacitatea de electrizare pe care o avea odinioară Traian Băsescu.

- Victor Ponta a anunțat că merge liniștit la Bruxelles, pentru că are în geantă deciziile Curții Constituționale, care arată că acțiunea USL a fost le­gală și democratică. Unele decizii ridică, totuși, sem­ne de întrebare. De pildă, reiese că schimbarea pre­ședinților de Camere ale Parlamentului a fost cons­tituțională, deși în mod evident, nu au fost res­pectate regulamentele Camerelor.

- Curtea a respins ca inadmisibile sesizările lui Vasile Blaga și a Robertei Anastase privind înlocuirea lor din funcție. Deocamdată, nu avem motivarea acestor decizii. Cuvântul "inadmisibil” mie îmi spune că, de fapt, Curtea a refuzat să judece cazul, pentru că nu mai are voie, în urma Ordonanței de Urgență care îi limi­tează prerogativele. Asta pare să fie singura explicație pentru care Curtea a lăsat ca validă schim­barea lui Bla­ga și Anastase, în ciuda jurisprudenței sale.

"Spre deosebire de Victor Ponta, Viktor Orban avea o majoritate solidă, rezultată din alegeri, și a făcut schimbările într-un an și ceva, nu ca la noi, într-o săptămână”

- Reacțiile internaționale au fost foarte dure față de tot ce s-a întâmplat. Vor fi urmate și de consecințe, așa cum a amenințat Angela Merkel?

- La ora la care vorbim, nu știm în ce măsură s-au nuanțat, agravat sau atenuat pozițiile internaționale, după deciziile Curții Constituționale. Rămâne de văzut da­că se vor limita să admită legalitatea acestei opera­ți­uni în Parlament, sau vor sancționa politic modul în care s-a lucrat.

- Avem un precedent pentru sancționarea de către UE a unui stat membru?

- Ar fi precedentul Ungaria, în care premierul Vik­tor Orban a făcut, de asemenea, niște lucruri scan­da­loase pentru legile și mai ales cutumele europene. Din câ­te cunosc, în cazul Ungariei s-au declanșat trei proce­duri de infringement accelerat și s-au blocat unele fi­nan­țări din partea UE și FMI, ceea ce l-a făcut pe pre­mie­rul Orban să facă pași înapoi. Numai că, spre deo­se­bire de Victor Ponta, Viktor Orban avea o majoritate solidă, rezultată din alegeri, și a făcut schimbările într-un an și ceva, nu ca la noi, când într-o săptămână s-a schimbat toată politica României. Deci, sancțiunile asupra guvernului Ponta ar putea fi mai drastice.

"Justiția arată că a căpătat anticorpi la influența politică, dar nu știu dacă suficienți”

- Să ne așteptăm ca, după această demonstrație de forță a Puterii, Justiția să dea înapoi în marile dosare de corupție?

- Vom vedea, după ce șefii Parchetului General și al DNA, Codruța Kovesi și Daniel Morar, își vor în­che­ia mandatele, care le vor expira în curând. E de vă­zut ce oameni vor prelua aceste poziții. Mi-e foarte greu să estimez dacă instanțele și procurorii au căpătat su­ficientă putere și curaj, ca să nu mai dea înapoi în fața factorului politic. Dar ne vom lămuri în această toamnă, pentru că vin la rând dosare foarte grele, între care două privindu-l pe Adrian Năstase, unul al lui Dan Voiculescu, altul în care este implicat senatorul PSD Cătălin Voicu, aflat în recurs. Atunci vom ști dacă Jus­tiția și-a cucerit definitiv independența sau procesul e reversibil. Iar scandalul izbucnit zilele acestea, în care un membru CSM, George Bălan, a încercat să-și trafi­cheze o viitoare poziție de procuror general, și mai ales maniera în care a reacționat sistemul, în sensul că s-au dispus percheziții și s-a început urmărirea penală, cred că spune două lucruri. Unul ar fi acela că politicienii încă încearcă să călărească sistemul judiciar, iar al doilea e că sistemul a căpătat ceva anticorpi ca să se apere, însă nu știu dacă suficienți. Să nu uităm însă că mai avem un element de siguranță, mă refer la Meca­nis­mul de Cooperare și Verificare. În două, trei săptă­mâni, ar trebui să apară raportul său pe acest an privind Jus­tiția. Dacă nu cumva va fi amânat pentru septem­brie, având în vedere ce s-a întâmplat în ultima săptă­mână politică la noi. Evenimentele recente vor fi re­flec­tate în acest raport, fără îndoială.

- Care sunt efectele acestei "lovituri de palat” pentru viața noastră de zi cu zi?

- Deocamdată, vedem că leul s-a dus tare de tot în jos. El a scăzut un palier important, încă de la debar­ca­rea guvernului Ungureanu, iar acum a mai coborât un palier, și nu văd cum ar putea reveni la nivelul de 4,35, cât era înainte de moțiunea de cenzură. De aici, scum­piri în lanț. Având în vedere că USL are toată puterea, Par­lament, Guvern, președinte, ar trebui să demons­tre­ze că o merită. Să-i vedem ce știu să facă pentru a echi­libra economia și a limita efectele nocive de pe urma scandalului politic. Pentru că economia nu iartă.