Cuvântul de ordine: repatrierea

Iulian Ignat
* Plecați de mai mulți ani în străinătate, unde își continuă carierele, muzicieni celebri de jazz și de rock se vor întoarce, cu drag, acasă, pe scenele unor importante festivaluri din țară. Revederi îndelung așteptate, ce țin fanii cu sufletul la gură *

Rezident Ex

În 2003, când Ovidiu Ioncu, zis "Kempes”, a părăsit România, pentru o viață anonimă în Brisbane, Austra­lia, vestea a venit ca un șoc pentru fanii trupei timișo­rene Cargo. Kempes era cel mai iubit cântăreț rock, alături de Cristi Minculescu. La revenirea pe scenă, după un serios accident de moto­cicletă, taciturnul bănă­țean s-a bucurat de un mare val de simpatie, însă foarte rapid a decis să emigreze în în­de­părtata Australie, pen­tru siguranța financiară a fami­liei sale. Formația Cargo și-a continuat cariera, iar des­pre Ovidiu Ioncu nu s-a mai auzit nimic vreme de aproa­pe zece ani, până la anunțul revenirii în România, din această vară. Kempes se întoarce, și nu oricum, ci ală­turi de un supergrup, format din instrumentiști răs­pân­diți prin întreaga Eu­ropă, oameni ce au avut un cu­vânt greu de spus în pri­mii pași ai trupei Cargo. Adrian Popescu, chitarist și producător al trupei, a emi­grat în Franța după mineriada din iunie 1990 și trăiește și acum la Paris. "Nu e mare diferență între Kempes, cel de la în­ceputul anilor '90, când eram amândoi mem­bri ai tru­pei Cargo, și Kem­pes, cel de acum, când sun­tem din nou în aceeași trupă, REZIDENT EX”, po­ves­tește el. "Atunci eram foarte tineri, între timp am de­venit «adulți și responsabili», dar starea de spirit și energia au rămas intacte. Dacă n-ar fi fost așa, n-am fi făcut o tru­pă nouă. A contat foarte mult și prietenia care ne leagă. Pe Ovidiu Ioncu-Kempes îl cunosc de mai bine de 20 de ani, Tavi Iepan și cu mine suntem un fel de «cuplu bătrân», ne cunoaștem de vreo 32 de ani și am cântat împreună când nu eram decât niște copii. Nu avem nevoie să vorbim ca să ne înțelegem. Am petrecut împreună momente magice, în concerte și turnee. Tot de vreo 32 de ani îl cunosc și pe Christian Po­dratzky, de pe vre­mea când el cânta la Impact, și eu la Me­tamorf. A fost o pe­rioadă haioa­să. Ofi­cial, ne detestam, fiindcă făceam parte din trupe inamice. Pe Florin Cva­sa îl cu­nosc de când avea 5 ani. Locuia și el în același cartier, fra­tele lui și cu mine am fost împreună la școa­la gene­ra­lă. Eram interesați de muzică, iar Flo­rin Cvasa, «ăla mic», se ținea după noi. În­tre timp, «ăla mic» a devenit toboșar mare. Despre Mat­thias Lange spun doar atât: se înca­drează perfect în grupul nostru”.
Este bine știut faptul că rock-ul timi­șorean are un suflu propriu, iar la întregirea "găștii”, cei din Rezident Ex vor să păstreze farmecul anilor tinereții petrecuți în Timișoara, căruia să-i adauge experiența acumulată de fiecare compo­nent, după ce drumurile lor s-au despăr­țit. Christian Podratzky revine la Timișoara de la Ber­lin, iar din Ham­burg li s-a alăturat germanul Matthias Lange. Omul de la care a pornit aceas­tă trupă este Tavi Iepan, care a emigrat în Germa­nia în 1989, cu puțin timp înainte ca formația pe care o lansase să ajungă în vârf. Puțini sunt însă cei ce știu că primele hituri Cargo sunt compuse de el. De pildă, celebra melodie "Poves­tiri din gară”, ce dă numele primului disc Cargo, în 1992, este totodată primul sin­gle lansat de Rezident Ex, la mijlocul lunii iulie 2012. "Faptul că iubita mea de atunci locuia în orașul cu cele mai multe gări din Ro­mâ­­nia a avut indirect un rol în apariția acestei piese”, spune Tavi Iepan. "Ora­șul avea patru gări și, ca să nu supăr pe nimeni, ar fi tre­buit să compun tot atâtea pie­se. Dar gara despre care scriu eu este în noi, o știm toți, este «tentația» noas­tră de a ajunge undeva și do­rin­ța noastră de a ne întoarce la ce suntem și simțim. Pen­tru că eram îndră­gostit, am devenit un navetist no­to­riu și am pătruns în universul CFR: Căile Ferate Romantice. Fiecare călă­torie avea povestea și per­so­­najele ei. Un film cu coor­do­nate asemănătoare, dar de fiecare dată altfel și ire­pe­tabil. Mai erau și opririle neașteptate în câmp, une­ori in­terminabile, cu un mic pic­nic sau un meci de fotbal spontan, cu «nașul» ca arbi­tru, când se aș­tep­ta Ac­celeratul de... sau Rapidul de... Nave­tismul meu a mai durat un timp, iubita și iubi­rea s-au rătăcit în labirinturile vie­ții, dar a rămas aceas­tă piesă. Textul își păstrea­ză actualitatea: «Po­ves­tiri din gară» are un mare succes, pentru că este o fotografie a unui moment și a unei stări pe care ascul­tă­torul o știe și se poate iden­tifica cu ea. Mă bucur că am imprimat-o cu prie­tenii mei din Rezi­dent Ex și abia aștept să o cântăm în concertele noastre”.
La ora actuală, membrii Rezident Ex repetă de zor într-o sală din Timișoara, retrăindu-și adoles­cen­ța mu­zicală. Au imprimat deja un prim disc, ce con­ține piese scrise în urmă cu 20 de ani de Tavi Iepan, înregistrate în maniera anului 2012, și lucrează la cântece nou-nouțe. Cel de-al doilea single lansat este "Catedrala sufletu­lui”, despre care autorul său spune: "«Catedrala sufle­tu­lui» povestește despre o sta­re pe care eu cred că cei mai mulți o au atunci când se întorc în locurile adoles­cenței și se reîntâl­nesc, chiar și numai în memorie, cu mo­mente, persoane și locuri care le-au marcat viața. Pentru o clipă, te afli în catedrala sufletului, unde prezentul, trecutul și viitorul se adună în tine și ai senzația că totul este împreună. O seară târzie de vară în orașul meu este pentru mine, încă, unul dintre cele mai frumoase și liniștitoare momente”.
Rezident Ex va concerta după miezul nopții, în ultima seară a festivalului Folk You "Florian Pittiș”, pe 5 august, la Vama Veche, și la București, pe 21 septem­brie, la Arenele Romane. Însă primul concert al trupei va avea loc chiar în orașul natal, pe 3 august, la "Ziua Timișoarei”. "Am așteptat cu ne­răb­dare reveni­rea pe scenă. A trecut mult și a trecut greu. Inima mea a bătut și va bătea mereu pentru fanii din Timișoara”, spune Ovidiu Ioncu-Kempes.

Doi "nemți” pentru Dracula

Tot pe ruta Timișoara-Germania va veni, în septem­brie, la București, și Dixie Krau­­ser, ce va susține un reci­tal în cadrul "Dracula Bass Fes­­tival”. La doar a doua edi­ție, festivalul propune un afiș impresionant, cu maeștri ro­mâni și internaționali. După trei seri petrecute în grădina Green Hours de pe Calea Vic­toriei, festivalul se va încheia pe 17 septembrie la Sala Radio, cu două recitaluri de marcă, Jack Bruce și Anthony Jack­son. Până atunci, în grădină vor concerta Pedro Negrescu, ală­turi de mult apreciatul franco-italian Dominique Di Piazza, aflat la a doua colaborare cu un artist român, după excelentul recital susținut acum trei ani la Gărâna, împreună cu chitaristul timișorean Horea Crișovan. Doi invitați vor sosi din Ger­ma­­nia, nume faimoase în isto­ria jazzului și a rock-ului româ­nesc. Unul dintre ei este Die­trich "Dixie” Krauser. După ce a cântat alături de Phoenix, de Florian din Transilvania și de Pro Musica, Krauser a emigrat în Germania, la mijlocul anilor '80, acolo unde și-a continuat cariera muzicală și unde este pro­fesor. Vacanțele de vară și le petrece în România, unde cântă în diferite formule. Am avut plăcerea să îl ascult cu trupa sa proprie, apoi într-un trio excep­țional, alături de Ilie Stepan și de Horea Crișovan, și în con­cert, cu Florian din Transil­vania. De această dată, la "Dra­cula Bass Festival”, el va propune un proiect solo. Dacă Dixie Krauser a revenit în țară de nenumărate ori, altfel stau lucrurile cu Decebal Bădilă, care a concertat foarte rar aici după plecarea sa în Germania în anii '90. Născut în 1968 la Constanța, el a început să cânte la pian, însă apoi a ales calea contrabasului, asemenea regretatului său frate, Ovidiu. După ce a urmat cursurile Conservatorului bucureștean, a schimbat sunetele acus­tice pe basul electric și s-a mutat la Köln. Prestațiile sale remarcabile se pot face auzite pe discuri de jazz, rock sau de muzică simfonică. Revenirea lui Decebal Bă­dilă pe o scenă din România este unul dintre eveni­mentele anului, iar pentru iubitorii de jazz înseamnă tot atât de mult pe cât pentru rockeri întoarcerea lui Kempes.