Magicianul ceasornicelor

Catalin Apostol
* Gheorghe Marinescu este unul din marii orologieri ai României. A reparat mii de ceasuri obișnuite, dar și piese istorice, de la Muzeul Ceasului din Ploiești. Singurul ceas pe care n-a știut să-l repare a fost cel al inimii sale, care bate ori prea repede, ori prea încet. Retras într-o curte cu lacăt la poartă, Gheorghe Marinescu stă cu urechea lipită pe ticăitul timpurilor de altădată, alături de Aurelia, soția lui *

Strada Patriei, nr. 17. O stradelă aproape de centrul Ploieștiului, vestigiu vechi de-un se­col, al unui cartier când­va select, astăzi plin cu maghernițe dărăpănate și bătrâni cu chipuri poso­morâte. Până acum vreo 50 de ani, pe stra­da asta îngustă erau înșirate cele mai cochete prăvălii. Aici găseai cei mai dibaci meșteșu­gari, cele mai pi­to­rești crâșme, braga cea mai gus­toasă și târgoveții cei mai însufle­țiți. Pe strada asta, la "Fane ciubo­taru'”, își peticeau opincile toți țăranii din piețele orașului. La "Blănăria lui Ma­tache” își făceau cojoa­ce toți bo­ie­rii județului. "Tache croitorul” con­­fec­ționa cele mai elegan­te cos­tu­me și fra­curi. La "Mitică giu­vaer­giul” se mi­găleau bijuterii pentru cele mai fan­dosite cucoane, iar "Nea Tănase - Ora exactă” era Asul ceasor­nicarilor din oraș. Pe-aici forfoteau zilnic sute de oameni, de la plevușca ma­hala­lelor și până la spuma protipen­da­dei, de la cei mai amărâți precupeți și până la cei mai înstăriți ne­gus­tori ai județului. Aici se amestecau toate miresmele lumii, de la mi­rosul îm­bietor al cafelei turcești, aburii mititeilor pe grătar ori boa­rea iute de arpagic, până la aro­mele dulci de gogoși sau prăjituri franțuzești. Era cel mai viu loc din oraș. De cum pășeai în el nu ve­deai nici un chip mohorât, nici un negustor arțăgos, nici un mușteriu supărat. Era vad bun pentru toată lumea, chiar și pentru țigăncușele cu flori ori pentru cerșetorii cei mai flămânzi. Așa arăta cândva strada Patriei din Ploiești. Astăzi, nu mai e decât un decor cenușiu. Din toate prăvăliile cochete de-atunci, n-au mai rămas decât niște cocioabe sco­rojite, gata să cadă. Totul e trist și pustiu, doar ici, colo, câțiva bă­trâni tăcuți mai zac pe la porți, cu privirile întunecate și amintirile moarte... Mă aflu și eu pe stra­da Patriei, la numărul 17, unde stau și aștept de aproa­pe un sfert de oră. Am luat o piatră și am bătut cu ea în țeava din poartă. O dată, de două ori, de trei ori, tot mai tare. Nimic. Gardul înalt, din tablă, nu mă lasă să văd nimic înăuntru. M-am hotărât să mai în­cerc o sin­gură dată și gata. Strig, lovesc apoi iar cu piatra în poartă și aștept. De undeva, de departe, aud parcă gla­sul stins al unui bărbat. "Da, da! Imediat!”. Răsuflu ușurat. În sfârșit, un semn de viață după atâta aștep­tare. Un târșâit de papuci se apropie încetișor de poar­tă. Din spatele curții, se-aude apoi și vocea unei fe­mei: "Ți-am zis eu că e cineva. Of, ți s-a blegit de tot auzul!” Bărbatul a ajuns lângă poartă. "Ei, mai lasă-mă și tu acum”, bodogăne îmbufnat, zăngănind de zor niște chei. "Numai puțin, să descui”. Femeia vine în urma lui, strigân­du-i să se grăbească. El pare să caute fâstâcit în șiragul de chei, descuie apoi o yală ruginită, trage zăvorul de lângă clanță și deschide larg poarta. În fața mea, un bătrân scund, cu privirea seni­nă, își trage adânc răsuflarea, de parcă tocmai acum ar fi sosit dintr-o călătorie lun­gă de 50 de ani. Mă măsoară nedu­merit, poftindu-mă cu jumă­tate de gură în curte. În urma lui, o bătrânică veselă, mărunțică și ea, precum o fe­tișcană, se apropie cu pas iute de poartă. "Sunteți de la «Formula AS»? Credeam că ve­niți mai pe sea­ră. Haideți, intrați”. Mă invită apoi să iau loc acolo, în curte, la o masă din tablă. Femeia zâmbește tot tim­pul, în vreme ce el pare că încă mă cercetează. Zeci de fiare rugi­nite stau grămadă în mijlocul curții. Sunt resturi de la atelierul lui, pe care tocmai l-au demolat. Câțiva căței guralivi latră de mama focului, din holul casei. Loli, că­țelușa lor pechineză, a fătat acum două luni patru pui. Nu vor să-i dea, nu au încredere să-i lase pe mâna nimănui. Cățelușii ăștia gă­lă­gioși sunt ca și copiii lor, sunt tot ce au mai de preț acum, când nu mai au mult până la sfârșit. Casa e veche, totul e stri­cat sau uzat, nu mai au nici bani, dar nici vreo pornire să re­pare ceva. Stau zi de zi ascunși aici, în casa asta dără­pănată, fără să mai aștepte nimic. Pentru ei, tim­pul pare că s-a cam oprit. "Nu mai e nimic din ce-a fost. Lu­mea asta nu mai are nici o fărâmă de culoare. E incoloră, in­sipidă și inodoră to­tal”. Bătrânul of­tează greu, lăsând pri­virea în­crun­tată să-i alunece în gol. "Eu toată viața am reparat ceasuri. Asta a fost cea mai mare dragoste a mea. Iar ceasurile erau a­tunci vii, aveau su­flet, le auzeai ticăi­tul, bă­tăi­le inimii. As­tăzi sunt niște obiecte moarte. De­gea­ba va­lorează o grămadă de bani. Sunt frumoase, dar nu mai au suflet în ele. Și pot să spun că odată cu ele am mu­rit și eu puțin”.
Gheorghe Marinescu a fost cel mai renumit oro­logier din oraș. Asta, după cum îi place să spună, nu e totuna cu meseria de ceasor­nicar. Ceasornicarul repară, pe când orologierul restau­rează, inovează, creează. Asta a fost el, un creator, un maes­tru, un magician al ceasorni­celor. A restaurat sau reparat mii de ceasuri, de la cele banale, de duzină, până la piese de colecție, vechi de sute de ani. Mâinile lui au făcut adevărate minuni, au adus la viață ceasornice sfărâ­mate, ruginite, bune de aruncat la gunoi. A res­tau­­rat ceasul de perete al lui George Coșbuc, un altul, de bi­rou, al lui Ko­gălniceanu, a întreți­nut și reparat ani la rând co­losala colecție a Muzeului Ceasului din Plo­iești. Îmi spune toate astea pe ne­răsuflate, cu o fer­voare de nestăpânit. Privirea lui strălucește, amin­tirile îl înalță ușor, pe nesimțite, în al nouălea cer. Și to­tuși, pe chipul lui stăruie încontinuu un zâmbet amar. Astăzi, fără bucu­riile astea, viața lui e ca un deșert. Gheorghe Ma­rinescu, vestitul orologier de altă­dată, nu mai e as­tăzi decât un biet bătrân de pri­sos. "E o minune că ați venit aici. Că mai întreabă cineva de mine. Mă obișnuisem demult cu gândul că nu mai sunt decât așa, ca o umbră, și aia tot mai palidă”. Sim­patica lui soție apare din bucătărie cu o ceașcă plină ochi cu cafea și-o savarină turtită. Zâmbește ușor stânjenită, așezân­du-le cu grijă pe masă. "Vă rog să ne scuzați, n-arată așa bine pră­jitura. E tot ce-am putut să iau de la magazinul din colț. Poa­te că nici cafeaua n-o să vă placă prea mult, e din aia vărsată. Gustați, să-mi spuneți dacă mai trebuie za­hăr”. O cheamă Aurelia și sunt îm­preună de 48 de ani. I-a împărtășit toate bucuriile și i-a răbdat cu migală fiecare capriciu. Dintotdea­una i-a respectat iscusința, vorbind des­pre el ca despre un geniu al oro­logeriei. "Mereu i-am spus, măi, Geor­ge, de ce nu scrii tu o carte despre tot ce știi? Credeți-mă, la câte cu­noaște, ar ieși ceva formidabil”. Bătrânul mustăcește ghiduș, apucând-o ușor de mână. "Hai, măi, lasă asta acum. Domnu' a venit să asculte povestea mea, nu să te-audă pe tine cum mă lauzi”. În curtea asta înghe­suită de fiare, lângă oamenii ăștia atât de scunzi și atât de simpatici, în zarva asta nebună a cățeilor pe­chinezi, cu savarina asta pleoștită pe masă, simt cum alunec ușor într-un vis. Bătrânul orologier își încruntă privirea, îi cere ferm femeii să alunge cățeii, tușește vârtos, și-apoi începe povestea.

Exacta, îngerul păzitor

Tic-tac, tic-tac. Seară de seară adormea cu sunetul ăsta în urechi. Mai întâi era ca un cântec de leagăn, apoi ca un țăcănit straniu și enervant, iar mai târziu, ca o bătaie de inimă. Se numea "Exacta-CH” și era un ceas vechi de masă, fabricat în Cehoslovacia. Era obiectul cel mai valoros al familiei, fără el viața din casa aia ar fi luat-o complet razna. Avea un cadran alb, cu orele gravate frumos în auriu și limbile cres­tate cu multă migală. Seară de seară, tatăl lui îl întor­cea fix la aceeași oră, înainte de rugăciune. Ticăitul lui nu se oprea niciodată, era respirația casei, în fie­care noapte plutea ușor la urechile lor, precum su­flarea unui înger păzitor. Obiectul ăsta magic l-a trezit în prima lui zi de școală. Apoi, zi de zi, l-a ajutat să fie punctual. Limbile alea aurii l-au învățat ce în­seamnă răbdarea și emoția așteptării, iar orele alea gravate frumos l-au obișnuit să-și formeze repere. Era obiectul care îl fascina cel mai tare. Mișcarea conti­nuă a limbilor și ticăitul fără sfârșit îl încredințau fără dubiu că acolo, în cutia aia rotundă, se ascunde ceva viu. Și cum nu îndrăznea nici să gândească măcar că ar putea să umble vreodată în el, a ales să meargă într-o zi la prăvălia lui nea Tănase, bătrânul cea­sornicar al cartierului. Intra într-o lume de poveste care avea să-i lumineze destinul. Sute de ceasuri, de la cele mai mici și firave, până la uriașe pen­dule, mormane de cadrane de toate culorile, limbi, arcuri, rotițe, lupe, pensete minuscule, șurubelnițe cât un ac de subțiri, toate înghesuite prin sertare, pe masă, pe pereți, într-o dezordine ireală și fascinantă. Uimit de copilul care intrase în atelier, Nea Tănase i-a arătat numaidecât cum funcțio­nează un ceas. A luat dintr-un sertar un deșteptător și, din două mișcări, i-a deschis carcasa. E imagi­nea pe care Gheorghe Marinescu n-o poate uita niciodată. Acolo, în cutia aia de tablă, se ascun­dea o adevărată uzină. Un arc încolăcit, câteva rotițe dințate, șuruburi și piulițe minuscule, zeci de piese de tot felul, toate mișcându-se într-o armonie per­fectă, ca într-un dans fermecat. A rămas acolo ore în șir, a întrebat de fiecare piesă în parte, încercând să pri­ceapă de unde vine mișcarea asta perfectă și de neoprit, ce anume ținea în viață toată uzina asta uimitoare. "A fost prima mea lecție de ceasor­ni­cărie. Nea Tănase era un om răbdător, mi-a explicat tot ce-am vrut să aflu. Eu eram abia în clasa a doua, dar am reușit să înțeleg destule lucruri în ziua aia”. De-atunci, nu era zi să nu treacă pe la prăvălia lui nea Tănase. Deschidea singur ceasurile, le studia temei­nic cu lupa și, uneori, primea chiar și câteva sarcini ușoare. Acasă, Exacta continua să-și vadă sârguincios de treabă, indicând la secundă ora exactă anunțată la radio. Pentru Gheorghe, ceasul ăsta nu mai avea acum nici un mister. Și totuși, începuse să-l îndră­gească și mai mult, privindu-l de-acum cu o anume îngăduință și parcă cu un fel de complicitate. Totul până într-o zi, când bietul Exacta a încetat să mai ticăie. A fost freamăt mare în familie, toate păreau s-o ia razna, fără ticăitul ăla, casa devenise parcă pustie. Pentru Gheorghe, întâmplarea asta dureroasă era însă o mare provocare. Știa că părinții nu l-ar fi lăsat nicio­dată să umble în măruntaiele ceasului, așa că a aș­tep­tat un moment când toată lumea era plecată la lucru. A luat repede niște scule, a desfăcut șuruburile și nu­maidecât a deschis ceasul. Semăna leit cu deș­tep­tă­torul din atelierul lui nea Tănase. A studiat înde­lung fiecare piesă în parte și a constatat că părul de la balans era prea strâns și întortocheat. "Am luat un ac de cusut și am aranjat părul ăla până s-a descurcat. Apoi l-am întors și, gata, a început iar să meargă. Nu vă imaginați ce bucurie am simțit eu atunci. Pe lângă satisfacția unei asemenea reușite, a fost și o bucurie uriașă, pentru că reușisem să salvez un prieten drag. Seara, când au venit ai mei, ceasul ticăia iar. Tare s-au minunat. Le-am spus abia după câțiva ani că eu îl reparasem”.
Exacta a continuat să ticăie încă 15 ani. Până când rotițele au început să ruginească, iar limbile s-au oprit defi­nitiv. În locul lui, a apărut într-o seară o cutie neagră, cu niște cifre pe ecran. Nu scotea nici un su­net, nici un ticăit. Era un ceas electronic, cumpărat dintr-un bazar. O cutie neagră și goală, fără pic de via­ță în ea. În același an, după doar câteva luni, avea să-și dea ultima suflare și ne­prețuitul maestru, bătrâ­nul Tănase cea­sor­nicarul.

Inima reparată

Mai târziu, când a fost vorba să se înscrie la gimnaziu, tatăl lui l-a întrebat: "Ia zi, copile, unde vrei să te duci? Te descurci binișor la matematică, eu aș zice să urmezi profilul real”. Gheorghe i-a răspuns însă fără nici o ezitare: "Școala de Arte și Meserii". Voia cu orice preț să devină ceasornicar. Îi plăcea la nebunie meseria asta. În plus, pe stra­da lui, strada Patriei, ceasornicarii câș­tigau foarte bine. A mers la Brăila, unde a urmat o școală cu profil de mecanică fină. În paralel, a făcut și niște cursuri private de cea­sornicărie, la un vestit atelier brăilean. După doi ani, a terminat gimnaziul cu diplomă de merit și s-a întors la Ploiești. Liceul l-a făcut tot la Arte și Meserii, și tot la mecanică fină. A început să repare primele cea­suri. De la vecini, colegi, prieteni. Nu dădea greș niciodată și oamenii erau mulțumiți. După liceu, a intrat din primul foc la facultate. Tot la Mecanică Fină, în București. După trei ani însă, s-a îmbolnăvit grav de inimă. Cum îi place să spună, ticăitul lui s-a dereglat. A stat patru luni internat într-un sanatoriu, după care a întrerupt școala și l-au luat cu arcanul în armată. N-a vrut nimeni să țină seama de boala lui, i-au zis "lasă, că ești tânăr și acolo o să te faci bine”. Avea 21 de ani. După doar câteva săptămâni, a căzut lat, cu fața în zăpadă, pe câmpul de instrucție. L-au internat la un spital din Cluj, unde a stat două luni. La sfârșit, i-au zis că are o afecțiune serioasă la inimă, de care nu va scăpa toată viața. S-a întors la Ploiești și a continuat ultimul an de facultate la Utilaj Chimic și Petrolier. S-a angajat apoi ca proiectant la o mare uzină din Ploiești. Acolo a rămas vreme de 42 de ani. Dar n-a avut nici o zi în care să nu repare ceasuri. Îl știau toți colegii, faima priceperii lui era renumită deja în oraș. Zilnic, repara câte 10, 15 ceasuri. Avea ate­lierul acasă, într-o odaie mai luminoasă, unde își depozitase tot felul de utilaje și scule. Nu cerea nicio­dată o anumită sumă. Clienții îi dădeau cât voiau. Își cumpăra tot felul de cărți și reviste, străduindu-se să țină permanent pasul cu tehnica în fabricarea ceasu­ri­lor. În paralel, citea pe rupte volume întregi despre is­toria ceasului, despre orologerie și despre timp. Ușor, ușor, devenise expert. Meseria asta nu prea mai avea pentru el vreun secret. Într-o zi, o mătușă de-a lui l-a rugat să-i repare un ceas. Era un Movado de damă, el­vețian, sfărâmat. Femeia a ve­nit cu piesele vraiște, împa­chetate într-o hârtie. Gheorghe era pentru prima oară descum­pănit. Avea în fața lui zeci de piese minuscule, multe din ele deteriorate, înșirate pe o hârtie. Era un puzzle nemaiîntâlnit până atunci, pe care nu știa da­că îl va putea recompune vreo­dată. O săptămână întreagă a stat cu resturile alea în față, ambiționându-se să le așeze la locul lor, în cutiuța mică a cea­sului. A împrumutat de la alți ceasornicari mai bătrâni tot felul de scule sofisticate, piese, uleiuri, piatră de Mississippi pentru șlefuit, a pus sub lupă fiecare bucățică în mecanismul minuscul și, după zile și nopți de migală, a reușit. Ceasul mer­gea perfect, era ca nou. Atunci a înțeles că ceea ce tocmai făcuse nu era o muncă de ceasornicar, ci mai degrabă de restaurator. S-a hotărât, așadar, să se perfecționeze în domeniul ăsta, și a urmat un curs de orologerie la Sibiu. După doi ani, putea să facă din orice hârb o adevărată biju­terie. Învățase să recondiționeze cutii și mecanisme vechi de sute de ani, dându-le înfățișarea lor origina­ră. În­tors la Ploiești, a început o strânsă colaborare cu cei mai renumiți colecționari din țară. Îl solicitau de câte ori achiziționau o piesă mai veche. El era cel care evalua și, mai ales, cel care restaura. I-au trecut prin mână zeci de ceasuri de perete de la Pădurea Neagră, unele vechi de 300 de ani. A pus în funcțiune meca­nisme unicat, ruginite sau cu piesele rupte. Era deja unul dintre cei mai pricepuți orologieri. Nu câștiga foarte mult, dar pe plan profesional, se simțea un om împlinit. Îi lipsea însă ceva la care până atunci nu se gândise niciodată prea serios. Avea 27 de ani și îi cam sosise vremea să se așeze la casa lui, să se însoare. Nu știa însă cum să procedeze, niciodată n-a avut un interes deosebit pentru femei. Capitolul ăsta era tot timpul umbrit de pasiunea lui uriașă pentru ceasuri. Și totuși, nu putea rămâne veșnic flăcău. În anul ăla, un bun prieten îi tot povestea de o fată drăguță, asistentă medicală la un spital din oraș, pe care o chema Aurelia. Și ea avea tot 27 de ani, era singură, harnică, și cam cât el de mărunțică. Zile în șir l-a tot bătut la cap să încerce pasul ăsta, avertizându-l mereu că s-ar putea ca asta să fie ultima lui șansă. În cele din urmă, Gheorghe și-a luat inima în dinți și s-a hotărât să o cunoască. Nitam-nisam, tânăra domni­șoară s-a trezit cu el la poarta spitalului. "Țin minte că eram foarte nervoasă. Nu știu de ce, era o problemă de serviciu. A sunat portarul și mi-a zis să cobor, că mă caută cineva. Am coborât și am dat cu ochii de un cetățean timid, cu o șapcă pe cap și niște flori în mână. Mi-a întins florile și mi-a zis: «Am avut curiozitatea să vă cunosc». Cum deja eram furioasă, mi-a sărit și mai tare muștarul. «Bine, domnule, mă bucur că ți-am satisfăcut curiozitatea». Am luat florile și am plecat. Seara, când am ieșit, mă aștepta pe stradă. M-a con­dus acasă și... așa a început povestea noastră”. Au­re­­lia zâmbește sfioasă, mângâindu-și cu privirea băr­ba­tul. "După o lună, ne-am căsătorit”. Au urmat câți­va ani de călătorii, au bătut în lung și în lat țara, au mers apoi în toată Europa de Est. Au văzut, cum le place să spună, o mie de ani de istorie europeană. La fiecare călătorie, Gheorghe își îmbogățea atelierul cu noi scule sau utilaje achiziționate. Tot atunci, a venit pe lume Gabriel, singurul lor copil. De-acum, le avea chiar pe toate. O faimă de invidiat, un atelier complet utilat, o casă trainică, un copil voinic și o nevastă devotată și vrednică.

Viața fără tic-tac

Prin 1965, auzise că la Pa­la­tul Culturii din oraș un profe­sor, pe nume Nicolae Simache, se străduiește din răsputeri să deschidă un muzeu de ceasuri. Sima­che era la vremea aia un nume faimos în oraș, iar Gheor­ghe, deși nu-l văzuse niciodată, știa multe des­pre el. "A fost o somitate. Rar se nasc oameni ca el. A fost studentul preferat al lui Iorga, era singurul stu­dent care avea acces la biblio­teca lui. Era o adevărată enci­clopedie, îți vorbea ore în șir despre orice. A înființat vreo 18 muzee în Praho­va, Dâmbovița, Buzău. Și-a dedicat toată viața pentru pasiunea și munca asta co­lo­sală”. De cum a auzit ves­­tea despre mu­zeul de ceasuri, s-a repe­zit numaidecât la locul cu pricina. Chiar acolo, în hol, l-a zărit pe renumitul pro­fesor. Se plimba suveran, cu mâinile la spate, contemplând visător mulțimea din jur. Era deosebit de înalt, avea un chip colțuros și un nas enorm. "Circula chiar o poe­zioară despre nasul lui ciudat. Suna cam așa: «La un colț de stradă, apare un nas/ Hop și nea Simache, după-un sfert de ceas». Într-adevăr, nasul lui era foarte mare, dar avea o strălucire în priviri și un fel de a vorbi care te făceau să uiți de ciudățenia asta. Întâl­nirea cu el a fost pentru mine ceva ex­tra­ordinar. Erau aco­lo, în vitrine, expuse câteva cea­suri vechi. M-a văzut că le stu­diez și m-a întrebat dacă mă pricep. Du­pă ce i-am povestit despre mine, m-a ru­gat să-l ajut să dez­volte muzeul. Așa a în­ceput colaborarea noastră”.
Se întâlneau de două, trei ori pe săptămână. Si­­mache îi arăta piesele achiziționate, iar el le evalua. Dacă erau defecte sau deteriorate, le lua acasă și le dădea viață. Se întâmpla adesea să-l înso­țească chiar și atunci când cumpăra un ceas. Veneau la el tot felul de oameni, tineri bezmetici sau bătrâni amărâți, unii din ei cu niște hârburi fără nici o valoare, alții cu piese de excepție. Simache însă era un om milostiv și nu se îndura niciodată să dezamăgească pe cine­va. "Dacă îi spu­neam «domnule profesor, asta e o rablă fără valoa­re», el îmi făcea me­reu semn să tac. «Lasă, măi, că e și el sărman». Scotea banii și i se luminau ochii când îl vedea pe amărâtul ăla fericit”. Cam toa­te achizițiile astea erau pe banii lui. Din salariul modest de profesor, Simache încer­ca să facă un muzeu. Traiul lui nu conta, nu-l interesa cum se îmbracă, ce mănâncă, cum doarme. Toată viața lui așa a trăit. Cti­torind muzee, singur, în mizerie. Purta me­reu costume uzate și pan­tofi scâlciați, umbla mai tot timpul flămând, dormea la internatul liceului, într-o cămăruță sărăcăcioasă. Așa s-a și stins, după o boală chinuitoare, în 1972. Astăzi, Muzeul Ceasului din Ploiești, unic în Româ­nia, îi poartă cu cinste numele. Gheorghe Marinescu i-a fost alături la ctitorirea acestui lăcaș și nu se ferește să se mândrească cu asta. Mai târziu, a continuat cola­bora­rea cu muzeul, fiind adesea solicitat să restau­reze anumite piese. I-au trecut prin mâini ade­vărate capodopere, meca­nisme vechi de sute de ani, pendule uriașe din colecții celebre. Totodată, lucra mai depar­te acasă, reparând zilnic zeci de ceasuri. La 50 de ani, inima lui a luat-o din nou razna. A făcut un infarct. Era dimineață, mer­gea la piață, când a simțit că se învârte pământul sub el. S-a așezat pe o bordură și și-a pierdut cu­noștința. S-a trezit la spital, conectat la tot felul de aparate. Du­pă vreo două săptă­mâni, s-a pus șontâc-șontâc pe picioare și și-a reluat treaba. După trei ani, a venit revoluția și a crezut că va curge lapte și miere. Și-a făcut o dugheană, și-a luat autori­zație și s-a pus cu mare avânt pe treabă. Numai că, în anii ăia, au apărut pe piață toate porcăriile electronice de la turci. Era începutul sfâr­șitului. Clienții se răreau pe zi ce trecea, iar impozitul era de trei ori mai mare decât câștigul. A pus lacătul pe dugheană și s-a retras din nou acasă. Veneau tot mai rar oamenii la el, la fel și prietenii ori colegii. Ultimul client i-a trecut pragul prin 2000. Era un parlamentar cu o frumusețe de Jun­ghans, fabricat în 1921. Avea patru capace din aur, un lanț lung de un metru, tot din aur, și valora atunci cam 33.000 de dolari. Defectul era destul de serios, dar după doar două zile, a reușit să-l pună în miș­care. Clientul a fost mulțumit și, drept recompensă, i-a ajutat cu o slujbă pentru băiatul lor, Gabriel. De-atunci, nu a mai venit nimeni. Treptat, și-a închis sculele într-un dulap și a renunțat să mai aștepte. Aurelia a ieșit la pensie și de atunci ies foarte rar din curte. Lumea de-afa­ră nu mai există pentru ei, le pare tot mai străină. Gheorghe înghite 18 pastile pe zi, nouă dimineața, nouă seara. Poartă tot timpul la el o sticluță pe care scrie Reglator al tensiunii. Când simte ame­țeli ori că inima o ia iar din loc, se întinde pe pat și înghite câteva picături din licoare. Apoi duce mâna la piept să simtă dacă ticăitul își revine.