Ovidiu Ioncu "Kempes” - "Trebuia să mă întorc, chiar dacă veneam pe jos, în zbor sau înot”

Iulian Ignat
"Ne vedem după nouă ani și sunt teribil de emoționat. Gata, trebuia să zic asta”, s-a adresat Ovidiu Ioncu "Kempes” celor câteva mii de spectatori ce l-au ovaționat pe plaja din Vama Veche, până la patru dimineața, la con­cer­tul Rezident Ex, super­grupul cu care a revenit pe scenă. Publicului îi era ta­re dor de Kempes, s-a vă­zut asta de la probele de su­net, când oa­menii s-au adunat în fa­ța scenei și i-au aplaudat fie­care voca­liză. Kempes ne-a re­amin­tit de ce este atât de iubit: are o prezență elec­tri­zan­tă, o bucurie a­proa­pe copi­lă­rească, pură, de a cânta pe sce­nă și, în plus, și-a păs­trat intactă vocea lui sen­za­țională. A do­ua zi du­pă concert, la ora la care co­legii de trupă se tre­zeau du­pă o noapte al­bă, Kem­pes era de mult la Cons­tan­ța, pentru a vor­bi pe in­ternet cu "prun­cii” săi din Australia. O schim­bare ma­joră față de ro­ckerul dezlănțuit din anii '90. În rest, la doi­spre­ze­ce ani după primul in­ter­viul rea­lizat în Arad, am regăsit același Kempes in­te­riorizat, sin­­cer și di­rect.

Un artist al bidinelei

- Dacă cineva ți-ar fi spus, cu un an înaintea plecării, că vei emigra în Australia, te vei lăsa de muzică și vei lucra ca zugrav, ce i-ai fi răspuns?

- Hai să lămurim lucrurile. Voiam să plec cât mai departe de trupă, eram mult prea dezamăgit de felul în care se schimbaseră lucrurile, de mult nu mai era ce trebuie. Mă refer la relațiile între noi, membrii trupei, la felul în care mă simțeam între ei. Muzica mergea îna­­­­inte, dar și ea avea de suferit, nu mai exista feelingul. Dezamăgirea era atât de mare, încât nici nu mai aveam puterea să o iau de la capăt, cu altă tru­pă. Vo­iam doar să nu-i mai văd, să fiu departe. Aveam de ales între State și Australia, iar cea mai eficientă soluție, fi­nanciar vorbind, s-a dovedit a fi Australia. N-a fost ușor, m-am perpelit șase luni pâ­nă m-am ho­tărât, apoi mi-am luat soția și am plecat. Ea era deja însărcinată în luna a cincea.

- Vestea că ai plecat a fost o dublă surpriză, multă lume nici nu știa că te-ai căsătorit.

- Ne-am cunoscut în '99, la un concert în Clubul Phoenix din Constanța. Am văzut-o în public, după con­cert am intrat în vorbă și, în rest, știi cum e... Ne­bunia era distanța între Arad și Constanța, 900 de kilo­metri, până când am pus mâna pe telefon și i-am spus să vină la Arad. Nu simt că m-a schimbat căsătoria, sau faptul că sunt tată, doar că am o responsabilitate față de familie.

- Ați ajuns împreună la capătul lumii, fără să cunoașteți pe nimeni acolo...

- Amândoi am avut sentimentul că ne-am mai născut o dată, că am luat-o de la zero. Totul era altfel, di­ferit de ceea ce știam. Aici era simplu, coborai joi dimineață din bloc, musai te întâlneai cu careva, "Ce faci, hai la o cafea”. Acolo-i alt sistem, e plictiseală mare. Am încercat să intrăm în comunitatea româ­neas­că, apoi am renunțat. Avem două-trei familii de ro­mâni cu care ne vizităm, în rest, cu croații și cu sâr­bii ne înțelegem cel mai bine. Înainte de acci­dent, eu eram un tip ceva mai sociabil, după aia am simțit că poate nu mai merită să bei și să-ți pierzi nopțile, m-am mai cu­min­țit. Odată ajuns în Australia, mai important decât relațiile sociale este să te apuci de lucru. Eu aici uram orice altă meserie în afară de cântat. Acolo am devenit zu­grav, habar n-aveam să țin pensula aia în mână, dar se pare că sunt bun în tot ce fac, se prinde de mine și fac bine, iar acum sunt un artist al bi­di­nelei (râde). Am o firmă, primesc comenzi, îmi caut oameni pe internet și pornesc la treabă. Financiar o ducem bine.
- În interviul precedent ne spuneai că atunci când ai intrat în prima trupă, ai simțit că asta e menirea ta în viață, să cânți, să fii pe scenă. N-a fost frustrant să stai departe de muzică?
- Hotărârea era luată, trebuia să îmi susțin financiar fa­milia. Veneam obosit de la muncă, la șase seara în­cepe să se întunece, la nouă deja îți cad ochii în gură de somn, și a do­ua zi începe iar munca. La sfâr­șit de săptămână, mergem în vizită la familiile de care îți spu­neam, sau mă urc pe motocicletă și-mi văd de drum. Suntem în­con­jurați de deșert, dar într-o oră poți ajunge la ocean, și tot într-o oră la mun­te. Mă urc pe Harley și merg în­cotro văd cu ochii. La jumătate de an de la stabilirea aco­lo, am în­cercat să văd ce-i cu lumea lor muzi­ca­lă, dar nivelul e atât de scăzut, că am renunțat la idee. Orice trupă ri­di­că un pic ștacheta pleacă în State sau în Anglia.

- Copiii știu cine ești, au și ei talent muzical?

- Unul dintre prietenii noștri are un studio muzical și am o fil­mare cu copiii mei. Fata dă serios la tobe, are ritm, și băiatul e cu chi­tara în brațe, sunt haioși, tre­buie să-i vezi. Cel mic are trei ani, iar fata are nouă. Mi-a as­cul­tat discurile, știe la ce nivel am fost aici și mai sunt. Pe 6 august a fost ziua ei, i-ar fi plă­cut foarte mult să fie la concertul din Vama Veche, nu m-a văzut niciodată pe scenă, dar ar fi fost foarte com­plicat să meargă peste tot cu mine în iureșul ăsta. Au fost de câteva ori în România, la Arad și la Constanța și, cu copiii de la bloc, au reușit să învețe repede toate dedesubturile lim­bii române. Noi, oricum, acasă vor­bim numai în ro­mână, dar în rest, la grădiniță, la școa­lă, pe stradă, se vorbește numai în engleză.

- Ți-a fost dor de casă?

- A trebuit să stau în Australia doi ani și jumătate până ce am primit cetățenia, după aia am putut să mă în­torc. Trebuia să mă întorc, chiar dacă pentru asta ve­neam pe jos, în zbor sau înot. Un prieten m-a avertizat că s-ar putea să am o surpriză neplăcută, să nu mă mai simt acasă nici aici, și nici acolo, și, în parte, a avut dreptate.

"Rockul nu a murit și nu va muri vreodată”

- Ce ai zis când soția ta, întoarsă din România, ți-a povestit că s-a întâlnit întâmplător cu Tavi Iepan și că s-ar putea să faceți o trupă împreună?

- Mai întâi, eu nu cred în coincidențe sau în în­tâl­niri întâmplătoare, toate au un rost, se întâmplă pentru că așa trebuie. Când mi-a spus, prima mea reacție a fost: "Bine, când plec? Când ne apucăm de treabă?”. Pe Tavi îl cunoscusem la mare, în '89, când am intrat în trupă, știam că a scris toate piesele alea bune pe care le-am cântat ani la rândul. Iar acum, când mi-a trimis variantele noi, mi-au plăcut și mai mult, le-am simțit foarte actuale. Anul trecut am tras singur vocea pentru disc în Timișoara, ceea ce a fost un pic ciudat, dar în vara asta m-am întâlnit cu băieții pentru repetiții intense și pentru primele concerte.

- Cum a fost să urci din nou pe scenă, să reintri în matcă?

- Când m-am întâlnit cu colegii din Rezident EX eram înlemnit de frică. Nu mai cântasem de opt ani și jumătate cu o trupă, nu știam cum funcționează, dacă mai merge vocea. Am închis ochii și am început să cânt, iar când am terminat, i-am deschis. Băieții mă băteau pe umăr și-mi ziceau: "Bă, da bine mai cânți, bă, ce tare!”, iar eu "Da, da, știu, desigur, mulțu­mesc”, dar în sinea mea, simțeam că mi s-a luat o uria­șă piatră de pe inimă, că pot să cânt. La primul nostru concert, în Ungaria, un soi de repetiție cu public, am ur­cat pe scenă cu mâinile în buzunare să nu se vadă cât de tare îmi tremură. Apoi, după un minut, totul a re­intrat în normal.

"Nu am pe cine să păcălesc. Știu că viața mea e aici”

- Cum ai regăsit lumea muzicală românească?

- Partea bună e că trupele o duc mai bine financiar, nu sunt plătite ca în occident, dar sunt bani buni. Partea proastă e că nu se mai cântă rock, se cântă manele și tot tacâmul de muzică de rahat. Acum 20 de ani eram o grămadă de trupe rock, acum fie au dispărut, fie au trecut la alt registru. Asta, pentru că mass-media bagă oamenilor pe gât numai gunoaie, numai asta auzi la radiourile și la televiziunile româ­nești. Știu că un om nu poate schimba lumea, dar noi, cu Rezident EX, vrem să schimbăm optica în ceea ce privește muzica rock, că asta mă doare pe mine. Aici, la Vama Veche, festivalul a început la șapte seara, iar noi am intrat ultimii, de la ora două. Dacă oamenii au rămas în fața scenei spre patru dimineața, înseamnă că au rămas doar pentru noi, care cântăm hard-n-heavy. Iar asta e foarte important pentru mine. Pentru că arată că oamenii așteaptă și au nevoie de muzica asta, că rockul trăiește, nu a murit și nu va muri vreodată.

- Spectatorii au strigat în repetate rânduri să nu mai pleci, că aici e locul tău.

- Avem două discuri de scos cu Rezident Ex și vrem să continuăm, anul ce urmează, cu o nouă serie de concerte. Însă copiii mei sunt născuți în Australia și cred că acolo au șanse mai mari să reușească în viață, să crească într-o țară civilizată. Eu nu am renunțat la cetățenia română, și dacă ar fi după mine, mâine aș reveni cu totul aici. E țara mea, îi știu bubele și men­talitățile și tot în România aș vrea să fiu. Nu am pe cine să păcălesc, știu că viața mea e aici.

Carte de vizită

Ovidiu Ioncu s-a născut pe 18 august 1966 la Arad. Porecla - numele faimosului golgeter ar­gen­tinian de la sfârșitul anilor '70 - și-a căpătat-o în pe­rioada în ca­re juca fotbal la juniorii echipei UTA. În clasa a zecea a înființat, împreună cu câțiva colegi, pri­ma trupă de rock, ce avea să ia numele "Ca­pri­corn”. În 1989 se ală­tură formației timișorene Cargo, ca­re de­vine una dintre cele mai apreciate trupe rock din Ro­mânia. În 1995 are un accident de motocicletă ce-i pune cariera în pericol, iar fanii și colegii de breaslă își arată solida­ritatea într-un concert la Sala Poli­va­lentă din Bucu­rești, unde cân­tă nume precum Vali Sterian, Iris, A.G. Weinberger. Într-un interviu acordat "Formulei AS”, în 1999, de­cla­ră că relațiile din ca­drul trupei nu mai sunt atât de strân­se, dar că se vor lipi la loc. Nu s-a întâmplat așa și, în 2003, s-a sta­bilit în Brisbane, Australia. După o pa­uză de nouă ani, în vara lui 2012, revine pe scenă alături de ins­tru­men­tiști de marcă, bănățeni ce trăiesc în Germania, Fran­ța și Ungaria. Primul single al trupei Rezident Ex con­ține piesele "Povestiri din gară” și "Catedrala su­fle­tului”. Pe 21 septembrie, Rezident Ex va susține un prim concert la București, la Arenele Ro­mane.