Selecția Formula AS

Adriana Bittel
Peter Gay, "Sigmund Freud. O viață pentru timpul nostru”, traducere de Florin Vlădoi, Editura Trei (tel. 021/300.60.90), 694 p.

Editura Trei, înființată după 1990 de prof. univ. Va­sile Dem. Zamfirescu pentru a publica în ro­mâ­nește ope­rele fundamentale ale domeniului în care e emi­nent specialist, psihanaliza, și-a diversificat apoi pro­gra­­mul. A adăugat și colecții adresate marelui pu­blic - vo­lu­me de psihologie practică, serii de ro­mane po­lițiste, de ficțiune con­tem­po­rană cu succes veri­ficat în Oc­ci­dent ș.a. Având un potențial co­mer­cial mai mare, acestea au per­mis edi­torilor să-și continue pro­gramul ini­țial și acum cei in­te­resați au la dispo­zi­ție majo­ri­ta­tea ope­relor lui Sig­mund Freud (11 vo­lume), ale prin­­ci­palului său disident, părintele psi­ho­lo­giei analitice Carl G. Jung (inclusiv inestimabila edi­ție a Cărții roșii, che­ia operei lui), precum și alți au­tori im­por­tanți din bibliografia obliga­to­rie a psi­ho­logilor, psihiatrilor și a celor ce se pregătesc pentru aceste profesii. Car­tea pe care vi-o recomand azi e mai mult decât o bio­grafie a savantului comparat încă din timpul vieții lui cu Copernic, Darwin și Einstein ca importanță a teo­riilor lui novatoare. Este și o cap­tivantă istorie intelec­tuală a Europei dintre 1856 și 1939, anii între care a tră­it Freud, și a modului în care evenimentele poli­ti­ce i-au marcat viața priva­tă. Căci profesorul ame­ri­can Peter Gay este cu­nos­cut în pri­mul rând ca spe­cialist în istoria intelec­tua­lă. Rolul de biograf obiec­tiv pe care și-l asu­mă în prezentarea deta­liată a unei vieți și opere atât de contro­ver­sa­te azi îl face să se bazeze doar pe documente și mărturii cer­te, dând cuvântul atât admi­ra­torilor cât și oponen­ților din epocă, astfel încât "cititorul să nu fie obligat să ia par­tea ni­mă­nui”. În 1998, când a apărut ori­ginalul ame­rican al bio­gra­fiei lui Freud scrise de Peter Gay se fă­ceau tot mai tare au­zite voci care socoteau psiha­na­liza o pseudo-știință și îi negau eficacitatea terapeutică. Pro­gresele neuro­bio­logiei, ale biogeneticii, ale apara­tu­rii de imagistică cerebrală, ale terapiilor cognitivo-comportamentale au în­mulțit numărul celor care susțin că psihanaliza nu mai răspunde exigențelor științifice din psihiatria ac­tua­lă. În Franța chiar a apărut o "cărămidă” de peste 800 de pagini, intitulată "Cartea neagră a psiha­na­lizei. A trăi, a gândi și a merge înainte mai bine fără Freud”, în care vreo 40 de experți de naționalități di­fe­rite pun la îndoială dogmele psihanalizei și me­to­dele ei de tratare a bolilor psihice. Pe de altă parte, exis­­tă în toată lumea psihiatri și pacienți care jură în con­tinuare pe teoriile freudiene și pe efectul lor be­nefic în tra­tarea doar prin discuții, rememorare și au­toanaliză a anxie­tă­ților, fobiilor, obsesiilor, tul­bu­ră­rilor emoționale etc. Peter Gay nu intră în aceste dispu­te. El reconstituie, după o enormă do­cu­men­tare, exis­tența omului Freud, geneza și ecoul ime­diat al stu­diilor în care inventează conceptele ce au făcut epocă, zbuciumata activitate a mișcării psihana­li­tice ini­țiate și tutelate de Profesor, re­lațiile cu emulii. Din­tre care unii se despart de el, ela­borându-și pro­priile teorii și deschizând "școli” concurente, precum Adler sau Jung. Peter Gay a bene­ficiat de Arhiva Freud (50.000 de documente) de­pusă în 1951 la Biblioteca Con­gre­su­lui din Washington de Anna, fiica cea mai iu­bită și de­votată din cei șase copii și continuatoarea lui în pro­fesie. O arhivă dificil de consultat, căci la o bună parte din aceste documente accesul e restric­țio­nat, da­că nu chiar interzis până în 2057! Și totuși, paz­nicii ar­hivei, care vor să prezerve gran­doarea lui Freud la adă­post de curiozitatea detrac­to­rilor, i-au per­mis lui Gay să ci­tească seturi întregi din cele 20.000 de scrisori expe­diate de Freud de-a lun­gul vieții. Aces­tea au fost sur­se­le biografice prin­ci­pale, căci scrisorile abundă în in­for­mații inedite despre evenimente de familie, relații cu apropiații, rude și pri­e­teni, despre avatarurile miș­că­­rii psihanalitice inter­na­ționale de la crearea primei So­­cietăți în 1902 și până la moartea fondatorului. Gay a folosit frecvent citate din scrisorile trimise în cei pa­tru ani de logodnă Marthei Bernays, până la căsătoria lor din 1886, pre­cum și din corespondența dintre 1887-1904 cu cel mai bun prieten din acea perioadă, me­dicul berlinez Wil­helm Fliess, descoperitorul bio­rit­mului, un tip cam bi­zar, obsedat de numerologie (cele 287 de scri­sori adre­sate lui Fliess s-au păstrat da­to­rită prin­țesei Marie Bo­na­parte - personaj pro­vi­den­țial și în salvarea fa­miliei Freud din Austria, în 1938, după Anschluss și stabi­li­rea lor la Londra. De ase­me­nea, Gay a sus­ținut multe epi­soade cu citate din misivele adresate colabo­ra­torilor săi din Ungaria, An­glia, Elveția, Franța și SUA, în care relatează, pe baza cazurilor semnificative tra­ta­te la cabinet, descoperirile ce fac subiectul cărților lui (elaborarea conceptelor con­știent, preconștient, in­con­știent, complexul Oedip, refulare, Se, Eu, Supraeu ș.c.l.). Pentru cei care vor să știe cine a fost Sigmund Freud și cum a fondat el o nouă știință a omului, bio­grafia scrisă de Peter Gay e cea mai completă sursă.