Bat iarăși clopotele în Alunu!

Claudiu Tarziu
* Un sat lăsat de oameni să moară e rechemat la viață de Dumnezeu *

Drumul ca de sidef, șerpuind către soare, a dispărut. Casele, cândva cu temelii și gar­duri de marmură, sunt pustii. A dispărut chiar și muntele din apropiere, cu pântecul său mâncat de un vierme de fier uriaș. Sau, cel puțin ochii mei nu le mai văd. Sunt transportat într-un pustiu desăvârșit. În cen­trul lui, dreaptă, ne­clin­tită, închisă, stă o fereastră cu stolăria al­bastră, ca o poartă în cerul așezat pe linia ori­zontului. Sticla este vă­lurită în cercuri tot mai largi, ca apa unui lac în care ai aruncat o piatră. Încet, încet, întrezăresc în "apă” primele tușe ne­gru-alb ale unei foto­grafii ce se developează sub ochii mei. Un in­stantaneu de acum șai­zeci de ani, cu o biserică somptuoasă, din mar­mură, iar în fața ei, un grup de bărbați: unul la mijloc, numai în căma­șă, cu părul răvășit, ținut de mâini, de o parte și de alta, de doi inși cu șepci munci­torești, care îl târăsc spre o mașină neagră, unde așteaptă fumând doi vlăjgani. De la momentul ace­lei foto­grafii va fi început blestemul satului Alunu, din Bunila Hunedoarei, în Țara Pădu­renilor.

Un loc de taină

Întorc capul, și dinaintea ochilor se ridică biserica. Aceeași biserică din "fotografie”. Înaltă, so­lidă, cu piatra șlefuită de vânt, cu ferestre înguste, pre­lungi, ter­minate în arc de cerc, cu două turle ca niște foișoare de foc. Pașii mă duc singuri prin iarba înaltă și bolnavă de secetă, pe lângă zidurile pe jumătate demolate ale fostei cantine a școlii din sat, pe lângă un câine ciobă­nesc mioritic, doborât de căldură sub o streașină de magazie, pe lângă un adă­post de lemn proaspăt geluit și două, trei ghivece cu flori vesele, peste câteva trepte, printre patru coloane falnice de marmură, pînă în prid­vor și de acolo în bise­rică. Înăuntru vipia n-are putere. Lumina, cernută parcă printre degetele sfinților, intră în fire lungi, subțiri și parfumate a măr copt, busuioc us­cat la icoană, ceară curată și ștergare de cânepă lim­pezite în râu. Este lumina unui loc de taină, care nu-i menită să-ți facă lucrurile mai vizibile, ci să accen­tueze umbrele și să te îndemne la confesiuni.
Pictura de pe pereții bisericii e făcută în culori stinse, pentru ca privirea să nu adas­te pe detalii, ci să caute ochii sfinți­lor, "ferestre” ale lumii celeilalte. O pictură simplă, în care parcă numai ochii contează, privirea aprinsă de rugăciuni. Pe tavanul turlei cen­trale, Hristos binecuvân­tează omenirea. Și El are ochii al­baștri. Albaștri și mari. Îndrept apa­ratul de fotogra­fiat spre chipul divin, mă apropii dintr-o mișcare cu tele­obiec­tivul de el, dar când să apăs pe declanșator, teleobiec­tivul se trage înapoi, iar Mântuitorul se înde­părtează, până se acoperă de ceața plumburie a bise­ricii. Reiau manevrele. Aceeași inexplicabilă reacție a aparatului. Aerul vibrează ușor. Mai fac o încercare: "Doamne, Iisuse Hris­toase, fiul lui Dumnezeu, milu­iește-mă pe mine păcătosul!”. Și reușesc.

Marele moment de glorie

Pe ușile împărătești ale aceste biserici a ieșit de atâtea ori părintele Pe­tre Roșu, ctitorul ei. Era în 1939, când a ter­minat-o, iar la Alunu, un sat vechi, zice-se, de vreo mie de ani, nu ajun­sese zvon de război. Satul era mai bogat ca oricând, dealurile ge­meau de cirezi de vite, hambarele se rupeau de recolte, și din muntele aflat în buza satului, ple­cau zilnic nenumărate camioane cu blocuri de marmură. Așa încât, când a spus părintele că satul are nevoie de o bi­serică nouă, tot gospo­da­rul s-a silit să taie muntele și să-l care pe locul sfințit anume pen­tru sfântul lăcaș, într-o livadă de meri. N-au adus marmura din carie­ră, că aceea era a unor italieni, ci din alte părți ale mun­te­lui, pe care l-au scobit cum au știut. Patru ani au lucrat meș­terii la această casă a Domnului, nemaivă­zută pe la noi. Și când s-a sfințit, puhoaie de lume s-au strâns la Alunu, nu numai din împrejurimi, ci până și din Țara Zarandului. S-au albit văile de oameni îmbrăcați de sărbătoare. Voiau cu toții să treacă prin altarul unei asemenea mi­nuni. A fost ma­rele moment de glorie al țărani­lor din Alunu. Li s-a confir­mat reputația de oa­meni vrednici, har­nici și bogați. Se spunea despre ei că sunt ca al­binele. Se făleau cu un sat ale cărui case aveau temelii de marmură, scări de marmură, garduri se­mețe de marmură, un lung drum de marmură, ca pen­tru împărați, și acum, iată, și biserică de mar­mură. Și asta încă nu era decât o parte din avuția lor, ceva mai vizibilă și care îi făcea speciali.
Biserica aceasta, cu hramul Adormirea Mai­cii Dom­nului, a fost totodată și cea mai mare izb­ândă a părintelui Petre Roșu. De atunci a înce­put să-i crească și lui faima în toată Țara Pă­durenilor și chiar mai departe.

Preotul martir Petre Roșu

Școlit la Academia Teologică din Sibiu, părintele Petre Roșu (n. 1907, Sebeș) era nu numai un iscusit du­hovnic și un bun administrator, dar și un excelent predicator. În egală măsură doctor de suflete și cărtu­rar zelos, promitea să devină o mare figură a Orto­doxiei. Însă i-a fost rânduit de Sus să nu ajungă un ilustru profesor, ci mucenic.
În 1942 a fost luat pe front, ca preot misionar. Sol­dații aveau nevoie să fie spovediți, împărtășiți și întă­riți sufletește. Iar mărturiile despre sfinția sa, ajunse până la noi, îl arată ca pe un sprijin de viață pentru os­tași. Nu se ferea să-i însoțească și în atacuri, pentru a-i îmbărbăta. Așa a fost rănit, în anul 1943, și a trebuit să se întoarcă în țară, pentru a se vindeca. Însă în anul următor a fost trimis din nou pe front, de astă dată în Vest. S-a dovedit viteaz și acolo. Pentru actele sale de bravură, pă­rintele Roșu a fost de­corat cu ordinul "Coroana Româ­niei” și a primit medalia "Po­beda”.
La încheierea celui de-al doi­lea război mondial, părintele s-a întors la alunenii săi de pe cul­mile Pădu­renilor și a slujit în bi­serica de marmură până în 3 noiem­brie 1958, când a fost ares­tat de Securitate. Era acuzat de apartenență la Mișcarea Legiona­ră și de acțiuni contra regimului comunist. Deși a fost chinuit îngrozitor, părintele a negat până la sfârșit că ar fi făcut altă politică decât aceea a lui Hristos și că s-ar fi ridicat contra regimului comu­nist. Nu de teamă pentru el, ci pentru a nu fi silit să-i trădeze pe alții. Căci părintele nu era chiar străin de rezistența armată antico­munistă - după cum mărturisesc și azi cei câțiva bătrâni din Alunu, care au prins acele vremuri. Fără dovezi indubitabile contra lui, Tribu­na­lul Militar Brașov l-a condamnat, pe 27 de­cem­brie 1958, la nouă ani de închisoare pentru "unel­tire contra ordinii sociale”. Părintele Petre Roșu a suferit în temnițele și lagărele de la Deva, Jilava, Gher­la, Salcia, Periprava și Aiud. La Periprava, s-a îm­prietenit cu doi uriași duhovnici ortodocși: părintele Ilie Lăcătușu, ale cărui moaște se află acum la cimitirul Giulești și care probabil va fi ca­nonizat, și părintele Iustin Pâr­vu (azi de 94 de ani), starețul mânăs­tirii Pe­tru Vodă (Neamț), către care credincioșii au evlavie ca față de un sfânt. Pe 9 iunie 1964, părin­tele Roșu a trecut la cele veș­nice, îmbrăcat în zeghe și ve­gheat de colegii de celulă de la Aiud.

Anul blestemat

1958 este anul blestemului pen­tru Alunu. Atunci a fost ares­tat părintele Roșu și, fără el, bise­rica n-a mai strălucit niciodată la fel. Fără cuvântul mângâietor al părintelui martir, fără cântările și gesturile sale ceremonioase și totuși atât de firești, duminica și-a pierdut aura de fecioară cu flori împletite în păr. Fără prezența păstorului de suflete, care le cu­noștea toate bucuriile și necazu­rile și care avea mereu un sfat bun pentru fiecare, nunțile n-au mai fost la fel (mirii au început să uite superbul port popular și apar triști în fotografii, înveșmântați în cenușiul "costumelor nem­țești”) și, de la o vreme, au dis­părut. Botezurile s-au rărit și ele. Numai înmormântările s-au în­mulțit. Până când lumea s-a scurs mai toată din sat, o parte în pă­mânt, precum o apă înnegrită de amarul vieții, o parte înspre oraș, mână de lucru la mine, uzine și furnale. Și-apoi, n-au mai fost nici prohoduri. Ci numai o liniște de ci­mitir. Un cimitir de marmu­ră și lemn bătrân, cu două biserici părăsite (una din scândură de brad, monument istoric, de vreo două sute de ani, alta din piatră nobilă) și cu ulițe mărginite de iarbă sură, de pe care nu se ridică praful, căci n-are cine-l stârni.
Sigur vă întrebați cum de s-a prăpădit un astfel de sat, care și astăzi, văzut de departe, seamănă cu o ce­tate lucind în soare. Prima urgie care s-a abătut peste Alunu a fost colectivizarea, făcută abuziv în această așezare de mun­te, în care nu biruie nici porumbul, nici grâul prin piatra ițită spre cer. Dar regi­mul comunist i-a deposedat pe țărani de pământ și de vite, pentru a le tăia cerbicia și a-i împiedica să se răzvrătească. Tri­mișii Partidului și ai Securității i-au smintit în bătaie pe "chiaburi”, până când i-au făcut să semneze că dau totul la CAP. În același an, au început să plece și oa­menii din sat. Fără pământul care îi făcea stăpâni, alunenii nu-și mai găseau nici un rost. Puteau fi slugi oriunde, ba poate pe bani buni. Ca o ironie a sorții, pri­mul care a plecat a fost chiar cel care a condus pro­ce­sul de colectivizare în Alunu.
După căderea comunismului, cele câteva familii rămase în Alunu au sperat că satul va renaște. Oamenii își puteau primi pământurile înapoi și odată cu ele și bogăția. Însă generațiile se schimbaseră, bătrânii se duceau, rând pe rând, în lumea cea dreaptă, iar cei mai tineri visau la fericirea orașului. Cariera de marmură fusese și ea închisă, iar să crești vite nu mai e azi o îndelet­nicire așa de bănoasă și, pe deasupra, cere și trudă din greu... Cert este că Alunu a rămas aproape pustiu. Se animă la răstimpuri, mai ales vara, când cei plecați la oraș tânjesc după grădinile în­gro­pate în iarba înflorită, și toam­na, când alune­nii vin să culeagă oarece de prin livezi și grădini, barem cât pentru un ca­zan de țuică sau pentru un bor­can de dulceață...
Dar Dumnezeu a hotărât alt­fel. În marea lui bunătate, s-a îndurat de satul dat uitării de oa­meni, dăruindu-i o a doua viață.

Un dar ceresc

Fereastra în care mi s-a pă­rut că între­zăresc povestea Alu­nului este a unei case aflate pes­te drum de biserică, în care acum locuiesc două călugărițe: maicile Isidora și Haritina. O casă bătrânească, odinioară fru­moasă, ce le-a fost împru­mu­tată până ce vor construi chiliile unei... mânăstiri. Nu se putea întâmpla o minune mai mare, de­cât ca vechea bise­rică din Alunu să învie, să devină loc de închinare pentru o mânăstire de maici. Să bată, iarăși, clopotele în sat, până în pădurile Ruscăi, să se audă iarăși cântări înge­rești, care să aducă oamenii din tot ținutul pădurenilor în casa lui Dumnezeu. Să se întoarcă viața în Alunu, dacă nu prin fiii cei rătăciți în orașe, atunci prin chemarea credinței și prin focul rugăciunilor.
În fereastra albastră se oglindește acum curtea bise­ricii de marmură, pusă în ordine cu strictețe arde­le­neas­că. Maicile stau la o masă în curte, tăcute, de parcă s-ar fi oprit din vorbă ca să asculte un zgomot neaș­teptat. Două unduiri negre de pensulă într-un tablou dominat de albul lăptos al amiezii de vară, din care pe alocuri răzbate verdele-galben al vegetației chi­nuite de secetă. Pe fundal, zidurile bisericii. Totul mustind a liniște. Liniștea miroase a tă­mâie. Nu demult, un preot dintr-un sat vecin, rugat de măicuțe, a săvârșit Sfânta Liturghie aici, căci fusese zi de mare sărbă­toare, Sfân­tul Ilie. Ecou­rile cân­tărilor bise­ricești au trecut peste dealuri.
"Am venit aici pentru că ne-a plăcut biserica, satul și li­niștea", spune maica Isidora Rusu. "Aveam mare nevoie de liniște, căci dacă nu te adâncești în tine și în rugă­ciune, nu poți spori duhovnicește. După douăzeci de ani de viețuit prin mânăstiri mai mari și mai mici, de la Polovragi la Baia de Ara­mă, am căutat cu tot dinadin­sul un loc cât mai aproape de sihăstrie, dar nu ne-am închipuit că l-am putea găsi într-un sat părăsit”, spune maica Isidora.
Cu toată dorința de liniște, maicile s-ar bucura să mai aibă două, trei surori în ajutor, căci e foarte greu să clădească singure ce și-au propus: un adevărat ansamblu mânăstiresc. "Suntem convinse că vor veni și alte maici, cu timpul. Va rândui Dum­nezeu. Și ne va trimite și un preot bun, căci Litur­ghia zilnică ține mânăs­tirea. Asta e marea noas­tră durere, că încă n-am găsit nici un părinte care să vrea să vină de tot aici. Dar nu ne grăbim, știm că răbdarea este răsplătită. La răbdare ne-a îndemnat și părin­tele Adrian Făge­țeanu, care ne-a spus, chiar puțin înainte să treacă la Domnul, că a «văzut» că aici va fi mânăstire mare". Vorbește pe ton scăzut maica Isidora și cu un fel de duioșie în glas. Își ține mâinile în poală, zâmbind, când a speranță și bucurie, când melancolică. Mărunțică la trup, maica Isidora este însă foarte energică. Se vede că a mai fost stareță și este obișnuită cu tot felul de greu­tăți. "Când ne e foarte greu, când avem ispite mari și necazuri, ne oprim amân­două din orice lucru, intrăm în post negru și ne rugăm zile întregi, cu la­crimi și strigând la sfinți. Da, stri­gând! Iar Sfinții, dimpreună cu Dumnezeu și Maica Domnului, ne ajută!”.
De când sunt aici, maicile au înviat biserica. Ea respiră ca o ființă vie. Poate de la rugăciunile perma­nente, poate pentru că este iubită și îngrijită... Satul întreg parcă s-a întors cu fața către biserică, rotindu-și ferestrele spre turlele ei, iar cei șase locuitori rămași în Alunu simt din nou nevoia să-și plece genunchii, să-i mulțu­mească sau să-i ceară ceva Domnului, în bise­rica lor de marmură. În jurul ei au apărut acare­turi, materiale de con­strucții și ceva unelte. În zi de lucru, vin și meș­terii. Va mai trece o vre­me până când vor fi clă­dite chiliile, anexele și zidurile. Banii sunt pu­țini în aceste timpuri, iar Alunu nu este cunoscut deocamdată prin renu­mele unei mânăstiri care să atragă aici pele­rini și ajutor, ci după istoria sa dureroasă. Cu toate aces­tea, maica Isidora e convinsă că trecutul sa­tului va păli în fața zilei de mâine. "Acolo unde este puțină dragoste, Dumnezeu nu lasă să piară creația Sa și nici să se distrugă casa Sa. Și dacă bise­rica învie, învie și sa­tul”, ne încredințează măi­cuța.
***
Încet, încet, Alunu dispare în verdele dea­lu­rilor. Cu fiecare pas pe care îl facem mai de­parte, biserica se lasă și ea înghițită de marea de verdeață îngăl­benită de soa­rele ucigaș. Odată cu ea, dispare și mun­tele de marmură. Livezi­le devin albastre, în înserare, și se to­pesc în cer. Drumul de os lustruit, șer­pu­ind spre oraș, dispare și el la conflu­ența cu ulița principală a Bunilei. Sin­gură, liniștea Alunului ne urmărește ca un duh bun.



Biserica din marmură de la Alunu, în jurul căreia se va construi mânăstirea, este situată în comuna Bunila, la 11 km de localitatea Ghelari și 30 km de orașul Hunedoara. Orice ajutor ar fi bine primit și răsplătit cu rugăciuni.