Butaforia ARD și retorica UDMR

Rodica Culcer
- Săptămâna trecută s-a constituit Alianța România Dreaptă, formată din PDL, Forța Civică și PNȚCD. În larma uriașă iscată de afacerea OLTCHIM, evenimentul a trecut aproape neobservat. "Delicatețea intelectuală” a noii formațiuni conduse de Mihai Răzvan Ungureanu are vreo șansă, într-o Românie politică urlătoare?

- Cred că putem vorbi de delicatețe intelectuală doar în cazul lui Mihai Răzvan Ungureanu personal. În partidul său, Forța Civică, nu am remarcat nici delicatețe, nici ca­li­tăți intelectuale deosebite. Unde le-aș fi putut observa? La foștii miniștri PSD, Ionuț Bazac și Marian Săniuță? Sau la transfugii din PDL, în frunte cu Ștefan Pirpiliu și Dănuț Liga? Recunosc competențele lui Gabriel Biriș în materie de economie și drept fiscal, dar nu văd alte izvoare de competență în partid și, mai ales, nu văd nici o idee nouă, nici un proiect politic care să trădeze o gândire strategică pentru România. Dacă știe cineva care sunt ideile dom­nului Ungureanu pentru relansarea economiei românești și reforma structurală a statului, să ne spună și nouă. De altfel, se pare că sarcina elaborării unui program economic a fost lăsată celor care au mai multă experiență și com­pe­tență în materie și care nu se află în Forța Civică, ci în PDL.
Dacă Forța Civică ar fi fost cu adevărat o forță, nu ar fi avut nevoie de ARD și s-ar fi afirmat ca o formațiune care promovează o altfel de politică decât cea cu care ne-am obișnuit și pe care electoratul o respinge. Din păcate nu este și nici nu a reușit să promoveze figuri noi și valo­roa­se. Înnoirea clasei politice mai are de așteptat, se pare, căci nu este un proiect care să poată fi realizat cu două luni înainte de alegeri. În prag de alegeri nu poți decât să aduni ce gă­sești și să construiești ceva „din existent”. Este exact ceea ce au făcut liderii ARD: au adunat în jurul PDL niște partide fără structuri consolidate în teritoriu și fără resurse fi­nan­ciare, pentru a crea impresia că avem de a face cu o nouă structură politică, eliberată de tarele PDL. Aceeași tactică a alianțelor de conjunctură a fost aplicată la alegerile locale și a adus PDL-ului câteva mandate la care nu ar fi avut acces sub sigla proprie. Să nu ne facem iluzii, ARD este o butaforie: Forța Ci­vică este un partid de strânsură, Noua Republică a lui Mihail Neamțu abia adună 2% în sondaje, iar PNȚCD nici atât. Cine dintre vechii susținători ai țărăniștilor ar vedea un succesor al lui Corneliu Coposu în acest maestru al tra­se­ismului care este Aurelian Pavelescu? Singurul partid care contează în ARD, care are organizații teritoriale și re­surse materiale și umane este PDL. Sub con­ducerea echi­pei Blaga, PDL nu s-a dovedit însă un partid reformat și unit, căci simpla înlăturare a doamnelor Udrea și Anastase și a lui Emil Boc nu reprezintă o reformă - doar o reglare de con­turi. Nu întâmplător, fostul lider al partidu­lui și actual pri­mar al Clujului a boicotat inaugurarea ARD: resenti­men­tele sunt încă vii în PDL, iar luptele dintre tabere în toi, fapt evidențiat și de reacția neconvin­gă­toare a parti­dului la ac­țiunile guvernului Ponta. Deo­cam­dată în ARD se nego­cia­ză colegii, nu programe. Or, di­sensiunile in­terne și lipsa de idei se plătesc în orice cam­pa­nie elec­to­rală. Vocea inteli­gen­ței și a moralei trebuie să fie credibilă și puternică pen­tru a învinge răcnetele "po­li­ticii urlătoare”. Trebuie să te bați pentru dreptate și ade­văr, nu să te lamentezi că ești prea bun pentru lumea în ca­re trăiești. Deocamdată astfel de lup­tători lipsesc, iar spa­țiul nostru public este ocupat de im­pos­­tori și neaveniți. Din păcate, la alegerile din 9 decem­brie, va lipsi o alter­nativă autentică la actuala clasă politică și vom avea din nou de ales între un rău suprem și un rău mai mic. Trebuie să recunoaștem că nu este o perspectivă prea atrăgătoare.

- Într-o ședință organizată la Zalău, fruntașii UDMR au acuzat celelalte două formațiuni maghiare că vor să-i blocheze accesul în Parlament. Capul răutăților ar fi epis­copul Tokes, care practică un veritabil program de de­mo­lare în acest sens. Avem a face cu o tactică de învăluire tipic UDMR-istă sau dezbinarea românilor i-a molipsit și pe frații maghiari?

- Și una, și alta. UDMR se pregătește de campanie și de aceea practică o retorică mai agresivă, luptând pentru fie­care colegiu și mai ales pentru atingerea pragului de 5% ca­re îi garantează intrarea în Parlament ca actor politic demn de luat în seamă la negocierile pentru formarea vii­to­rului gu­vern. Fragmentarea votului electoratului ma­ghiar ar pu­tea fi fatală ambițiilor liderilor UDMR și, mai ales, nevoii lor de imunitate în fața rigorilor justiției. Este mo­mentul să ne amintim că alegătorii maghiari s-au do­vedit mai onești de­cât politicienii UDMR: ei au refuzat practic să participe la referendumul pentru suspendarea pre­ședintelui, deși par­la­mentarii UDMR votaseră cu două mâini pentru sus­pen­dare. Cauza apărării demnitarilor UDMR de anchetele DNA nu a fost și cauza lor, iar fostul mi­nis­tru Laszlo Borbely a fost salvat de investigațiile procu­rorilor anticorupție, doar de solidaritatea politicie­ni­lor din USL. Laszlo Tökes a punc­tat de mai multe ori aceas­tă cârdășie între penalii din politică, fapt ce i-a de­ran­jat pe liderii UDMR. Nu putem fi de acord cu se­paratis­mul extrem al fostului episcop, dar tre­buie să-i dăm drep­tate atunci când demască ipocrizia și co­rupția unora dintre liderii UDMR. Nu știm nici dacă ab­sen­­teismul electoratu­lui maghiar la referendumul din 29 iulie s-a datorat cri­ticilor lui Laszlo Tökes, dar sigur boi­co­ta­rea unui demers care nu răspundea nici uneia din nece­si­tățile maghiarimii a fost un avertisment pentru UDMR. Mi­za alegerilor parlamentare este însă diferită de miza refe­ren­dumului, iar maghiarii sunt un electorat captiv, care știe foarte bine că dacă votează orice altă formațiune în afară de UDMR, va rămâne în Parlament cu un singur vot, cel asi­gurat prin lege reprezentantului unei minorități etnice. La alegerile locale din iunie, UDMR a reușit să obțină un scor bun, deși liderii săi aveau exact aceleași probleme cu justiția. Sigur că era vorba de liderii locali, care se puteau lă­u­da cu rea­li­zărilor lor concrete din administrație, dar con­du­cerea for­ma­țiunii va putea susține întotdeauna, pe bună dreptate, că guvernul nu ar fi alocat resursele necesare pro­iectelor ale­șilor locali dacă nu ar fi fost susținute de liderii UDMR. Acesta a fost și este încă secretul longevității UDMR, o for­mațiune care a evitat cu succes până acum ori­ce reformă internă.
Este firesc ca astfel de formațiuni politice încremenite în proiect și monopolizate de o mână de baroni să gene­reze resentimente și chiar revoltă în rândurile acelor membri ai elitei maghiare care se consideră excluși de la împărțirea puterii și resurselor. Așa au apărut PCM și Partidul Popular al lui Laszlo Tökes. Lipsește însă deocamdată o mișcare po­litică modernă, înnoitoare și reformistă, care să cucerească mințile și inimile maghiarilor și să înlocuiască UDMR ca reprezentantă a maghiarimii. De altfel, la acest capitol, nici românii nu stau mai bine.