Bile albe și bile negre

Rodica Culcer
- Dincolo de interesul pentru relații economice bilaterale, vizita președintelui Băsescu în Turkme­nis­tan pare să aibă și un mandat internațional, legat de proiectul Nabucco. Cum să interpretăm încre­de­rea europeană acor­dată președintelui României?

- Faptul că președintele Băsescu este recunoscut în UE ca un partener al celorlalți șefi de state a fost evident încă din vară, cu prilejul campaniei USL, care a avut drept scop suspendarea sa. Atât SUA, cât și prin­cipalele puteri euro­pene - Germania, Franța, Marea Britanie - au fost neobiș­nuit de ferme și categorice în sprijinirea or­di­nii de drept și a președintelui ales. Putem, desigur, spune că era vorba mai întâi de statul de drept și apoi de per­soana președintelui. De acord, dar nici Departamentul de Stat american, nici liderii euro­peni - de la Bruxelles și din marile capitale - nu s-ar fi implicat cu aceeași ener­gie, dacă nu ar fi fost vorba de un partener serios, con­sec­vent și verificat, adică de un garant al respectării valo­rilor și intereselor euro­atlan­tice. După ce ne-am familia­rizat cu discursul vio­lent anti-european și anti-american al li­derilor USL, nici nu este greu să vezi că, de fapt, Traian Bă­sescu este singurul om politic din condu­cerea țării, preocupat de proiectele euroatlantice.
Printre interesele majore ale statelor membre UE și NATO se numără și asigurarea unor surse alternative de energie pentru Europa, continent care depinde într-o mă­sură periculos de mare de gazele furnizate de compania rusă Gazprom. Proiectul Nabucco are exact acest scop, și anume, de a asigura accesul Europei la sursele de gaze naturale din Asia Centrală, fără a trece pe teritoriul Ru­siei. Din acest motiv, proiectul a și fost sabotat de Mos­cova prin agenții săi de influență de pretutindeni, fiind astfel mult întârziat. Președintele Băsescu a fost însă un susținător consecvent și tenace al acestui proces, de la în­­ceputul mandatului său și, de-a lungul anilor, a cons­tru­it cu răbdare contacte cu Turcia, Azerbaidjan și Turk­me­nis­tan, pentru a-l promo­va. Poate că a înțeles mai bine și mai repede decât alții, că România își poa­te valorifica prin acest proiect poziția geografică și po­litică. Repre­zentanții USL însă nu au contenit să baga­te­lizeze acest proiect și să-i prevestească eșecul. Pe cine vor considera deci, liderii europeni, parteneri în marile proiecte UE?
Dincolo de proiectul Nabucco, președintele Băses­cu s-a dovedit un partener serios și în privința aplicării tra­ta­telor europene, cum sunt Tratatul de la Lisabona sau Pac­tul de stabilitate, și un avocat al rigorii eco­nomice și bugetare. Punctul său forte îl reprezintă însă reforma jus­tiției și a instituțiilor menite să combată co­rupția, cum sunt DNA și ANI, printre altele. Europenii și americanii vor avea întotdeauna mai multă încredere în cineva care promovează statul de drept, decât în cei care încearcă să-l mutileze. Cum Traian Băsescu mai are doar doi ani de mandat, ar trebui să ne întrebăm dacă există în prezent un candidat la președinție de aceeași anvergură inter­na­țio­­na­lă. Este o în­trebare care, chiar dacă nu are un răs­puns sa­­tisfăcător, prile­juiește o evaluare utilă - deși de­za­­mă­gi­toa­re - a protago­niș­tilor scenei politice românești.

- Televiziunea Română e în colaps și are nevoie ur­gentă de reanimare. Există vreun tratament ca­pa­bil să o resusciteze, ca să devină, așa cum scrie în actul său de naș­tere, "un post de interes național”?

- Tratament există, dar el nu poate fi aplicat în Ro­mânia. Televiziuni publice fidele misiunii lor există pre­tutindeni în Europa, cele mai cunoscute și presti­gioa­se fiind BBC, SVT (televiziunea publică suedeză) și ZDF din Germania. Ceea ce le distinge de alte orga­nizații me­dia este faptul că legile lor de organizare și funcționare le asigură o independență marcată față de po­litic, ceea ce nu se întâmplă în România, unde toate ne­cazurile te­le­viziunii publice sunt generate de politi­zarea excesivă a ins­tituției, prin legea sa fundamentală: atâta vreme cât Con­siliul de Administrație al TVR poate fi demis în fie­care an de Parlament, prin respin­ge­rea raportului de activitate, și atâta vreme cât funcția politică de președinte al CA nu este separată de funcția managerială de director general, conducerea SRTV nu-și poate permite să deran­jeze majoritatea parlamentară de care depinde supra­vie­țuirea sa. Cu alte cuvinte, nici un CA, nici un PDG al SRTV, nu-și poate permite să fie cu adevărat indepen­dent, dacă vrea să supravie­țu­iască mai mult de un an.
Politicienii însă nu vor să schimbe legea 41/1994, pentru că tratează TVR ca pe o pradă, mai exact ca pe o fortăreață pe care au dreptul s-o ocupe atunci când vin la putere. Conceptul de jurnalism independent în­tr-o insti­tuție publică de televiziune nu încape în min­țile lor. În plus, TVR a fost întotdeauna considerată o vacă de muls pentru clientela de partid, pentru că este, cel puțin teo­re­tic, o inepuizabilă sursă de bani publici, adu­nați din taxă. De aici provin, de altfel, toate neca­zu­ri­le ei financiare actuale.
Este greu de imaginat că vom putea institui în Ro­mâ­nia un serviciu public de televiziune, modelat după BBC, unde algoritmul politic nici nu intră în discuție. Am pu­tea însă să ne gândim la modelul suedez, care acceptă al­goritmul po­litic, dar asigură prin lege stabili­ta­tea și in­dependența edi­torială a jurnaliștilor și, mai ales, cere te­le­vi­ziunii publice să ana­lizeze critic acti­vitatea guver­nu­lui. Demiterea con­du­ce­rii televiziunii publice din Suedia este ex­trem de dificilă, aproape im­posibilă.
Schimbarea legii de organizare și funcționare a TVR, astfel încât instituția să devină cu adevărat de in­te­res pu­blic, nu este însă realizabilă în România, având în vede­re lipsa de voință politică în acest sens. Actuala cla­să po­­­litică este in­capabilă de un astfel de proiect - și nu vom avea nicio­dată o televiziune publică mai bu­nă decât clasa politică pe care este obligată s-o slu­jească.