FITOTERAPIE - Vindecătorii din adâncurile istoriei

Andrei Cheran
- Cu 24 de mii de ani înainte de era noastră, tra­ta­mentele naturiste e­xis­tau deja! -

Secretele lui Otzi

Chiar aflat în stare de descompunere, un sche­let are multe de spus despre vârsta sau starea de sănătate a omului, în momentul morții. Oricât de mici, bucățile de maxilar ale unui om pre­istoric spun adevărate po­vești des­pre hrana și mo­dul său de viață. În ceea ce-l privește pe Otzi, celebrul om al ghețu­rilor din Alpi, el re­prezintă o adevărată enciclo­pedie de medicină pentru omul de azi. Fără apa­riția lui neaș­teptată, felul în care își vindecau bolile strămoșii noștri s-ar fi redus la sim­ple ipoteze. Omul din Alpi a adus in­for­mații într-un do­­meniu care nu fuse­se studiat până atunci, din cau­za lipsei do­ve­zilor: folo­si­rea me­dicamentelor în an­ti­chi­ta­te. Pen­tru că acest om din neo­litic se trata deja, acum cinci mii trei sute de ani, împotriva dife­ritelor dureri și afecțiuni. Acest lu­cru es­te sugerat de exa­minarea cor­­­pului său mu­mificat, ca­re s-a con­servat în gheață.
Astfel, omul ghețu­rilor avea tatuaje în formă de cruci sau de linii pa­ralele, dis­puse pe glezne, în zona lombară sau în partea din spa­te a genunchilor. Și le fă­cea din... coche­tărie? Hen­ry de Lumley, direc­to­rul Insti­tu­tului de Paleon­to­lo­gie Umană, e sigur că ta­tuajele de pe cadavrul în­ghe­țat sunt incizii tera­­peu­tice compara­bi­le cu trata­mentele care se practicau în Tibet sau în Siberia, în Epoca fierului, cu ajutorul unor plan­te aplicate apoi pe pielea tăiată. Cercetă­torul su­bli­niază faptul că Otzi adu­ce dovada exis­ten­ței unei me­di­cini preistorice, chiar da­că ea era în faza de înce­put. Faptul este important pen­tru că până în acel mo­ment nu exis­tau mărturii si­milare, cu ex­cepția trepa­națiilor (despi­carea osului cra­nian), prac­ticate mai ales în Franța, la Aveyron, în aceeași epocă. Craniile găsite sunt aproape toate tre­panate și - lucru absolut incre­di­bil - ele atestă fap­tul că cei care au fost operați pe viu au supra­viețuit actului chi­rurgical, ceea ce implică exis­tența unor cunoș­tințe de anatomie și folosirea unor an­ti­septice, pro­ba­bil, de origine vegetală. Dar cazul "aus­tri­acului” Otzi nu este sin­gurul exem­­plu de medi­cație preisto­rică.

Cataplasme cu broaște

Săpăturile arheologice de pe ma­lul Lacului Chalain, în Munții Jura (sit neo­litic), au suscitat, și ele, câteva ipoteze ulu­i­toare. La Chalain au fost scoa­­se la lu­mina zilei niște cătu­ne la­custre, da­tând din anii 3200 - 2600 î.Hr. În acele așezări vechi de cinci mii de ani, arheologii au găsit o con­centrare foarte impor­tantă de oase pro­ve­nind de la picioa­rele din spate ale broaștelor. Ori lo­cuitorii satului le consu­mau ca pe niș­te delicatese, ori le întrebuințau în alt fel... "Con­­sultându-i pe arheo­logi, mi-a venit ideea că unul din­tre mem­brii ace­lor cătune îi vin­deca, poate, pe să­teni, apli­cân­du-le pe răni ca­ta­plas­­me fă­cu­te din pi­cioa­re de broas­că. A­ceas­tă practică o întâl­nim în pre­­zent în Extremul Orient. Dar este vorba des­­pre o ipo­teză, care trebuie verificată cu mi­nuțio­zi­tate. Este greu să judecăm după un exem­plu unic, deși acești oa­meni din neolitic posedau, în mod sigur, o far­macie a lor”, conchid arheo­logii.
Ce conținea dulapul cu medica­mente al strămoșilor omului? În pri­mul rând, polen îngropat printre restu­rile alimen­tare din depo­zite, a cărui com­poziție permite să se afle de pe ce vegetale îl adunau albinele. Ana­li­za reziduurilor alimentare găsite pe recipientele de cera­mi­că fur­ni­zea­ză, de asemenea, informații des­pre natura prepa­ratelor culinare. Astfel, se întâl­neș­te în can­­ti­tăți mari o plantă asemănă­toare ustu­ro­iului, care făcea par­te din meniul zilnic al lo­cui­torilor ace­lor me­lea­guri. Boabele gustoase de psysalis (Psysa­lis alke­kengi) erau și ele consumate din abundență. Bo­găția lor în vitamina C le con­ferea proprie­tăți cu­rative, dar pro­babil că ele erau apreciate pentru gustul lor acidulat. În schimb, con­sumarea generali­zată a macu­lui (Papaver som­niferum) - observată atât la Chalain, cât și în alte că­tu­ne din Germania și din Elveția - nu se datorează cali­tăților gusta­tive ale acestei vegetale. Opiu­mul din maci era folosit, pro­babil, în decoct, pentru efectul său cal­mant, ceea ce făcea din el un medicament și nu un stupefiant, așa cum înclină unii să creadă.

877 de remedii naturiste

Toate aceste presupuneri ale existenței unei far­ma­cii europene în perioada An­ti­chi­tății se transformă în certitudine când este luat în considerare Orientul Apropiat. Cele mai vechi documente referitoare la me­di­cină pro­vin de la egipteni și me­so­potamieni. De la pri­mii nu au mai rămas, din păcate, decât niște texte me­di­­­cale scrise pe papiru­suri, cum ar fi "Papirusul Edwin-Smith”, care datează din perioada celei de-a XII-a dinas­­tii, dar re­pro­duce un tratat de chirurgie scris în vremea vechiului Im­periu (către anul 2500 î.Hr.). O altă copie a unui do­cument dispărut, "Pa­pirusul Ebers”, scris în timpul ce­lei de-a XIII-a dinastii (către anul 1580 î. Hr.), este o adevărată en­ciclopedie me­dicală: el adu­nă 877 de re­țete și de reme­dii naturiste. Diferitele po­poare din Me­so­potamia, mai ales sumerienii și aka­dienii, ne-au lăsat foarte multe texte scrise pe tăblițe de argilă. O tă­bli­ță su­­meriană, ce da­tea­ză din secolul al XXII-lea î.Hr. (!), găsită la Ni­ppur, dezvăluie in­­­gre­­dientele și mo­­­dul de pre­pa­­ra­­re al diferi­te­lor me­di­ca­men­te, fără să li se pre­ci­ze­ze însă utili­za­rea. Cu 24 de mii de ani îna­inte de era noastră, tra­­ta­men­tele natu­ris­te e­xis­tau de­ja! Pe tă­bli­ță se găsesc in­for­ma­ții foar­te precise des­pre varie­ta­tea plan­­­­te­lor medi­ci­na­le, des­­­pre mo­da­li­tățile de cu­le­gere și a­mes­­te­ca­re a lor, forma în care se iau (po­țiu­ne, pi­lulă, su­­po­zitor), po­so­lo­gia și con­train­di­ca­țiile. (Un doctor me­sopo­ta­mian scria, de exem­plu, că "ră­dăcina de asa­­gu nu trebuie să fie vă­zu­tă de soare a­tunci când o smulgi”.) Exis­tă și o co­lecție de scrisori re­dac­ta­te de me­dici, cum ar fi cele gă­site în ar­hivele regelui aka­dian Zim­­ri Lim (către anul 1775 î.Hr.), des­coperite la Mari, pe malul Eufra­tu­lui, care evocă prac­tica examenului clinic al pa­­cientului. Se descriu simp­to­me, se pun diag­nos­tice, se propun trata­men­te alter­native și chiar se avan­sează un pronostic legat de șan­sele pacien­tu­lui. Dacă uneori, din cauza de­numirilor pri­mi­tive, extractele animale, vegetale sau minerale care in­tră în compoziția medi­ca­mentelor din Antichi­tate sunt greu de descifrat, totuși multe dintre speciile ve­­ge­tale au fost recu­noscute de către farmacologi. Astfel, egip­tenii utilizau pe scară largă aloe și flori de salcâm, pen­tru prepararea unor coliruri foarte eficiente, care au fost refăcute în labo­rator. "Aproa­pe că ești re­dus la tăcere de cu­noștințele acelor oameni”, scrie Gil­trud Boressa, o eminentă bio­logă ita­liană, într-un arti­col publicat în revista "Geo”. "Ma­nipu­lau plan­tele cu o sigu­ran­ță feno­me­nală, in­di­când cu exac­titate cantită­țile dincolo de care puteau să apară pericole. Nu exis­ta boală care să nu aibă leac. Sa­rea, apa, pietrele, focul - toate erau folosite în mod genial. Au tră­it în urmă cu mii de ani, dar, în multe privințe, cunoș­tin­țele lor le întrec pe ale noastre. Era medi­ca­men­tu­lui ne-a rupt de uriașa far­macie a naturii.”
Și încă un element de sen­zație: multe dintre me­to­dele de cu­legere a plantelor și multe din­tre reme­dii­le prescrise erau în strânsă legă­tu­ră cu visele și magia. Inter­pre­tarea viselor i-a influențat sim­țitor pe primii terapeuți, con­vinși că le­gile vin­de­cării se află în lumea de din­colo.