Un mesaj dinspre America

Ciprian Rus
Imaginați-vă că sunteți un turist occi­dental.

Veți fi văzut deja multe și vreți să încercați ceva nou. Parcă nu v-ar tenta ceva foarte extravagant, pentru că e criză, așa că sunteți cu ochii pe ofer­te avantajoase, un loc un­de cazarea nu costă cât la Pa­ris sau Barcelo­na, iar vinul și berea se găsesc la prețuri de­cente. Vi se propune Româ­nia. România? Sună intere­sant. Dar cum stau lucrurile în România? E liniște prin țară, e stabili­ta­te, e genul de loc în care riști să ai parte de surprize sau nu?
Acum imaginați-vă că sun­teți un afa­cerist occidental. Ați investit până acum pe destule piețe. Nu vă mai permiteți fabrici în Germania, pentru că forța de muncă e scumpă, nu vă mai permiteți nici Fran­ța, pen­tru că sindicatele sunt foarte pu­ternice și nu mai poți să marșezi la infinit la pre­ten­țiile lor. Ați căuta ceva mai spre est și vi se propune România. România? Sună inte­resant. Dar cum stau lucrurile în România? E liniște prin țară, e stabilitate, e genul de loc în care riști să ai surprize sau nu?
Oricum o iei, și la nivel particular, de sim­plu turist, și la nivel de corporație, de grup in­vestițional, esențial când alegi să mergi în­tr-un loc e să știi exact la ce te aștepți să gă­sești acolo. Vrei aventură, alegi un loc mai aven­­turos. Vrei acțiune, alegi un loc mai di­na­mic, mai tineresc. Vrei plim­bări liniștite, alegi un loc mai retras. Dar ce te faci când infor­mațiile despre locul vizat sunt contra­dic­to­rii, când ce afli azi nu mai e valabil peste o săp­tămână, când ești pe punc­tul de a-ți re­zer­va biletele de avion sau hotelul? Sau, mai grav, ce te faci când, odată ajuns în locul ales, vezi că lucru­rile stau cu totul altfel decât știai tu?
"În 20 de ani, cât am reprezentat com­pa­niile americane, am învățat că nu le pa­să așa de mult care sunt politicile fiscale, vor doar să știe că va fi o politică anume și vor să știe care va fi aceasta, ca să se poată organiza în vederea acelei politici. În con­di­țiile în care politica este foarte impre­vizibilă și se schimbă odată cu ministrul, din cauza instabilității extraordinare, asta nu e un lucru bun, cel puțin nu pentru atra­gerea investițiilor”. Aces­ta e cel mai im­portant mesaj transmis de Mark Gi­tenstein, ambasadorul Statelor Unite ale Ame­­ricii, în ultimul interviu acordat presei ro­mâne, înainte de predarea mandatului. Amba­sador vocal, intransigent, profund ata­șat de Ro­mânia (țară din care are descen­denți) pe de o parte, dar și de in­te­re­sele Statelor Unite, ca­re l-au trimis ca re­prezentant la Bucu­rești, Mark Gitenstein s-a remarcat prin acest prag­matism tipic unui fost om de afaceri, cu care și-a dublat mereu discursul diplomatic. Sfa­tu­rile lui sunt, de aceea, cu atât mai semnifi­cative pentru noi. "Dacă nu ai un regim legal pre­vizibil, nu ești un ali­at de încredere și nu ești un loc sigur pentru investiții. Vorbiți cu orice director, cu un membru al unui consiliu de adminis­trație dintr-o companie occiden­tală. Când iau decizii de investiții, când chel­tuiesc banii altora, asta fac ei: vor să știe că banii vor fi în siguranță și că pot lua decizii in­formate și că guvernul însuși va lua decizii previzibile, altfel banii investiți nu sunt în siguranță”, adaugă Gitenstein. Un mesaj sim­plu: predictibilitate, stabilitate, consec­ven­ță. Asta trebuie să le cerem și noi ale­și­lor noștri din decembrie. De la învățământ și justiție, pâ­nă la reglementarea TVA-ului și a dărilor către stat, România are mai mult ca oricând nevoie de politici sociale și economice pre­dictibile pe termen mediu. Altfel vom aștepta în zadar ca investitorii străini, dar și cei locali, deopotrivă, să își mai riște banii într-un loc în care ce e valabil azi nu mai e valabil mâine.
P.S.: Victoria în alegeri a lui Barack Oba­ma e, ea însăși, o extraordinară lecție de prag­matism pe care America o servește Europei și lumii întregi: în plină criză, SUA alege calea sta­bilității, a predictibilității, a "răului cunos­cut”, cum spuneau unii critici ai președintelui în funcție, în dauna schimbării!