LEGENDA MEȘTERULUI MANOLE

Toma Roman
Votul din 9 decembrie se poate vădi esențial pentru destinul actual al României.

Dincolo de taberele politice implicate, el pune în balanță orientarea pro sau antieuropeană și occidentală a țării. El va indica în ce măsură sunt românii favorabili unui sistem democratic, bazat pe respectul Legii și separația puterilor în stat, sau unui sistem clientelar, cu o elită oligarhizată, dea­supra legilor și normelor sociale. Votul românilor va demonstra, în fapt, cât de interesați sunt aceștia, nu numai de prezent, cât și de viitorul comunității din care fac parte. Polarizarea la care s-a ajuns este rezultatul unei serii de de­zamăgiri succesive, provocate de acțiunile clasei poli­tice în cele două decenii de postcomunism. Doctrinele politice fundamentale, sub stindardul cărora s-a produs gru­parea în partide, s-au dovedit formule de separație ilu­zorii, pentru că, practic, nici un politician nu le-a respectat. Traseismul, regruparea în funcție de interesele mo­mentului, imunitatea în fața Justiției, au fost "obiectivele” acestora, interesul țării și al cetățeanului de rând fiind amin­tite doar în momentul alegerilor. "Programele” pre­zentate de fiecare dată când alegerile au avut loc, nu au fost niciodată respectate. Cetățeanul obișnuit, strivit de angrenajul birocratic al Sistemului, n-a avut aproape deloc de ales: "mita electorală” a devenit singurul element pal­pabil din lista promisiunilor făcute de politicieni. Cei mai mulți alegători au acceptat-o, trăind doar în prezent, fără nici o perspectivă asupra viitorului.
Viitorul României este, totuși, în UE și NATO. Întrea­ga istorie a României moderne reprezintă un efort de aliniere la standardele democrației occidentale, la sta­bi­litatea și predictibilitatea presupuse de ea. Acest efort a fost mereu întrerupt de ceva, de războaie, schimbări im­puse de regim, crize socio-economice. Ca în Legenda meș­te­rului Manole, românii au luat-o mereu de la capăt, au încercat să ardă etapele și mereu, din cauzele pomenite înainte, au ratat ținta. La acest vot, din decembrie 2012, ei sunt, se pare, pe cale să o rateze iarăși, de data asta din pro­pria voință. Motivele sunt multiple, unul dintre ele fiind criza ce a afectat Occidentul în ansamblu, resimțită de mulți cetățeni ca o "trădare” din partea acestuia pentru că, în context, fondurile promise de el au început să fie acor­date cu parcimonie și sub control strict. Or, pe fun­dalul unei obișnuințe (potențate de comunism) de a aștepta "totul de la stat”, pătura cetățenilor asistați (pensionarii, șomerii, persoanele cu handicap) s-a simțit înșelată, ba chiar furată de "drepturi”. Această categorie de cetățeni nu a înțe­les (și este firesc să fie așa, în situația unei comu­ni­cări sociale defecte) că Occidentul ne cere un stat de drept puternic, coerent și previzibil în acțiunea lui, echi­tabil și corect în utilizarea fondurilor de dezvoltare. Ea a cedat imediat atunci când o grupare de politicieni - foarte interesată de "accesarea” în folos propriu a acestor fonduri - a început să afirme că Occidentul ne "coloni­zează”, ne cumpără țara bucată cu bucată. Cei asistați, trăiesc, e drept, în prezent, deși mulți au urmași pentru care, indiferent de situație, viitorul contează.
Cum s-a ajuns la "programarea” acestui vot? Politi­cienii - grupați în partide zise de stânga sau de dreapta - au simțit că separarea puterilor în stat și, mai ales, in­de­pendența Justiției le amenință statutul, pe care și-l vor etern, și poziția "în fruntea bucatelor”. "Puciul din iulie” ur­mărea în fapt confiscarea în întregime a atribuțiilor statului și aservirea lui propriilor interese. Suspendarea și demiterea președintelui țării era ultima etapă a realizării unui stat mafiot-clientelar, formal aliniat Occidentului dar - în realitate - deschis "cui dă mai mult”. Reacția dură a UE și SUA a blocat, pe moment, tentativa de preluare a con­trolului total al statului, dar ea nu a făcut decât să-i în­dârjească și mai tare pe "puciști”, care au început să-și afi­șeze pe față anti-occidentalismul, antidemocratismul.
Din partea PDL-ului, instituția președinției a fost lăsată aproape singură să contracareze imensul aparat propagan­distic al USL. Mulți politicieni din PDL s-au simțit ei înșiși vizați de acțiunile Justiției depolitizate. "Resem­na­rea” nucleului corect al acestui partid potențează însă votul antieuropean și antiamerican al unei mulțimi legate doar de prezent, permițând astfel USL-ului să-și urmeze planul. Cu o conducere "controlată” de magnații aflați în spatele for­mațiunii, aceasta ar fi în stare să întrerupă, încă o dată, dru­mul României spre alinierea la standardele, dar și spre bunăstarea generalizată, ale lumii occidentale. Cu un pre­mier (V. Ponta) șantajabil și greu de frecventat în cercurile europene, cu un presupus președinte (C. Antonescu) ran­cuniar, urând UE și NATO, cu o "echipă de lideri” fără nici un scrupul în atingerea propriilor scopuri și, mai ales, cu o mică grupare de moguli dominând totul, România se poate regăsi iarăși în postura de aspirant la porțile Occi­dentului sau, cum s-a mai întâmplat în istoria ei, la "mila” - cu totul interesată - a Orientului.
Ne putem întreba, după cercetătorul Lucian Boia, de ce România confirmă mereu Legenda meșterului Manole. Să fie România altfel? Să fie (incapacitatea ei de a învăța din propria istorie) un blestem? Rămâne, încă, de văzut.