Ce vă mai amintiți din Crăciunul copilăriei?

Redactia
Dan C. MIHĂILESCU

Culcușul, liniștea și zâmbetul

Târziu, abia după 15-16 ani, am avut ocazia să văd montările și tablourile vivante ale cato­li­cilor cu ieslea minunată, micuțul Iisus, duioșia Mariei, suava încrun­tare a lui Iosif și dulceața din privirile ani­malelor în­călzind cu aburul nărilor și ve­ghind cu pleoape cati­felate trupul "mi­titel înfășățel”. La noi în ma­hala, Cră­ciu­nul era, înainte de orice, căderea cu­min­te a ninsorii, bucuria căl­durii și core­gra­fia fascinantă a lemnelor în sobă, pro­mi­siunea liniștii miruite și magia bradului, așteptarea înfiorată a darurilor, odată cu astâm­părarea tuturor impulsurilor agre­sive și răzbu­nătoare de peste an. În preaj­ma Crăciunului, eram întotdeauna sigur că bunicu-meu n-o să se îmbete, că bu­nică-mea n-o să-l mai mustre, că unchiu-meu își va da măcar binețe cu maică-mea (cu care schimba tot restul anului doar încruntări și mormăituri strepezite), că mi se va da voie s-o bag puțin în casă pe cățelușa Tosca, pen­tru un colț de sobă și-o pâine înmuiată-n lapte. Și că voi primi multvisatele mandarine, fularul, mănușile c-un deget, treningul și perechea de ciorapi, plus o cio­colată "Kandia” mare, cu alune, de 10 lei, cu ambalajul grena și miros de vis.
Chiar și-n țigănia noastră de pe Giurgiului, colț cu Ferentarii și uzinele "Autobuzul”, veneau colindători. Aveam covrigi pe sfoară, venea "popa cu sfeștania”, dă­deam milostenii, iar vecinii se umanizau brusc: își suspendau pentru câteva zile blestemele fioroase, fă­ceau schimburi gastronomice, își plăteau sau iertau dato­riile și se vizitau reciproc întru iertare, întraju­to­rare, ori simplu hedonism de uliță. Chiar și când în­ghe­ța cișmeaua de la colțul străzilor Râpelor cu Ostrovului, de trebuia s-o înmuiem cu flacăra de sudură, chiar dacă se mai prăbușea câte-un acoperiș de garaj din cauza nă­meților, chiar când hingherii făceau câte-o nenorocită de razie inopinată (menită colectării de șpăgi compen­satorii, degrab'recuperatoare de sfinte blănițe), chiar când se mai păruiau Torița cu Costel, iar strada se ghe­muia de spaimă la guițăturile demențiale ale bieților porci supuși cuțitoaielor - fapt e că totul se învăluia în­gă­duitor în aromele cuhniilor și unduirea leneșă a fu­mului pe hornuri, în scârțâitul bocancilor și-al tălpicilor de la sănii pe zăpadă, în plăcerea obrajilor rumeniți de ger, a bătăilor cu bulgări, a construi­rii de cazemate (și oameni) din ză­pa­dă.
Invariabil, imaginea Crăciunului se lega în mintea mea de cumințenia plăpândă a leagănului. Culcușire ocro­titoare, frăgezime cald-abu­roa­să și tăcere lăptoasă. Plus ameți­toarea mireasmă de tâmâie. Copil fiind, nu des­lușeam nici pe departe toate noimele formulei "naș­terea Domnului”. Dar eram inconștient pătruns deo­potrivă de blândețea și severitatea întâmplării, de ames­te­cul de forță miraculoasă și fra­gilitate mortală prin care legă­nuțul (co­pâr­șeu) de lemn se vădea una cu cora­bia vieții și-a morții. Ce mă fascina - fără s-o înțeleg, dar acceptând-o numaidecât necon­di­ționat - era con­vin­­gerea bătrânilor din preajmă, că Pruncul nou născut e una cu Împăratul lumii. Iar zâm­betul Lui dulce ne­vi­novat însemna, în egală măsură, milă și resemnare, putere triumfătoare și suferință de­vas­tatoare, durere atroce, împă­care și nădejde.
Altminteri, dacă mă gândesc bine, ceea ce-mi do­mină mângâietor amin­tirea sunt rămășițe olfactiv-au­ditive. Mai precis: aromele pli­nătății (sarmale, mă­mă­ligă, jumări, mu­ră­turi, miez de nucă), zvonuri de clo­po­ței, pocnetele de bici ale colin­dă­torilor, lătrăturile bucu­roase ale "șarlelor” din curte, "ne dați, ori nu ne dați”, "steaua sus ră­sare”, "am venit și noi odată”, "bu­nă dimi­neaaața la Moș Ajun”... Vizual, mă invadează fioros petele de sânge de la tăiatul porcilor pe zăpadă, de-mi strâng și acum pleoapele cu spai­mă.
Așa stând lucrurile, să vă mai spun cum mi s-a în­chircit sufletul auzind iarna trecută strigătul de efer­vescență luptătoare al unei fete pe stradă: "e Santa, fată” ?!?
La urma urmei, de ce nu? Fie și "Santa”, dacă sufle­tește lași sărbă­toarea să-ți fugărească drăcușorii din mădulare. Măcar pentru câteva zile.

ADINA ROSETTI
Seara în care n-a venit Moș Crăciun


L-am așteptat la fel ca în toți anii: cuminte, cu poeziile de la grădiniță învățate, cu rochița frumoasă, din catifea albastră, proaspăt călcată, cu paharul cu lapte și prăjiturelele aranjate pe farfurioară și bra­dul împodobit, așa cum făcusem întotdea­una. Și întot­deauna venise. Era de-ajuns să nu fiu atentă o clipă, să ies din cameră doar cât să mă reped în bucă­tărie ca să dau iama prin bunătățile pe care le pre­gătea bunică-mea, Nona, și, când mă întor­ceam, cu zahăr pudră presărat pe buze, ca­dourile mă aș­tep­tau deja sub brad. Mi-era ciudă că ratasem momentul și-mi juram că data viitoare n-o să mai părăsesc nici măcar o secundă camera, ca să-l văd când vine. Uneori, îmi ieșea fi­gura... De câteva ori, reușisem să stau cuminte lângă brad și răbdarea-mi fusese răsplă­tită: apăruse, exact ca-n povești, croindu-și drum prin ninsoare, vocea lui era exact așa cum îmi imaginasem, până și barba avea nuanța aia pe care cel mai bine o descria un cuvânt întâlnit doar în cărți - colilie. Și-n sacul lui, ca prin miracol, se găseau exact lucrurile la care visasem un an întreg.
Dar acum, nu știu din ce motive, întârzia. Sau poate n-avea să mai vină deloc. Încercase zadarnic Nona să mă convingă să merg la culcare, eram hotărâtă să aștept oricât, să rămân lângă brad până dimineața, să adorm sub clipocitul beculețelor, doar ca să fiu sigură că o să-l văd. M-am încăpățânat, cu lacrimi în ochi, până când n-a mai avut ce să-mi facă și m-a lăsat în plata Dom­nului să aștept cât vreau. Spre miezul nopții, a venit și s-a așezat pe fotoliu, era obosită, trebăluise toată ziua la bucătărie, așa cum făcea întotdeauna de sărbători, a oftat ușor și a început să vorbească. Mi-a zis atunci o poveste ciudată, pe care n-o mai auzisem niciodată și care nu semăna deloc cu celelalte povești pe care mi le spunea, o poveste despre un prunc care s-a născut demult, într-o noapte geroasă de iarnă, într-o iesle, și despre trei vrăjitori ciudați, care se numeau magi și care au pornit, călăuziți de o stea magică, să-i aducă pruncului daruri și să i se-nchine. Și luminile se stin­se­seră în toată casa, doar beculețele din brad mai scli­peau, ningea liniștit și zăpada de-afară părea portocalie, din bucătărie venea miros de cozonac, iar eu am știut foarte sigur că-n seara aceea n-am să-l văd deloc pe Moș Crăciun. Nona a continuat să-mi spună povestea care nu semăna cu nici o alta de până atunci, folosea cuvinte ciudate, precum profet, asta se întâmplase cu pruncul născut în iesle, și-apoi istorisirea a devenit foarte tristă, iar eu de-abia-mi țineam ochii deschiși, mi-era milă, nu voiam să aud mai departe, despre pi­roane bătute-n palme, despre spini care sfâșiau fruntea, despre rugi înălțate-n zadar, și toate astea se supra­pu­neau cumva în mintea mea, nu mai știam dacă povestea nu cumva e chiar despre Moș Crăciun pe care-l aștep­tam, dacă de-asta nu mai vine, pentru că oamenii ăia răi l-au întins pe o cruce, dacă el s-a născut într-o iesle, iarna, dacă el a murit și-a înviat, după trei zile, dacă eu mai sunt trează sau visez toate astea. Când am deschis ochii era dimineață și o creangă de brad îmi înțepa obrazul. Dormisem pe jos, iar Nona sforăia ușor, în fotoliu. Focul din sobă se stinsese de mult și-n cameră era frig. M-am ridicat împleticită și-atunci le-am văzut. Erau acolo, sub brad, ca-n fiecare an, exact cadourile pe care le visasem.

MATEI FLORIAN
Duminicile unui băiețel cuminte


Duminică dimineața, bunica mă lua de mână și coboram strada în pantă până la mânăstire. Nu mă împotriveam, deși știam foarte bine că o să stau în genunchi până o să amorțesc, că trei ore de slujbă trec chinuitor de încet și că, la sfârșit, va trebui să suport mult prea multe pupături și mângâieri pe cap. Nu știu dacă știați, dar nu cred că există vreun copil căruia să-i placă să fie atins de mâini străine și căruia să i se spună la nesfârșit "vai, ce mare te-ai făcut” și "în ce clasă ești?”. Acum, sincer, de câte ori trebuie să răspunzi - "eu nu sunt la școală, sunt la grădiniță” - ca să se înțeleagă că tu nu ești la școală, ești doar la grădiniță? Vedeți? Și da, la grădiniță era bine, tovarășa era bună cu noi, iar eu învățasem toate cântecelele. Eram un copil cuminte, bravo, și meritam să fiu pupat de tot felul de tanti pe care nu le cunoșteam. Bunica mea, însă, le știa pe toate.
Norocul meu era că acolo, înăuntru, printre toți oamenii aceia înfofoliți, se întâmplau și lucruri care meritau să fie luate în seamă. Era mirosul de smirnă și tămâie care mă amețea, era împărtășania pe care o primeam mereu cu ochii închiși, ca nu cumva, din ne­aten­ție, să se risipească ceva din miracolul care urma să se petreacă. Bunica îmi po­ves­tise ce taină mare se ascunde în pâinea și vinul pe care le pri­meam, iar eu o ascul­tasem în­fri­gurat și înțelesesem tot. Pentru că bunica mea nu era orice fel de bunică: știa, mai bine ca ori­cine, viața fiecărui sfânt în parte și mai știa și să traducă din fran­ceză Rahan, ceea ce, orice ați spune, nu e deloc puțin.
Dacă era ceva care să mă vrăjească în diminețile acelea de duminică de la mânăstire, ceva pentru care să merite să îndur și amorțeala genunchilor și mâini­le atâtor și atâtor tanti, atunci, fără doar și poate, lucrul ăsta erau îngerii și sfinții zugrăviți pretutindeni. La ei, la aura și chi­purile lor, mă puteam uita ore întregi, nemișcat, până când slujba se termina și aflam din nou ce băiețel mare și cuminte sunt. Iar dintre toate pic­tu­rile astea, cel mai mult și mai mult îmi plăcea să pri­vesc Nașterea Domnului. Acolo, pe peretele acela, în culori calde și vii, se întâmpla tot ce aveam nevoie să știu. Vedeam pruncul și vedeam grota, vedeam ma­gii călări și Steaua care îi călăuzise până acolo, o ve­deam pe Fecioară și pe Iosif, vedeam ieslea și ani­ma­lele, îmi imaginam bucuria și lumina, mă zgribuleam de emo­ție, mă lipeam de bunica mea și era bine, chiar dacă era frig. Pentru că și în grota de acolo trebuia să fie frig, foarte frig. Doar că frigul ăla nu prea îl mai sim­­țeai, era un abur cel mult, care plutea de colo colo, fără rost. Mă gândeam că Steaua care îi adusese pe magi de atât de departe, care le arătase drumul și le lu­minase calea, Steaua aceea trebuia să fie mai mult decât o stea, trebuia să fie ceva ca o vâlvătaie uriașă, iar din fiecare rază a ei, mai mult ca sigur, cobora în gra­bă câte un înger. Și îmi închipuiam grota ca locul în care roiau cei mai mulți îngeri care au ajuns vreodată pe pământ, închideam ochii și îi vedeam bine, o mulți­me nesfâr­șită, suflând aburul lor cald de smirnă și tă­mâ­ie peste cel rece din ieslea cu animale. Și îmi ima­ginam că cerul era deschis, nu se putea altfel, și că, da­că ți-ai fi ri­dicat ochii spre el, ai fi putut înțelege tot ce se în­tâmplă deasupra, în lumea aceea nevăzută care se lă­sase cu totul aici, la noi. Și mă mai gândeam cum e să fii Dumnezeu, să n-ai nici început și nici sfârșit, cum îmi spusese bunica odată, să fi inventat toate lu­cru­­rile care se văd și pe cele care nu se văd, și să te tre­­zești, pur și simplu, pe pământ, într-o grotă, nou-năs­­­cut. Pe atunci, lucrurile îmi erau limpezi, înțele­geam totul fără să fie nevoie să-mi explic nimic. Era bine să fie așa și așa trebuia să fie. El, Dumnezeu, bă­ie­țelul din iesle, trebuia să vină printre oameni, să se facă mare, să fie scuipat, bătut și pus pe cruce, pentru ca noi, ăștia de aici, să înțelegem ceva din ce ne spu­ne, să pricepem că acolo poate fi și aici și că într-un om care nu e ca toți oamenii se află toate răspun­su­rile de care avem nevoie. Țin minte că îmi suflam aer cald în palme și mai știu că simțeam că și Lui tre­buie să-i fi fost frig, cu toată lumina și cu toți îngerii și magii care roiau în jur. Odată ce te-ai născut aici, trebuie să simți la fel ca ceilalți lucrurile din jur. Nu?
Bunica nu mă auzea, tăcea și se ruga mai de­par­te. Abia când slujba se termina, îmi spunea că e tim­pul să mă împărtășesc. Și mai știu, știu și acum și n-am cum să uit, că în drumul meu spre altar, treceam pe lângă Prunc, îl priveam încă o dată, de aproape, și îi zâmbeam încet. Îi era bine, tare bine acolo.

CRISTIAN CURTE
Cum a plecat și cum s-a întors Moș Crăciun în viața mea


Crăciunul e ca unul din mirajele pe care le vezi, uneori, în deșert. Clipești de câteva ori și dispare. Dacă ați fost vreodată în deșert, eu am fost de mai multe ori, știți despre ce vorbesc. Miraculos este însă că mirajele apar din nou. Întotdeauna. Iar tu tră­iești cu sufletul la gură, suspendat în acest interval. Așteptând să se întâmple.
Eu unul sunt plin de dorul Crăciunului, încă din vară. Când asfaltul se topește și căldura înmoaie până și pietrele, îmi pun în mașină "Iarna” lui Tudor Gheor­ghe și visez la Crăciun și la zăpadă. Prin contrast, atunci îmi apare mai viu și mai bogat decât în de­cem­brie. Apoi, pe măsură ce vi­pia se domolește și cerul ajun­ge mai albastru și mai adânc, încep să-i simt și mi­reasma. De cozonaci și brad, cu colinde și cu bucuria fa­mi­liei care trebuie să se adu­ne în jurul lui. Întreagă. Cră­ciunul e întotdeauna al ei, e aproape confiscat de familie. Spre deosebire de Paștele înalt, orbitor, unind moartea cu viața, Paștele care se tră­iește foarte bine de unul sin­gur, la vreun schit pierdut în munți, Crăciunul e micuț, cald și ini­mos, bun de așezat pe sobă sau într-un ungher al casei. Fără familie, parcă nici nu se în­tâmplă. Poți se te apleci asupra În­vierii de unul singur, pentru că în ea sunt ascunse taine te­ribile, dar Nașterea lui Hristos se cuvine primită îm­preună, de-a valma, într-un iureș de întâlniri, îmbrățișări, pupături și urări. Și daruri. Fără ele nu se poate. Îmi amintesc că în copilărie, atunci când credința stătea sub obroc, da­ru­rile, cadou­ri­le, și Moșul, erau singura tai­nă a lumii. În rest, universul era plat. Se ocupau de el oamenii de ști­ință, care știau tot, cum a în­ceput, devenit și se va sfârși. De Moș însă nu îndrăznea nimeni să se atingă. Au avut ideea să-l bo­teze Gerilă, dar mie știu că nu-mi pă­sa, pentru că eu credeam în Moș Crăciun cu toată fi­ința mea. El era scă­parea zilelor cenușii, cu frig în casă și fără curent. El înve­selea străzile care în­ghe­țau bocnă, de rămâ­neau mașinile pribegite în par­cări, iar noi le luam în stă­pâ­nire cu sănii și pa­tine. El întru­chipa taina, misterul, lu­mea de dincolo, o altă lume.
Știu că l-am pândit, și nu o da­tă, ci în fie­care iarnă. Dar, de fie­care dată, venea prin altă cameră, năucin­du-mă, lăsându-mă mut de uimire cu mira­colul acesta, singu­rul pe ca­re nu mi-l puteam ex­plica, singurul pe ca­re nu mi-l pu­tea explica nimeni, nici măcar tata, cu știința lui din oamenii de ști­ință, nici măcar "tovarășa”. Moșul ăsta îmi dădea o bucurie forfotitoare, atât de plină, încât atunci când mi s-a spus la școală, cred că eram în­tr-a cin­cea, că nu există, am zis că au îne­bunit. Nu avea cum să nu exis­te! În Dum­nezeu nu prea cre­deam, și dacă și el dis­părea, atunci viața asta chiar că nu mai avea ni­ciun tâlc. Era plată ca uni­ver­sul oa­­me­­nilor deștepți, care trimi­seseră cosmo­na­uți pe lună și scoseseră din pământ dovada că suntem niște mai­­mu­țe mai evoluate și mai deș­tepte. Și totuși, la un mo­ment dat, inevitabil, așa cum pleacă păsările migra­toa­re, cum îți mor ani­malele din copi­lărie (mie mi-au ră­po­sat do­uă pisici și un câine), așa cum te desparți de prima iubire, așa cum bucuriile se sting la un moment dat, așa a dispărut și Moș Crăciun. Am pus la cale o sche­­mă suficient de in­te­li­gentă și m-am prins că, de fapt, tata așeza cado­u­rile sub brad. Din clipa aia, Cră­ciunul și-a stins lumi­nile. Rând pe rând. Nu toate. Încă îmi bătea inima cu putere, atunci când ve­deam cado­urile sub brad și încă mai așteptam sfâr­șitul verii, ca să prind toamna și apoi începutul ier­nii, cu primii fulgi. Dar taina dispăruse, sfâ­șiată în două, ca și copilăria mea care se trecuse. Eram mare. Cu timpul, m-am înțelepțit însă și am ajuns să cred din nou în el, în Moș Crăciun. Ca și atunci, număr zilele pâ­nă când cerul se albăstrește. Întotdeauna după Sfântă Mărie, cum îmi spunea bu­nica. Și cern toamna prin mine, adulmecând mireasma cozonacului din anul trecut. Și primii fulgi, și apoi bradul și forfota și cum­părăturile și apoi explozia aceea de bunătate și lumină care ne îm­bată pe toți, de uităm de bârfe, animozități și dușmani, dând o amnis­tie tuturor urilor din noi.
Sunt topit după clipele ace­lea, clipele în care tim­pul nu mai curge, pentru că alunecăm în cealaltă lume și acolo nu există ceasuri și nici zile. Și știu acum, mare fiind, că totul vine de Sus. Și că El, Dumnezeu-Pruncul, s-a vărsat în toate ale noastre și ne umple cu prezența Sa și știe să ne zâmbească și dintr-o cutie de cadouri mai înzorzonată, printre pamblicile colorate strident. Chiar și Moșul de la Coca-Cola, moșul hâtru și supraponderal, cu reni și sanie și plin de reclame și marketing e, până la urmă, tot o icoană a bunătății și bucuriei, o icoană în care un ochi atent poate desluși taina. Iar acum, că sunt mare, și pot să cred în ce vreau eu, chiar și în ceea ce nu cred oamenii de știință ori adulții mai gomoși, acum eu cred. Cred în Moș Crăciun și în Domnul care l-a fă­cut pe Moș Crăciun și care a zămislit toate tainele și tâlcurile și bucuriile. Pentru noi. Și mă bucur. Ca atunci, în copilărie.