2012: an de cumpănă

Toma Roman
Pentru români, 2012 a fost un an de cumpănă. Efectele bătăliilor politice care l-au marcat ur­mează abia să se producă. Anul următor nu va fi de­loc ușor.

Pe fondul crizei economice genera­lizate, Ro­mâ­nia va trebui să tragă din greu pentru a se menține în plu­tonul UE. În 2013, vor trebui restituite sume foarte mari din împrumuturile FMI și găsite cele mai bune moda­lități de accesare a fondurilor europene de dez­vol­tare. Fără pre­luarea corectă a acestora, România se va regăsi pe buza unei prăpăstii sociale și economice fără precedent. S-ar pu­tea atunci ca mulți dintre cei care au stat deoparte sau au participat afectiv la con­flictul politic din 2012 să-și regre­te opțiunile. În ciu­da iernii dificile, 2012 părea - totuși - un an pro­mițător pen­tru țară. Șocul vârfului de cri­ză fu­sese, oarecum, depă­șit, statul de drept (caracterizat prin se­­pa­rația in­ternă a puterilor) părea stabil, accesul ro­mâ­nilor în "spațiul Schengen” era mai aproape ca nicio­dată. E drept, puterea executivă a fost uzată de măsurile dure an­ticriză (amputări de salarii, pensii înghețate, TVA ridicat etc.). Guvernul Boc, "vinovat” de aceste acte, a fost obli­gat să se retragă. Decizia a fost una co­rec­tă, dar târzie. Mul­te gafe ale cabinetului au fost per­cepute dispro­por­ționat, așa cum se întâmplă în vremuri de austeritate. Măsurile sale însă pu­teau da noului cabinet, condus de Mihai Răzvan Ungu­reanu, șansa re­lansării. N-a fost să fie așa.
Observatorii mai puțin înfierbântați au sesizat că opo­ziția USL-istă era mai puțin împotriva guvernării PDL și mai mult împotriva președintelui Traian Bă­sescu. D-l Bă­sescu își asumase sarcina neplăcută de a anunța amputările de venituri și se implicase direct în prea multe din acti­vitățile administrative ale guver­nului. Principala lui culpă - mai puțin atacată public - a fost însă potențarea insti­tu­țiilor juridice independente (DNA, ANI, CSM) în amen­darea actelor de corupție ale clasei politice, indiferent de partidele în care ea s-a regrupat. Arestările și trimiterile în ju­de­cată ale unor politicieni "de top” au alertat, trans­par­tinic, întreaga clasă a politicienilor, au solidarizat-o sub­teran. Guver­nul MRU a căzut în urma unei migrații ma­sive de par­lamentari PDL-iști și din partidele asociate, spre brațele primitoare ale USL-ului. Traian Băsescu a fost obligat să încredințeze formarea cabinetului de miniștri, pe fondul unui succes electoral incontestabil, liderului USL, Victor Ponta.
Tabăra USL-ului a obținut o majoritate de apro­ximativ 60% din voturile exprimate, putând - de acum - să-și ur­me­ze planurile "în legalitate”. Dominația USL, sprijinită și de UDMR, se va traduce, mai mult ca sigur, în amen­da­rea Cons­tituției, politizarea Justiției, asi­gurarea imunității "ba­ronilor politici”. Pentru poli­ticieni va fi bine, pentru elec­torat nu. Deja "reîntre­girile” salariale s-au evaporat prin ­inflație, taxele și impozitele locale au crescut, prețu­rile la energie și alimente au luat-o razna. Poziția șubredă în UE va face ca fondurile oferite de aceasta să nu curgă, iar FMI va trata foarte dur acordarea de noi împrumuturi. Dacă in­­vestitorii străini își vor limita intențiile de a susține eco­nomia românească, blocați de birocrație și corupție, atunci primăvara viitoare ar putea aduce, mai degrabă, un îngheț. Anul 2013 nu pare a începe sub cele mai bune auspicii. Ca întotdeauna, românilor le rămâne speranța. Poate se vor trezi.