Noile capcane ale Internetului

Ciprian Rus
Ceea ce acum câteva decenii promitea a fi spațiul prin excelență al libertății și democrației, un spațiu neîngrădit de cri­terii sociale, în care accesul la informație să fie mai facil ca oricând, Internetul devine, pe zi ce trece, o imensă capcană manipulată de interesele marilor firme din domeniu, o uriașă bază de date din care e tot mai greu să găsești ceea ce vrei, darmite ceea ce te ajută, în fine, o îngrijorător de pericu­loasă arhivă de informații personale, care pot oricând încăpea pe mâini criminale, de vreme ce înseși site-urile celor mai im­por­­­tante instituții guvernamentale din lume sunt constant sparte de informaticieni pri­cepuți, mai mult sau mai puțin rău intenționați.

Un simplu click pe care îl facem pe un site e, astăzi, automat, o informație despre noi, memorată de serverele proprietarilor site-ului pe care ne aflăm, iar de acolo ajun­ge, nici nu ne putem imagina unde: la orga­nizații guvernamentale, la firme care vor să ne facă să cumpărăm un produs sau altul, ori la un dușman care vrea musai să știe cu ce ne ocupăm noi în timpul liber. Îți plac ceasurile de mână sau ești fanul unei mărci de pantofi sportivi și intri pe paginile de Internet ale respectivelor firme, pentru a vedea ce mai e nou? Din acel moment, poți fi sigur că ori­unde vei căuta informații pe Internet, recla­mele la acele firme sau la producători de pro­duse similare te vor urmări peste tot. Pentru că, odată accesat unul dintre acele site-uri, bazele de date la care sunt conectați gi­ganți precum Google, Yahoo! sau Facebook au memorat pe loc informația: ești, deja, pentru ei, un potențial cumpărător de ceasuri sau de pantofi sport. Mai trebuie doar ca insistentele reclame să te prindă într-o zi bună și să te facă să decizi că, într-adevăr, ai nevoie să faci acele cumpărături. Dacă ai cu adevărat nevoie de ele, chiar nu mai contează!
Mai grav este, însă, că acest "portret-ro­bot” pe care motoarele de căutare ni-l cre­ează pe seama istoricului nostru de navigare pe diverse site-uri, cu intenția de a ne da, din vasta informație de pe Internet, doar ceea ce ne dorim, sfârșește prin a ne face, practic, captivii propriei noastre compulsivități online și, mai mult chiar, a imaginii cari­ca­tu­rale pe care și-au făcut-o despre noi niște com­putere. Ai opțiuni de dreapta și ai prie­teni pe Facebook care îți împărtășesc vizi­unea politică? Doar informațiile de la ei le vei vedea pe Facebook, nu și părerile unui amic de stânga, a cărui optică asupra actua­lității te-ar interesa, totuși. Internetul a decis că ești de dreapta și nu îți va mai arăta ce crede stânga! Apoi, un lucru pe care puțini îl știu sau și-l imaginează: doi oameni diferiți care caută pe Google după aceeași expresie vor obține rezultate diferite! Și cine decide asta, niște computere?
De fapt, spun specialiștii, acestea sunt marile capcane ale Internetului de azi: în­gră­direa sensibilității și a creativității. Dându-ne doar lucruri previzibile, personalizarea Internetului distruge balanța dintre libertatea de gândire și concentrare, care ne face, de fapt, creativi. În epoca noului Internet, noi nu mai suntem utilizatori, suntem produse. Ni se dă doar ceea ce dorim, pentru a ni se stimu­la dorința de cumpărare, și ni se blo­chea­ză accesul spre diversitate, spre plu­ralism, spre dezbatere. Adică, exact valorile în jurul cărora, acum câteva decenii, lua fi­ință Internetul.