Prof. COSTAN MÂNDRILĂ - "Fără sacrificiul și rugăciunea sihaștrilor, am fi ca pulberea pământului”

Sorin Preda
Elogiul pustniciei

Părintele Cleopa și trunchiul de copac

- În presa românească preocupată de viața spiri­tuală, tema pustniciei ocupă un loc impor­tant. Din păcate, cei ce au trăit această mare expe­ri­ență - si­haștrii - evită să facă mărturisiri despre ea. În calitatea dvs. de specialist al pro­blemei (sunteți pro­­fesor de istoria reli­giei și bun cunos­că­tor al vieții mo­­na­hale buco­vi­ne­ne) ați putea să ne spuneți de ce?

- Din motiv de sme­renie. În ceea ce faci, trebuie să fii ano­nim, să nu te tru­fești nici măcar pe patul morții. Iată de ce ma­rii sihaștri cer să fie îngropați în că­rare, să fie călcați de toată lu­mea în pi­cioare. Con­diția de sfânt, de om îm­bu­nă­tățit este de un dramatism for­mi­dabil, cu mul­te ispitiri, dar și cu multă fe­ricire dă­rui­tă de Dumnezeu - fericirea rugă­ciu­nii ini­mii. Nu e la înde­mâna oricui să tră­iască pe cele mai deșer­tice piscuri, aco­lo unde până și lu­pii se în­torc din drumul lor. Să tră­ieș­ti ca sfântul Ilie, hră­­nit de corbi și, în același timp, să faci o grădină din pia­tră go­lașă - așa ceva nu se poate îm­­plini decât cu forța pe care ți-o dă Dum­nezeu. Părin­tele Cleo­pa, atunci când a plecat în pustnicie la Stânca Cor­bu­­lui, a stârnit multă zarvă în mâ­năs­tire, câtă vreme - se zicea - nu ceruse, după tipic, binecuvântarea a trei per­soa­ne: sta­re­țul, preo­tul și duhovnicul mâ­năs­tirii. A plecat, deci, luând cu sine doi saci cu pesmeți, și starețul a adunat ime­diat obștea zi­când: "Cleopa a înnebunit. A plecat fără bine­­cuvân­tare”. Revenind șase luni mai târziu în mâ­năs­­tire, pă­rin­tele va fi judecat aspru de frați și pus la canon, drept pe­deapsă. După ani și ani, când starețul își va simți sfârșitul, va re­cunoaște în fața obștii că părin­tele Cleo­pa plecase în pustnicie cu aprobare, adă­u­gând apoi: "Dacă v-aș fi spus adevărul, făceați din el un sfânt și pierdea totul”. Iată de ce părintele refuza laudele, zi­când despre sine că e Moș Putregai. Iată de ce suspecta articolele înălțătoare din presă, consi­de­rând că sunt o mare ispi­tire. Cu cât te înalți, cu atât ai de unde cădea. Drama sfinților este că pot pierde totul, chiar în ultima clipă a exis­tenței lor. Pierzi o întreagă viață de priva­țiuni, trufindu-te fie și în gând. Când a intrat prima dată în mânăstire, părintele Cleo­pa a fost pus să stea la intrare și să iz­beas­că într-un trunchi de copac. A stat așa câteva zile, fără ca cineva să-l în­tre­be dacă îi este foa­me sau sete. Chemat fiind de stareț, acesta i-a zis: "Cât ai stat acolo, trunchiul ți-a cerut de mâncare? S-a plâns el de ceva? Ei bine, dacă vrei să ră­mâi în mâ­năs­tire, așa să faci și tu”. Ne­ascultarea duce la tru­fie și, mai de­par­te, la nemântuire. Se povestește că un frate a fost pus de către stareț să plan­te­ze în gră­dină morcovii cu vârful în sus. Seara, l-a găsit cu mor­co­vii neplantați. "Părinte”, i-a zis el sta­rețului. "Morcovii nu cresc cu vârful în sus.” Sta­re­țul l-a pri­vit cu milă și l-a alungat din mânăs­tire, zi­când: "Știu și eu asta, dar nu mor­co­vii, ci tu trebuia să crești”.

"Vinde-ți familia și vino!”

- De ce este nevoie de toate aceste încercări? De ce toți călugării spun că au ve­nit la mânăstire pentru că au avut semn?

- Venind la mânăstire, in­tri într-o lup­tă teribilă. Sără­cia, dezamăgirea în iu­bire și alte asemenea motive nu dau te­mei adevărat deciziei tale. De aceea, pri­ma dată ești re­fuzat, pus la încercări. Mie, când am vrut să intru în Mâ­năs­tirea Rarău, părintele Bai­can Temelie mi-a zis: "Vin­de-ți familia și vino”. "Cum să-mi vând fa­milia?”, am întrebat. "Nu pot face așa ceva.” "Atunci nu veni.” Era lim­pede că misiunea mea era în altă par­te. De fapt, da­rul celibatului e ca cel al căsăto­riei. Nu ori­cui îi este dat. Până și marele nostru părinte Stă­ni­loae zice: "Nu sunt liturghist. Fiecare cu harul său”.

- Îmi amintesc de o în­tâm­plare din Pateric, când ci­neva a întâlnit după mul­te căutări un schivnic și, în­tre­bându-l care ar fi marele secret al vieții des­co­perit de el în pustie, acesta a răspuns: "Să taci, fiule”. De ce este atât de impor­tantă tăcerea?

- Dacă faptele tale stau în vor­bărie, nu mai poți as­cul­ta ce-ți spu­ne Dum­ne­zeu. Trebuie să în­veți a as­cul­ta. Numai așa a învățat părintele Cleopa, în pustia de la Piatra Tăieturii, să vorbească cu pă­sările, cu pomii. Numai așa a reușit sfân­tul Francisc să încreș­tineze, cum se zice, un lup. Ma­rele părinte Paisie Olaru de la Si­hăstria, cel care pustnicise șase ani în munți, stătea pe prispa chi­liei și au­zea cum în de­părtare un țăran își bă­tea boul cu o țapină, pentru a scoa­­te carul din­tr-un șanț. Atât de mare milă i-a pro­vocat bătaia anima­lului, încât pă­rin­tele, deși era bătrân de 90 de ani, a în­ce­put să se roage și să îm­pingă aseme­nea vitei stâl­pul prid­vo­rului. Atât de tare îm­pingea, în­cât mo­nahii au năvălit din casă îngroziți, crezând că e cu­tre­mur. În clipa aceea, și căruța a ieșit din șanț, și pă­rin­tele a revenit la liniștea de dinainte, ca și cum nu s-ar fi întâmplat ni­mic. Patericul e plin de asemenea întâmplări, unele și mai uimitoare, cum ar fi vederea în duh sau levitația, așa cum făcea sfânta Maria Egip­teanca. Toate acestea trebuie să stea sub pecetea tăcerii sme­rite. Dacă, din când în când, Dum­nezeu îngăduie să se vorbească, asta e pentru întărirea noas­tră în cre­dință și nădejde. Celui care cre­de, toate îi sunt cu pu­tin­ță.

Când pădurile Moldovei foșneau de pustnici

- În nordul Moldovei spi­ritualitatea ortodoxă este extrem de puternică. Ce are Bu­co­vina în plus față de alte locuri din țară?

- Se vorbește mult despre spiritul mis­tic și profund religios al moldo­vea­nu­lui, despre sensibilitatea și sme­renia sa în­născute. În realitate, lucrurile sunt mult mai complicate. De fapt, ar trebui să vorbim despre un spațiu care nu poa­te fi localizat geografic. El este un areal plin de spiritua­litate, despre care profe­sorul I.D. Ștefănescu afirma că ar fi fost un străvechi centru de cult daco-getic. Autor a numeroase cărți pu­blicate în Fran­­ța și profesor de istoria artei bizan­tine la Sorbona, I.D. Ștefănescu era con­vins că legendele cu săgeata lui Ștefan cel Mare care lăsa hazardul să alea­gă lo­cul de mâ­năstire ocultau adevărul. Rea­litatea, se pare, e alta. Mâ­năstirile din Moldova au la temelie un în­ceput pier­dut în negura timpului. Ele nu ini­țiază sa­cra­litatea locului, ci o continuă. Printre al­tele, I.D. Ște­fă­nes­cu aducea ca argument în sprijinul teo­riei sale fap­tul că în apro­pie­re de Agapia, în inima pă­durii, asistase la un ritual ciudat, prin care un grup de mo­nahi dezgropau un tub me­talic ce con­ți­nea statu­eta lui Iisus - gest mis­tic, înso­țit de rugăciuni și invo­cări rostite într-o limbă necu­nos­cută, probabil de ori­gine egip­tea­nă. Și alți autori, pre­cum Ale­xan­dru Bu­suioceanu (emi­grat în Spania) sau Matila Cositescu Ghika (profesor la Ox­ford) sau lingvistul și istoricul Eugen Lozovan din Danemarca, vorbesc des­pre marea asemă­nare dintre cultul monoteist al lui Zamolxe și ese­nieni. Așa se ex­plică ușurința cu care s-a implantat crești­nis­mul în Dacia abia ro­manizată, teorie întărită de Vasile Lovi­nescu, cel care a susținut că majoritatea coloniș­tilor romani din Dacia erau cei pe­depsiți pe motive reli­gioase. Deci, creș­tini. Vreau să fiu bine înțeles - în dis­cuție nu e vorba de păgânism, ci de acele elemente ar­haice de credință preluate de creș­ti­nismul nostru inci­pient. Din pă­cate, noi nu avem nici până acum o isto­rie a începutului creștinismului româ­nesc, ci elemente dis­parate, deși săpă­tu­rile arheologice mai noi au adus la lu­mi­nă informații extrem de pre­țioase. Să luăm, de pil­dă, mormântul lui Ștefan cel Mare. Cerce­tările efec­tuate de ar­heo­lo­gul Pușcașu de la Iași au arătat că ade­vă­ratul mor­mânt nu este în prid­vorul bi­sericii de la Put­na - cum se credea - ci într-o came­ră mortuară aflată la 8 metri adâncime sub fun­dația mânăstirii. Ex­pli­cația acestei tăi­nuiri e relativ simplă: du­blul mor­mânt este o practică a meșterilor elvețieni, care au aju­tat la ridicarea mâ­năs­tirilor și, peste toate, mor­mân­tul lui Ștefan a atras mereu lăcomia oamenilor. Nu în­tâm­plător presupusul loc de veci al dom­ni­torului a fost pră­dat de-a lungul tim­pului de aproape 35 de ori.

- Revenind la pustnicie, nu credeți că și-a pierdut actualitatea? Mai e posi­bilă izolarea într-o lume glo­ba­lizată și con­tro­lată tehnologic?

- Au fost perioade când - spun cro­nicile - munții și pădurile Moldovei foș­neau de pustnici. Ei au creat, prin ex­pe­riența lor, adevărate școli duhov­nicești, trans­mise față către față, de la avvă că­tre uce­nic, așa cum s-a în­tâm­plat cu Da­niil, Vasile de la Poiana Mărului sau Pai­sie de la Neamț. Într-adevăr, astăzi sunt tot mai puțini sihaștri. E un semn de ră­cire a credinței, dar nu trebuie să ne în­gri­jorăm. Așa puțini cum sunt, pustnicii se roa­gă în grote și în crăpăturile pă­mân­tului pentru sal­va­rea noastră, smeriți și neștiuți de nimeni, decât de bu­nul Dum­ne­zeu. Fără sacrificiul și rugăciunea lor, am fi ca pulberea pământului! Să mai lă­săm, când și când, lu­mea cu globalismul și tehnologia ei și să ne gândim la ce scrie pe crucea părintelui Paisie Olaru: "Ce ești tu as­tăzi, am fost noi ieri. Ce suntem noi as­tăzi, vei fi tu mâine”.