Succese pe cont propriu

Ciprian Rus
Campioană absolută a producțiilor-fanto­mă și a performanțelor artificiale, înainte de '89, România s-a trezit după Re­voluție în deplin coș­mar al com­pe­titivității.

Lip­sită de piețele pre­fe­rențiale din fostul bloc co­munist și din zona ță­rilor nealiniate, pro­duc­ția au­tohtonă trebuia să facă față nu doar pie­di­cilor din interior, or­ches­trate de cei care aveau in­teresul să trans­­forme industria româ­neas­că în pretext pentru viitoare tunuri imo­bi­liare, ci și în exterior, unei concurențe acer­be, pe pie­țele capitaliste. Perfor­man­țele au mai mers, o vreme, din iner­ție, apoi au de­ve­nit tot mai izolate, fără ex­cepție, de la ino­vație și producție, până la cultură sau sport. Iar atunci când au apă­rut nu au fost rezultatele vreunui pro­iect național de anvergură, promovat și fi­nanțat siste­matic de au­torități ci, in­variabil, pariul ambițios și în­căpățânat al unor oameni deciși să își ia viața și carie­ra pe cont pro­priu, fără a mai aștepta binecuvântări și ajutor "de sus".
Cinematografia românească descrie la per­fecție acest complex al României postde­cem­briste. Răsfățați ai publicului în deceniile fără curent și fără program TV, beneficiari ai fa­ci­lității de a servi cum se cuvine propaganda de partid, con­sacrați de cifrele de audiență fabu­loa­se, rezul­ta­tele din expunerea filmelor pe marile ecrane ale Chinei "prietene", nu­mele mari ale cinematografiei românești co­mu­niste au ratat confruntarea cu marele cinema euro­pean, la care au avut acces după ce au scăpat de odioasa (doar pentru unii) cenzură. Dar asta nu i-a îm­piedicat să se înstăpânească, prin pâr­ghii per­fide de putere, peste conducerea cine­mato­grafiei și peste bugetele alocate aces­teia. Au continuat să facă filme fa­raonice, pen­tru a-și satisface propria va­nitate și sete de bani, în ciuda gustului publicului și al criticii contemporane.
A trebuit să treacă 15 ani, pentru ca noua generație de cineaști români, în frun­te cu Cristi Puiu, să scape de obsesia bol­năvicioasă, mi­zeră și violentă a teme­lor (post)comuniste și să afirme noua identitate a filmului româ­nesc: un film creativ, curajos, natural și ori­ginal. De la "Moartea domnului Lăzărescu" (Cristi Puiu, "Un certain regard", Cannes 2005) și "A fost sau n-a fost" (Porumboiu, "Ca­­mera d'Or" Cannes 2006), nu a fost an în care cinematograful românesc să nu ia un premiu important în Europa. Ceea ce pă­rea la în­ceput doar o modă trecătoare, fil­mul ro­mâ­nesc a confirmat continuu, suc­ce­sele lui Puiu și Porumboiu fiind du­bla­te de cele ale lui Ne­mescu, Mungiu, Șer­ban, Sitaru sau Giurgiu. "Ursul de Aur", câș­tigat săptămâna trecută la Berlin de Călin Peter Netzer, cu "Poziția co­pi­lu­lui", e o confirmare în plus a celei mai com­petitive industrii românești de export din ultimele două decenii. O industrie care rulează zeci de milioane de euro în Ro­mânia, o indus­trie care scoate anual din obscuritate și din foame numeroși ac­tori de primă mână, o in­dustrie care a adus în țară, la filmări, mari producții mon­­diale, o industrie care face ca Ro­mâ­nia să țină capul de afiș în Europa și în lu­me, când vine vorba de talent, de sen­si­bilitate și de creativitate. O industrie ca­re a făcut mai mult pentru imaginea Ro­mâ­niei decât toate ambasadele noastre. Din păcate, o industrie care continuă să fie izolată în țară de sus-pușii vechii ge­ne­rații de cineaști. Și, ca în atâtea alte ca­zuri, o industrie la al cărei succes statul român nu a avut nici cea mai neîn­sem­nată con­tri­buție. Pur și simplu, recentul succes al lui Netzer de la Berlin nu e decât încă un suc­­ces românesc pe cont propriu. Și la pro­priu, și la figurat.