Copiii și... dependența de gadgeturi

Ilie Tudor
Copii agresivi, cu deficit de atenție, depre­sivi, cu tendințe de sinucidere...

Par cazuri izo­late, realități ale altor meleaguri, care ajung la noi doar ca știri. E greu de acceptat și încă și mai greu de digerat că, în România zilelor noastre, aceste probleme există și tind să devină un flagel. Și totuși, nu este zi de la Dumnezeu în care televiziunile să nu ne oripileze cu încă un adolescent român care și-a luat zilele sau a ucis, cu încă niște elevi care se în­caieră cu ferocitate, batjo­coresc pro­fesorii, fac acte nebunești. În multe țări occidentale, deja sute de mii de copii sunt sub me­dicație psiho­tropă puter­nică, cu efecte adverse teri­bile, pentru a contracara aceste compor­tamente, iar valul acesta a ajuns și la noi. Și apare tot mai des întrebarea: DE CE? Răs­punsul este mai aproape decât am putea crede, chiar în buzunarul sau pe pupi­trul copiilor și are un nume aparent ino­fensiv, a cărui semnificație părinții abia dacă o înțeleg: GADGET.
În dicționarul explicativ al limbii române, gadget, cuvânt împrumutat din limba engle­ză, înseamnă "obiect mic, ingenios construit, de va­loa­re și utilitate neînsemnată". Gadgeturile cele mai la modă printre copii sunt telefoanele mobile inteligente și tabletele, adică un fel de calcula­toare miniaturizate. Ambele, împreună cu computerele personale, permit două lu­cruri care constituie distracția a sute de mii de copii și tineri de la noi:
1. Jocurile electronice, cu o grafică și o comple­xi­tate impresionante, care ajung să țină loc vieții reale.
2. Contactul cu rețele de socializare, în care copiii își pot asuma orice identitate vor, pot comunica într-o lume virtuală cu alți copii, cu adulții, cu diverse gru­puri etc.
Până aici, toate bune: vremurile evoluează, la fel și tehnologiile, iar până la urmă, este foarte bine ca de la vârste fragede copiii să se familiarizeze cu electro­nica și calculatoarele, care reprezintă viitorul. Dar ce te faci când, zilnic, copilul stă cu orele pironit în fața cal­cu­latorului, tabletei sau a ecranului telefonului mo­bil? La început, te bucuri! Bine că nu iese în stradă, că nu face gălăgie, că nu face cine știe ce prostii. Apoi, mai este și liniștit, ceea ce este extraordinar când, după o zi agitată, tu ca părinte, ai nevoie de răgaz ca să stai la televizor sau să te odihnești. Apoi, vine ziua când observi că, de fapt, copilul tău nu prea mai vorbește cu tine, că este foar­te nerăbdător și nervos sau, din contră, apatic și absent. Profesorii spun că este neatent la ore, rezultatele școlare sunt tot mai slabe sau fluc­tuea­ză foarte mult... Cu un pic de noroc, poți descoperi într-o zi un cont de socializare al copilului tău, în care apare în fotografii indecente sau afiliat unor idei și curente stranii. Și atunci afli că, de fapt, ai lângă tine un străin, pe care se presupunea că trebuie să-l ocro­tești, înțelegi și ghidezi. Copilul tău, de fapt, este căzut într-o patimă, un viciu care până acum 10 ani nici nu exista - dependența de un gadget. Sună poate inofen­siv, dar nu este deloc așa, după cum vom vedea.

Efectele gadgeturilor asupra creierului

Cu toții, atunci când am fost copii, ne-am dezvoltat creierul și funcțiile acestuia, făcând lucruri aparent banale: jucându-ne, fiind curioși, suportând deopotrivă suferința fizică și bucuria mângâierii, intrând în con­tact cu plantele, cu vântul, cu ploaia, cu ceilalți copii, cu animalele, într-un cuvânt, cu Natura. Ei bine, în zilele noastre, deja mai mult de jumătate din copii își dezvoltă creierul stând fascinați în fața unui ecran de calculator, telefon mobil sau tabletă, care oferă un fel de surogat de realitate, folosind doar două simțuri: văzul și auzul. Un copil poate începe să folosească o tabletă sau un joc electronic, cu mult înainte de a reuși să citească sau să scrie. Sunt tot mai numeroși copiii de patru sau chiar trei ani care știu să folosească dispo­zitivele electronice, să joace jocuri pe calculator sau să utilizeze alte aplicații pe computer, mai bine decât adul­ții. Este o dezvoltare incredibilă a minții umane, încă de la o vârstă fragedă, dar costul ei este enorm, putând, efectiv, distruge copiii. Iar printre primii care și-au dat seama de acest pericol al gadgeturilor pentru copii a fost chiar un as al științei computerelor: Jaron Lanier. Culmea, acest savant care a creat și a popu­lari­zat con­cep­tul de realitate virtuală, pe care se ba­zează toate jocu­rile și distracțiile pe calculator, a fost și cel care le-a intuit pericolul. În anul 2010, el a publi­cat și o carte-manifest: "Tu nu ești un gadget", în care explică efec­tele acestei "nebunii" a utilizării dis­poziti­velor electro­nice, mai ales la copii. Pseudo-educația făcută prin jo­curi electronice și internet are cinci efecte extrem de nocive asupra copiilor și tinerilor:
* Stimulează doar câ­teva zone din creier, care corespund văzului și auzului, ceea ce va duce la subdezvol­tarea unor funcții ale creieru­lui, mai ales cele care țin de simțul tactil, olfactiv, gustativ, de sen­zațiile termice. Studii foarte avansate, făcute de neu­rologi, au arătat despre copiii depen­denți de jocuri video, de exem­plu, că au adevărate găuri negre la nivelul creie­ru­lui, adică zone total nefolosite și ca atare subdezvoltate.
* Obosesc foarte mult sistemul nervos - jo­curile electronice și internetul au devenit atât de atrac­tive și fascinante, încât copiii ajung să stea ore sau zeci de ore în fața ecranelor. Pare o simplă distracție pentru ei, dar solicitarea este enormă. Lanier compară această solicitare a creierului cu agricultura de tip in­dus­trial, calculatoarele epuizând creierul, la fel cum plantele modificate genetic, chimizate și supracultivate epui­zează solul.
* "Ucid" zonele care răspund de creativi­tate la nivelul creierului - copiii care se joacă mereu pe dis­pozitive electronice se obișnuiesc doar să fie mereu receptivi la stimulii calculatoarelor, devenind nefiresc de docili și lipsiți de inițiativă din anumite puncte de vedere. Or, în mod normal, copiii își creează propriile jocuri, trăiesc în grup, socializează, au fante­ziile lor, poveștile lor, care stimulează funcția imagi­nativă și creativă. Fantezia copiilor care folosesc calcu­latoare sau tablete, însă, este cumva captivă în lumea creată de aceste dispozitive, orizontul lor fiind astfel foarte mult limitat.
* Creează o hiperexcitabilitate a sistemu­lui ner­vos - un copil care are un acces foarte larg la jocurile electronice se obișnuiește, de-a lungul sutelor de ore de joacă, cu timpul de răspuns al calculatorului. Or, computerele răspund în zecimi de secundă la o co­man­dă, imprimând minții copiilor o viteză incredibilă. Pro­blemele intervin atunci când copiii interacționează cu oamenii și nu cu calculatoarele. S-a demonstrat că, dacă ei pun o întrebare unui adult și nu primesc răs­punsul într-o secundă, deja atenția lor s-a deplasat de la acea întrebare. Ca atare, ei devin incapabili să mai comunice, să mai asculte răspunsuri și să le analizeze sensul, valoarea de adevăr etc. Astfel, se ajunge ca pă­rinții sau profesorii să le vorbească copiilor sau ado­lescenților, iar creierul acestora să nu recepționeze de fapt nici o informație utilă. Vă sună cunoscut?
* Inhibă zonele din creier care țin de emoție - de fapt, aceasta este cea mai bizară și totodată gravă ac­țiune pe care suprautilizarea gadgeturilor o are. Copiii dependenți de jocuri sofisticate nu mai pot simți decât emoții primare, în timp ce cei împătimiți de rețelele de socializare trăiesc numai surogate de emoții. Electro-encefalogramele nu mint: ele arată că, pur și simplu, copiii devin treptat insensibili sau cu o sensibi­litate simulată la dragostea semenilor lor, la suferința sau la bucuria umană. Pare o exgerare, un simplu sce­na­riu apo­caliptic? Urmăriți-ne cu atenție și veți vedea că nu este așa:


Efectele asupra emoțiilor

Aproape lunar, dacă nu mai des, un adolescent ame­rican pune mâna pe o armă și își ucide colegii sau pro­fesorii, eventual câte un trecător sau chiar rudele. De fiecare dată, se declară doliu, președintele își expri­mă regretul, iar autoritățile dezbat regimul armelor. Nimeni nu se întreabă, de pildă, de unde atâta precizie a tirului la acești copii. Și nimeni sau aproape nimeni nu ia în seamă faptul că toți acești copii erau depen­denți de jocurile violente, rulate pe tablete sau calcula­tor. De alt­fel, mai mult de un sfert din jocurile video ale băie­țeilor constau într-o pușcă măiestrit reprezen­tată grafic, așa încât să pară reală, cu care ei trag în adversari care le apar pe ecran din toate colțurile. În vreo câteva ore de joacă, un copil destoinic omoară - e drept, virtual - vreo o sută de persoane, ceea ce este monitorizat de calculator, care îl va gratula de câte ori va depăși norma de ucis dușmani. Armata și fabricanții își freacă mâi­nile: puștanii, care acum trag cu o precizie uimitoare cu ajutorul dispozitivelor de pe tablete, mâi­ne vor simți o nevoie teribilă să o facă în realitate, cu o armă adevă­rată. Fabricanții de medicamente se bucură și ei: după ceva ani de jucat intensiv pe calcu­lator, cu arme ucigașe sau nu, psihicul celor mai mulți copii se zdruncină bini­șor, devin prea agitați sau prea depresivi, adică au ne­voie de medicamente, tone de calmante sau antidepre­sive. Cum se vede, de aici toa­tă lumea câștigă, mai pu­țin sufletele mutilate ale copiilor care au parte de o ase­menea educație. Și când spunem suflete mutilate nu este doar o figură de stil, ci o realitate care îi alarmează pe psihologi, care observă la copii două tendințe foarte alarmante:

1. Scăderea empatiei, adică a capacității de a simți emoțiile celor din jur, scădere specifică celor care abu­zează de jocuri video. Aceste jocuri sunt extrem de competitive, jucătorul trebuind să-și împuște, depă­șeas­că sau învingă, în vreun fel, adversarul. Ore în șir, copi­lul acționează, fără milă și fără răgaz, doar pentru a câștiga. Iar dacă ajunge să facă aceasta ani la rând, fără îndoială că i se va forma un caracter ce nu va cu­noaște mila, compasiunea, înțelegerea pentru suferința sau bu­curiile celorlalți. Lipsiți de capacitatea de a empatiza, de a-i simți pe semenii lor, acești copii ajung să jigneas­că, să lovească și uneori chiar să ucidă, fără să le pese, fără să-și simtă victimele și gravitatea fap­telor lor. Așa se face că tot mai mulți dintre delincvenții juvenili ai zilelor noastre nu mai provin din pături needucate, obiș­nuite cu violența și traiul dur, ci sunt persoane inte­li­gente, uneori extrem de inteligente, dar lipsite de... su­flet, pierdut undeva, în fața gadgeturilor.

2. Maturizarea emoțională foarte întârziată este o altă problemă imensă, pe care părinții și edu­catorii nu știu să o rezolve. La vârsta la care copiii as­cultă po­vești, învață de la părinți ori bunici cum să co­mu­nice, cum să-și manifeste sau cum să obțină afec­țiune, micii împătimiți de jocuri sau rețele de socia­lizare trăiesc într-o lume virtuală, fascinantă și plină de provocări. În această lume, însă, ei nu au cum să învețe să își expri­me iubirea, cum să-și facă înțelese senti­men­tele, cum să înțeleagă ce vor ceilalți de la ei. Puși apoi în fața lumii reale, în care trebuie să rela­țio­neze cu pă­rinții, profe­sorii sau co­piii de seama lor, acești copii se simt pierduți, dezorientați și simt ne­vo­ia să fugă îna­poi, în lumea jo­curilor lor. Acest sindrom de neadap­ta­re la rela­țiile cu oa­me­nii, numit de către psi­hologi sindrom Asper­ger, este efectiv o boa­lă, nu foar­te ușor de tratat, dar care ar putea fi evi­tată prin limita­rea acce­sului celor mici la computere și gadgeturi.