Nebuni întru Hristos (II) - Viața și patimile Maicii Alipia

Natasa Galche
- "Nebunii întru Hristos" nu au existat doar în vremurile biblice, ci și în perioada contemporană. Fenomenul este recunoscut de Biserică, iar oamenii de știință continuă să-l cerceteze, stăruind în înțelegerea acestui mod de-a trăi -

Uciderea părinților

La mijlocul anilor '70 ai veacului trecut, pe întin­sele teritorii ale Uniunii Sovietice, începuse să circule zvonul potrivit căruia, undeva în Kiev, lângă o mâ­năs­tire, locuiește o femeie neobișnuită. Ea nu se numea doc­tor, dar vindeca o mulțime de oameni, tratând boli fără leac, în fața cărora medicii se declarau neputin­cioși. Era o femeie atât de evlavioasă, încât până și ateii plecau capul în semn de umilință în fața ei. Nu se cre­dea o profetă, dar vorbele sale întotdeauna grăiau ade­vărul, căci ei viitorul i se arăta limpede ca lumina zi­lei. În popor, oamenii o numeau simplu - Matușka (măi­cuța) Alipia, cea nebună după Hristos.
În acele vremuri grele, de persecuții religioase, când comuniștii duceau o luptă crâncenă împotriva Bi­sericii, un asemenea personaj amenința regimul, de­venind un adevărat potrivnic ideologic. Însă ca prin­tr-un miracol, nimeni și nimic nu au împiedicat-o pe Mai­­ca Alipia să se întâlnească cu credincioșii, să le vor­­bească despre destinul ce îi aștepta, să tămăduiască sute de oameni care veneau în valuri la ea din toate colțurile întinsei Uniuni Sovietice. Dar cine era această femeie și cum de reușea ea să atingă atât de profund sufletele oamenilor?
Agapia Tihonovna Avdeeva, cea care peste ani, îmbrăcând haina monahală, va primi numele de Alipia, s-a născut în martie 1905 în familia unor țărani foarte cre­dincioși, într-un sătuc din regiunea Penza, din sud-ves­tul Rusiei. Dragostea ei pentru credință s-a mani­fes­tat încă din primii ani ai copilăriei, când micuța Aga­pia fugea de acasă pentru a se duce la biserică. Acolo, printre sfinți, se simțea fericită. Sufletul său era deschis către Dumnezeu și Tatăl Ceresc o hărăzise cu un dar ales: ea putea vedea ceea ce alții nu deslușeau, pătrun­dea în sufletele oamenilor, simțindu-le trăirile, citindu-le gân­durile. Doar dintr-o singură privire, știa ce se as­cun­­de în mintea fiecăruia, însă fetița rămânea tăcută, con­templativă. Când a început să meargă la școală și a învățat pri­mele slove, Agapia a descoperit frumusețea cărților reli­gioase, viețuirea și nevoințele sfinților. Din­tre toate, cartea sa de suflet era Psaltirea. Chiar și peste ani, în perioada adolescenței, când fetele de vârsta ei erau deja cu gândul la măritiș, Agapia își petrecea tim­pul în rugăciune, purtând mereu la ea Sfânta Psal­tire. Oriunde se ducea, deschidea cartea și începea să ci­teas­că, încercând din răspu­teri să nu-și umple mintea cu deșertăciunile vieții.
În 1917, când în Rusia a izbucnit Marea Revoluție și peste oameni a năvălit tăvălugul bolșe­vis­mului ateu, Agapia nu avea decât 12 ani. Ne­no­rocirea a lovit-o din plin, răpindu-i ne­mi­los cei mai frumoși ani. Pe vremea aceea, bol­șevicii îi hăituiau și îi pedepseau pe cei care nu voiau să renunțe la credința în Hris­­tos. Întrucât părinții Agapiei continuau să-și manifeste deschis convingerile reli­gioa­se, oficialitățile au trimis la casa familiei Avdeev un detașament punitiv al armatei. Soldații au nă­vălit în casă și i-au ucis cu săl­bă­ticie pă­rinții, chiar sub ochii îngroziți ai co­pilei. Du­pă ani, Maica Alipia a mărturisit că toate aceste evenimente cumplite s-au în­tâm­plat pen­tru a-i căli pe cei aleși de Hristos. "Revo­luția a avut un scop spiritual. Domnul a lăsat ca aceste urgii să se petreacă, pentru ca toți acei credincioși, a căror evlavie se șubrezise, să se vindece. Prin suferință su­fle­tele oame­nilor s-au tămăduit de necre­dință și păcate".
Moartea tragică a părinților și nefericitele întâm­plări prin care a trecut ulterior nu au făcut decât să o apropie pe Agapia și mai mult de cre­dință. Tăcută din fire, Agapia a de­ve­nit și mai interiorizată. Lucra din greu, alături de oa­menii din sat, la muncile câmpului, ajuta cum putea la reconstruirea caselor ce fu­seseră dărâmate de bolșevici, fără a se plânge vreo­dată. În acei ani cum­pliți de război civil, de foamete și prigoană, Domnul a protejat-o și a în­tărit-o spiritual și fizic. Cu dăruire de sine și devo­țiune, Agapia ajuta pe toată lumea, găsind cuvânt de mângâiere pentru fiecare și, mai ales, se ru­ga. Se ruga neîncetat, cu evlavie pen­tru toți cei năpăs­tuiți, pentru toți cei aflați în suferință, chiar și pentru cei care îi fă­cu­seră cândva atâta rău.

Temnița de pe malul mării

Războiul civil se încheiase și, după o scurtă pe­rioa­dă de acalmie, în Rusia a început un nou război, de astă dată mult mai perfid și violent, mai teribil, un război spiritual, împotriva Bisericii și a lui Dumnezeu. Era o luptă crâncenă, purtată de militanții ateismului. Valurile de persecuții au lovit întreaga țară, iar cei vizați nu erau doar oamenii clerului, ci și simpli credincioși. Cu toate astea, până în ultima clipă a vieții sale, Maica Alipia a rămas în rândurile "oștii" lui Hristos, în rândurile apă­rătorilor credinței. În acele vremuri, justiția aproape că nu exista: pentru faptul că erai creștin, sentința îți era deja pronunțată și nu era alta decât condamnarea la moarte sau la ani grei de temniță. În anul 1930, Agapia a fost arestată și încarcerată. În temniță, a suferit ca o mu­ce­niță, toate ororile închisorii, cu ore în șir de inte­ro­gatorii istovitoare, însoțite de tortură fizică și psihică. Cea mai grea pedeapsă a celor încarcerați era aștep­ta­rea constantă a morții. În fiecare noapte, cineva era îm­puș­cat. Toate aceste încercări chinuitoare, care zdro­beau până și pe cei mai puternici oameni, pentru Aga­pia au însemnat doar un foc purificator, o cale prin care își călea credința și dragostea pentru Dumnezeu. Noap­tea, la lumina lunii, scria pe bucățele de hârtie "scri­sori" deținuților care nu se aflau în aceeași celulă. Îi îndemna să nu renunțe la dreapta credință și să nu se lepede de Hristos, încredințându-i că numai prin astfel de mucenicie sufletele lor vor fi salvate. Printr-un mi­racol, Agapia a reușit să fugă din închisoare.
Maria Skidan, cea care ani de zile a viețuit în aceeași chilie cu Maica Alipia, la Mânăstirea Acope­rământul Maicii Domnului din Goloseevsk (Ucraina de astăzi), a povestit tot ceea ce măicuța îi relatase de-a lungul vremii. "Într-o noapte, Sfântul Apostol Petru i s-a arătat în vis și i-a spus: «Mergi către mare!». Apoi a povățuit-o ce și cum să facă, ca să scape din temniță. Ușile i s-au deschis, câinii nu au simțit-o, gărzile de strajă nu au văzut-o și măicuța a reușit să fugă. 11 zile a umblat desculță printre stânci, flămândă și însetată, în­cercând să ajungă la mare, așa cum îi spusese Sfân­tul Petru. Pe trup i-au rămas până la moarte cicatri­cele acestei grele încercări".
După fuga din temniță, Agapia a început o viață de pribegie, umblând prin țară, propovăduind cuvântul Dom­nului, ajutându-i pe nevoiași. Deși ducea un trai auster, uneori neavând nici măcar o îmbucătură de pâi­ne, Agapia era fericită, căci își urma calea pentru Hris­tos. Dar nu a trecut mult și a izbucnit cel de-al doi­lea Război Mondial. Din nou țara a fost cuprinsă de du­reri și suferințe, de foamete și lipsuri cumplite. O par­te din teritoriu se afla sub ocupație nazistă, iar cea­laltă parte era afectată grav de război. În nesfârșitele sale drumuri de propovăduire a Cu­vân­tului Domnului, de­seori, Aga­pia a fost luată de către ai săi drept spi­on german, iar de către nemți - drept partizană. Oropsită și schingiuită de unii și de alții, nu s-a dat bătută, ni­ciodată nu s-a îndepărtat de la cre­dință și nu a încetat nicio clipă să se roage, chiar și pentru dușmani.

Primele minuni

Aflând că moaștele Sfântului Teodosie al Cer­­­nigovului, mutate din oraș în vremea per­se­cuțiilor religioase, s-au reîntors "acasă", Agapia a pornit pe jos spre a se închina acestora. Nepo­po­sind în nicio așezare, dormind sub cerul liber, pe câmp ori prin păduri, după câteva săptămâni, a ajuns, sleită de puteri, la mânăs­ti­rea unde moaș­tele erau venerate. Aga­pia a mers la pre­otul mânăstirii și l-a rugat să o găzduiască peste noapte, căci picioa­rele nu o mai ascultau. Dar a­ces­ta a refuzat-o, în­tor­cându-i spatele. Aga­pia a citit în sufletul părintelui că un necaz îl macină și a pornit în ur­ma lui, deși acesta o alun­gase. La poarta ca­­sei, a întâlnit-o pe so­ția preotului care, plân­gând, i-a povestit că fiica lor a căzut, s-a lovit la cap și de atunci zace în pat fără cu­noș­tință. Agapia a ce­rut să o vadă și, intrând în casă, a luat într-un vas puțină apă sfințită, cu care i-a frecționat co­pilei tâmplele și ochii, apoi i-a picurat câțiva stropi printre buze. După câteva minute, fata și-a revenit în sim­țiri și a început să vor­beas­că cu mama ei ca și cum nimic nu i s-ar fi întâm­plat. Ulu­­ită, pre­oteasa s-a întors către Agapia și, că­zân­du-i în genunchi, i-a mulțumit cu la­crimi în ochi. "Nu mie trebuie să-mi mulțu­mești, ci Sfântului Teodosie. La el m-am ru­gat pentru fiica voastră și uite că el s-a în­durat de dânsa", i-a răspuns Agapia.
După terminarea războiului, Agapia și-a îndreptat pașii către Lavra Pecerska din Kiev. Aici a intrat în rândul măicuțelor, pri­mind numele de călugărie Alipia, în cinstea Sfântului Alipie Stâlpnicul. Arhi­mandritul Kronid, cel care îi devenise părinte spiritual, i-a dat o misiune mucenicească pe care o avusese și Sfântul Alipie - de a "stâlpnici", adică de a trăi retrasă, în si­hăstrie. Locul ales a fost nu un stâlp, ci scor­bura unui tei bă­trân, aflat la câțiva kilometri de mânăs­tire. În gaura copacului nu se putea sta decât aplecat de spate. Acolo s-a nevoit maica Ali­pia, timp de trei ani, vară și iarnă, rugân­du-se neîncetat, potolin­du-și foamea și setea doar din pâinea uscată ce i se aducea o dată pe săptămână și sor­bind apa ploilor. După cei trei ani de sihăstrie, măicuței Alipia i s-a per­mis să trăiască în mânăstire, alături de călugărițele Lavrei. În timpul zilei muncea din greu, iar noaptea, aproape că nu dormea, petre­cându-și timpul în rugăciune. Trupul ei firav nu simțea oboseală, nu știa ce în­seam­nă boală. Aici, în Lavra Pe­cerska, a vie­țuit maica Alipia vreme de 15 ani, până în 1961, când mânăstirea a fost iarăși închisă, sub pre­textul reconstrucției. Când autoritățile au venit să si­gileze poarta mânăstirii, măicuța a căzut în ge­nunchi în fața lor și, cu mâinile ridicate către cer, i-a rugat cu la­crimi să nu permită un asemenea sacrilegiu. Deși în­duioșați de evlavia ei, oficialii trimiși au trebuit să exe­cute hotărârea. Astfel, maica Alipia a fost din nou ne­voită să pornească în pribegie, fără acte, fără bani, cu trupul aproape dez­golit. Dacă în perioada stalinistă, asemenea oameni care umblau propovăduind cu­vân­tul Domnului erau aruncați în puș­cării, în anii '60, pedeapsa era mult mai dură: erau închiși în spitalele de boli psihice, pentru a fi "lecuiți". Dar se vede că maica Alipia avea de partea ei aju­torul divin, căci autorită­țile nu au îndrăznit să se atingă de ea, deși răspândiseră zvonul că e nebună. Se ruga pe străzi cu atâta cucernicie și patos, încât toți erau impresionați. Și rugăciunile ei fierbinți erau mereu as­cul­tate.

Darul prorociei

Cu timpul, oamenii au înțeles că ma­tușka Alipia, cea nebună întru Hris­tos, nu este bolnavă psihic, ci are un dar special, acela al tămăduirii sufletelor, al pro­­rocirii și înaintevederii. Cu binecu­vântarea preotului paroh al Bisericii Înălțarea Domnului din Kiev, Alexei Iliu­șenko, maica Alipia, în fiecare du­minică, după săvârșirea Sfintei Litur­ghii, primea într-o anexă a bisericii pe toți credincioșii care veneau la ea pen­tru un sfat, pentru molitvă sau pentru a le vindeca rănile sufletești. Cu ajutorul unei enoriașe, maica Alipia și-a găsit adă­postul într-una din camerele fostei case monahale ale Mânăstirii Acoperă­mântul Maicii Domnului din Golo­seevsk. Când maica Alipia s-a mutat aici, mâ­năstirea era aproape o ruină. Zi­durile începu­seră să se surpe, iar fru­moasa biserică în care odată slujiseră mari duhov­nici ai Rusiei arăta acum jalnic. Dar maica Alipia a pre­zis că mâ­năs­tirea va renaște și va deveni un loc de pele­rinaj pentru toți credincioșii. Și timpul a dovedit că grăise adevărul. În 1993, la cinci ani după trecerea ei în rândul celor drepți, lăcașul a renăscut, devenind Schit al Lavrei Pecerska din Kiev. Peste încă trei ani, cu binecu­vân­tarea Sfântului Sinod al Bisericii Orto­doxe Ucrainene, schitul s-a transformat în mânăstire, relu­ân­du-și numele inițial - Acope­ră­mân­tul Maicii Dom­­nului din Golo­seevsk.
Din 1960 până la sfârșitul vie­ții sale, aici a trăit maica Alipia, în­tr-o cămăruță cu zidurile crăpate, ce sta să se prăbu­șeas­că. Dar ves­tea despre puterile ei mira­culoase se răspândise în mai toată Rusia, și oameni de pre­tu­tindeni soseau la ea, cu diverse pro­bleme. Unii în­cer­cau să îi ofere bani, dar măi­cuța nu primea nicio­dată nimic, nici de la cei bogați, cu atât mai puțin de la cei sărmani. Spu­nea mereu că totul vine de la Dum­nezeu și că ea nu este ni­mic alt­ceva decât un simplu instru­ment al Dom­nului, un mijlocitor între cre­dincioși și Ta­tăl Ceresc. Nu mânca mai nimic și, deși ajunsese numai piele și os, nu părea a fi în su­ferință. Trupul său era încovoiat, căci maica Alipia purta pe spate icoa­na Sfântului Apostol Petru, cel care o salvase din temniță în anii tinereții și pe care îl venera în mod deosebit. La gât își atârnase un lanț pe care agă­țase o mulțime de chei grele de fier. Nu­mă­rul lor corespundea numărului fiilor săi duhovnicești. De câte ori primea sub oblăduirea sa duhovnicească câte un credin­cios, matușka mai atârna la gât o cheie. Vorbea mereu în metafore, iar atunci când se adresa cuiva, nu îl privea în ochi, ci se uita în­tr-o parte, ca și cum lângă ea ar mai fi fost ci­neva. Modul ei de viață le părea oa­menilor straniu, mai ales că și înfățișarea ei era jalnică. În fiecare dimineață, se trezea la ora trei și începea să se roage, până ce la ușa chiliei sale se forma deja un șir fără sfârșit de oa­meni. Deși une­ori ofta și părea epui­zată, maica Alipia primea pe toată lumea, făcându-și timp pentru fie­care. Întot­dea­una cunoștea dinainte pen­tru ce pro­blemă anume ve­ni­se fiecare și după pute­rile sale îi ajuta pe toți. Nu ra­reori, vorbele ei păreau de neînțeles, căci maica Alipia, trăind în viitor ca în prezent, pre­ves­tea evenimentele și vorbea ca și cum acestea deja s-ar fi întâmplat.
Nici aici nu a scăpat măicuța de prigoana autorită­ților. Într-o zi, la chilia ei a venit o ambulanță de la spi­talul de psihiatrie. Medicul păși pragul cămăruței sale sărăcăcioase, pregătit cu cămașa de forță, dar se opri brusc, de parcă cineva îl țintuise locului. Mai­ca Alipia stătea în genunchi, ne­clintită, în fața icoanei Maicii Dom­nului. Se ridică încet și îi spuse doc­torului: "Ești un om bun, dar sufletul tău este împo­vă­rat. Ascunzi o mare taină. Ți-ai pă­ră­sit copilul în tinerețe, iar acum suferi din această pricină. Du-te acum, fiule, și în fața casei tale vei întâlni un copil care joacă mingea. El este băiatul tău". Cu mișcări me­canice, de parcă nu era conștient de tru­pul său, medicul se răsuci pe căl­câie și ieși din chilie. A doua zi se în­toarse la maica Alipia și, cu lacrimi în ochi, îi mulțu­mi. Doc­torul își regăsise fiul după ani.
Măicuței Alipia i s-a arătat că la 26 aprilie 1986, urma să se producă un accident groaznic, la centrala nucleară din orașul Cernobîl. Cu mult înainte de catastrofă, matușka i-a avertizat pe oameni că apele vor fi otrăvite și pă­mântul va lua foc. "Stingeți focul! Nu lăsați gazul! Doamne Dumnezeule, nu lăsa să se întâmple asta în Săptă­mâna luminată!", striga Alipia. Dar nimeni nu-i înțelegea vorbele. Mai mult de o ju­mătate de an, a stat în post și rugă­ciune profundă, pentru salvarea Pă­mântului și a oamenilor de la de­zastrul ce avea să se dezlănțuie asupra Ucrai­nei și lumii în­tregi. Cu o zi îna­inte de accident, maica Alipia s-a dus la Bi­serica Înălțarea Dom­nului din cen­trul Kievului și s-a așezat în ge­nunchi, pe trepte. Plângând, cu mâi­nile ridicate către ce­ruri, striga: "Dum­­nezeule ma­re, ai milă de fiii tăi! Sal­­vează-i!". Când accidentul s-a produs și panica s-a instalat în oraș, maica Alipia și preotul paroh Alexei Iliușenko au ieșit pe străzi încercând să-i liniștească pe oameni, chemându-i la biserică, ca îm­preună să se roage. Zile în șir, biserica a avut porțile deschise și slujbele s-au ținut neîncetat. În acele zile teribile, maica Alipia a salvat mulți oameni ce intraseră în panică și acționau haotic și, vorbindu-le din inimă, i-a liniștit și readus pe calea cea dreaptă.

Matușka Alipia își anunță moartea

Cu câteva luni înainte de tre­cerea sa la Domnul, mai­ca Alipia a întrebat-o pe cea care începuse să vie­țuiască alături de ea, în chi­lia dintre zidurile mânăstirii aban­donate: "Spu­ne-mi, Maria, în ce zi a săptă­mâ­nii cade 30 oc­­tom­brie?". Aflând că va fi o dumi­nică, mai­ca nu spuse nimic, dar chi­pul ei se lumină. Cu două săp­tămâni înainte de a închide ochii, îi spuse din nou Ma­riei: "Încăl­zește apă, ajută-mă să mă spăl, căci eu cu­rând voi ple­ca din astă lume pământească". Și după încă câteva zile, i-a chemat în chilie pe toți fiii săi du­hov­nicești, a înge­nun­cheat în fața lor și, săru­tân­du-le mâi­nile, le-a cerut iertare fie­căruia. "Când prima ză­pa­dă va cădea, voi pleca. Dar nu plângeți! Când veți avea necazuri, veniți la mor­mân­tul meu, po­vestiți-mi ce vă apasă, ca și cum aș fi lângă voi, vie, și Dum­nezeu vă va au­zi și se va îndura de voi, aju­tându-vă și ocrotindu-vă!".
Prezicerea s-a împlinit în dimineața zilei de 30 oc­tombrie 1988. Când primii fulgi de nea au început să cadă, în chilia ei sărăcăcioasă, maica Alipia și-a făcut cruce cu mâna tremu­rân­dă și a adormit întru Domnul. Chipul ei, brăzdat de anii grei și palid ca ceara s-a lu­minat brusc. În sfârșit, era împăcată și fericită. Plecase să-L întâl­neas­că pe Hristos.
De atunci, an de an, în ziua prăznuirii ei, 30 oc­tombrie, valuri de pelerini sosesc la mormântul ei. Pe locul fostei sale chilii s-a ridicat o capelă. Pentru mi­nu­nile săvârșite în timpul vieții și după moartea ei, în anul 2006, s-a formulat propunerea către Sinodul Bi­sericii Ortodoxe Ucrainene ca maica Alipia cea ne­bună întru Hristos, să fie canonizată și trecută în lumea sfinților. Acatistul și troparul, precum și icoana Sfintei, încă necanonizate, au început să circule prin lume.