Cum să mori cu adevărul în brațe

Rodica Culcer
- Manualul "Istoria secuilor"a fost scris la Bu­da­pesta și finanțat în România, printre alții, chiar de Bor­bely Csaba, președintele Consiliului Județean Harghita. Vă punem două întrebări legate de acest subiect: a) Cum ar trebui să se răspundă oficial acestei mi­ze­ra­bile provocări: ignorând-o sau scriindu-se o altă is­to­rie, în variantă românească? b) Presupunând că această întâmplare ar fi avut loc undeva, în țările dezvoltate ale Europei, cum credeți că s-ar fi reacționat?

Provocarea manualului despre "Istoria Secuilor"nu poate fi ignorată, căci tăcerea ar putea fi interpretată ca o acceptare a teoriilor pe care le susțin autorii, dar răspunsul nostru trebuie să fie măsurat, argumentat și civilizat. Ar­gumentelor, fie și mincinoase, trebuie să le răspundem cu ar­gumente, nu cu o propagandă naționalistă ieftină, iar secuii nu trebuie să vadă în noi un inamic și un asupritor, ci ființe raționale și binevoitoare. La fel și Europa, unde avem acum o imagine mizerabilă, pe care un discurs agre­siv nu poate decât s-o înrăutățească și mai mult. Așa­dar, pentru ca tensiunile să nu escaladeze și o problemă minoră să nu se transforme într-una majoră, bine ar fi să producem și noi varianta noastră a istoriei zonei în cauză.
Cum să facem acest lucru astfel încât să fim crezuți și să contracarăm cu succes propaganda mincinoasă a extre­miștilor maghiari și secui? Iată problema fundamentală, căci noi, românii, nu știu cum se face, dar de zeci de ani de zile murim cu adevărul în brațe, nefiind capabili nici să redactăm lucrări științifice bine scrise și accesibile pe această temă delicată și extrem de importantă, nici să ne creăm o rețea de diseminare a informațiilor care ne avan­tajează. Maghiarii dispun încă dinainte de 1989 de o astfel de rețea în universitățile de prestigiu internațional; noi nu, pen­tru că statul român, guvernat de semidocți miopi poli­tic, este preocupat mai degrabă de insultarea și înstrăinarea diasporei, nu de apropierea ei. Deci lobby nu avem și legăturile pe care reușiseră să le creeze Horia Roman Pata­pievici prin ICR și Vladimir Tismăneanu prin ICCMER au fost distruse cu sălbăticie de guvernarea USL. Din pă­cate, chiar dacă am avea lobby, nu am avea ce să-i oferim spre diseminare, căci lucrările lipsesc. Mărturisesc că este un mister pentru mine cum am reușit noi să nu avem o istorie de referință a Transilvaniei pe care s-o cunoască toată lumea și pe care s-o contrapunem lucrărilor tenden­țioase produse de propaganda maghiară. Din păcate, se pare că nu maghiarii sunt cei mai mari dușmani ai cauzei noastre, ci noi înșine.
În ceea ce privește exemplele internaționale de rezol­vare a tensiunilor inter-etnice, nu pot să dau decât cazul Marii Britanii, pe care îl cunosc mai bine. Când scoțienii se agită în privința autonomiei sau chiar a independenței, englezii sunt cât se poate de calmi și afirmă ironic că "națiunile mari sunt animate de patriotism, iar națiunile mici practică naționalismul". Nu am asistat niciodată la o campanie politică sau de presă de înfierare a scoțienilor. Mai mult, guvernul Tony Blair a aprobat organizarea unui referendum asupra autonomiei Scoției, iar actualul guvern al lui David Cameron a fost de acord cu un referendum asupra independenței acesteia. Este adevărat însă că nu există nici un amestec din exterior în relațiile dintre en­glezi și scoțieni, așa cum există în relațiile dintre maghiari și români, și că nici o țară europeană civilizată nu-și face campania electorală în țara vecină...

- Datoria externă a României ajunsese în ianuarie la 33,6 miliarde de euro. Cum va putea fi plătită? Din ce?

- Atunci când o companie contractează un împrumut, logica elementară dictează ca managerii ei să fi calculat în prealabil ce câștig vor obține din activitatea firmei pen­tru a rambursa datoria și a rămâne în final cu un profit. Chiar dacă o țară nu este o companie, guvernanții ei, ca și managerii, trebuie să știe cât produce economia pentru a calcula cum și când va rambursa împrumutul, astfel încât în final populația să se bucure și de un profit de pe urma eforturilor sale, iar generațiile viitoare să nu fie împovărate de nechibzuința antecesorilor.
Nu este un secret pentru nimeni că România nu func­țio­nează după astfel de reguli economice: noi ne împru­mutăm pentru a plăti salariile bugetarilor și pensiile, nu pentru a ne dezvolta. De fapt, la economie nu se gândește nimeni, pe de o parte, pentru că majoritatea politicienilor, în frunte cu actualul premier Victor Ponta, nu se pricep, și, pe de altă parte, pentru că, în viziunea politicianului român, economia este doar o pradă din care se alimentează conturile proprii și ale clientelei, prin căpușare, contracte oneroase și alte proceduri de jefuire. Așa s-a ajuns de pil­dă la falimentul unei companii care ar fi trebuit să fie "per­la coroanei", și anume Oltchim. În comparație cu Olt­chim, Petrom, privatizat de guvernul Năstase printr-un contract dezavantajos pentru statul român, produce profituri de invidiat de când este administrat privat. Incapabil să sti­mu­leze sectorul privat, singurul produ­cător de avuție, gu­vernul a trecut la măsuri de reducere a chel­tuielilor, bine­venite în principiu, cu condiția ca ele să fie făcute în mod judicios. Se vorbește de reducerea perso­nalului adminis­trativ, măsură necesară și mult întârziată de guvernul Boc, iar în sănătate, ministerul propune o reorganizare funda­men­tală care va muta însă povara chel­tu­ielilor pe umerii cetățenilor. Privatizarea marilor com­pa­nii de stat cu pier­deri ar trebui de asemenea să reducă din cheltuieli și ar mai fi și mult invocatele fonduri eu­ro­pene, singura sursă de finanțare sănătoasă în acest mo­ment, pe care, însă, dintr-o combinație de ignoranță și in­co­rectitudine devenită funciară, iată că nu reușim să le accesăm.
Deși necesare, toate acestea nu sunt suficiente. În po­vestea economiei românești post-decembriste marea ab­sentă este producția. Dacă ne uităm peste gard, în Europa, vedem că singura țară care se bucură de pros­peritate este Ger­mania, a cărei economie este orientată către export, deci către producție, și unde salariații au acceptat la în­cepu­tul crizei reducerea salariilor și beneficiilor în schim­bul menținerii locurilor de muncă. Noi nu aplicăm însă lecția Germaniei, ci o înjurăm pe Angela Merkel, iar pro­ble­­mele le rezolvăm pe termen scurt, mărind povara fis­cală. Creșterea fiscalității nu stimulează însă economia, ci pro­voacă stagnarea ei, ceea ce vedem cu ochiul liber. Sun­tem așadar într-un cerc vicios, al cărui unic rezultat este un munte de datorii lăsat moștenire generațiilor viitoare, să se descurce ele cum vor ști!