MIRCEA DINESCU - "Cine își numără timpul își numără moartea"

Dia Radu
- Când apare pe micul ecran, e omul spectacol. Furibund și melancolic, exasperat și năvalnic, e la fel de imprevizibil ca apele Dunării lângă care s-a așezat. Înainte de a fi poet, publicist sau om de afaceri, Mircea Dinescu e o stare de spirit. La Cetate, portul de lângă Calafat care i-a devenit reședință, l-am găsit însă învins de blândețe. Am aflat de la el că friptura înmiresmată dezleagă limbile, că poezia te arde de viu, iar duhul locului plutește, ca-n Scripturi, peste ape -

Cu mintea verde

- Domnule Dinescu, a fost o adevărată aventură să vă prind pentru interviu. Trăiți într-o agitație per­manentă, departe de dictatura agendei și a întâl­ni­rilor fixe. De unde atâta grabă și înspre ce?

- Sper că nu înspre final... (râde). Totdeauna am fost mai hăbăuc și mai zăpăcit, dar parcă odată cu vârsta, ritmul s-a accentuat. Nu știu niciodată în ce zi suntem și nu prea-mi place să-mi stabilesc întâl­niri. Timpul nu trebuie numărat. Cine își numără tim­pul își numără moartea. Când eram tânăr scriitor invitat la Heidelberg, prin anii '80, era acolo un neamț care traducea din românește. La plecare, l-am salutat și i-am spus "Hai, că ne mai vedem noi". Și neamțul, când a auzit, a scos un carnețel și a zis "Când?". Eu am izbucnit în râs și i-am spus, "O să fie într-o marți". Să faci abstracție de trecerea tim­pu­lui e realmente un joc benefic. N-ar trebui să ne punem anii pe răboj. Eu am 63 de ani, dar mi-am întâlnit foști colegi de școală prin parc cu nepoțeii, își luaseră vârsta în serios și chiar arătau ca niște bă­trânei. Or, eu n-am deloc sentimentul că am îmbă­trânit. Știu că am îmbătrânit, că mă văd singur în oglindă. Dar atâta timp cât mintea mea e încă verde, cât timp pot să scriu cu aceeași vioiciune a spiritului și să păstrez un farmec care-i captează și pe tineri, în­seam­nă că n-am pierdut mare lucru. Până la urmă, bă­trânețea te scutură de prejudecăți, aduce hazul și te face liber.

- ...inclusiv la vorbă. Cu cine semănați așa rău de gură?

- Cu bunicul din partea mamei, cu care am crescut. Era un om destul de "reușit": grădinar de meserie, inte­ligent de la natură și liber la vorbă. Curvar, bețiv și mare grădinar. De la el am învățat limbajul aluziv, au­toironia și luatul la mișto. Le-am perceput ca pe o for­mă de libertate și o armă de anihilare a dușmanului. Eram foarte timid când eram mic. Abia cu vremea am devenit mai dezinhibat. Agresivitatea asta e și o formă de apărare. Odată, în clasa a patra, eram un băiat destul de delicat pe atunci, mama mi-a dat cămașă albă călca­tă, iar podelele clasei erau unse cu păcură. În pauză, cineva m-a împins și-am căzut. Când m-am uitat pe cămașă, eram negru. M-am întors furibund și l-am bătut măr pe primul care mi-a ieșit în cale. Când mi-am dat seama ce am făcut, m-am îngrozit: era bătăușul cla­sei. Azi, când cineva mă cunoaște în particular, e mirat să constate că sunt totuși un om foarte blând. Dar când ju­dec un om politic sau un personaj din lumea asta si­nistră românească, evident că mă aprind.

- Disident în comunism, necruțător cu politicienii în democrație. De unde vă vine spiritul de frondă?

- Din copilărie. Mergeam cu fiul unui avocat acasă la o doamnă, Coana Europa îi ziceam noi, era negus­to­reasă, vindea fierărie pentru țărani. Avea o casă splen­di­dă, cu portretul Regelui Carol pe perete și alte poze în­rămate de la Paris. Și-apoi, într-o zi, mergând la școa­lă, am văzut-o în stradă cu toate lucrurile, aproape leși­nată de durere. Râdeau de ea, aruncaseră o găleată de apă peste ea, să-și revină. M-a marcat. Era o cucoană ne­vinovată. Dar clasa muncitoare devenise exploa­ta­toare. Eu nu sunt un justițiar, ci un tip înțelegător. Sunt un tip destul de echilibrat, dar cu mult tem­perament, care poate să protesteze împotriva lipsei de libertate și, concomitent, în timpul combustiei interne a nervului, să fie și nedrept. Dar sunt un om care își recunoaște gre­șelile.

Un ardelean cu suflet de regățean

- Biografia dvs. spune că v-ați născut la câmpie, din neam de ardeleni. Vă e dragă câmpia?

- Când Regele Ferdinand a decis să-i împro­prie­tărească pe țărani, soldaților din Ardeal li s-a dat pă­mânt în Bărăgan, fiindcă în Ardeal nu mai exista. Așa a ajuns și străbunica mea, care avusese doi frați răniți pe front, la câm­pie. Ambii părinți sunt ardeleni născuți în Bă­răgan, dar eu mă consider re­gățean. Cred că am cres­cut cu mitul câmpiei, îl citi­sem pe Ștefan Bă­nulescu, întinderile nesfârșite mă fascinau. Dar la Slo­bozia, unde m-am născut, nu era câmpia aceea aridă. Erau și păduri, erau și dealurile de pe malul Ialomiței. Când mă suiam pe ele, nu mai vedeam orașul, de sal­câmi.

- Ați avut o copilărie fru­moasă?

- Am avut o copilărie fe­ricită, deși m-am născut în­tr-un cartier de proletari, că taică-miu era lăcătuș me­canic și mama era casnică. Trăiam la marginea Slo­boziei, unde începea cartierul celor mai săraci oameni. Cine crede însă că fericirea în copilărie ține de câte feluri de mâncare ai se înșală. Am trăit într-o lume ultramodestă, dar m-am simțit bine și liber. 1 mai și 23 au­gust mi se păreau cele mai fru­moase evenimente din orașul Slobozia. În casă nu aveam decât Biblia și Aven­turile Lucreției Borgia și ale cavalerului Buridan, o carte pe care taică-miu o ținea încuiată. Cea mai mare parte din copilărie o petreceam cu bunicul, pe malul Ialomiței, unde avea bordei, arătându-mi cum stă treaba cu florile, legumele și semințele. Am fost foarte marcat de figura bunicului. Când îi veneau prietenii, îmi plăcea să trag cu urechea. Avea haz și făcea poezele cam buruienoase când bea un pahar de vin. De ziua lui, țiganii care munceau la gră­dină îi cântau sub fereastră "Nea Gheorghiță gră­dinarul/ are șapte porumbare/ și cu magazia opt/ n-are un porumb de copt", că, spre deosebire de bunică-mea, care strângea banii la saltea, el era mână largă. Datorită lui sunt foarte legat de pământ. M-a învățat să apreciez rodul lui, gustul, mireasma. Și negustoria tot de acolo îmi vine. La 5 ani, mă lăsa bunicul în piață să vând flori și legume.

Scorbura cu jderi

- Și poezia cum s-a născut, atât de departe de cărți?

- Poezia, săraca de ea, nu ține cont de mediul în care te naști. Vine pe căi neștiute și te vizitează ea, dacă vrea. Nimic nu e mai trist decât să vezi oameni care vor să scrie poezie, fără să aibă cu adevărat che­mare. Pri­mele poezii le-am citit la școală, în manuale. Erau po­ezii cu partidul. Mi se păreau minunate, aș fi vrut să scriu și eu la fel. Când m-am hotărât să scriu primul poem, prin clasa a șasea, mi-am luat carnețelul și m-am dus în pădure. Eram convins că, dacă vrei să scrii despre pădure, trebuie să mergi în pădure. (râde) Eram complet în afara literaturii pe atunci. Dar s-a în­tâmplat apoi să merg în casa unui avocat, el mi-a arătat un vo­lum de Blaga, care m-a lăsat cu respirația tăiată. Asta mi-a declanșat febra lecturilor. M-am înscris la biblio­teca orășenească și am început să car cărți acasă, numai una și una. Îl luasem pe Kant, cu Critica rațiunii pure, aveam 13 ani și am reușit să descifrez doar bio­grafia autorului din prefață (râde cu poftă). Dar atunci am descoperit întâmplător poezia lui Ion Barbu și restul poeziei moderne și a fost ca o revelație. Ceva s-a schim­bat în mine. De scris, scriam pe ascuns, pentru că m-a prins direc­toarea că citesc în timpul orelor și m-a pârât la tata. Și tata m-a apărat, zicându-i că vreau să devin scriitor. Iar ea, care era profesoară de so­cia­lism științific, a zis: "Păi, cum să devină scri­itor, dacă e copil de muncitor?". Drept pen­tru care tata mi-a interzis cititul. De supărare, când mi-au apărut primele poezii în revista "Luceafărul", la 16 ani, nici n-am vrut să i le arăt.

- Ați fost un scriitor destul de prolific până la revoluție și apoi, brusc, ați abandonat po­ezia. Ce s-a întâmplat?

- Am încetat să mai scriu poezie fiindcă sim­țeam că nu mai are rost. Până atunci, poezia fusese o formă de luptă și de rezistență, era o armă, lumea stătea la coadă ca să cumpere o carte de versuri. Poezia îți dădea sentimentul că ești puternic. Erau în ea aluzii la realitate și mesaje sociale. După '89, mi s-a părut că pam­fletul e mai eficient. Întâmplările erau mai dra­matice, era nevoie de altă armă, mult mai tă­ioasă. Apoi, poezia ține, totuși, de-o vârstă. Și Rimbaud a fost ge­nial între 17 și 19 ani, iar du­pă 20 s-a apucat de ne­gustorie. E atunci, la ti­ne­rețe, o sevă a copacului tânăr care stă să ex­plo­deze. La bătrânețe ești doar un arbore plin de scor­buri cu jderi la rădăcină, care ies din când în când la tele­vizor și mușcă. (râde)

Poezia te mănâncă de viu

- Nu e totuși o trădare să lași literatura pentru afaceri? Nu vă e dor de poezie?

- Eu n-am scris niciodată pentru alții. Am scris pentru mine. Când intram în transa scrisului, mă con­suma cu totul. Stăteam în cameră, nu simțeam nici foa­mea, uitam seara să aprind lumina. Poezia te usucă, exact ca-n cântecul ăla popular: "Te faci iască, te ba­gă-n boală câinească, te scoate la primăvară galben ca tur­ta de ceară". Poezia e un morb, ca boala de plă­mâni, care te mănâncă de viu. Cu timpul, parcă ins­tinc­tul de conservare devine mai puternic, nu vrei să mai mergi până la capăt. Marii poeți unguri au murit până-n 30, 40 de ani, chinuiți, la fel cum au murit și poeții ruși. Poeții români au avut mereu instinctul supraviețuirii. Au fost mai gospodari. Arghezi avea o moșioară, o mi­că tipografie, să le rămână ceva și lui Baruțu și lui Mitzura, Blaga era profesor universitar, Ion Barbu era la casa lui, până și Bacovia avea nevastă, copil și o sluj­bă de funcționar. E ceva în noi, românii, ne păstrăm, nu ardem până la capăt. Numai în lumea noastră lite­ra­ră geniul trebuie să fie pustiu, tebecist, singur și trist. Eu nu vreau să apăr burghezia, vreau doar să spun că su­ferința nu e bună. Ea îți omoară până la urmă și ner­vul, și sensibilitatea. Mă enervează prostia din lumea noas­tră literară: "Eh, nu mai e Dinescu poet ca altă­da­tă!". Nu trebuie să scrii tot timpul ca să rămâi poet! Scrisul nu e o meserie. Scrii fiindcă îți vine, fiind­că nu poți altfel. Iar mie, când mi-a venit, la 60 de ani, am mai scris o cărțulie de poe­zie, deși de șapte ani nu mai scrisesem nimic. Eu acum am ajuns la înțelepciunea de a că­uta poezia în multe alte lu­cruri, în bătaia vântului, în mi­reasma vinului, în tigaia de la bucătărie.

Ca la străbunica acasă

- Sunteți atât de pasionat de gătit, că v-a mers buhul. Ba chiar ați deschis, în cen­trul vechi al Ca­pi­talei, un res­taurant, "Lacrimi și sfinți". Cum v-ați pro­copsit cu pa­tima asta?

- Tot de la bunicul meu, care făcea focul, punea o tablă și zicea: "Stai tu aici și întorci ardeii ăștia capia când se coc", sau punea ceaunul și-mi arăta cum să în­vârt. Făceam cu mare plăcere. Venea uneori bunicul și-mi zicea: "As­tăzi mâncăm raci". Ce erau racii? Niște ardei roșii iuți, prăjiți pe plită, zdrobiți, cu ulei, sare și puțin oțet, în care întingeai cu mămăligă. Ceva foarte simplu, dar ex­traordinar de bun. Ce să mai spun de car­to­fii prăjiți, făcuți de bunica în tigaie de fontă? Ieșeau cro­canți dea­supra și moi înă­un­tru. Cu varză murată alături, mi se păreau cea mai bună mân­care din lume.

- Gustul ca gustul, dar totuși, care e farmecul bu­că­tărelii?

- Snobii nu înțeleg că nu ne bucurăm doar cu cre­ierul, ci și cu limba, cu urechea, cu bu­ricele degetelor. Mâncând lucruri curate și bând vin par­fumat, sigur că viața e mai senină și mai veselă, papila gus­tativă se bucură și ea. Chestia cu gătitul mi-a plăcut de la în­ceput, era un mister aco­­lo, o alchimie. Când faci o mă­­măligă, vezi cum se naște lumea într-un ceaun, din apă și un praf de mălai. E voluptatea creației, să îm­ple­tești singur toate aromele, să le treci prin foc și apoi să te bucuri, văzându-i pe ceilalți cum mănâncă ce ai fă­cut. Mi-a zis cineva, odată, "Domnule, tu nu gătești ca la mama acasă, tu gătești ca la străbunica acasă". Așa e, eu gătesc ca la 1900, după cărți de bucate uitate de vre­­me. Cine mai are ca noi, românii, prima carte de bu­cate scrisă de primul ministru al țării (M. Ko­găl­ni­ceanu) și de cel mai mare nuvelist (C. Negruzzi)? Dacă o citești, înlemnești! Afli că la 1848, boierii mol­doveni mâncau languste ca la Paris, aduse în care cu gheață, pe care le plăteau cu bani de aur. Că se găseau și scor­ți­șoară, și coriandru, și nucșoară. Că făceau cra­pul îm­pă­nat cu ghimbir și umplut în burtă cu capere. Și tot așa.

Pe malul Dunării, la Cetate

- De 15 ani, numele dvs. e strâns legat de Ce­tate, portul de lângă Calafat. Sunteți mai tot tim­pul aici. Cum v-ați îndrăgostit de locul ăsta?

- Absolut întâmplător, aflându-mă la Craiova, unde lansam o carte. Era în 1997. L-am cunoscut pe di­rec­torul spitalului din Calafat, care ne-a invitat la ziua lui, la Maglavit. De acolo, privind în zare, am văzut ceva ciu­dat. "Un port agricol pustiu", mi s-a spus. Și am ve­nit să-l văd. Casa asta, în care stăm acum, era în ru­ină. Părea o femeie frumoasă, bătută bine și violată. Era crescătoria de porci a domnului care citea cotele apelor Dunării. Dar am aflat că fusese sediul portului ridicat de italieni pe la 1900 și că e scoasă la licitație a doua oară. A fost dragoste la prima vedere. Am fost șo­cat de cât era de fru­moasă. Am cumpărat-o, am refăcut-o în patru ani de zile, iar de ceva vreme, am făcut aici o fundație artistică, cu care organizăm di­ferite evenimente culturale ce pro­movează filmul, muzica de cameră și artele plas­tice.

- Ați rupt cu agitația Capitalei. V-a făcut bine sau rău?

- Aveam nevoie de asta. Anii '90 au fost cei mai siniștri din biografia mea. Am trăit la extreme, de la fericirea că suntem liberi, până la dezamăgirea de a da de lumea dezlănțuită a capitalismului isteric. M-a apucat un soi de lehamite. M-au scârbit marii mân­cători de rahat, care deveniseră senatori și deputați, după ce în vechiul sistem se gudurau pe lângă mem­brii de partid să li se mai arunce o ciosvârtă. M-a scârbit la fel de mult și intelectualitatea care brusc se juca de-a anticomunismul, dar pe care nu o auzisem oftând înainte. Adevărul trist e că ești cu atât mai liniștit cu cât vezi mai puțini oameni. E o șansă să stai pe malul Dunării, să simți cum te liniștește duhul apei, cum te odihnește. Aici nu-mi pierd timpul cu politică sau alte discuții aiurea, ci mă gândesc la vie și la rodul ei, stau de vorbă cu țăranii sau mă duc la piață să-mi aduc măcriș și leurdă.

- Nu vă lipsește lumea literară?

- Numai comuniștii au putut avea ideea tâmpită să pună toți scriitorii grămadă, într-o rezervație de pe­licani, înțesată de microfoane. Marii poeți ame­ri­cani nu s-au văzut niciodată la față unul pe altul. Am stat și eu în tinerețe la Casa de creație de la Palatul Mogoșoaia. Eram poet sărac, n-aveam casă în Bucu­rești, dar aveam acolo o cămăruță la mansardă și era superb. Iar chiria era foarte mică. Mi-a plăcut atunci, eram emoționat în preajma marilor scriitori. Dar văzută dinăuntru, lumea scriitorilor e o lume mică, invidioasă și plină de ranchiună. M-am rupt de ea în 1990, după ce mi-am dat demisia de la Uni­unea Scriitorilor. M-am ener­vat atât de tare că am fost acuzat pe nedrept, că m-am certat cu toți și am plecat. Și până la urmă, a fost șansa mea. Am trăit din scrisul meu, din pamfletele mele, am de­venit în felul ăsta scri­i­tor profesionist. Nu mi-a plă­cut comunismul, nici capitalismul nu-mi pla­ce. Dar eu m-am adaptat acestei lumi, fiindcă n-am vrut să fiu umilit și să trăiesc cu mâna întinsă.

- Cum vine primăvara la Cetate?

- Nu vine treptat, cum nici vârstele nu vin treptat. Deodată îl vezi pe cel de lângă tine bătrân și nu știi când s-a întâmplat. Tot așa, te trezești într-o dimineață și vezi că e primăvară. Te uiți și deodată vezi că lămâiul e înflorit. Îl miroși, apoi te uiți cum se așază seara ciorile venite de la bulgari fix în copacul din fața casei, cum se numără între ele, înainte să se împrăștie la culcare. Sau vezi porumbeii sălbatici cum își fac cuib și aleg doar lemnișoarele de tei. Domnule, eu stau și observ. Am șansa să mă trezesc dimineața fără să mă doară oasele. Și ies din casă și ascult vântul. Și-i aud pe tâmpiții ăștia de la televizor cum spun: "Azi va fi vreme urâtă, va ploua." Și-mi vine să zic: "Băi, ești nebun? Azi va fi o zi minunată! Va ploua!". Îmi place enorm când plouă sau când bate vântul. E minunată primăvara la câmpie, deși trebuie să mărturisesc: îmi place mai mult toamna. E anotimpul meu preferat, anotimpul putreziciunii parfumate.

- Ați reușit în toți anii ăștia să vă feriți familia de ochii presei.

- Am doi copii foarte frumoși: Irina și Andrei. Irina, du­pă un an de Filosofie, a dat la Teatru și s-a făcut ac­triță. Apoi s-a căsătorit și și-a schimbat numele, fiindcă a crezut că e curtată de regizori fiindcă e fiica mea. Andrei, băiatul meu, cântă la zece instrumente și are o formație. Nu le place niciunuia să iasă în față cu orice preț. Deși nu-s deloc timizi, sunt niște figuri! Sunt însă copii cu mult bun simț. E suficient cât de expus sunt eu, în familie ne place să trăim departe de ochii lumii. Mașa se ocupă de casă și de evenimentele culturale, eu sunt cu vinul, bucătăria și restaurantul, copiii vin și pleacă. E între noi o armonie greu de explicat.

- Alături de Mașa, soția dvs., păreți desprinși din romanele rusești. Formați un cuplu nu doar foarte frumos, ci și foarte lon­geviv. E vreo rețetă ascunsă, ca-n cărțile de bucate?

- Relația noastră e foarte specială, poate pentru că venim din lumi extrem de diferite. Mașa provine dintr-o familie de intelectuali de vârf. Tatăl ei este profesor de literatură rusă, specialist în Dostoievski, iar mama, au­toa­re de cărți despre Eminescu, Pușkin, Ler­mon­tov. Soacră-mea, în ciuda a ceea ce s-a spus în "România Mare", cum că ar fi agentă KGB, provine dintr-o familie foarte distinsă. Bunicii ei erau cei mai bogați cazaci de pe Don, tatăl ei era un mare geolog, iar maică-sa a fost eleva lui C. Stanislavski, actriță la Bal­­șoi Teatr. S-a măritat cu socru-meu, care e ungur din Târgu Mureș și care făcuse fi­lo­logia în Rusia, fiindcă voia să fugă din țară. Și a ajuns în România, unde nu-i ușor să fii și ungur, și rus. Pe Mașa am cunoscut-o la ei acasă, când eu eram poet glorios. Împlinisem 30 de ani, iar ea abia termina liceul. E o di­fe­rență de 11 ani între noi. A fost fascinație reciprocă: ea, mult mai ti­mi­dă și mai cuminte decât mine, o fată grațioasă, care cânta la pian, făcuse balet și voia să dea la Arhitectură. Eu: un derbedeu, lumpenproletarul tre­cut bine prin lu­me, ca un vas scuturat de multe furtuni. Eram obosit și vo­iam să trag la o lagună. Am găsit în ea un port liniștit.

Foto: ION CUCU