Privind spre Est

Ciprian Rus
"Știți care e marea problemă a României?", m-a în­trebat zilele trecute, în Polonia, profesorul de Istorie Politică Contemporană de la Universitatea din Varșo­via, dr. Bartlomiej Zdaniuk.

Căsătorit cu o româncă și vorbitor impecabil al limbii noastre, dr. Zdaniuk este unul dintre experții cei mai avizați când vine vorba de com­parații între Polonia și România. "Problema voastră", a răspuns dr. Zdaniuk la propria sa între­bare, "este că, de 20 și ceva de ani deja, priviți numai și numai spre Vest. Pentru voi nu mai există nimic în afară de Germania, Franța, Italia și Spania. Ne uităm și noi la țările acestea, sunt o referință și pentru Polonia, dar asta nu înseamnă că nu ne uităm cu același interes și în jurul nostru. Sunteți vecini cu Ucraina, o țară foarte mare, o piață de 45 de milioane de persoane, pe care o ignorați constant de la căderea comunismului. Să nu mai vorbim de Be­larus, de Polonia, de țările baltice...".
Profesorul Zdaniuk are perfectă dreptate. Sunt atâtea țări în jur, care pentru noi nu contează și pentru care, din păcate, nu contăm, la rândul nostru. Aveam să îmi întăresc convingerea în vorbele profesorului Zdaniuk analizând, vreme de câteva zile, piața polo­neză. Timp de aproape o săptămână, singurele produse românești pe care le-am văzut au fost două Dacii, câteva sticle de vin și un banner cu frunzulița turistică a Elenei Udrea agățat la etajul unui birou din Varșovia. Extrem de puțin, pe o piață de aproape 40 de milioane de consumatori! Nicăieri pe ofertele din vitrinele agen­țiilor de turism nu am găsit măcar o destinație ro­mâ­nească, în timp ce Bulgaria și Ungaria erau ne­lipsite!
În ce privește Polonia, am constatat și de această dată, ea este o piață orientată spre consumul producției pro­prii, își este, sieși, cea mai bună piață de desfacere. Cu rare excepții, în barurile și restaurantele din Var­șo­via și Cracovia nu găsești, de exemplu, decât bere polo­neză. Polonezii stau, în schimb, prost cu vinurile. Peste tot găsești doar vinuri italiene, chiliene și spa­niole. Dar pe nișa aceasta, unde România putea avea o pâine de mâncat, țara noastră lipsește cu desăvârșire. Sin­gurele sticle de vin românesc le-am găsit la un foarte intere­sant târg de produse agricole, găzduit de su­perba Piață Mică din centrul Cracoviei. "Turul brân­zeturilor" îi spu­nea, iar pe afiș, înfipt într-un cașcaval cât roata ca­rului, era și steagul României. Inutil să spun că Ro­mânia nu era prezentă la târg. Erau pre­zente, în­să, cu standuri naționale frumos împo­po­țonate, și Bul­garia, și Ungaria. Nu prea aveau ele cu ce brânză să se laude, dar aveau zacuscă, aveau mu­ră­turi, aveau Kurtos­kalacs. Și, mai presus de orice, erau acolo, iar lumea se bulucea să vadă lucruri pe care nu le vede toată ziua pe rafturile și la târgurile din Polonia. Sin­gu­ra salvare pentru România avea să vină de la un im­por­tator de vinuri "exotice": gruzine, armene, ma­ce­do­ne­ne, mol­dovenești, bosniace și românești. "Aveți vinuri su­per­be, cei care le gustă rămân im­presionați", m-a gratulat patronul firmei, fluturându-mi un pliant cu imagini de epocă în care vinurile românești im­por­tate de el apă­reau pe meniurile din celebrul și extra­va­gantul Orient Express. Avem, încă, marfă bună și apre­ciată. Dar nu e păcat că lăsăm reclama pentru pro­du­sele ro­mâ­nești doar pe seama unor exotici, precum im­por­tatorul polo­nez de vinuri?

(Urmăriți, în numerele viitoare ale revistei, serialul "Miracolul polonez")