Clădiri blestemate

Natasa Galche
Imobilul "ciumat" din Balta Albă

"Cum poate spune cineva că blocul ăsta nu e bles­temat?! Cinci oameni s-au sinucis aici, sărind de la etaj, și asta numai pe acest tronson. Și toți ca împinși de diavol! Primii doi erau foarte tineri, copii de liceu fără minte. Mereu îi vedeam împreună. S-au luat de mână și s-au aruncat amândoi de la etajul opt. Și asta pentru că părinții nu le dădeau voie să se căsă­to­reas­că. A treia a fost Mar­cela, femeie veselă, plină de viață, n-ai fi zis că are vreo suferință. Nimeni nu știe de ce a făcut un ase­menea gest necugetat. Lumea a fost tare șocată atunci. Apoi, a urmat cel de la nouă, Miti­că. Cu el a fost și mai ciu­dat. Vecinul lui de palier, cu care mai stătea de vor­bă, spunea că Mitică, înainte de a se si­nucide, se tot plânsese că pe timpul nopții la el în casă apar fantome. Tocmai aceste spirite ale unor oameni demult morți l-au împins pe Mitică să sară de la etaj. Și acum... Fane, băiat înalt, voinic, tânăr. N-avea ni­ciun motiv să facă așa ceva! Vă spun clar, aici e un bles­tem!" - povestește cu o voce resemnată un ins mă­runțel și nebărbierit. Dând cu mâna a leha­mi­te, se în­dreptă cu pași târșiți, înspre casa scărilor blo­cului.
Auzisem demult poveștile cu iz de romane de groa­ză ale imobilului cu zece etaje, cons­truit după cutre­mu­­rul cel mare din 1977, situat la intersecția străzilor Pos­tă­varului, cu 1 De­cem­brie 1918, din cartierul bucu­reș­tean Balta Albă. De-a lungul vremii, zvonurile re­fe­ri­toare la blestemul acestor locuri erau trans­mise din generație în generație. Se spune că în anii '70, când în această zonă s-a început construcția masivă a blocu­ri­lor, bătrânii care au apucat să mai trăiască i-ar fi aver­tizat pe mun­citori că acest pământ este "ciumat" și că viața aici va fi mereu curmată.
Istoria începe în timpul domniei lui Ale­xan­dru Mo­ruzi, la finele veacului al XVIII-lea, când din po­runcă domnească, pe aceste locuri a fost construit un spi­tal pentru bolnavii de ciumă, teribila epidemie care a se­ce­rat Bucu­reștiul de câteva ori. Morții erau îngro­pați în imediata vecinătate a lazaretului, iar cadavrele lor, stro­pite cu var nestins, nu au mai fost nicicând re­în­hu­mate.
Câteva decenii mai târziu, în 1813, mo­li­ma devas­tatoare a lovit din nou capitala Va­la­hiei, de data aceasta cu mult mai cumplit. Se spu­ne că "ciuma lui Caragea" fusese adusă chiar de domnitor, din capitala Imperiului Oto­man. Așa cum menționează cronicile, la sosirea Prin­cipelui Ioan Gheorghe Caragea în țară, în 1812, în alaiul care îl însoțea pentru a-l înscăuna dom­nitor al Țării Românești, un slu­jitor s-a îm­bolnăvit brusc și în scurtă vreme a de­ce­dat. Fiind vorba despre un om de rând, moartea nă­pras­nică a acestuia a fost trecută cu ve­­derea și degrabă uitată, însă la scurt timp, ciuma a în­ceput să secere lo­cuitorii urbei. Boala fusese adusă de la Constantinopol, unde deja făcuse adevărate ravagii. Porțile orașului Bucu­rești au fost zăvorâte și în Ca­pitală s-a instituit starea de carantină. Vătafii, func­țio­nari ai ad­mi­nistrației orașului, au fost trimiși la curți­le oamenilor, să bată din poartă în poartă ca să le ex­plice cum să se ferească de molimă. Tulumbagiii, cei în­săr­ci­nați cu stingerea in­cen­diilor, umblau cu tu­lum­bele lor, dezin­fectând toate cotloanele tune­lurilor întorto­cheate de sub Capitală, acolo unde mi­șu­nau adevărate hoarde de șobo­lani.
Se spune că "ciuma lui Caragea" a fost atât de înspăi­mântătoare, încât zil­nic, în Bucu­rești mureau peste o sută de oameni. Morții erau duși la marginea mo­șiei Du­dești-Cioplea, ce aparținea une­­ia dintre cele mai vestite familii bo­ierești din Țara Ro­mâ­nească. Acolo, într-o groapă uriașă, ca­davre­le erau "în­gropate" în var, în încercarea oficia­li­tăților de a stinge focarul. Se pare că de aici provine și numele actualului cartier: Balta Albă. Plo­ile care spălau varul for­mau bălți imense, albe. Ni­meni nu călca pe aceste pământuri înțesate cu schelete umane și oamenii vorbeau că de pe mai­danul unde erau aruncate de-a valma ca­davrele celor năpăstuiți, în timpul nop­ții, se aud strigăte stranii, ca niște ge­me­te de durere.
Anii au trecut și, în perioada co­mu­nistă, pe terenul ce forma un adevărat cimitir, s-au turnat betoane și s-a început construcția a zeci de blocuri de locuințe. Acest loc de care odinioară oamenii nu îndrăzneau nici să se apropie a devenit un imens cartier. La temelia caselor, în fundațiile de beton armat, sub străzile și trotuarele peste care pășim zilnic zac încă osemintele oamenilor morți de ciumă, în urmă cu două secole. Și poate că lanțul sinuciderilor din blocul cons­truit peste acele ră­mășițe nu este decât o simplă coin­cidență, însă nu pu­tem totuși să nu ne întrebăm dacă, nu cumva, acest pă­mânt chiar este blestemat.

Sufletele blocului

"Am locuit în acel bloc timp de 12 ani", îmi po­ves­tește Angela, în vârstă de 63 de ani, prietena mamei mele. "Nu sunt deloc superstițioasă, nu cred în para­nor­mal, însă acolo, cu siguranță, se petrece ceva stra­niu, ceva necurat. Și spun asta pentru că am simțit to­tul pe propria-mi piele. Dacă aș fi auzit de la alții, nu aș fi crezut o iotă, dar totul mi s-a întâmplat mie și par­că nici așa nu-mi vine să cred. Numai când te gândești că toți care s-au sinucis locuiau pe același tronson de etaje, te înfiori! E mult prea mult ca să fie doar o sim­plă coincidență! În grădinița împrejmuită din fața blo­cului, acolo unde au și căzut cei ce s-au aruncat, nu crește absolut nimic, terenul este mereu uscat și cră­pat. Vecinii s-au tot străduit să planteze flori și copăcei, dar nimic verde nu rezistă. Crește ce crește și, în câteva luni, moare. Totul a început când s-a sinucis Marcela. Locuia la etajul opt. Era o femeie durdulie, mereu roșie la față, cu poftă de viață. Mereu mă oprea și mă întreba ce mănânc eu de sunt atât de slabă. Chiar cu o zi îna­inte de tragedie, am stat de vorbă. În noaptea în care s-a sinucis, în jurul orei 2, m-am trezit transpirată și în­gro­zitor de speriată. O visasem pe Marcela care mă ru­­­ga să nu îi dau de pomană nimic. Dimineață, am aflat că se aruncase de la etaj, pe la ora 1. M-am înfio­rat toată, dar mi-am spus că nu a fost decât o coin­cidență. Apoi s-a aruncat de la etaj Mitică. Tot noaptea s-a sinucis. În jurul orei morții lui, l-am visat. Am simțit cum cineva mă ve­ghează în somn. Deși dormeam, i-am auzit pașii, apoi i-am simțit respirația. M-a luat în bra­țe și m-a strâns atât de tare, că mi-au tros­nit oasele. Par­că se agă­ța de mine să nu plece. «Nu am vrut să mor», mi-a șoptit. «Su­fletele m-au luat. Sunt zeci de su­flete acolo, jos, care ne cheamă». Apoi, mi-a dat dru­mul și m-am trezit. A fost cea mai te­rifiantă ex­periență din viața mea! Mă tot în­treb de ce mi s-au ară­tat toc­mai mie aceste suflete. Nu sunt nici credin­cioa­să și nici nu cred în fenomene para­nor­male, însă toate aceste evenimente șo­cante și, totodată, atât de stra­nii, m-au deter­mi­nat să mă mut din acel bloc. Și iată, sunt cinci ani de când am plecat de acolo și nimic ciu­dat nu mi s-a mai în­tâm­plat. Mi-este foarte clar că e ceva legat de acel te­ren. Poate că, în­tr-adevăr, sufletele celor care au mu­rit de ciumă și au fost zăvorâte în Bal­ta Albă sunt ne­liniștite și își cer tributul, pentru sa­cri­legiul de a nu fi fost înmormântați creștinește".

Blestemul de foc al Teatrului Balșoi

Asemenea clădiri, cu o faimă nefastă, ri­di­cate pe lo­curi în care cândva s-au săvârșit crime odioase ori s-au aflat cimitire nestrămutate, există în multe colțuri ale lumii. Teatrul Balșoi (Mare) din Moscova, una din­tre cele mai re­numite instituții de cultură din lume, o clă­dire cu o arhitectură impresionantă, are o istorie bo­gată, învăluită în legende. Însă cea mai mis­te­rioasă este legenda denumită de către mos­co­viți "Blestemul de foc".
De-a lungul veacurilor, de la inaugurarea teatrului, în 1776, și până astăzi, clădirea a su­ferit nenumărate in­cen­dii. Se spune că totul a început încă din secolul al XVII-lea când, asu­pra acestui loc, s-a aruncat bles­te­mul focului. În 1605, Moscova se afla și ea sub te­roa­rea ciumei, cea mai devastatoare molimă care a afectat vreodată omenirea. După ce "moartea neagră" deja secerase Orientul Apropiat și apoi întreaga Europă, acum venise rândul marelui Cnezat de la Răsărit. Din porunca țarului Fio­dor al II-lea al Rusiei s-au instituit măsuri de prevenție: toate mărfurile care intrau în țară erau "dezinfectate " cu oțet, la fiecare răscruce de dru­muri se înălțau ruguri "purificatoare", clădirile erau cu­rățate cu pucioasă, iar cele în care se suspecta că există oameni atinși de ma­ladie erau sigilate și locatarilor li se interzicea cu desăvârșire să iasă afară. Pe ulițe, oamenii umblau purtând pe cap o mască în formă de cap de pasăre, cu cioc, în care introduceau plante par­fumate, pen­tru a domoli mirosul pestilen­țial, de cadavru, ce se instalase în oraș. În acea perioadă, încă nu se cunoșteau ca­uzele reale ale răspândirii epidemiei și medicii bă­nuiau că ciuma este transmisă de păsări. Tocmai de aceea, oamenii se ca­muflau astfel, crezând că așa vor fi feriți de boală.
Lui Nikita Vladimirovici Dviniatin, un boier de va­ză ce locuia în centrul Moscovei, toate măsurile de ca­rantină instituite pentru prevenirea extinderii bolii i s-au părut de prisos. Astfel că a impus, pentru el și fa­milia sa, propriile măsuri de prevenție: a zăvorât uși­le și ferestrele casei și ni­meni nu avea voie să intre sau să iasă. Conacul său se afla în inima capitalei ruse, chiar pe locul în care astăzi se înalță maiestuoasa clă­dire a Teatrului Mare. În­tr-o bună zi, un bărbat îm­bră­cat în­tr-o mantie neagră, cu gluga trasă peste față, a bă­tut la ușa casei lor. S-a re­comandat ca fiind un re­numit medic și l-a convins pe Nikita Dviniatin că are un leac îm­potriva ciumei, o poțiune mi­raculoasă, cre­ată de dofto­rii și vracii ța­rului. Boierul, care nu mai dor­mea de luni în șir, temân­du-se pentru viața copiilor săi, s-a lăsat con­vins de mis­teriosul bărbat și i-a per­mis acestuia să pă­trundă în locuință. Ca hipnotizați, toți membrii fa­miliei au luat poțiunea vin­decătoare și au băut-o pe ne­răsuflate. Însă de îndată ce au sorbit din "leac", au și că­­zut ca secerați la pă­mânt, sfârșind într-o agonie cum­plită, căci "me­di­ca­mentul" era, de fapt, otravă. Sin­gurul su­pra­viețuitor a fost fiul cel mic, care, spe­riat de înfă­țișarea băr­ba­tu­lui îmbrăcat în negru, a văr­sat po­țiunea și s-a as­cuns sub pat. Crezând că în casă nu mai este nimeni în viață, bărba­tul, care nu era decât un tâl­har la drumul mare, și-a dat jos gluga de pe cap și, în grabă, a în­ceput să adune toate bu­nu­rile de preț. Pe neobservate, băie­țe­lul a ie­șit din ascun­ză­toarea sa și, tiptil, s-a strecurat afară. A dat fuga la vecini și, plân­­gând, le-a povestit întreaga întâm­pla­­re. Îngroziți de soarta cum­plită a familiei Dvi­niatin, oamenii au dat năvală în casa boierului și, prin­zân­du-l pe escroc, l-au forțat să-și bea "mira­cu­losul leac". Doar că acesta, îna­inte să ducă la gură po­țiu­nea, a aruncat un bles­tem asupra ca­sei, in­­vocând urgiile focului: "Fie ca acest loc să sufere mereu, așa cum sufăr eu acum! Focul să îl cuprindă ne­încetat, așa cum otrava îmi arde acum mărun­taiele!". De teama pe­depsei au­to­rităților, oamenii i-au aruncat ca­­davrul în subsolurile întu­ne­ca­te ale casei, acolo unde nimeni nu pătrundea, de frica șo­bolani­lor. Legenda spune că ose­min­tele "vinde­că­torului" au rămas acolo până astăzi, iar spi­ritul său con­tinuă să se răzbune, pro­vo­când pe­riodic incen­dii.

Fantoma de la Teatrul Mare

În 1770, când din ordinul Îm­părătesei Eca­te­rina cea Mare s-a început ridicarea Teatrului Ma­re, centrul Moscovei, stră­bă­tut de râul Neglinka, avea un te­ren mlăștinos, ce greu suporta construcția unei clădiri impo­zante. De aceea, fundația tea­tru­lui a fost întărită cu trunchiuri masive de stejar. Se spu­­ne că îna­inte de finalizarea cons­truc­ției, pe timpul nopții, din subsolurile teatrului răzbătea un vaier prelung și dureros. Nu a trecut mult și, într-o noapte, clădirea a luat foc. Autoritățile nu au reușit să de­pisteze cauza incendiului și lucrările au fost con­tinuate.
1805. Era o seară frumoasă, de mai. La Teatrul Ma­re se ținea o reprezentație de balet și operă cu artiști so­siți din Franța. Sala teatrului era ticsită de spectatori. Toată protipendada Moscovei se afla acolo, căci eve­ni­mentul se anunțase unul cu totul ine­dit. Deodată, un urlet sfâșietor întrerupse spec­ta­colul. Artiștii încre­me­ni­ră pe scenă, iar spec­ta­torii, complet uluiți, se ridicară în picioare. Stri­gătul straniu se stinse treptat și direc­to­rul artistic făcu semn ca reprezentația să continue. Dar nu tre­cură câteva minute, că un fum gros, înecăcios, invadă sala de teatru. De sub scenă, se iviră limbi mis­tuitoare de foc. În subsolurile teatrului izbuc­nise un in­cendiu. Lumea se buluci către ieșire, călcându-se în picioare. Din fericire, nu au existat victime, însă, nici de data aceasta, ancheta nu a putut scoate la iveală cauza in­cendiului izbucnit atât de pe neașteptate.
1853. În clădirea Teatrului Balșoi izbucnește din nou, la fel de brusc, un incendiu, de data aceas­­ta de­vastator. Zeci de oameni au rămas cap­tivi între zidurile în flăcări, pierind în chinuri cumplite. Zile în șir s-au luptat pompierii cu limbile uriașe de flăcări. Văpaia era atât de puternică, încât a topit și co­loanele de fier care susțineau tavanul. Toate interioarele au fost dis­truse și din clădire nu au mai rămas decât zidurile exte­rioare și colonada de la intra­rea principală. Ulterior, autoritățile au descoperit că focul izbucnise în atelierul de tâm­plărie, aflat la de­misol. Cauza însă a rămas la fel de sus­pectă ca și în ca­zurile anterioare. Stranie a fost și mărturia su­fleorului teatrului, care scă­pase cu viață, nu­mai datorită intuiției sale. Acesta de­cla­rase că, în ziua incendiului, văzuse cum în subsolul tea­trului se stre­coa­ră, ca o fan­tomă, si­lueta unui per­so­naj ciudat: un băr­bat ce purta o mantie neagră pe umeri, cu capul aco­perit de o glugă lungă, ca și cum nu ar fi vrut să fie de­conspirat. Sufleorul, care cunoștea legen­da "vra­ciului" și a bles­temului său, se sperie îngrozitor. Ur­că trep­tele în goană și se duse țintă la di­rec­torul tea­trului. Li­vid la față, cu răsu­flarea întretăiată, îi po­vesti despre fan­to­ma vra­ciului din sub­sol și îl avertiză că pericolul unui in­cen­diu îi pân­dește. Di­rectorul îl privi lung și îl sfătui ca altă dată să nu se mai cins­tească cu vot­culiță în timpul ser­viciului. Însă su­fleorul știa foarte bine că nu pu­sese picătură de al­cool în gură și că ară­tarea ce îi apăruse înaintea ochilor era chiar fantoma vra­ciu­lui. Convins fiind că un de­zastru avea să urmeze, se îm­brăcă și părăsi în grabă clă­direa, ce peste câteva ore fu cuprinsă de flăcări.
Recent, presa de la Moscova a vuit, povestind despre un scandal iscat în același Teatru Balșoi. În mar­tie, anul curent, Serghei Filin, directorul artistic al ce­lebrului teatru, a fost victima unei agresiuni ce pare desprinsă din roma­nele de aventuri: un bărbat ne­cu­nos­cut, mascat, i-a arun­cat acid în ochi. Victima, care a suferit arsuri gra­ve în zona ochilor și a feței, a fost du­să de urgență la spital. A fost supus unei intervenții chi­rur­gicale și în prezent se află la un spital din Ger­mania, pentru recu­pe­rare. La scurt timp, balerinul Tea­trului Balșoi, Pavel Dmi­tri­cenko, a recunoscut că el este cel care a "co­man­dat" agresiunea asupra direc­to­rului, fără să menționeze însă și motivele. Vedeta tea­trului, cât și autorul efectiv al atacului, au fost arestați și autoritățile continuă an­cheta pentru a stabili mobilul agresiunii.