Pe urmele primilor creștini din Dobrogea - Mânăstirea rupestră de la Canaraua Fetii

Claudiu Tarziu
În inima Dobrogei, la Canaraua Fetii, nu departe de Negru Vodă, se află cea mai veche mânăstire din România. O mânăstire rupestră, cu două biserici săpate în stâncile calcaroase de pe Valea Ceairului. O mânăstire din anii creștinismului timpuriu, care încă își ține comorile ascunse, căci nu există bani pentru cercetarea lor. Pentru a continua o tradiție monahală întreruptă acum o mie de ani, doi tineri și vrednici călugări bucovineni au construit în apropiere o nouă mânăstire. Ei țin vie amintirea vechii vetre monahale și refac, prin rugăciune, comuniunea cu sfinții știuți și neștiuți ai Dobrogei.

Ca un cântec la frunză

Dobrogea din zona Mangaliei este verde. Un verde stins și tomnatic, atins de iarnă și de ninsorile de până mai ieri. Mugurii încă tac sub coaja copacilor, grâul încă nu strigă în verde crud pe câmpurile desfășurate de-a lungul mării. Dobrogea este închisă sub un cer plum­buriu, ca sub o pânză de cort. Satele ei se ascund sub bolta joasă. Casele sunt mici, pitite după garduri de piatră, de parcă ar vrea să se confunde cu valurile de pământ care cresc uneori din câmpie pe neașteptate. Dobrogea este casa vânturilor. Din ea pornesc vânturile care mătură lumea și de aceea păsările sunt aici mereu în zbor. Vara, vântul trans­formă aerul într-o pulbere fină, care te usucă pe pi­cioare. Iarna, vântul face din zăpadă o fiară care în­ghite totul. În toate ano­tim­purile, Do­brogea răsu­nă de vânt, ca de un cân­tec la frunză. Un cântec bizar, care în­soțește le­gen­de fabu­loa­se, turnate de vii în sare, și care ți se des­coperă câ­teodată, spă­late de vreun val al lumii. Prin acest tărâm căutăm Canaraua Fetii sau, mai precis, "grota fecioare­lor".

Între sfinți și tâlhari

Legenda spune că pe Valea Ceairului, aproape de granița cu Bulgaria, își făcuseră sălaș, într-o stân­că, niște tâlhari, care, la răstimpuri, răpeau fetele cele mai frumoase din sa­tele din împrejurimi și le necinsteau. Țăranii au răb­dat o vreme, înfricoșați de cruzimea bandiților, dar în cele din urmă au dat foc sălașului, ucigându-i pe toți cei din grotă. De atunci, locului i se spune Canaraua Fetii, căci kanara înseamnă stâncă în limba bulgară, amestecată aici cu româna. Numele a fost preluat apoi de întreaga vale. Ce nu știau sătenii revoltați care i-au ars pe tâlhari era că la Canaraua Fetii fusese în străvechime o mânăstire, din secolul IV până în al VI-lea și din al IX-lea până în al X-lea. Nu știau că aceasta este cea mai veche mânăs­tire din România. Că în netrebnicia lor, bandiții pro­fanaseră mormintele unor sfinți, îngropați în biserica săpată în stâncă. Că focul pus de ei a mistuit și ultimele rămășițe ale unei vechi vetre monahale, printre primele ridicate în locurile unde sfântul Andrei i-a creștinat pe români. O relicvă neprețuită a creștinismului timpuriu, transformată în scrum. Toate acestea aveau să fie des­coperite mult mai târziu, în anul Domnului 1981, când un țăran din comuna Cerchezu i-a chemat pe istoricii de la Constanța să cerceteze câteva încăperi scobite în peretele de calcar cochilifer al Văii Ceairului. Țăranul le văzuse întâmplător, pentru că o bucată de stâncă se prăbușise și dezvăluise locașurile. Arheologul Costel Chiriac, ajutat de câțiva colegi de-ai săi, a găsit atunci, la Canaraua Fetii, un întreg complex rupestru, asemă­nător celui de cretă de la Basarabi, dar ceva mai mic. O biserică de numai câțiva metri, sus, aproape de cul­mea stâncii, un culoar paralel cu altarul și, la baza stân­cii, urmele altei biserici, semirupestre. Istoricii au sta­bilit că biserica de la etaj a funcționat între secolele IV - VI, pentru ca apoi, dimpreună cu chiliile, să fie aban­donată, timp de trei sute de ani. În mod sigur, călugării au fost nevoiți să plece din pricina năvăli­torilor.
În secolul al IX-lea, s-a reluat aici viața monahală, care a durat și în veacul următor, dar, din motive încă necunoscute, nu a mai fost folosită biserica de sus, ci a fost construită aceea de jos, jumătate în terasa de piatră și jumătate în exte­rior. În secolul al X-lea, monahii au fost siliți să părăsească Valea Ceairu­lui, pentru a scăpa din mâi­nile osmanlâilor, și au fon­dat, mai spre vale, mâ­năs­tirea Dervent. În biserica de jos, ar­heologii au mai găsit două morminte, cu oseminte în ele, cruci și monede roma­ne, din tim­pul împăratului Con­stantin cel Mare (306-337 d. Hr.).

Râul nevăzut

Ca să ajungi la Cana­raua Fetii, trebuie să treci prin Dumbrăveni - cel mai vechi sat cu populație co­lo­nizată din vechiul regat, aflat la doar câțiva kilometri de granița actuală cu Bulgaria. Aceleași case scunde și rare, căutând adăpost de vânturi între câțiva pomi și două rânduri de pietre albe, puse unele peste altele, în chip de garduri. Oamenii nu stau la porți de vorbă, nici nu sunt la câmp încă, pentru că e prea frig, în acest martie cu toane, și n-au început să lucreze pământul. Dacă n-am vedea fumurile urcând, subțiri, spre cer, am crede că așezarea e pustie.
Lăsăm satul în urmă și pădurea Furnica-Dumbră­veni sau Pădurea Mireselor, cum i se mai spune, în dreap­ta. Înaintăm pe o albie de râu, lățită între un pe­rete de piatră seacă, în care sunt scobituri mari, care arată a locuințe de sihaștri, și un șir de dealuri molco­me, căptușite cu ierburi uscate, care foșnesc ca mătasea la orice pală de vânt și răspândesc un parfum amărui. Suntem în Valea Ceairului, a unui râu nevă­zut. În locul apei, curge prin ea zvonul pădu­rii: gemete de copaci bătrâni, pași grei de mistreț sau repezi, de vulpe, urlete de șacal și bătăi de aripi mari, de vultur. Și, odată cu acestea, ecoul unei povești înfricoșătoare: pădurea Furnica este sub puterea duhului neodihnit al unei femei care îi înnebunește sau îi ucide pe oamenii pe care îi întâlnește singuri.
Din Ceair a rămas numai numele. Râul pare că așteaptă într-un loc tainic, până când vin ploile, și numai atunci umple matca. Dum­­brăvenii nu cred că Ceairul a existat. Ei spun că pe aici a curs odinioară Dunărea, că au văzut cu ochii lor urme de pontoane și res­turi de corăbii, dar pentru că Dumnezeu a vrut să-i schimbe cursul, au rămas goale Cheile astea pitice, ca să aibă unde se revărsa puhoaiele cerului, când și când. La un cot al văii, peretele de calcar se înalță mai mult, cu ambiții de munte, iar dealul de pe partea cea­laltă împietrește și el în salt spre cer. Valea se îngustează, se acoperă de umbră și se sălbă­ti­cește mai mult, din pri­ci­na lăstarilor crescuți pe prundul ei, în pâlcuri groa­se. Aici e Canaraua Fetii.

Inima stâncii

În buza grotei, un om. Un contur negru pe un perete negru, care ni se limpezește încet, pe mă­su­ră ce ochii se obișnu­iesc cu lumina puțină. Omul e îmbrăcat în reve­rendă, iar peretele de cal­car din spatele său este acoperit de funingine. Băr­batul are părul prins în coadă și barba tunsă. Zâm­bește reținut. Chipul său strălucește ca de pe urma unei vedenii. Toc­mai își încheiase rugăciu­nea pe care o face, la răstimpuri, pentru sufle­te­le celor morți în fosta mâ­năstire rupestră. De fie­care dată, simte că la ru­gă­ciune nu e singur. Că bolta de piatră răsună de cântările vechilor călu­gări. Că zărește aievea fumul de tămâie plutind spre tavanul de piatră. Că zidurile strălucesc de icoanele unor sfinți necunoscuți. Și-atunci, rugăciunea devine inima stâncii. O rugă­ciune care parcă l-a născut din nou pe acest călugăr, cum stă așa, în marginea grotei. Este părintele Teodor Gorschi, de la Mânăstirea "Acoperământul Maicii Domnului" din Dumbrăveni. L-am rugat să ne întâlnim aici, ca să ne impregnăm de atmosfera locului, în timp ce ne spune poveștile mânăstirii de la Canaraua Fetii.
De la rădăcina stâncii până la grotă este improvizată o scară, dintr-un trunchi de copac încă verde, cu cioturi. Cu ajutorul părintelui, urcăm și noi. De sus, valea are altă perspec­tivă, seamănă cu un cuib de vulturi.
În naos, a rezistat timpului o bancă săpată în piatră. În pronaos, din care n-au mai rămas decât vreo doi metri, intri printr-o tăietură boltită. Într-un colț al bise­ricuței, se cunosc urmele unui culoar prin care se putea veni în lăcaș de la un nivel inferior. Alături, se mai află o încăpere mică, semicirculară, cu o firidă pentru opaițe. Lângă ea sunt locurile a trei morminte, din care probabil tâlharii au scos osemintele și lucrurile celor îngropați. "Erau, cu siguranță, călugări îmbunătățiți, poate considerați sfinți, căci altfel nu ar fi fost înhu­mați în biserică", ne asigură părintele Teodor.
La primele cercetări, în 1981, istoricii au consemnat existența unor inscripții stranii, indescifrabile, pe pere­ții bisericii rupestre. Erau mai puține decât la Basarabi, fiind și mai greu de așternut pe calcarul cochilifer, iar astăzi nu se mai văd. Din dreptul camerei cu opaițe por­nește o galerie de peste treizeci de metri, care, potri­vit legendei, ducea, pe sub pământ, la Adamclisi, dar care acum este înfundată. În podeaua tunelului sunt săpate două găuri, la o distanță destul de mare una de alta, care fie au slujit la evacuarea pietrei, când a fost săpat complexul, fie erau căi de fugă, în caz de pri­mejdie.
Părintele Teodor are convingerea că acest complex rupestru este întins pe mai multe niveluri, căci seamănă ca arhitectură cu cel de la Basarabi, care e întins pe cinci etaje. "Din păcate, arheologii n-au mai avut fon­duri ca să cerceteze densitatea stâncii, pentru a des­coperi alte camere, și să continue săpăturile întrerupte în 1992. Dacă se va face asta, e posibil să avem sur­prize plăcute. Trebuie să fie găsite chiliile, căci biseri­cile acestea n-au fost degeaba construite aici. După obiceiul vremii, în jurul unei biserici rupestre se aflau zece, cinsprezece călugări, fiecare cu chilia lui, cio­plită pe unde putea, și cu viață de sine. Se adunau nu­mai la biserică. Deci, se poate ca aceste chilii să fie la o anumită depărtare de biserică", crede sfinția sa. Jos, părintele ne arată stânca prăvălită peste o fântână adân­că, de unde își scoteau călugării apa, și un jgheab de pia­tră pentru adăparea animalelor. Pădurea a luat în stă­pânire restul vestigiilor bisericii semirupestre, lângă care se afla puțul, așa încât nu se mai văd de sub tufă­rișuri, liane, pietre și pământ adus de șuvoaiele ce aco­peră sporadic valea.

Noua mânăstire

Frații Teodor și Antim Gorschi, doi călugări falnici, coborâți din Bucovina, ar fi vrut să ridice o mânăstire în apropierea bătrânei vetre monahale de la Canaraua Fetii, ca o continuare a așezământului paleocreștin. Era o datorie de suflet să redea locului pacea, prin rugăciu­ne neîncetată, și să îngrijească de rămășițele monu­men­tului, spre a se bucura și alții de ele. Însă, legea inter­zice orice construcție în preajma vestigiilor istorice. Așa încât s-au mulțumit să pună temelia noii mânăstiri, cu hramul "Acoperământul Maicii Dom­nului", în capătul satului Dumbrăveni dinspre Valea Ceairului. Nu-i despart decât vreun sfert de oră de mers pe jos, până la biserica rupestră.
Deși foarte tineri, de numai 23 și 21 de ani, la vre­mea când au pus piatra de temelie, în anul 2004, cei doi frați s-au dovedit pricepuți și vrednici. Drept este că aveau în urmă șase, șapte ani de călugărie, timp în care pustniciseră pe lângă Sihăstria Rarăului și mai duraseră o mânăstire la Caraclău, județul Bacău. La Dumbră­veni au stat, pentru început, într-un cort militar, și au făcut slujbele în alt cort. În decembrie același an, deja se mutaseră într-o cameră zidită pe terenul mânăstirii, prima din corpul de chilii. Doi ani mai târziu, au înce­put construirea unui paraclis adevărat, cu hramul unui sfânt dobrogean, Emilian de la Durostor (Silistra de azi), mucenic contemporan cu monahii de la Canaraua Fetii. Paraclis e un cuvânt care nu exprimă realitatea. Pentru că frații Gorschi au reușit să clădească, până în 2009, o adevărată bise­rică, în stil moldo­venesc. O biserică frumoa­să și destul de mare, dar cu un aer smerit, dat de pereții exteriori albi și de acoperișul în ape blân­de. O biserică în care te poți ruga dina­in­tea moaștelor Sfinților împărați Con­stantin și Elena, ale Cuviosului Antonie cel Nou de la Veria și ale Sfintei Muce­nițe Paraschevi, primite în dar de la mâ­năstirea Kikkos din Cipru. Părinții se roagă să le fie dăruite și părticele din moaștele Sf. Emilian, aflat la o mânăstire în Silistra. Sunt convinși că sfântul ar face și mai mari minuni cu ei. Nici înăun­tru biserica nu e pictată încă, deși părinții își doresc de mult să o împodobească așa cum se cuvine. Însă, lipsesc banii nece­sari. "Este mi­nunea Sfântului Mucenic Emilian că am iz­bu­tit să facem acest pa­raclis. În zona aceas­ta oamenii vin rar la biserică și la mânăstire. Este cu totul altă mentalitate și alt nivel de credință față de Mol­dova. În plus, noi suntem izo­lați, la capăt de linie, cum s-ar spune, și cine vine la mânăstire o face pentru că știe mânăs­tirea, nu din întâmplare. Așa încât, dacă avem nevoie de o sută de lei cu împrumut, tre­buie să ne gân­dim bine când o putem da îna­poi. Dar Dum­ne­zeu nu ne lasă. Începusem con­strucția și nu mai aveam cu ce s-o conti­nuăm, când, prin ru­gă­ciunile aduse Sfântului Emi­lian, Dum­nezeu ne-a trimis o familie din București, familia Bălănescu, care a suportat 90 la sută din cheltuieli pentru paraclis. Așa am dus la capăt bisericuța. Deci, nu e meritul nostru, ci Dumnezeu s-a milos­tivit pentru că Sf. Mc. Emilian merita un lăcaș unde să fie cinstit", spu­ne părintele Teodor.
Dar lucrările sunt departe de sfârșit. Corpul de chilii e gata numai pe jumătate, etajul, unde ar urma să fie camerele pentru oaspeți, este pus în conservare pentru vremuri mai bune. Însă părinții sunt plini de nădejde. "Au fost zile în care nu aveam bani de pâine și, totuși, aici se construia. Deci nu ne temem, le vom face pe toate când le va sosi timpul, cu ajutorul lui Dum­nezeu", ne spune, senin, părintele Teodor.

Leac pentru suflet

La Mânăstirea Dumbrăveni sunt acum trei viețui­tori. Toți moldoveni. Doi sunt frați de sânge. Cel mai tânăr, Antim, e starețul. "De ce?" - nu e o întrebare care să-l preocupe pe părintele Teodor Gorschi, ghidul nostru. În mânăstire nu întrebi, ci te supui. Și nici nu e rău să asculți de fratele tău mai mic cu doi ani, pentru că astfel deprinzi smerenia. Fără smerenie, n-ai ce căuta în mânăstire. De fapt, n-ai ce aștepta nici de la călugărie.
"În mânăstire vii ca să te unești cu Dum­nezeu. Pe Dumnezeu îl simți în suflet prin ru­gă­ciune, smerenie, ca­non, legătură perma­nentă cu duhovnicul, ascultare de duhovnic și de stareț", ne lămu­rește, cu vorbă blajină și un zâmbet timid, pă­rintele Teodor.
Dar toate acestea le poți face și ca mirean. De ce să intri în mânăs­tire?
"Pentru că aici tră­iești cea mai mare bu­curie: ești cu Dumnezeu și în Dumnezeu per­ma­nent, fără grijile vieții. Eventualele lipsuri din mânăstire nu-ți pricinuiesc temeri, pentru că știi că are Dum­nezeu grijă".
Frații Teodor și Antim Gorschi sunt din Vama, o comună mare și frumoasă de lângă Câmpulung Mol­dovenesc. Mai au doi frați și o soră "în lume", așezați la casele lor. Nimeni din familia lor, "modest credin­cioasă", n-a mai fost preot sau călu­găr. Nici ei nu se gândeau că vor fi, când erau copii. Dar deodată li s-a făcut un dor înalt și au luat drumul mânăstirilor. Întâi Teodor, la Sihăstria Rarăului, apoi Antim, la Sihla. Iarăși, "de ce?". "E ca și cum ai între­ba de ce te-ai în­drăgostit de cineva. Așa am simțit, așa am făcut. Ni­meni nu ne-a îndemnat, nimeni nu ne-a momit, dar părinții au vrut să ne oprească". Pe urmă, calea li s-a limpezit: s-au călugărit, au urmat Facul­tatea de Teolo­gie, au lăsat Bucovina, cu munții ei care "foșnesc de sihaștri", au părăsit oamenii calzi și cre­dincioși ai locu­lui, pentru podișul Dobrogei, cel bântuit întruna de vânturi, arid și cu lume amestecată și au fost preoțiți... Slujesc cu rândul și uneori împre­ună. Le place și se înțeleg din priviri, pen­tru că sunt în ace­lași duh. De ce n-au mai stat la Caraclău - în Bacău - unde aveau deja o casă, mânăs­tirea "Nașterea Maicii Domnului", construită de ei? Pentru că acolo s-a făcut mânăstire de maici și pentru că așa a fost voia lui Dum­nezeu. Pesemne era nevoie de ei aici.
Și un ultim "De ce?": De ce ar veni cineva la mâ­năstirea Dumbrăveni?
"Pentru că, între slujbe, poate să vadă Canaraua Fetii și Pădurea Mireselor -o rezervație naturală cu zeci de specii de copaci și de plante, cu animale și păsări pe care nu le întâlnești oriunde, cu fluturi rari. Sau, poate, numai pentru că toți cei care au venit la noi au găsit alinare."

Sf. Mc. Emilian de la Durostor

Sf. Mucenic Emilian a trăit în vremea împăratului Iu­lian Apostatul (361-363), care se lepădase de credința creș­tină și care a încercat să reînvie păgânismul. Tânărul Emilian era militar și fiul prefectului din Durostorum (Silistra), Sabastianus.
Cu prilejul unei vizite făcute la Durostorum, de către Capitolin, "vicarul Traciei", care voia să se asigure că în­­­flo­rește din nou cultul păgân în această parte a im­pe­riu­lui, Emilian a sfârâmat cu ciocanul toți idolii dintr-un tem­plu și a mărturisit că este creștin. El a fost schin­giuit îndelung, dar nu a renunțat la credința sa. Apoi, Capitolin a ordonat să fie ars de viu. Din voia lui Dum­nezeu, pen­tru a arăta că a lui este credința cea ade­­vărată, trupul lui Emilian nu a fost vătămat, dar au ars toți slujitorii lui Capi­tolin care se aflau în preaj­mă. Și, vă­zând această mi­nu­ne, sfântul încă mai mult și-a dorit să treacă la Domnul. "A mărit pe Dumnezeu și, întor­cându-se spre răsărit, s-a însemnat cu sem­nul crucii, a ridicat pri­virile către cer și a zis: «Doamne Iisuse Hristoase, pri­mește su­fletul meu!» Și a adormit în pace. Era în 18 iulie 362.". Fe­meia lui Capitolin, fiind în taină creștină, a cerut de la bărbatul ei trupul noului mu­cenic și l-a îngropat după cuviin­ță, în apro­­pierea orașului Du­rosto­rum, în locul numit Gedina. De atunci, mucenicul Emi­lian este prăznuit ca sfânt și trecut în sina­xar pe 18 iulie, ziua pătimirii și mutării sale la Dom­nul.