Premii pentru reporterii "Formulei AS"

Ciprian Rus
Doi dintre redactorii "de frunte" ai revistei "Formula AS", Dia Radu și Claudiu Târziu, au fost răsplătiți, recent, cu prestigioase distincții, acordate de instanțe ale vieții jurnalistice și socio-culturale din România.

Dia Radu a fost onorată cu Premiul de Jurnalism al Asociației Române de Istorie a Presei, în vreme ce Claudiu Târziu a fost premiat de Fundația Aiud, pentru activitatea sa culturală și civică din cadrul Asociației Rost, pe care o conduce. Ne dorim să împărtășim cu dumneavoastră mândria noastră și bucuria lor, iscodindu-i despre visurile și ambițiile care îi țin în această frumoasă și, din păcate, tot mai ingrată meserie, care este jurnalismul de calitate. Astăzi are cuvântul Dia Radu. În numărul viitor, Claudiu Târziu!

DIA RADU - "Jurnalismul îți dă bucuria de a trăi intens, nu doar propria viață, ci și pe a celor despre care scrii"

- Interviurile, documentarele și cronicile tale, naturalețea cu care treci de la un stil jurnalistic la altul ți-au adus, în urmă cu puțină vreme, Premiul de Jurnalism al Asociației Române de Istorie a Pre­sei. Te motivează această recunoaștere a comunității jurnalistice de la noi?

- N-am alergat niciodată după premii, dar aș fi ipocrită să spun că distincția aceasta nu m-a bucurat. Mi-a întărit pofta de a scrie și convingerea că cineva e cu ochii pe noi. Recunoașterea publicului e una, recu­noaș­terea unor specialiști e cu totul alta, cu atât mai emoționantă și onorantă. Jurnalismul e destul de efe­mer. Nici nu publici bine un text, în care ai pus tot su­fle­tul de care te-ai simțit în stare, că a și trecut săptă­mâna și trebuie să o iei de la capăt. Trăiești din ardere în ardere, fără să mai apuci să-ți numeri victoriile sau să-ți măsori puterile. Te trezești doar uluit că au trecut niște ani și nu știi când. Un premiu e și asta: o haltă în timp, în care te oprești, îți tragi sufletul și te uiți înapoi, înainte de a porni bucuros mai departe.

- Tatăl tău, scriitorul Radu G. Țeposu, a fost și un foarte cunoscut creator de gazete. Moștenești de la el pasiunea pentru jurnalism?

- Cred că mi-a fost scris să fiu jurnalist, doar că mi-a luat mult să înțeleg lucrul ăsta. Am trăit de mică printre jurnaliști, am văzut cum se face și se desface o revistă, cum se caută subiectele, cum se pune la cale un sumar. Știu că tata spera că eu voi crește și voi prelua revistele lui. Dar n-a mai apucat să mă vadă mare, cum n-a mai apucat nici primul meu text publicat. Nu știu cât a fost pasiune moștenită și cât imitație, dar la 12 ani, în vacanța de iarnă, petrecută la bunici, în Mara­mu­reș, mi-am făcut propriul ziar. Era tipărit la tipogra­fia "Scrisul de mână", pe foi smulse dintr-un caiet stu­dențesc. Eram cât se poate de serioși: aveam o re­dac­ție, în care angajasem toți verișorii, sora mea era se­cretară, iar mie îmi rezervasem, cu generozitate, postul de directoare. (râde) Costa 10 lei cititul. Singurul exem­plar, care trecea din casă în casă, ne-a finanțat în iarna aceea niște acadele și câteva eugenii. Revista a ajuns până la numărul 6 și ar mai fi supra­viețuit, dacă nu ne-am fi întors la școa­lă. Azi, când o răsfoiesc, mă apucă nostal­giile: e acolo toată copilăria mea: reportaje despre datul cu sania, interviuri cu unchi și mătuși care nu mai sunt, publicitate la prăjiturile Bunei și ho­roscoa­pe in­ven­tate de mi­ne. Pe atunci, doar mă jucam. Nu știam că jurnalismul îți dă bucuria extraordinară de a trăi intens, nu doar propria viață, ci și pe a celor despre care scrii. Dar, ca să revin la întrebare, cred că aș fi putut face multe lucruri, de la critică lite­rară până la astrologie sau decorațiuni interioare. (râ­de) Dacă astăzi sunt jur­nalist e și pentru că e sin­gura preocupare care nu m-a plictisit niciodată. E în fiecare zi altfel și to­pește în ea toate celelalte pasiuni.

- Anul acesta se împlinesc 14 ani de când ești în redacția "Formulei AS", unde, de altfel, ai și debutat. Ce te ține de atâta timp aici?

- Am devenit colaboratoare la 18 ani, o vârstă la care nu știam mai nimic, dar mi se părea că știu totul. (râde) Vreo patru ani de zile, am tot crezut că jurnalis­mul e o ocupație provizorie, pentru viața mea de stu­dent. Până într-o zi, când m-am trezit brusc și mi-am dat seama că asta vreau să fac și că, dacă tot o fac, ar fi cazul să învăț s-o fac bine, să nu mă fac de râs. De atunci, au mai trecut vreo zece ani, în care am aflat că din învățat nu te poți opri niciodată, fiindcă jurnalismul e ca cei care-l fac: viu și schim­bător. Cred că destinul nu se scrie cu ce-ți plănuiești, ci cu oamenii pe care îi în­tâlnești și pe care îi admiri. De la colegii mei am avut ce învăța. Iar Sânziana Pop a știut să fie și șefă, și prietenă - omul fun­damental care a crezut în mine, când eu nu prea știam ce să fac. Am găsit la "Formula AS" profe­sio­nismul, libertatea și prie­tenia de care aveam nevoie ca să mă simt în largul meu. Sunt încă aici pentru că n-am întâl­nit în altă parte același entuziasm de a face împreună meseria asta atât de fru­moasă.

- Cel mai adesea te vedem semnând pagina de Lume românească. De ce ai ales să te dedici mai mult interviului? Mulți cred că interviul ar fi un gen prea facil...

- Interviurile sunt și ele de multe feluri. Pe cele pe care le facem în "For­mula AS" le-aș numi nu inter­viuri, ci întâlniri. Sau mai degrabă Întâlniri cu Î mare, bucăți rupte din viața celor despre care scrii. Îmi plac oame­nii, îmi place să-i scormonesc cu întrebări, să le înțeleg resorturile ascunse și mecanismele firii. E ca o seducție reciprocă pe repede înainte, fără de care por­tițele inimii nu se lasă deschise. Am citit cândva un inter­viu cu scriitorul G.G. Mar­quez, făcut de cele­brul inter­vievator fran­cez Bernard Pivot. Îmi amintesc per­fect vorbele primului: "Sin­cer vă spun că și interviul e un gen de fic­țiune. De ce nu l-am face la fel cum scriem o poezie sau un ro­man?". Aproape că mi-a căzut car­tea din mână. Chiar așa! De ce n-am preschimba "facilul" interviu într-o desfășurare de forțe specta­culoasă și plină de miez?

- Ai făcut un stagiu de jur­nalism în Franța. Ești realiza­toarea unui documentar de radio, făcut în parteneriat cu France Cul­ture. Ai avut oca­zia să cola­borezi des cu jurna­liști europeni. Experiența occi­dentală ți-a schim­bat în vreun fel viziunea asupra presei? Sunt diferențe fundamentale între felul în care se face jur­nalism în Franța și în Ro­mâ­nia?

- Evident că sunt diferențe, iar ele pleacă, înainte de toate, de la mijloacele financiare. În Franța există ziare și reviste care se vând peste tot în lume, care își permit, în con­se­cință, să finanțeze re­portaje de amploa­re. Pentru 25 de minute de emisie TV des­pre ex­pulzarea romilor, echipa de re­por­teri a postului TF1 a lucrat zece zile în ritm intens, a luat de mai multe ori avionul dus-întors România-Franța, a închiriat ma­șini, a plătit traducători și documentariști la ni­vel local, nenumărate nopți la hotel și mese la restaurant. Mer­geți la un cotidian românesc și întrebați cât e diurna pen­tru cei care pleacă pe teren și veți înțelege de ce mulți jurnaliști preferă să facă articolele din trei tele­foane, așezați în scaunul rotativ, cu țigara în mână. Re­por­tajul e un gen scump, pe care numai revistele seri­oase își permit să îl finanțeze. Slavă Domnului că noi, la "Formula AS", am încăput pe mâini bune! (râde)

- Ești absolventă de Litere, nu de Jurnalism. Cum împaci pasiunea pentru literatură cu presa? Se concurează sau se stimulează reciproc?

- Când e bine făcut, jurnalismul te consumă, nu-ți mai lasă timp pentru altceva. Îmi doresc să scriu și proză, dar cred că o viață de scriitor nu mi-ar fi de ajuns. Am prea multă agitație în mine, îmi lipsește răbdarea de-a sta lipită de scaun. În lumea literară mă simt însă foarte bine. Mă bucur la fel de mult când scriu o recenzie de carte, când fac un interviu cu un scriitor sau când scriu eu însămi un text. Gazetăria, așa cum o fac acum, e echilibrul de care aveam nevoie. Dacă te cheltui până la capăt atunci când scrii, înseam­nă că salvezi ceva din viața ta și o treci în text. Și-atunci, reportajul sau interviul pe care îl publici nu mai e doar despre ce trebuia să fie. E, în felul lui ascuns, și despre tine.

- În final, o întrebare iscoditoare. Unii cititori știu, probabil, că talentata noastră colegă, Otilia Țe­posu, e mama ta. Cum e să o ai alături și în profesie? O descoperi altfel din textele ei?

- Ei, mama e mama, oriunde ar fi și orice ar face. De altfel, atunci când ne vedem, pe teren sau aiurea, povestim de-ale noastre, nu stăm să despicăm în patru jurnalismul din țară. Mama scrie, sora mea scrie și ea câteodată. Când le citesc, știu ce ne desparte, dar știu mai ales ce ne face să semănăm. E copilăria aceea fa­buloasă din nord, pe care doar mama a reușit să o facă poveste.