O excepție. Ce-i drept, culturală!

Ciprian Rus
Cultura europeană, prin liderii ex­cep­ționalei sale școli de cine­ma­to­grafie, a câștigat o mare bilă albă săp­tă­mâna trecută, în fața scorțoșilor oficiali ai Uniunii Europene.

În condițiile covârși­toarei mize financiare repre­zen­tate de discuțiile privind acordul de liber schimb dintre UE și Statele Unite ale Ame­ricii, oamenii de cultură din Eu­ro­pa au reușit să impună "ex­cepția culturală", care pre­vede excluderea explicită a serviciilor audiovizuale din mandatul de negociere acor­dat președintelui Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso.
Împreună, UE și SUA înseamnă o tre­ime din comerțul global și jumătate din producția mondială. Un nou acord de liber schimb ar însemna, se spune, o creștere a producției cu peste 60 de miliarde de euro pentru fiecare dintre părți. De fapt, bătaia acestui acord este mult mai lungă, pentru că cei doi parteneri strategici încearcă, astfel, cu disperare, să-și mențină hege­mo­nia în fața piețelor emergente, mai cu sea­mă cea asiatică. Acordul, atât de necesar și atât de dorit de ambele părți, implică, inevitabil, o serie întreagă de echivalări principiale între UE și SUA. Toate bune și frumoase, până când vine vorba despre cultură. Încă de la momentul în care, acum o jumătate de secol, s-au pus bazele Uniu­nii Europene, statele membre au făcut un le­gământ: să excludă întotdeauna, indi­fe­rent de context, cultura europeană din ori­ce acord comercial cu un terț. Cultura nu se negociază, e esența însăși a Uniunii Eu­ropene, s-a convenit atunci, iar acordul a pri­mit, cum se cuvenea, un nume pom­pos: "excepția culturală".
Iată însă că în 2013, problema excepției culturale este repusă pe tapet. Birocrația europeană de la Bruxelles era partizana unui mandat de negociere deschis, cu toate cărțile pe masă. Asta ar fi însemnat inclu­derea culturii - respectiv componenta sa audiovizuală - în acordul de liber schimb, fapt ce ar fi însemnat capitularea industriei europene de film în fața forței economice a Hollywood-ului. Consecințele imediate? Im­posibilitatea statelor UE de a mai acor­da subvenții pentru filmele europene și su­focarea mediului audiovizual cu producții americane, mai comerciale și mai com­pe­ti­tive decât cele europene. Practic, marele cinema european ar fi sucombat imediat sau ar fi fost obligat să se replieze după regulile și cutumele hollywoodiene.
O delegație formată din mari regizori și actori europeni, condusă de celebrul Costa Gavras și de cineaștii români Radu Mihăileanu și Cristian Mungiu, s-a întâl­nit, săptămâna trecută, cu președintele Co­misiei Europene, Jose Manuel Barroso. A fost, fără doar și poate, una dintre cele mai grele întâlniri de pe agenda liderului eu­ro­pean, ai cărui parteneri de discuții nu au ce­dat nici un centimetru. "Barroso e o pa­coste pentru cultura europeană, o va ru­ina!", au tunat, după discuții, Costa Ga­vras și Radu Mihăileanu, în apărarea di­ver­sității și excepționalității culturale a Eu­ropei, pentru care au pledat inclusiv mari regizori și actori americani. A doua zi după întâlnirea cu regizorii Europeni, Fran­­ța, cea mai protecționistă dintre țările euro­pene când vine vorba despre cultura eu­ro­peană, și-a impus dreptul de veto, pentru apă­rarea excepției culturale, iar preșe­din­tele Barroso a anunțat că merge la nego­cie­rile cu SUA fără capitolul Cultură. O mâ­nă de regizori i-au dat peste cap pla­nu­rile lui Barroso! Deci, se poate: un semn bun pentru toți cei care, precum în cazul Roșia Montană, luptă pentru patrimoniul și pentru moștenirea culturală a vechii Eu­rope. Există, iată, un precedent: "excepția culturală"!