Dragoste cu termen redus

Dia Radu
- Cât durează, cu adevărat, iubirea în căsnicie? Trei ani, șapte ani sau toată viața? -

Statisticile făcute în ultima vreme de psi­ho­logii occidentali susțin că dragostea în că­sătorie ar avea un termen de valabilitate. In­diferent că durea­ză doar trei ani, cum spune un titlu de carte, sau șapte, psihoterapeuții de cuplu par să fi că­zut de acord: după o vreme, vâlvătăile începutului se cam sting, iar între parteneri se așează, cuminte, o prie­tenie călduță. Au dreptate sau se înșeală? Exis­tă oare o limită de timp după care fericirea unei căsnicii dispare?

Matei FLORIAN
Dragostea după statistici


Mă dau în vânt după oamenii logici. Oamenii aceia care te privesc grav, eventual pe sub ochelarii cu rame groa­se, și-ți spun așa: vânt egal deplasare pe ori­zon­tală a unei mase de aer provocată de diferența de pre­siune existentă între două regiuni ale atmosferei. Oa­menii ăștia care îți pot explica orice, ori­când, care te scutesc de frământări și du­bii. Oamenii care știu precis ce ingre­diente se folosesc atunci când iubești, care sta­bilesc termenul de valabilitate al unei relații și toate re­acțiile ei adverse. Sunt uimit de fiecare dată să aflu câte lucruri se știu despre dragoste. Ce substanțe chimice provoacă exaltarea, care sunt mecanismele geloziei, unde se sfârșește atracția, de ce ne simțim atât de sin­guri. Mă gândesc, chiar, că la felul în care e construită lumea acum, n-ar fi rău să ambalăm dragostea în cutii frumoase, să lipim etichete și să scriem limpede, ca să se știe dinainte, dragoste curată, dragoste cu năbădăi, dragoste bolnavă și așa mai departe. Așa, am scăpa de o grijă, am sta liniștiți, ne-am despărți la termen, în condiții amiabile: "Draga mea, după cum bine știi, spe­cialistul ne-a spus că iubirea noastră nu va dura mai mult de șapte ani, drum bun, la revedere, ne vedem în viața de apoi, să ai grijă de tine, toate cele bune." Apoi, desigur, ca să preîntâmpine suferința, oamenii logici prescriu rețete, oferă tratamente minune și sfaturi ex­cepționale: evitați inerția, păs­trați misterul, organizați excursii romantice, comu­nicați deschis, negociați-vă intimitatea.
Știți, îmi sunt atât de dragi oamenii ăștia temei­nici, salvatorii căsniciilor universale, că i-aș lua în brațe pe toți, i-aș strânge cu foc și i-aș săruta cu mare grijă pe frunte. Le-aș spune că e minunat tot ce cred ei, că rea­litatea e, fără doar și poate, de partea lor, că e admirabil că au întocmit atâtea statistici, dar că, pur și simplu, adevărul concret nu mă interesează. Și le-aș mai spune că, așa cum văd eu lucrurile, dragostea e o ființă mi­raculoasă, vie și imprevizibilă, că atunci când iubești cu adevărat, ești orb și crezi că lucrurile vor dura o veșnicie. Și că despre asta e vorba în orice mare iubire, despre credința uriașă că lu­crurile nu se pot schimba, că amestecul ăla ne­bun între două ființe sfidează legile gra­vitației, se ridică deasupra lumii, într-un loc ferit în care nu ți se mai poate întâmpla ni­mic. Le-aș spune că doar în felul ăsta înțeleg rostul unei căsnicii și că, oricâtă logică ar încăpea în lucruri, dorința asta, oricât de smin­tită, de a rămâne lângă un om până la sfârșitul vieții, iubindu-l, este cea care mișcă lumea, cea care ne face vii. Din ea, din smin­teala asta, se nasc bucuria și tristețea, iar din bucurie și tristețe se nasc oamenii care încă mai trăiesc. Le-aș spune că da, probabil că da, lucrurile se duc după un timp, dar că nu mă interesează să știu asta. Că știu foarte bine cât de greu e să trăiești cu un alt om o viață, să împărtășești cu el și singurătatea, și su­ferința, și neîmplinirile, și neputințele. Că e și mai greu să i le înțelegi pe ale lui. Le-aș mai spune că doi oameni care se întâlnesc și se iu­besc nu sunt niciodată la fel cu alți doi oa­meni care se întâlnesc și se iubesc. Că nu cred în rețete, atunci când dra­gos­tea coboară din locurile ei ferite. Și le-aș mai spune doar că o dra­goste adevărată nu moare ni­ciodată, chiar dacă oamenii ajung să se despartă. Că undeva, deasupra logicii și a statisticilor, într-o lume incertă și la fel de reală, doi oameni care s-au iubit, se iubesc și acum, nestingheriți, până la sfâr­șitul vieții lor.

Dan C. MIHĂILESCU
Trăgând feeric și cuminte la același jug


De-a lungul vremii, am observat cu mirare ce multă lume (mai ales cupluri tinere) se miră când văd tratată căsnicia ca în-jugare în același arcan. Ca supunere înțeleaptă, sti­mulare a obedienței pru­dent-eficiente, stru­ni­re a impulsurilor nă­ră­vașe, smerire de sine și tandră îngă­du­ință (re­­ci­proc avan­tajoasă) față de firea, opțiunile și verdic­tele celui cu care ai ales "să-ți îm­parți viața, la bine și la rău".
Ei bine, da, viața în doi, cu sau fără con­tract marital, înscrierea de bună voie într-o or­bi­tă comunitară, ac­cep­tarea plierii pe măsura și do­rințele celuilalt, ajustarea propriilor așteptări și capricii în numele înțelegerii odihnitoare (emo­ționale, spirituale, sexuale, financiare, domes­tice, culinare, turistice, religioase, sportive, ves­ti­mentare ș.a.m.d.), toate acestea dau un gust anume și o alură specială libertății interioare. Pentru că - nu­mai aparent paradoxal - conjugarea maritală nu e nici­de­cum o înjugare propriu-zisă, o renunțare, un început de blazare, dezabuzare, înfrângere, ci, dim­potrivă : eli­be­rare de zgomotul biologic și capcanele igno­ran­ței ac­neice, vindecare de fuga-n zece direcții, așe­zare a fiin­ței la casa ei. Orânduială în locul dezor­dinii, fe­cun­ditate în locul secetei devastatoare, eco­no­mie în loc de risipă, evitare de riscuri plus respon­sabilizare, cu­mințire, liniștire.
Unii iau căsătoria ca pe un sfârșit, mai mult sau mai puțin o con-damnare. După rătăcirea insațiabil auto­chel­tuitoare pe mările vieții, printre plăceri și ratări, vine vremea să te "retragi la casa ta", să "intri în rândul lumii". Cu alte cuvinte, să te limitezi, să te cenzurezi, să te înjumătățești de dragul... jumătății cu care ai ales să-ți imparți destinul. Dar așa ceva înseamnă nu doar un sfârșit, ci, deopotrivă, un nou început ! Ceea ce pare claustrare, prizonierat de bu­năvoie, este în fapt o eli­berare. Și o împlinire prin dăruirea de sine.
Așa stând lucrurile, e limpede că, trăgând amân­doi în același jug, "cale lungă/să ne-ajungă", cum se zice-n basme, drumul către casă va fi împănat cu ne­prevăzut, cu greutăți, întâmplări, impulsuri contrare, fatalmente cu un hăis-cea menit a ține cumpăna, centrul, direcția înțeleaptă. E-n firea lucrurilor și a omului ca forfota senzorială a începutului să lase, mai încet sau mai iute, un loc tot mai generos rațiunii, calculului prudent, relativizând puseurile absolutiste. Eros devine Agapé, fizicul descoperă metafizica, așteptările vizează tot mai accentuat etajele, și nu pivnița făpturii, în vreme ce rotirile amețitoare, iresponsabilitatea hedonistă, hip­no­za senzuală și dulcele (ori agasantul) infantilism ce­dea­ză irepresibil în fața prieteniei tandre, a complicității ghidușe, a acelui tip cu totul special de confort și pli­nătate care este singurătatea în doi.
Fiind vorba de un foc, de un cămin, totul e cu ce întreții combustia. Adică să dublezi sentimentele cu idei și trăiri estetice. Să căptușești cu emoții și reflexi­vitate zvâcnirile instinctuale. Să pui dialogul cultural la paritate cu ludicul corporal. Să infuzezi permanent creativitate în tot ce este amenințat de rutină, adică de ruginire. Și să cultivi imprevizibilul (fie suav, fie "săl­batic") în locul oboselii, lehamitei și resemnării, ca să nu mai vorbim de sila reciprocă. Pe scurt: să descoperi periodic ceva nou în tine și-n celălalt. Să te surprinzi cu fervoare și să șochezi plăcut. Cultura, viața artistică rit­mică și intensă, un cerc de prieteni periodic și subtil îm­prospătat, hobby-urile cât mai variate și "narco­tizant" prac­ticate sunt un leac infailibil împotriva ago­niei con­jugale.
În ce mă privește, mi-am cunoscut soția în prima zi de facultate, octombrie 1972 (am fost colegi de bancă patru ani) și ne-am căsătorit în 1976. Ea a fost și este su­prema șansă a vieții mele. Încă ni se întâmplă să ne mirăm de câte ceva neașteptat, fie unul la celălalt, fie în privința celorlalți. Nu contează că râdem sau ne în­cruntăm, că bârfim sau ne ta­chi­năm, fapt e că asta ne stâr­nește, ne contrariază sau ne amuză, adică ne îngă­duie pe mai departe să ne re­copilărim amândoi, odată cu bucuria de-a îmbătrâni împreună.

Adina ROSETTI
4 ani, 10 luni, 3 săptămâni și 5 zile


N-am știut niciodată exact când s-a terminat. Uneori mi se pare că nici măcar nu a început vreo­dată, că mereu fericirea noastră a fost într-o aș­tep­tare, că a fost o pro­misiune nicio­dată împlinită, un miraj la care am tânjit me­reu, un izvor cu apă vie care te așteaptă, ca-n povești, la ca­pătul unui drum lung, pre­sărat cu piedici de tot felul. Stră­băteam ținuturi în­ghețate și pustiuri ar­zătoare, sperând mereu că dacă sun­tem sufi­cient de pu­ternici, vom ajunge, în cele din ur­mă, într-o oază de ră­coare și ver­deață, în care ne vom în­tinde pe iar­bă, vom privi norii cum trec alene pe cer, apoi vom închide ochii, ținându-ne de mână și vom gusta cu adevărat fericirea. N-am ajuns niciodată, nici măcar aproape de locul ăla, drumurile noastre s-au separat cu mult înainte de-a întrezări oaza în care ne aștepta fericirea promisă. Fericirea, adică liniștea și pacea. Atunci când ne certam, și o făceam foarte des, când ne aruncam unul altuia cuvinte grele, care de multe ori se strecurau ca un abur otrăvit până în pă­tuțurile copiilor noștri, făcându-i să tresară și să sus­pine-n somn, în clipele în care părea într-adevăr că "iadul este celălalt", închideam ochii înăuntrul meu și exact așa-mi imaginam: că fericirea în­seam­nă doar liniște. Iar liniștea n-o poți avea decât în singurătate...
Alteori, mi se pare că știu exact momentul. Că a existat o fericire, aia convențională a oamenilor care cred că se iubesc și că doar iubirea ajunge pentru ca totul să decurgă ca-n basmele care se termină, la fel de con­vențional, cu "și au trăit fericiți până la adânci bă­trâ­neți". Pot să pun degetul pe un soi de grafic al vieții împreună și să spun: "Aici, după exact 4 ani, 10 luni, 3 săptămâni și 5 zile, s-a terminat fericirea noastră!". Sau să fi fost 7 zile? E posibil să gre­șesc... Mă întorc în trecut, iau fiecare moment și-l cercetez cu atenție, ca pe un exponat dintr-un muzeu prăfuit și plin de ve­chituri. Aici, la 4 ani, 10 luni, 3 săptămâni și 5 zile, a fost primul plânset al copilului nostru și primul mo­ment în care în povestea noastră n-am mai fost doar noi doi, și lucrurile au început să ne scape, să derapeze, s-a pornit un tăvălug pe care n-am știut cum să-l îm­blânzim împreună. Dar poate că n-a fost aici momen­tul, să căutam pe alt raft, să derulăm puțin filmul ăsta vechi și zgâriat, destul ca să-l vedem pe el făcându-și bagajele în miez de noapte și pe ea plângând, cu un copil spe­riat, agățat de cămașa de noapte, strigând "nu vreau să plece taaatiii", poate aici s-a terminat totul, în seara aia în care am adormit plângând în casa goală, sau să căutăm mai departe, am adunat destule piese în muzeul ăsta prăfuit al relației noastre distruse, avem de ales între atâtea despărțiri, atâtea certuri, atâtea mo­mente în care ne-am făcut rău, ăsta nu e muzeu, e un su­permarket în care găsești orice, vă rugăm să intrați și să vă alegeți singuri clipa exactă în care fericirea aces­tui cuplu s-a făcut țăndări, avem o ofertă bogată, cei doi au depus toate eforturile pentru asta, priviți-i cât de tare s-au străduit, au atâtea momente pe care le putem extrage din filmul lor și le putem îngheța într-o foto­gra­fie pe care să o înrămăm frumos și să scriem deasupra un titlu mare - "După 4 ani, 10 luni, 3 săptămâni și 5 zile, fe­ricirea acestor oameni a luat sfârșit". Adevărul este că n-am niciun răspuns la întrebarea asta...

Cătălin APOSTOL
Fără așteptări, până la adânci bătrâneți


Prietenul meu, Costin, s-a gândit într-o zi să-și in­vite soția la o cină romantică. A sunat-o pe la prânz la birou și a întrebat-o cu o mare sfială: "Ioana, vrei să ieșim diseară la restaurant? Numai noi doi, ca pe vremuri." Ea s-a arătat tare mirată. O mirare ineptă și seacă, fără nici o urmă de emoție în glas. "Dar ce-ți veni așa, tam-nisam?" În cele din urmă, a acceptat invitația, însă doar așa, pentru delectare și, de ce nu, ca să-i facă lui pe plac. Erau căsătoriți de vreo șapte ani, aveau o fetiță de cinci, o mașină nouă și roșie, un apar­tament în Titan și-un câine de rasă maro. Cam tot ce trebuie pentru o căsnicie fără griji. Și totuși, pentru Costin situația nu era chiar așa. Simțea în ultimul timp între ei o înstrăinare tot mai mare, o criză acută de comunicare, o rutină searbădă și nimicitoare. De câte ori încerca să discute cu ea despre toate astea, primea aceleași răspunsuri, ca niște palme peste gură. "Ce tot zici, nu vezi că aberezi?", "Eu cred că n-avem despre ce să vorbim, mie mi se pare totul în regulă.", "Iar în­cepi cu obsesiile tale?". Iar el tăcea apoi mâlc, și zile în șir nu mai îndrăznea nici măcar o aluzie la acest su­biect. În seara aceea, la restaurant, ea a venit îmbrăcată banal, într-un jerseu vechi și aceiași blugi de fiecare zi. Și totuși, el i-a spus că e frumoasă și i-a dăruit un bu­chet de trandafiri. Ea însă n-a tresărit nici un pic. După vreo două ore, s-au întors acasă cu ma­șina lor cea nouă și roșie. El, la volan, tăcut și rușinat, ca un măscărici umil și ridicol. Ea, la fel de senină și calmă, vorbind în­con­ti­nuu, vrute și ne­vrute. "Atunci am înțeles că nu mai e nici o speranță", îmi spune Cos­tin. "Nu erau decât două soluții. Ori, pur și simplu, ne despăr­țeam, ori continuam așa, într-o poveste fără tâlc și miez, de dragul fetiței noastre și-al aparenței unei căs­nicii reușite." A ales-o pe cea de-a doua. Au tre­cut de atunci vreo cinci ani și Costin a scăpat de­finitiv de toate acele neliniști. A avut două amante la rând, pe care le-a iubit la fel de năvalnic, fără ca soția lui să simtă vreodată lucrul ăsta. Acasă, totul decurge perfect. Ei doi se în­țeleg de minune, au joburi foarte bune, pleacă în fiecare concediu prin Europa, fetița lor trece în clasa a cincea, și-au luat o a doua mașină, iar câinele lor maro e acum mai bătrân și mai înțelept. Cu prețul unei ignorări și-al unei uitări depline, Costin a reușit să-și salveze căsnicia. Nu însă și dragostea. După chinuri grele și apri­ge obsesii, a găsit antidotul care i-a amorțit defi­ni­tiv toate simțurile și toate emoțiile. Ea, soția lui, nu-i mai poate oferi nimic nou, surprinzător. Nu mai aș­teap­tă nimic de la ea. Ea, de la el, nici atât. Sunt doi oameni care trăiesc și respiră în aceeași casă, fără a se întâlni niciodată. Sunt două trupuri care înnoptează în același pat, fără a fi niciodată doar unul. În ochii lumii, ei par doi oameni fericiți, cu o căsnicie perfectă. Asta simt și ei, uitând demult gustul iubirii și tâlcul adevărat al vieții. Și, fără nici o îndoială, vor rămâne așa, fericiți, până la adânci bătrâneți, neagasați de nici o emoție, de nici o aștep­tare.
Pentru prietenul meu, Costin, partea vie a căsni­ciei a durat, așadar, șapte ani. Nu cred însă că există o du­rată anume pentru un asemenea capitol. El poate fi mai lung sau mai scurt. Dar o limită în timp se pare că există, dacă nu suntem suficient de înțelepți ca să ne oferim câteodată și porții mici de singurătate. Oricât de zglobii și plini de imaginație am fi, nu putem cons­trui la nesfârșit jocuri în doi, nu putem stârni mereu emoții într-un spațiu în care nu mai există nici un mister, în care totul e atât de bine știut, încât nepre­văzutul mai degrabă ne-ar enerva. Uneori, e nevoie de puțină distanță, de o mică însingurare, de misterul fără de care se înăbușă tot ce e viu. Costin trăiește de cinci ani ceea ce s-ar numi singurătatea în doi. La fel și soția lui. Trăiesc împreună, dar fiecare dintre ei e de fapt sin­gur. E cea mai amară pedeapsă, un chin care transformă doi oameni care s-au iubit cândva în două umbre tot mai întunecate. În locul unui asemenea trai, ar fi poate de preferat singurătatea totală. Cu dorul și suferințele ei autentice, care ne-ar păstra însă chipul viu și sufletul tare.

Vera LUNGU
Cine Dumnezeu mai vrea să se mărite?


Nu sunt persoana cea mai indicată să vorbească despre căsătorie. Pe scările primăriei din Hammer­smith, după ce m-am măritat, am început să mă gân­desc cum să divorțez. Nu din lipsă de sentimente. Sim­pla idee că relația mea cu celălalt ar putea depinde de un certificat mă tulbura. După această introducere per­sonală, să mă întorc însă la general. Cât durează amo­rul, habar n-am, 3 ani, 7 ani, 70 de ani, până moartea ne separă, amplă dilemă! Eu, personal, cred în prietenie. Pentru mine, prietenia e mult mai misterioasă decât dragostea, sau cel puțin la fel. Are infinit de multe va­lențe, nuanțe, culori. Cu prietenia, mergi înainte 100 de ani! Păcat însă că-n jurul meu lucrurile nu se întâm­plă deloc așa. Frumoasele de azi se grăbesc să ajungă la altar, gân­dindu-se înainte de toate la rochia albă și spumoasă asortată cu buchetul de flori și la cum ceilalți supiranți o vor vedea în ziua zilelor și o vor regreta. Când amintirile ceremoniei vor fi trecut, cei doi vor începe să-și dispute micile obligații do­mestice: cine pune aspiratorul și cine calcă că­mășile, cine merge la supermarket și cine se scoală când plânge copilul. Mai sunt și discuțiile despre soacră și despre bani, aceleași, peste tot în lu­me, și vraja în care au plutit la început se ri­sipește în­cet, pe ne­sim­țite. Și-atunci în­treb și eu: cine Dum­nezeu mai vrea azi să se mărite? În Fran­ța, dez­ba­terile și mani­festațiile în fa­voa­rea că­să­to­riei homo­se­xua­lilor au ținut cap de afiș luni de zile. N-am ni­mic împo­trivă, dacă vor să se însoare, n-au decât! Dar nu-mi explic cum tocmai homosexualii, oameni dintot­deauna avangardiști, se bat să aibă dreptul la o practică atât de retrogradă. Se vede treaba, căs­nicia are mirajul ei. Ca o ironie a sorții, cine e înă­untru vrea afară și ci­ne-i afară ar vrea să intre. Epis­tola lui Pavel către co­rin­teni spune că dragostea este îndelung răbdătoare, este plină de bunătate, nu se poartă necuviincios, nu se mâ­nie și nu se gândește la rău. Vast program cu care să tră­iești o viață! Uno­ra le iese: nu 3, nu 7, ci 70 de ani. La dragostea înă­untrul căsniciei eu însă nu ader.