Colecționarul de vise

Otilia Teposu
- La aproape 90 de ani, COSTICĂ GRUESCU trăiește fericit printre pietrele lui -

Mai demult, unul dintre copiii mei m-a în­trebat dacă pietrele visează. Și ce vi­sează ele, dacă visează? Și cum? Și când vi­sea­ză? Noaptea, ca oamenii, când deasupra lor se îm­prăștie stelele, ori ziua, când se odihnesc după-amiază, sub soarele arzător? Țin minte că au fost întrebări care m-au surprins și cred că am răspuns tare necon­vin­gător, pentru că n-aveam argumente prea clare. Pri­virea ușor ironică, neîncrezătoare, cu care m-a urmărit, în vreme ce întorceam pe toate părțile pie­tricelele pe care mi le-a pus în palme, m-a făcut să înțeleg că am rămas repetentă și că va fi greu, poate foarte greu, să-mi recâștig poziția de "mama-care-știe-tot". Am crezut o vreme că o poveste frumoasă m-ar putea ajuta să mai salvez ceva din capitalul pierdut, numai că timpul a trecut, zilele au venit tot cu alte întrebări, și răs­punsurile așteptate au fost tot mai greu și mai com­plicat de dat. Acum însă, după mulți ani de la între­bările acelea, aș ști să vorbesc mult mai nuanțat și mai înțelept despre pietre, pentru că, de curând, tocmai am întâlnit un om care mi-a deslușit o parte din tainele lor și m-a învățat ce trebuie să fac, pentru a le înțelege po­veștile care s-au născut odată cu lumea.

Neamul bufniței

Constantin Gruescu este cel mai mare colecționar de flori de mină din zona Banatului. Și când spun "cel mai mare", nu mă gândesc neapărat la numărul im­pre­sionant al pietrelor care ocupă toată casa și gospodăria lui, începând din curte, până în camera de oaspeți, ci am în vedere dragostea, perseverența și temeinicia cu care le-a adunat, le-a clasificat și cercetat, de când se știe. O viață de om petrecută într-o continuă și neo­bo­sită căutare, cu sacrificii și încercări mari, care nu i-au știrbit însă bucuria de a trăi. Deși va împlini în curând nouăzeci de ani, "nea Costică", așa cum îi spun pri­etenii, pare cu mult mai tânăr și, în timp ce deschide ușa ca­merei-muzeu, în care sunt ordonate cele mai fru­moase dintre pietrele adunate de-a lungul anilor, pro­mite să ne dezvăluie și secretul longevității sale, "dar nu­mai după ce le vom afla mai întâi pe acelea ale pie­trelor", adaugă el prevenitor. Odată ajunși între vitri­nele luminate, vorbele nu se mai lasă așteptate și po­veștile pornesc la drum.
Nea Costică îmi spune că într-o vreme i se zicea "Nebunul satului", pentru că ani de zile a cărat în spate saci cu pietre, pe drumul către casă. Căuta și aduna cele mai frumoase flori de mină din toate locurile pe care le vizita ca tehnician minier. Mulți nu l-au înțeles atunci și au râs de el. Singura care l-a sprijinit întot­deauna, necondiționat, fără nici un reproș, a fost soția sa, Maria, pentru care recunoștința lui n-are margini. Ca să le poată cumpăra pe cele ce-i lipseau din colec­ție, și-a vândut pământul și, nu de puține ori, a dat ultimul ban din casă pentru a ajunge la o expoziție de minerale sau la un colecționar din altă parte a țării. După o vreme, când lumea s-a mai obișnuit cu pasiu­nea lui ciudată și, mai ales, după ce s-au deschis mi­nele de la Dognecea, au început vecinii, prietenii și cunoscuții, să-i aducă și ei pietre, pe care le credeau mai interesante. Și așa, numărul lor a crescut atât de mult, încât nea Costică a putut să facă, la rândul lui, donații către laboratoarele din multe universități din țară și străinătate, către licee, școli și chiar către Mu­zeul de Geologie din București.
Așezate cu cea mai mare grijă, una lângă alta, pe rafturile dulapurilor sau în cutii, ele sunt astăzi dovada unei pasiuni ieșite din rânduiala obișnuită, născută încă de când avea doar câțiva ani, și bunicul, miner și el, i-a dat în dar un granat grosular deosebit, pe care-l mai păstrează și astăzi. Pe-atunci se juca "de-a mina" cu ceilalți prunci din Dog­ne­cea. Săpau găuri în dealuri, își făceau "mine"și culegeau de pe prundiș pietrele ce clipeau în lumina soarelui. Nici n-ar fi putut altfel, căci viețile tuturor celor ce trăiau în partea aceea a Banatului, fie ei români sau nemți, au fost dintotdeauna legate de mină. Scormoneau mun­tele, cu speranța secretă că într-o bună zi vor trăi no­rocul să smulgă de-acolo, din întuneric, cine știe ce comoară, care le-ar fi schimbat viețile amărâte. Cu spe­ranța aceasta au ajuns în Dognecea și strămoșii lui. Spusă domol, cu voce calmă și sigură, povestea nea­mului coboară în timp cu mai multe generații, până pe la anul 1700. "După pacea de la Passarovăț, strămoșii mei au venit dinspre Oltenia, fugind de dominația otomană. Tata mi-a spus că ne-am fi tras din satul Prunișoru ori de pe-acolo de pe undeva și că primii din neamul ajuns aici au lucrat și la minele din Baia de Aramă. Sunt, așadar, din neamul «bufenilor», cum li s-a spus tuturor celor care se refugiau și umblau numai noaptea, ca bufnițele, la lumina lunii, ca să se așeze, nevăzuți, la marginea așezărilor minerești din Banat. Numai ce se trezeau localnicii cu ei veniți pe ascuns, peste noapte, oameni să­raci, porniți în căutarea no­rocului. Și no­rocul, pe-atunci, părea le­gat doar de mină. Mi­ne­le au atras oamenii în­tot­deauna, din cele mai vechi timpuri, și neamul care a stat prea mult în preajma lor a ră­mas pe veci cu dor de ele și cu boa­la căutării de pie­tre scli­pitoare. Și astea a­mân­două sunt fără leac."

Muzeul viu

Sunt de mai bine de o jumătate de oră în "Mu­zeul de mineralogie es­tetică a fierului" din Oc­na de Fier, muzeu înfiin­țat prin anii cincizeci ai secolului trecut de către Constantin Gruescu. Ori­în­cotro mă întorc, ori­unde mă uit, mi se pare că sunt privită cu mii de ochi scli­pitori, în toate culorile pă­mân­tului. Lu­mina unora pare rece și încremenită, a altora pare că păstrează încă urma unei flăcări, lângă un perete descopăr un licăr verzui, jucăuș, și, aproa­pe de el, o miste­rioasă în­lănțuire de irizații vio­le­te. Transparentă sau opa­că, ascuțită ori ador­mită în forme rotunjite, să­ge­tată sau doar strecurată tiptil, lumina ochilor de piatră mă înconjoară și-mi multiplică figura în sute de variante. Lângă mine, atent și prevenitor, cu o ele­ganță de amfi­tri­on de­să­vârșit, Constantin Gru­escu îmi spune po­vestea pietrelor și po­ves­tea vieții sale, care s-au împletit pe veci. Înalt, drept, cu miș­cări sigure și cu un discurs im­pe­cabil, bărbatul acesta pa­re că oficiază o slujbă secretă printre rafturile pe care stau pietrele, în așa fel încât, trecând pe lângă ele, vorbindu-mi despre com­po­ziția, formarea și însușirile lor, parcă le însuflețește și le împrumută ceva din căldura lui. Am strania senzație că asist la o vrăjitorie. N-am putut atunci când s-a întâmplat și nu pot nici acum, când scriu, să-mi dau seama cât din cele ale omului au trecut în pietre, făcându-le să pară vii, și cât din cele ale pietrelor îl fac pe nea Costică să pară un om fără vârstă, ferm, echili­brat, de neatins de cele lu­mești, ferit de tot ceea ce ar pu­tea fi rău sau urât în jurul lui. Cred acum că trans­fe­rul acesta subtil este posibil tocmai pentru că pornește din nețărmurita dragoste a omului pentru ceea ce face, din pasiunea lui nebunească de a desluși tainele pie­trelor.

Apă de la începutul lumii

"Acesta este realgarul, sau otrava cardinalilor, sau sulfura de arsen", îmi arată nea Costică o piatră pătată de o pulbere roșiatică. "Se găsește numai în minele de cupru și oamenii nu prea o țineau în casă pe vremuri, căci e periculoasă. Și în părul lui Napoleon se pare că s-au găsit urme de arsen, ca dovadă că a fost otrăvit, deci, vă cam dați seama la ce se folosea mai demult, nu de­gea­ba se cheamă otrava cardinalilor. Aici e marca­situl, lângă el natrolitul, un mineral aparte, format din milioane de ace mici, atât de firave, încât dacă sufli mai tare peste ele, poți să le rupi. Ai zice că du­ritatea este marca acestor pietre, dar unele sunt mai sensi­bile decât o ființă vie. Eu cred că și ele sunt vii, dar asta e altă poveste", mai ada­ugă ghidul meu, în­cu­ind cu grijă vitrinele și lă­sând o vreme ultimele vor­be să plutească între noi. Îmi arată apoi pietre aduse din mine care acum sunt închise: ba­ritina albastră și roșie, de la Herja; cristale de stâncă de la Ciclova, mină în care nu se mai lucrează de peste 200 de ani; calcită de două ge­nerații de la Sasca Mon­tană, zinc argentifer de la Dognecea, din care în Evul Mediu se bătea monedă; rodocrozit, ro­dionit și stibine de la Cav­nic; mică strălu­ci­toa­re din Semenic, cal­cită cu hidroxizi de fier și aragoniți din Apuseni, de la Peștera Fagului, care "trebuie așezați pe ver­ticală, în lumină, ca să le vezi formele minu­nate, adică să-i faci să trăiască iar, pentru o cli­pă măcar".
Trecem apoi pe lân­-gă niște geode gi­gan­ti­ce, cu ametiste violete și citrine gălbui, aduse toc­mai din Brazilia. Aflu că este vorba des­pre același tip de cris­tale, doar că unele au fost supuse la tem­pe­raturi uria­șe, acolo, în fundul pă­mân­tului, când s-au format, ceea ce le-a schimbat și culoarea. Nea Costică îmi spune senin că le-a cum­părat cu prețul unei fânețe de câteva hectare, dar că nu-i pare rău pentru banii dați și-mi arată apoi alte minuni: trandafiri de fier și de ghips, calcite cristalizate în cuburi sau spaturi de Islanda, calcedonii și agate, pirite și rodonite, turmaline și obsidiane, serpentinite și baritine negre, andradite, celestine, hematite și tur­coaze, galene și feldspaturi, aventurine și labradorite, lizardite și vivianite, granate și stilbite și, peste tot, mai presus de toate, cuarțuri sclipitoare, impunătoare prin perfecțiunea formelor și-a vârfului săgetat. Cuarțuri albe, roz, fumurii, trans­pa­rente sau tulburi, după cum le-a fost nașterea. Ghi­dul meu se plimbă printre ele vioi și asist la o ade­vă­rată lecție de geologie, aflu cum s-au format straturile cu roci, de ce au o anumită culoare și nu alta, ce substanțe sunt îngemănate în inflorescențele dure, cum iau naștere în mii și sute de ani formele pietrelor, cum sunt apoi botezate și numele lor înșirate cu voce mono­tonă par versuri dintr-un poem ori dintr-o incantație exotică. Ne oprim în fața unei vitrine mai mari din care, cu mare grijă, nea Costică scoate un cuarț alb, pe care-l scutură ușurel în fața mea. În cristalul străveziu, într-o cavitate închisă perfect, se vede mișcându-se greoi, adormit parcă, un pic de lichid. "E apă de când s-a format piatra aceasta", îmi spune el, adică "apă de când s-a format pământul, nu?", întreb. N-am vreme să mă emoționez, nea Costică îmi spune că nu aceasta e piesa de rezistență a muzeului, așadar, n-am decât să aștept să văd ce poate fi mai tare decât apa de la începutul lumii.

Crucile pământului

Constantin Gruescu e un om modest. Deși pe pereții muzeului sunt zeci de diplome și distincții pe care le-a primit de-a lungul anilor și multe fotografii în care a fost surprins lângă oameni importanți ai vremii, profesori, academicieni, conducători de țară, prinți și regine, cărora le-a dăruit din pietrele lui deosebite, trece, oarecum grăbit, pe lângă laudele înscrise în ele, ca să ajungem în fața unor cristale în formă de cruce, așezate pe catifea neagră. "Acestea sunt maclele care poartă în geologia mondială numele meu, adică maclele Gruescu", spune el și mă lasă să pot admira o vreme cele mai frumoase cuarțuri pe care le-am văzut până acum: cristalele s-au alipit, s-au între­pătruns în mod simetric față de un ax central tot din cristal, luând forma unei cruci, nu mai mare de o pal­mă. Oricum ai întoarce-o, oricum ai răsuci-o, nu poți decât să-i admiri perfecțiunea, simetria formelor, claritatea și transpa­ren­ța. Nu poți să nu te în­trebi în cât timp se vor fi format cristalele aces­tea atât de perfecte, câte mii de ani au trecut de atunci, la ce tempe­ra­tură vor fi ars nisipurile și argilele, ca să poată distila asemenea forme. Și, mai presus de toate, dincolo de frumusețea lor neobișnuită, nu poți să nu vezi în această perfecțiune umbra di­vi­nă sub care s-au în­che­gat aceste cruci de cris­tal. Crucile Pă­mân­tului.
"Macla, mă lă­mu­rește ghidul discret, fără să pun întrebări, este o formă de cristalizare par­­ticulară, prin care cris­talele de cuarț se ali­pesc, îngemănându-se fa­ță de un ax de si­me­trie. La aceste cuar­țuri coaxiale, desco­pe­rite de mine, se văd con­creșteri radiale, pornind de la centru spre extre­mi­tăți. Am făcut o co­municare despre ele la Univer­si­ta­tea din Bucu­rești, și la pro­pu­nerea domnului pro­fesor Mar­cian Blea­hu, dar și a pro­­fesorilor de la Uni­ver­sitatea din Viena, care au venit cu studenții lor să le vadă, acest tip de îngemănare a cuar­țurilor a fost bo­tezat după numele meu. Se numește "macla Gruescu" și se alătură celor trei tipuri de macle ale cuarțului cunoscute până acum în toată lumea. Mai pot să vă spun că în toată istoria universală a mine­ralogiei sunt doar trei cazuri în care numele unor roci, pietre sau cristale au fost împrumutate de la persoane aflate încă în viață. Este vorba de un mineral botezat după nu­me­le lui Goethe, goethitul, de ale­xan­drinit, numit așa du­pă țarul Rusiei, Ale­xandru II, și de macla de cuarț Gru­escu.Vă rog să mă iertați pentru că am povestit aceste lu­cruri, nu vreau să mă laud, ci doar să îm­părtășesc cu ci­ne­va această bucurie, cea mai mare din via­ța mea. N-am să uit ni­cio­dată ziua în care am găsit aceste pie­tre. Ea rămâne pen­tru mine ca un început de poveste".
Nea Costel își aduce aminte că era gripat, bolnav, în pat, atunci când a venit cineva la el să-i spu­nă că minerii au des­co­perit într-o zonă de calcare o geodă ocu­pa­tă cu o argilă găl­bu­ie, cleioasă. De obicei, în asemenea locuri se găseau piese mari, bucăți mari de flori de mină dar atunci ei au găsit doar niște "flecuștețe care semănau cu rache­tele lui Gagarin", la modă pe-atunci, căci toc­mai zburase în cosmos. "I-am dat omului un creion să-mi deseneze ce-au găsit minerii și imediat mi-am dat seama că eram în fața unei noi forme de maclare a cuarțului, care nu se­măna nici cu cea franceză, nici cu cea bra­ziliană și nici cu cea japoneză, căci numai acestea se cunoșteau atunci în geologia mon­dială. M-am sculat din pat și, așa gripat rău cum eram, m-am echipat și m-am dus la mină, și cu apa de la mașina de excavat am spălat toată argila aia și am salvat aceste forme deosebite, unice. Am salvat tot ce-am mai putut. Pe lângă cele care sunt aici, în muzeul meu, am donat trei la muzeul din Reșița, trei la Timișoara, una la Caransebeș și două în Australia. Întâmplarea a făcut apoi să pot recupera o astfel de cruce de cuarț, care a fost vândută unui neamț, pe o cutie de aspirine Bayer, de către nevasta unui maistru minier, care habar n-avea cât este de impor­tantă. Ori de câte ori trec pe lân­gă ele, pietrele acestea mă emo­țio­nează, pentru că, după atâția ani, încă mă mai întreb prin ce oare voi fi fost eu așa de de­osebit, în­cât să-mi fie mie dată și nu altcuiva șansa, oca­zia de a le găsi. Gândiți-vă și dum­nea­voastră: cât e pă­mântul de mare, asemenea pietre s-au format doar aici, în locul acesta, și mie mi-a dat Dumnezeu fericirea de-a le des­coperi. Eu nu am cu­noscut bucuria de a deveni părinte, eu și soția mea n-am reu­șit să avem copii, dar pietrele acestea care-mi poartă nu­me­le sunt ca și co­piii mei".

Cea mai iubită piatră

"Trei generații" este numele unei alte pietre din colec­ția lui Constantin Gru­escu. Se numeș­te așa pentru că este formată din cristale de cuarț cris­talizate în epoci diferite, a­șa­dar, unele cristale sunt mai bătrâne și mai mari, altele, care s-au lipit dea­supra, sunt mijlocii și mai tinere cu câteva sute de mii de ani decât primele, iar cele mai mici și mai delicate sunt și cele mai noi, mai proaspete. "Piatra aceasta a venit ea la mine, ea m-a căutat, n-am adus-o eu. E piatra cea mai dragă din câte am avut. Am vrut s-o cumpăr de la cineva, dar n-am avut atâția bani câți a cerut omul care o vindea și m-am întors necăjit acasă. Dar niște domni care au venit la muzeu și m-au văzut cât sunt de supărat, după ce le-am spus motivul supă­rării mele, s-au dus și au cumpărat-o ei și mi-au făcut-o cadou. A fost un act de mare generozitate, pentru care nici nu știu cum să le mulțumesc. E o piatră deosebită, n-am mai întâlnit așa ceva de când adun eu pietre, adică de-o viață. Poate că felul în care s-au format cristalele, în trei etape, o face să emane o energie bene­fică, deo­se­bită. Bioterapeutul Dan Seracu a făcut unele mă­surători asupra ei și a descoperit că emană energie până la 7 m distanță.
Eu nu m-am ocupat de terapia cu pietre, n-am stu­diat aceste lucruri, deși știu că unele dintre ele au pu­teri neobișnuite. Pot să vă spun, însă, că piatra aceasta a împlinit multe dorințe, ca și cum ar fi vie și ar înțele­ge nevoile oamenilor. O doamnă a venit și mi-a spus că atunci când a ajuns pentru prima oară aici, în preajma pietrei, și-a dorit foarte mult să aibă o fetiță, dorință care i-a fost împlinită și a venit după un timp la mine cu fetița s-o văd. Au mai fost și alte do­rințe împlinite, dar nu vreau să vorbesc despre aceasta. Chiar și eu știu că am ajuns la vârsta asta și datorită pietrelor între ca­re îmi petrec multe ceasuri din zi și mai știu că "Trei generații" are grijă să fiu vioi și să am putere. Tot ea, piatra aceasta, m-a învățat să visez și să cred că visele, ca și viețile, se pot împlini, cu condiția să crezi în ele. Unele se împlinesc mai repede, brusc, altele, doar în ani și ani, poate doar în trei generații.
Viața mea s-a împlinit cum am dorit și o măsor în pietrele pe care le-am adunat. Eu nu sunt decât un fost tehnician minier, autodidact în pietre, dar sunt cel mai bogat om de pe pământ în vise, căci fiecare piatră a venit în casa mea ca un vis, și eu visez odată cu ele. Chiar dacă unii mă mai păcălesc atunci când cumpăr pietre de la ei, eu nu mă supăr pentru atâta lucru, pentru că știu că nimeni, niciodată, nu-mi va putea lua bucuria de-a visa, pe care-am învățat-o de la ele."

*

Cred și eu acum că pietrele visează ca și oamenii. Dacă m-ar întreba cineva despre asta, aș ști ce să răspund. Aflate acolo, în fundul pământului, visează lumina care să le învie frumusețea în trecerile ei dia­fane și întâmplătoare peste ele. Aduse între oameni, le este dor de muntele din care au plecat și par ursuze, în­cremenite și reci. Ca și oamenii, trăiesc și ele, cău­tând mereu ceea ce le lipsește la un moment dat, adică puținul acela care mai trebuie pentru a te simți îm­pli­nit, atât de des pomenit, dar atât de rar.

Fotografii de VALENTIN DRĂGHICI
și din arhiva colecționarului