Premiul dragostei noastre

Silvia Kerim
- Ce mai faci, Dorina Lazăr?

- Foarte bine! În ultima vreme am fost redescoperită ca artistă de Film!
...Iată un răspuns care spune multe despre tulburările din lumea noastră artistică. Un răspuns care vine de la una dintre marile noastre actrițe de tea­tru și de film, directoare de mul­tă vre­me a unui teatru de mare presti­giu din capitala României, Teatrul Odeon. Dar înainte de a reda scurtul "dialog de vară" cu in­vi­tata aces­tei rubrici, să facem, cu gândul la tâ­năra generație de cititori, o pre­zen­tare a marii actrițe:
Elevă de liceu, venea la Bucu­rești de la Hune­doara, cu diploma de bacalaureat în buzunar și cu 17 ani în buletin - cu gândul să dea exa­­men de admitere la Filologie. Împrejurări benefice au fă­cut-o să-și schimbe decizia și să dea la I.A.T.C. - Insti­tu­tul de Artă Teatrală și Cinematografică - la secția de Ac­torie, unde a și reușit. A intrat a 83-a din 85 de can­di­dați ad­miși. Profesor i-a fost legendarul Ion Finteș­teanu. Asis­tenți: Sanda Manu, Dem Rădulescu-Bibanu'... La ad­mitere, to­pită de emoție în fața unei comisii alcătuite din marile per­so­­na­lități ale vieții teatrale românești de atunci, a recitat o po­­ezie "la modă" în acei ani - "Mărul de lângă drum", scrisă de un "poet", tot "la modă": Mihai Beniuc. A făcut mult tea­­tru, a făcut mult film... O carieră prodigioasă, pe am­bele teri­torii... De la "Păcală", în 1974 - în regia lui Geo Sai­zescu, la "Stop cadru la masă", rea­lizat în 1981 de Ada Pistiner, la "Angela merge mai de­parte" (1981), un mare succes al ei și al autorului filmului, Lucian Bratu, la "Semnul șar­pelui" - semnat de Mircea Ve­roiu, în 1982; "Nă­pasta" - în 1983, regizat de Alexa Vi­sarion - "Li­ceenii", de Ni­co­lae Corjos - 1986, "Ba­lanța" (1991), "O vară de ne­ui­tat" (1996), în regia lui Lu­cian Pintilie (asta, ca să nu amintesc de­cât "pe sărite"), sunt filme de mare notorietate, jucate de ma­rea actriță sub bagheta unor nume de referință ale Fil­mu­lui românesc, pe care le-a înnobilat cu talentul ei puternic și expresiv, scă­părând de inteligență artistică și con­di­mentat cu umor și autoironie, rar întâlnite printre sluji­atoarele Thaliei sau ale Cine­ma­tografului. Simpla înșiruire a spectacolelor în care a jucat - mai ales pe scena Teatrului Odeon, sub îndru­ma­rea unor mari regi­zori, ar ocupa aproape o pagină de re­vistă! Dintre cele mai re­cente, pe care le amintește cu plă­ce­re, sunt "Arta conversației", "Joi, mega Joy", "Gai­țele"... Foarte nou, "Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită" - un spec­tacol de Galgoțiu, cu celebra și mult actuala piesă a lui Bertold Brecht, în care ea joacă în tra­vesti, teribilul personaj Dogborough...

- Draga noastră Dorina Lazăr, ar trebui să mai adă­ugăm faptul că ai fost "descoperită" de regizori de film de talia unor Francis Ford Coppola ori Costa Ga­vras. Apoi, în 2004, "descoperită" de regizorul francez Pascal Lozier. Ai apărut cu roluri importante în filmele lor.

- Iar mai nou, ca să detaliez un pic răspunsul meu la "Ce mai faci, Dorina Lazăr?", află că m-au "redescoperit" tineri regizori români de o anumită notorietate, cum ar fi Andrei Zincă (pentru filmul său "Proiecte de trecut") ori însuși Horațiu Mălăele, pentru filmul său "Funeralii fericite"... Ba chiar și un tânăr cineast por­tu­ghez, pe nume André Marques, care are, după câte știu, o relație de iubire aici, la noi. El m-a invitat să joc într-un scurtmetraj de numai 20 de minute, intitulat "Luminița". E vorba despre o femeie moartă pe nume Luminița și ce se întâmplă în jurul morții ei. Eu joc rolul cumnatei. Tâ­­nărul portu­ghez a fost fascinat de obi­ce­iurile noastre le­ga­te de în­mor­mân­tări. Cu el ne-am înțeles pe englezește, dar în film se vorbește, de­sigur, ro­mâ­neș­te. A­cum joc, cu mare plă­cere, într-un film al lui Dan Chișu, "Bucu­rești - non stop". Sce­na­riul e tot al lui Chi­șu, iar dia­logul este excelent. Ope­rator este Liviu Po­joni. Partener, spre marea mea bucurie, îmi este Ion Besoiu. Eu sunt doamna To­ma, el e domnul Toma. Locuim într-un bloc și toa­te în­tâmplările din jurul nostru se petrec în 24 de ore. Mă întrebi cum de reușesc să fac toate astea, cu atât mai mult că sunt, cum știi, de ani de zile, ceea ce se chea­mă, "mo­dern", "Ma­na­gerul Teatrului Ode­on". Se pare că reușesc!

*

Reușește, într-adevăr! Dorina e ca legendarul "Midas". Pe ce pune mâna - se transformă în aur, în valoare cultu­ra­lă. A primit nu­me­roase premii românești. Guvernul fran­cez i-a conferit Ordinul "Ca­valer al Artelor și Literelor". Are premii de excelență și "Pentru întreaga activitate". Ca și premiul dragostei noastre, Premiul publi­cului.