Târgul de fete de pe Muntele Găina

Ciprian Rus
- Sărbători sau bâlciuri? -

O veritabilă rețea a kitsch-ului a îm­pân­zit România după 1989. El exista, de­sigur, și înainte, perso­ni­ficat în pești de sticlă, flori de plastic și ne­lip­sitele car­pete de perete cu "Răpirea din serai", sce­ne de vâ­nă­toa­re sau re­pre­zentări bi­bli­ce de o cali­tate artistică mai mult decât în­doielnică. Dar libera­li­za­rea pieței du­pă căderea comunis­mu­lui a dus expresia kitsch-ului la rang de obli­gație. Frenezia consumerismului, foamea după articole "de firmă", atâta vreme re­fu­zate înainte de 1989, a fost rapid specu­lată de co­mercianții care lucrau cu piața tur­ceas­că. Și astfel, pe fondul lipsei de resurse din primii ani de după Re­vo­luție, Plima, Adibas și Mike au intrat în țara noas­tră cu mult înaintea brandurilor con­sacrate pe care le copiau cu nesim­țire.
E doar o iluzie de Capitală că acest fe­­­nomen a dispărut, odată cu creșterea ca­lității vieții, în anii de dinainte și de după aderarea la Uniunea Europeană. Peri­feriile unor orașe cu pretenții cultu­rale de rang european sunt înțesate de ma­­gazine de "chinezisme" în culori ți­pătoare și din materiale aflate nu doar la limita normelor europene, ci și la limita bu­nului simț. Și dacă în orașele mari aceste mărfuri sunt împinse la periferie, în orașele mici sunt în plin centru, vizavi de Primărie sau de cea mai bună școală din zonă. În fine, la marile sărbători popu­­lare din zonele rurale, fie ele reli­gioase sau culturale, prostul gust devine, cu an ce trece mai mult, adevărata atrac­ție a respectivelor evenimente, pe care au ajuns să le canibalizeze, împingându-le în ridicol, cu largul concurs al organi­zatorilor și al autorităților locale.
Aceste bâlciuri apărute parcă ad-hoc în calea pelerinilor sau a turiștilor și lo­cal­nicilor, în care găsești orice, de la sutiene la vată de zahăr, și de la adidași de cauciuc la hamburgeri, au atâta priză la public, încât își justifică, la o adică, or­ganizarea. Dar ce are a face o sărbătoare de tradiție precum Târgul de fete de la Găina cu această explozie de chinezărie ieftină? De ce unul dintre cele mai mari evenimente de masă din Transilvania, care ar putea fi cel mai bun prilej de pro­movare a valorilor și a produselor arde­lenești, găzduit în comuna care poartă numele lui Avram Iancu, este transformat într-un bâlci de chinezării? De ce un ast­fel de eveniment e organizat pe struc­tura unui festival al berii, de mâna a doua? Sau de ce un pelerinaj precum cel de la Ni­cula, de Sfânta Maria, trebuie să fie, an de an, un "drum al Crucii", lung de câțiva kilometri, printre sute de tarabe cu aceleași produse kitsch? Sunt atât de puține ocaziile în care ne mai putem bucu­ra, fie și cu conformismul tipic unor eve­nimente, de vechile și veritabilele noas­tre tradiții, încât ele ar trebui izolate cu orice preț de prost gust. Îți e, efectiv, jenă să te duci cu un străin la Găina, pre­tin­zând că este vorba despre un târg de tra­diție în România. Dacă sunt atât de pro­fitabile pentru comunitățile locale, pri­marii din zonă (ei înșiși promotori ai pros­tului gust) nu au decât să organizeze lu­nar câte un Festival al Kitsch-ului, în comunele pe care le conduc. Foarte bine! Dar să lase adevăratele sărbători tradițio­nale să meargă pe drumul tradiției. Bâlciu­rile să fie bâlciuri, iar sărbătorile sărbă­tori!