Sarmizegetusa romană și-a deschis porțile

Ciprian Rus
- Istorici și arheologi de la Cluj și din Țara Hațegului au reconstituit, pentru o zi, atmosfera de sărbătoare din Colonia Ulpia Traiana Augusta Dacica Sarmizegetusa, fosta capitală a Daciei Romane. Ghidaje conduse de reputați specialiști și spectacole cu lupte de gladiatori au făcut deliciul numeroșilor turiști -

"Pugnate!": farmecul luptelor cu gladiatori

E ora două și jumătate fix, când legionarii romani își fac apariția în Amfiteatru, în zăngănitul cadențat al zalelor. Coifurile și platoșele le sunt înfierbântate de soarele nemilos al amiezii, dar ostașii Romei îndură ar­șița zilei, cu stoicismul lup­tă­torilor care au bătut pe jos jumătate de Europă, pentru glo­ria Imperiului. Se aliniază în formație de luptă, în mijlo­cul arenei, dând onorul guver­nato­ru­lui provinciei și celor­lalte ofi­cialități ce ocupă lojele din față ale uriașului Amfi­tea­tru, în care în­cap până la 6.000 de oa­meni. E plin de lume, localnici din Ha­țeg și satele dimprejur, dar și turiști, atrași de celebrii gladia­tori, veniți de la Cluj, pre­gătiți să dea o re­pre­zentație "ca la car­te" a în­de­mânării lor. O în­treagă pro­cesiune se pune în mișcare în centrul Amfitea­tru­lui. Un rug este aprins pentru îm­bunarea zeilor: spectacolul începe sub cele mai bune aus­picii! Sub privirile lui "Do­mi­nus", stă­pâ­nul școlii de gladia­tori, începe antrenamentul. Sunt două ti­puri de luptători: tinerii aspi­ranți și gladiatorii consacrați - mari vedete ale lumii antice, asemănătoare fot­ba­liștilor din zilele noastre, ad­mirați de mul­țimi și răsfățați de stăpânii lor. Antrenamentul e la fel de intens și pentru începă­tori, și pentru consacrați. Cu un bas­ton subțire, semn al puterii sale, instructorul îi altoiește scurt pe cei indisciplinați sau pe leneși, în amuzamentul ge­neral al Amfiteatrului. Ur­mea­ză scur­te exerciții de luptă "unu contra unu", în care se exersează miș­cările de bază pentru atac și apărare în fața adversarului din arenă. După câteva minute, gla­diatorii se regrupează în culise, iar primul cuplu de luptători iese, cum e obiceiul, din dreap­ta lojelor de lux ale Amfitea­trului Sarmizege­tusei. "Dominus" ridică dreapta înspre tribune și, la sem­nul său, toată lumea strigă, într-un glas: "Pug­nate!". E semnalul de început al fiecărei lupte. Pre­zen­tați înainte de start ca niște adevărate staruri, gla­dia­torii împart tribunele în două. Fiecare are fanii săi, care îl încurajează și îi trans­mit putere în arenă. Fiecare are propriul stil de luptă, propriile-i arme, cel mai adesea diferite de ale adversarului, pentru ca lupta să fie cât mai palpitantă. Plasă și trident contra gladius, scut mare și coif cu vizi­bilitate redusă sau sabie mare și scut mic contra sabie mică și scut mare. Gladiatorii urlă și se reped unul asu­pra celuilalt. Urmează o în­cleș­tare teribilă. E cel mai impresionant spectacol de masă al lumii antice, iar lu­mea din arenă e entuzias­mată...

Ziua Porților Deschise. Gladiatorii din Cluj

Pe 4 august, cu ocazia Zilei Porților Deschise ale sitului arheologic de la Ulpia Traiana Sarmizegetusa, vreme de câteva ore, vizitatori din întreaga țară au pu­tut asista la o impresionantă punere în scenă a cele­brelor lupte de gladiatori care făceau deliciul arenelor în epoca antică. Ruinele vechiului Amfiteatru roman au devenit neîncăpătoare, când echipa de tineri clujeni specializați în reconstituirea luptelor de gladiatori și-a făcut apariția în scenă. "E foarte important ca lumea să știe că îmbrăcămintea și arsenalul de luptă al legio­narilor romani și al gladiatorilor nu sunt butaforii, cum se văd prin filme, ci recuperări realizate pe baze științifice", îmi explică Victor Popa, unul dintre cerce­tătorii care au săpat pe vremuri la clădirea Amfitea­tru­lui roman. De fapt, pe lângă latura sa de spectaculos, Ziua Porților Deschise, organizată de Muzeul Civili­zației Dacice și Romane de la Deva, Consiliul Jude­țean Hunedoara, Primăria Sar­mizegetusa, Clubul Rotary Ha­țeg și Universitatea "Babeș-Bolyai" de la Cluj-Napoca, și-a asumat și o perspectivă edu­ca­tivă, într-un cadru informal și interactiv, po­trivit cu atmosfera de vacanță. Carmen Ciongradi, directoarea Muzeului de Istorie a Transil­vaniei de la Cluj-Na­poca, pro­fesorul Alexandru Dia­conescu, de la Universita­tea "Babeș-Bolyai", și arheo­logul Emilian Bota au devenit, astfel, pentru o zi, ghizi în fas­cinanta lume a ruinelor Ulpiei Traiana Sarmi­ze­getusa. "Poate o să vă de­za­măgesc, dar lup­tele dintre gla­diatori nu erau chiar așa cum ne sunt ele pre­zen­tate în filme. Erau lupte dure, însă rareori erau pe viață și pe moarte, pentru că pro­prie­tarii de școli de lupte in­vesteau enorm în gladiatori și nu își permiteau să îi piardă așa de ușor. Cel mai adesea, bătăile se încheiau la prima rană mai serioasă. Avem la Pompei informații legate de anumiți gladiatori celebri care aveau, de exem­plu, 60 de vic­to­rii și 20 de în­frângeri la ac­tiv. Or, asta în­seamnă că lup­te­le între gla­diatorii consacrați nu se termi­nau cu moartea unuia dintre combatanți. În tot cazul, lup­tele erau foarte gus­tate de public, iar proprietarii de gla­diatori făceau bani buni din închirierea acestora pentru diversele spectacole", le ex­pli­că vizitatorilor profesorul Dia­conescu.

Voluntari din toată lumea, la târnăcop

Din Amfiteatru, pe lângă templul dedicat unei zei­tăți a norocului, de care gladiatorii aveau nevoie ca să iasă pe picioare din arenă, grupul de curioși îl urmează pe profesorul Diaconescu spre zidurile ora­șului. Într-o curte cumpărată de la lo­cal­nici acum mai mulți ani, ar­heologii de la Sarmi­zegetusa tocmai sapă poarta din­spre nord a orașului antic, ridicat de ro­mani după cu­cerirea Daciei. Pentru că fon­durile alocate de stat sunt total insu­fi­cien­te, echipa de profesioniști de la Mu­zeul de Istorie a Transilvaniei și de la Uni­versi­tatea "Babeș-Bolyai" înaintează greu cu dezvelirea uriașei suprafețe a Ulpiei Tra­ia­na Sarmizegetusa. "Ce pot vedea vizi­ta­torii pe situl arheologic e sub 10% din ceea ce s-ar putea scoate la iveală. Dar cu alocări de 20.000 de lei, din care ju­mătate se reîntorc la stat sub formă de impozite, nu poți avansa mai mult", îmi spune Gică Băeștean, șef de secție în ca­drul Muzeului din Sarmizegetusa. Din lip­să de bani pen­tru angajarea unor muncitori necalificați, care să dea cu sapa și cu târ­năcopul în pe­ri­metrul de cercetare de la poarta de nord a orașului, spe­cialiștii apelează - e deja un obicei - la studenți de la secția de Arheologie a UBB Cluj-Napo­ca și la vo­lun­tari internaționali, recrutați anul acesta de "Clubul Rotary Hațeg". "Am găsit, la reco­man­da­rea parte­ne­rilor noștri din cluburile Rotary din întrea­ga lume, vo­lun­tari din Europa Occidentală și din Asia. Sunt toți niș­te tineri foarte entuziaști, studenți sau pa­sionați de istorie, care au venit cu mare drag să lu­creze pe șan­tier și să descopere vechi vestigii de epocă romană", spune Carol Ștefan Marton, de la Clu­bul Rotary din Hațeg.

Visare și realitate

Urmărind mai departe, prin livadă, drumul trasat de arheologi în dreptul porții de nord, se ajunge în zona zero a fostei capitale a Daciei romane, exact pe locul pe care, într-un 18 septembrie, de ziua Împăra­tului Traian, a fost fondat orașul. "Ulpia Traiana Sar­mizegetusa era un oraș mediu la scara imperiului, nu se poate compara cu metropolele construite la acea vreme în Italia sau în Grecia de azi", explică Alexan­dru Diaconescu. Cu toate acestea, Sarmizegetusa era un oraș bogat, iar acest lucru se reflectă în calitatea ma­terialelor și a ornamentelor care înfrumusețau Fo­rul, piața publică a orașului antic. Iarba verde, tunsă frumos, ca un gazon englezesc, scoate impecabil în re­lief fundația de piatră a Forului. În dreptul fiecărui obiectiv important, cei de la muzeul din Sarmizegetusa au montat, recent, planșe explicative, însoțite de repro­duceri ale felului în care clădirile respective trebuie să fi arătat în realitate. "Datorită informațiilor pe care le avem din foruri similare mai bine păstrate decât cel de la Ulpia Traiana Sarmizegetusa, putem face aproxi­mări foarte bune legate de alura construcțiilor din ve­chiul for", explică muzeograful Gică Băieștean. "Când vom vedea și noi niște secțiuni din oraș reconstruite, așa cum erau pe vremea romanilor?", îl întreabă un turist pe Gică Băeștean. "E o întrebare la care și noi, arheologii, am vrea să avem un răspuns. Ce a depins de noi, am făcut. Am săpat aici, am realizat documen­tația de specialitate, după care arhitecții au reușit să re­facă planurile principalelor clădiri publice descope­rite aici, la Sarmizegetusa. De aici încolo, e nevoie de investiții din partea statului, pentru a reconstrui sec­țiuni din vechiul oraș", răspunde directorul muzeului Sarmizegetusa, care conservă multe obiecte impor­tante descoperite în săpături.
Aflat la 16 kilometri de orașul Hațeg, exact la mar­ginea drumului ce duce înspre Caransebeș și Timi­șoa­ra, situl arheologic de la Ulpia Traiana atrage și acum numeroși turiști români și străini. Dar asta nu scuză dezinteresul autorităților centrale în finanțarea cercetă­rilor arheologice de la Sarmizegetusa, și nici lipsa unui proiect de reconstrucție a unor părți din fosta capitală a Daciei romane. Până când mai marii culturii române se vor trezi, iubitorilor de istorie nu le rămâne decât să viseze la grandoarea orașului roman de odinioară ori să aștepte sărbători precum Ziua Porților Deschise, în care o mână de specialiști entuziaști se străduiesc să redea, măcar pentru câteva ore, fărâme din gloria ro­mană de altădată.

(Fotografiile autorului)