JIMMY CSERKESZ - "Primele amintiri? Mă cuibăream în cutia saxofonului tatei și adormeam acolo"

Iulian Ignat
- La câteva zile după concertul din inima Munților Bucegi, de la Padinafest, alături de trupa rock Urma, a pornit în Delta Dunării, pentru recitalul susținut cu vocea de vârf a jazzului românesc, Luiza Zan, la aniversarea de zece ani a "Festivalului Anonimul". Faceți cunoștință cu Jimmy, unul dintre cei mai căutați și mai valoroși chitariști români -

"Dacă ai un părinte muzician, ceva se transmite copiilor"

Jimmy a început să studieze muzica încă din clasa întâi, însă legătura sa cu sunetele și cu armoniile înce­puse deja de ceva timp, în orașul său natal, Gheor­gheni. "Dormeam în cutia sa­xo­fo­nului tatălui meu, la doi-trei ani, și aveam loc cât cu­prinde. Și acum știu să fredonez fragmente muzicale, pe care le ascultam la re­petițiile tatei, la care mă lua cu el. Astea sunt primele mele amintiri. Tata este și acum profesor de muzică, are o trupă de Dixieland, cu prie­teni de vârsta lui, și se distrează grozav, cântând cu ei. Inevita­bil, dacă ai un părinte muzi­cian, ceva se transmite copiilor. Sora mea este și ea profesoară de muzică și are un proiect de gospel, Snaps Vocal Band, alături de Luiza Zan. Ma­ma nu are legătură cu muzica, ea a fost mereu preo­cupată să ne crească pe noi. Lângă un artist, un om un pic boem, e nevoie de cineva cu picioarele pe pământ. Pe când aveam trei ani, am ve­nit cu familia în Sfântu Gheor­ghe. În anii '70, Sfântu Gheor­ghe devenise un cen­tru cultural al secuimii. Mulți intelectuali s-au sta­bilit aici, iar jazzul era și atunci, ca și acum, o muzică prețuită, se țin tabere și concerte de gen. Ascultam și eu benzi, viniluri, stricam aparatura..."

- Nu ai ales de la bun început chitara?

- Foarte interesant este că nu am avut deloc curio­zi­tatea de a încerca instrumente, de suflat, poate pentru că erau prea la îndemână, prea accesibile. Acum cred că saxofonul, după vocea umană și vioară, este cel mai direct, mai organic instrument din punct de vedere al ușurinței de transmitere a muzicii. Am început, în clasa întâi, cu vioara, se spune că te formează ca ascultător cel mai bine. Pentru un copil, dar și pentru vecinii lui, e mai distractiv să învețe să cânte la pian, însă pe mine m-a ajutat foarte mult, în gândirea muzicală și în inter­pre­tarea la chitară, perioada petrecută în compania vio­rii, care este foarte greu de stăpânit la început. Când vrei să devii muzician, stai cu instrumentul în loc să mergi la fotbal, însă eu nu am fost atât de strict, am jucat și fotbal, mi-am pus și patinele în picioare și am mers la hochei. Toți băieții din Sfântu Gheorghe joacă hochei, eu am mers doar pentru a învăța să patinez, apoi m-am liniștit. În '89, a venit marea schimbare, am în­ceput să ascult și să îmi doresc să fac o muzică mai mo­dernă, mai ușoară. Până în clasa a XII-a, mă gân­deam să devin percuționist, să cânt la tobe...

"Acasă este înlăuntrul tău"

- Apoi ai plecat de acasă, din oraș în oraș. Cât de mult contează pentru un muzician locul în care tră­iește? Mai simți nevoia, din când în când, să te întorci în orașul natal, să îți încarci bateriile?

- Mi-ar plăcea să mă întorc într-o bună zi în Sfântu Gheorghe, să îmi pun gândurile în ordine, dar asta se va întâmpla poate în altă perioadă a vieții mele. Nu acum. Deocamdată, munca mea nu îmi permite să îmi iau o ast­fel de pauză. Sunt de zece ani în București, nu m-am acomodat, dar m-am obișnuit, în plus sunt mai mereu plecat. Pentru mine, nu contează atât de mult locul în care trăiești, ci felul în care trăiești. Sunt un cosmo­polit, acasă este înlăuntrul tău, nu are o formă materială. Am prieteni care stau un an în Londra, apoi se întorc, merg mai de­parte, am prieteni ce trăiesc într-un mic sat sau în Florida. Eu mă simt un om liber și nu mi-am dorit niciodată să plec din țară, cu atât mai puțin acum, când e atât de accesibil să pleci și să te întorci când vrei. Am plecat de acasă în trepte mici, mai întâi la treizeci de kilo­metri de Sfân­tu Gheorghe, la Brașov, la Universitatea de Muzică, secția chitară clasică. Se intra greu, însă după numai un an m-am trans­ferat la Budapesta. Eu sunt foarte sensibil la școli, la instituții de în­vățământ, cred că un profesor trebuie să fie, în primul rând, un mentor spiritual, pentru a-și pu­tea transmite cunoștințele, pentru a îndru­ma un elev în direcția cea bună, iar școa­la din Brașov nu era ceea ce-mi do­ream. Îmi era însă clar că nu vreau să îmi schimb nici prietenii, nici locul, așa că după doi ani de Budapesta, m-am transferat la Universitatea de Muzică din Cluj. După ce am terminat cursurile, au urmat doi ani de pauză, în care nu am vrut să mai aud de muzică.

"Când am revenit pe scenă, m-am simțit în al nouălea cer"

- Ce s-a întâmplat?

- Lumea artiștilor, a muzi­cienilor de pe meleagurile noastre este una cu totul aparte, foarte sensibilă, plină de orgolii. La un moment dat, am simțit că nu mai vreau să fac parte din acel mediu, am crezut că nu muzica e menirea mea, am vândut chitara și tot ceea ce ținea de muzică. După doi ani, am înțeles însă că mu­zica este pură și că eu, ca om, trebuie să ajung la nivelul ei. Când am reve­nit pe sce­nă, a fost un mo­ment divin, m-am simțit în al nouă­lea cer. Pe unde mergeam, pe la festivaluri, con­cur­suri studențești de jazz, ori lua Ia­șiul premiul întâi, adică elevii dom­nului Romeo Cosma, alături de care cânta și Luiza Zan, ori noi, Big Band-ul Gaio din Cluj. Așa am cu­noscut-o pe Luiza, am decis să cân­tăm împreună și am început să ne facem cunoscuți pe scenele din țară și din afara ei. Am format grupul Slang și, după ce am câștigat locul întâi la Cerbul de Aur în 2004, am plecat împre­ună la Bucu­rești. Acum ne gân­dim să lu­crăm la un disc care să aniver­seze zece ani de când fa­cem mu­zică împreună. Pe cât de di­feriți suntem ca oameni, pe atât de bine ne înțelegem atunci când cântăm, este o experiență minunată, de fiecare dată. Am cântat în cele mai di­ficile mo­mente și ne cu­noaștem atât de bine, încât pot spune că suntem cei mai buni prieteni. Pentru mine, contează enorm acest lu­cru. Luiza este sufletul meu pereche.

"O stare ce nu se poate descrie în cuvinte"

- Cânți în cel puțin patru formule în această perioadă, uneori schimbi trupa de la o seară la alta. Nu simți că îți risipești un pic energiile în prea multe direcții sau această diversitate te ține treaz, în priză?

- Eu sunt un dezvoltator de alter egouri, am o per­sonalitate multipolară, de-asta fac atât de multe lucruri, mi se potrivește. Într-adevăr, normal ar fi să te cana­li­zezi pe o direcție și, atunci când este vorba de o lan­sare sau de un concert mai mare asta și fac, însă, altfel, îmi place să cânt cu oameni diferiți. Îmi plac și pro­iectele care apar ad-hoc ("hai să vedem ce ar ieși din asta") și constanța unei trupe ca Urma, cu care vom lansa anul acesta al patrulea album, intitulat "Lost End Found". M-am putut împărți, însă, de la o vreme, mă gândesc să mă concentrez pe un album care să rezume muzica mea de până acum, cu compoziții pro­prii, inter­pretate ală­turi de invitați. Indiferent ce și cu cine cânt, o fac di­fe­rit, de la o apa­riție la alta. E un lucru natural, nu ține de voința mea, nu îmi impun asta. Cântecele nu sunt niște obiecte împietrite, finali­zate, ci schi­țe, iar eu le transmit în funcție de sta­rea pe care o am în fie­care seară, în­cerc să reinventez, să schimb, să dezvolt. O frază mu­zi­cală are mii de inter­pretări, de ce să alegi una sin­gură și să o tot re­peți?

- Ești tot timpul conectat la muzică, te gândești la ea mereu?

- Am și alte domenii de interes și de studiu, cum ar fi psihologia, isto­ria, umanitatea în sine. Nu mi-a plă­cut niciodată să mă pri­cep la un sin­gur lucru și atât. Dar ade­vărul este că tot timpul sunt atent la sunetele din jur, mă gândesc la o melo­die, oare cum ar suna ea cu un instrument sau cu altul. Treptat, muzica a deve­nit prisma prin care analizez viața. E și o me­serie, și un stil de viață.

- În afară de talent și che­mare, ce presupune izbânda în muzică?

- Ca artist, trebuie să fii con­­stant, așa ies lucruri de va­loare. Arta oferă omului o ie­și­re, o portiță. Pentru a între­des­chide această portiță, tu, ca ar­tist, ai nevoie de educație, pen­tru că, altfel, doar cu libertate necontrolată, te poți pier­de în Nimic. Trebuie să te antrenezi pentru a apro­fun­da, pentru a ști ce informații să extragi, astfel încât să-ți lărgești bagajul de cunoștințe, pentru a deveni orga­nizat, pentru a-ți face ordine în viața personală și în gânduri. Nu-i deloc ușor să găsești echilibrul între li­ber­tate și ordine, între control și experimente, nici ca om de rând, nici ca ar­tist. Simt responsabilitatea și mă apasă atunci când ne­glijez vreun aspect ale acestei complexități. Pentru că în muzică se simte întreaga ființă a celui ce o face, mu­zica este tot ceea ce generezi tu, reflexia ta. Eu, de pil­dă, am o obsesie pen­tru adevăr, caut să mă înconjur cu el, să îmi ordonez viața în func­ție de el.

- Viața unui artist are suișuri și cobo­râșuri. Cum îți revii după un moment mai dificil?

- Nu adopt fuga deși, uneori, e bună pen­tru a vedea lucrurile mai limpede, din alt plan. Rămân pe loc și încerc să înțeleg ce s-a în­tâm­plat, din ce cauză, mă gândesc la ce-i de făcut. Mă reechilibrez greu, pentru că per­so­nalitatea mea este mai puternică decât ori­ce metodă, așa că îi las timp să se desfășoare, așa cum las muzica să curgă. Dar, ca orice ar­tist, lucrez cu mine, cu personalitatea mea, pen­tru a mă adapta mai ușor mediului încon­jurător, vieții de zi cu zi. Atunci când ies pe scenă, nu mai știu nimic legat de ce-a fost peste zi, ce probleme am avut. Nu există nici public, nu mai există nimic. Doar muzica. Iar atunci când iese bine, chiar dacă nu știi mo­tivele, este minunat, ai o stare ce nu se poate descrie în cuvinte.