Puterea stranie a pietrelor

Natasa Galche
- În vremuri demult apuse, oamenii se închinau la mai multe divinități, despre care credeau că sălășluiesc în pietre imense, risipite prin păduri și câmpii. Popoarele păgâne socoteau aceste pietre ca fiind sacre, credeau că prin simpla lor atingere își vindecau bolile în mod miraculos și li se îndeplineau cele mai tainice dorințe. Chiar și în zilele noastre, oamenii de știință se străduiesc să explice prin ce minune unele pietre tămăduiesc suferințe fără de leac, feresc oamenii de pericole iminente, se deplasează singure, zeci de metri, sau produc sunete stranii -

Pietrele vii din Valea Morții

Se spune că anumite pietre au o încărcătură de ener­gie uimitoare. În cultura multor popoare există cre­dința că, dacă privești pietrele foarte atent, poți observa că acestea au o existență proprie, respiră și sunt ca­pabile să simtă. Cu alte cuvinte, se pare că pietrele sunt vii. Au viață! Altfel cum s-ar putea explica faptul că, în unele zone ale lumii, pietrele se deplasează dintr-un loc în altul, printr-o forță neștiută, lăsând în urma lor dâre vizibile, sau cresc miraculos și își modifică forma, ca în cazul trovanților din România?!
În Valea Morții, parte a Deșertului Mojave din Ca­li­fornia, una dintre cele mai aride regiuni din lume, unde temperaturile ajung până la 50 de grade Cel­sius la umbră, nu poate su­praviețui aproape nicio formă de viață. Cu excep­ția câtorva specii de scor­pioni și de mici rozătoare, ni­ciun animal nu s-a în­cumetat să se adă­pos­tească în acest teritoriu extrem de ostil. Poate că tocmai din acest motiv, pietrele de aici... trăiesc! Roci grele de câteva sute de kilo­gra­me se deplasează, o dată la doi-trei ani, lăsând în urma lor semne vizibile, ce se în­tind pe distanțe de zeci de metri. Urmele lor sunt di­ferite, atât ca lungime, cât și ca direcție. Unele se miș­­că în linie dreaptă, al­tele în zigzag, iar altele au o tra­iectorie haotică. Există cazuri când pietrele por­nesc din același loc și "că­lătoresc" o perioadă îm­preună, pa­ralel, până când una dintre ele își schimbă, brusc, sen­sul de mers. Nicio mirare, deci, că oamenii din partea locului sunt încredințați că aici sălășluiesc forțe necu­rate. Zeci de oameni de știință din întreaga lume s-au străduit să găsească o explicație pentru acest fe­no­men straniu. Ipotezele au fost diverse, de la ex­perimente ale unor civilizații nepământene, la explicații cât se poate de științifice: alunecări de teren, vânturi puternice care determină pietrele să se deplaseze, cutre­mure, influența câmpului magnetic sau fluxuri mari de apă. Însă stu­diile și măsurătorile efectuate de echipe de specia­liști de la NASA au respins toate aceste teorii, fără să pună alta în loc. A trecut deja peste un secol de când feno­menul a fost pentru prima dată semnalat, dar nici până în ziua de astăzi, savanții nu au reușit să ofere o expli­cație credibilă.

Piatra albastră din Pereslav

Oamenii de știință nu au reușit să explice nici fe­nomenul "pietrei albastre" din Rusia. În localitatea Pereslav din regiunea Iaroslav, există o piatră care de câteva sute de ani se tot deplasează dintr-un loc în altul, aflându-și adăpostul când pe vârful unei coline, când pe malurile unui lac, când în adâncurile lui.
Povestea "pietrei albastre" începe în urmă cu mai bine de două mii de ani, pe vremea când pe aceste teritorii trăiau populațiile păgâne meria, provenite din triburile ugro-finice și slave. Acestea migraseră dinspre nord și se stabiliseră aici datorită poziției bune din punct de vedere strategic: pe malul unui lac se înălța un deal, înalt de peste 50 de metri, de unde se putea vedea întreaga zonă de jur împrejur. Când triburile meria au poposit la poalele dealului, "piatra albastră" stătea încremenită pe vârful colinei. Forma ei plată și culoarea stranie, gri albăstrui, au re­pre­zen­tat pentru tri­bu­rile meria un semn divin. Au în­ceput să o idola­trizeze, aducându-i jertfe și realizând în jurul ei cere­mo­nii religioase. În conformitate cu tra­diția lor, stânca era "locuită" de un zeu bun, care le în­deplinea dorin­țele, le vindeca rănile și le prevestea evenimentele ce aveau să urmeze.
Chiar și după creștinarea Rusiei, populațiile din zonă nu au încetat să se închine în taină pietrei albastre, socotind-o miraculoasă. Aproape la fiecare slujbă, pre­o­ții pravoslavnici îi ocărau pe credincioși pentru ido­latria lor deșartă, amenințându-i cu iadul veșnic, spe­riin­du-i că acolo zace duhul ne­curatului, dar în zadar, căci oa­menii se încăpățânau să creadă că piatra are puteri tămădui­toare și este un miracol de la Dum­nezeu.  
La începutul secolului al XVII-lea, Biserica a pornit o luptă aprigă împotriva păgâ­nis­mului. La porunca țarului Vasili Șuiski, preotul Anufrie, de la biserica din localitate, a hotărât ca pe malul lacului Pleșceev să fie săpată o groapă adâncă și în ea să fie aruncat "bleste­matul" bolovan. Dar nu trecură mulți ani, că piatra misterioasă, în mod miraculos, a ieșit singură din adâncu­rile pământului. Mare le-a fost ui­mirea oame­nilor când au văzut că pietroiul, de peste 12 tone, se ivise pe malul lacului, a­proa­pe de locul în care fusese îngropat. Prin ce minune reu­șise această stâncă să își cro­iască drum prin pământ și să apară la suprafață nimeni nu putea spune! Și iarăși au în­ceput oamenii să i se închine, cu și mai multă râvnă.
În 1788, când în localitatea Pereslav au început lu­crările de zidire a unei biserici, autoritățile au hotărât ca "pă­cătoasa" piatră să fie așezată la temelia clopotniței, pentru a-i nimici puterea. Când iarna a sosit cu geruri năprasnice și lacul a înghețat bocnă, bolovanul a fost urcat într-o sanie imensă și cărat pe suprafața înghețată, spre a fi dus pe malul opus al lacului, acolo unde se punea temelia sfântului lăcaș. Dar nu departe de mal, gheața a cedat și "piatra albastră" s-a prăvălit în apă, scufundându-se la o adâncime de peste 20 de metri. Deși tentativa de a o zidi la temelia clopotniței eșuase, autoritățile locale s-au gândit că poate așa este chiar mai bine: ca piatra să rămână pe veci pe fundul apei.  Dar exact după un an, pescarii au observat că piatra "înecată" se deplasa încet, îndreptându-se către locul de unde fusese smulsă. Câteva decenii mai târziu, mo­vila de piatră se afla din nou pe malul lacului, acolo unde se găsește și astăzi.
Au trecut secole și credința în puterile magice ale "pietrei albastre" s-a perpetuat din generație în gene­rație. Astăzi, locuitorii zonei continuă să fie convinși că piatra are proprietatea de a vindeca boli fără leac, tămăduind în special femeile de infertilitate. Zeci de oameni vin în pelerinaj aici, din toate colțurile Rusiei, cu speranța că se vor lecui de boli trupești sau sufle­tești.
În ultimii 50 de ani, din motive stranii, "piatra al­bastră" a început singură să se scufunde în pământ. Se spune că fenomenul se petrece din cauza necredinței oa­menilor care s-au îndepărtat de la cele sfinte și astfel, pia­tra înzestrată de Sus cu puteri vindecătoare își pier­de încet-încet proprietățile, coborând în adâncurile pă­mân­tului.

Pietrele tămăduitoare

Pitagora, marele filosof al Greciei antice, spunea că în natură nimic nu este de prisos, că tot ceea ce este viu se înrudește cu tot ce este neînsuflețit, influen­țându-se reciproc, într-o armonie perfectă. Omul, cea mai vul­nerabilă ființă de pe Pământ, căci nicio altă creatură nu este mai supusă atâtor boli, a căutat încă de la începutul existenței sale să-și găsească sprijinul și alinarea în elementele naturii. Din timpuri străvechi, pie­trele au fost socotite ca având proprietăți miracu­loase, adesea tămăduitoare, și au fost folosite în ritua­luri magice. Chiar și în zilele noastre, se spune că anu­mite pietre atrag dragostea și credința, îndepărtează ener­giile negative și înlătură bolile, protejează organis­mul de radiațiile electromagnetice, au un efect pozitiv la nivel mental, emoțional și fizic.
În perioada creștinismului timpuriu, cele mai multe opere ale autorilor antici despre influența pietrelor asupra organismului uman au fost distruse, întrucât Bi­serica le considera instrumente ale diavolului, roadele superstițiilor păgâne. Cele mai vechi scrieri despre te­ra­pia cu ajutorul pietrelor sunt cele în sanscrită, ce da­tează din secolul IV d.Hr., în care este descrisă legătura astrală a omului cu Universul și cu elementele Pămân­tului.
În religia budistă, există credința potrivit căreia cele nouă pietre (diamantul, rubinul, safirul, smaraldul, zirconul, topazul, crisoberilul, coralul și onixul), pur­tate într-o anumită combinație, oferă oamenilor ca­pa­citatea de a transcende în planul astral, ajutându-i să comunice cu zeii. În perioada Evului Mediu, lumea creș­tină a devenit din nou interesată de puterea miste­rioasă a pietrelor. Medicii marilor imperii au început să studieze influența lor asupra organismului uman, iar astrologii au întocmit așa-numitele calendare ale pie­trelor, în care se făceau recomandări despre cum tre­buie purtate pietrele și în ce moment.

Pietrele prețioase în calendarul rusesc

Savantul rus Andrei Dolgoruki alcătuia, în 1859, pe baza manuscrisului din secolul al VII-lea, al mis­ti­cului bizantin Zosima, "Manualul pietrelor prețioase", în care explica ce pietre trebuie purtate în fiecare zi a săptămânii. Cneazul rus, pasionat de astrologie, sus­ținea că influența pietrelor asupra sănătății și destinului omului este predeterminată de poziția planetelor și a constelațiilor zodiacului.
Astfel, Duminica (denumită și ziua Soarelui), era recomandat a se purta hiacintul. Considerat un mineral cu puteri magice, el oferea posesorului încredere în sine, optimism și bună dispoziție, așa cum trebuie să aibă orice creștin în ziua Domnului. Purtată la gât, ca talisman, piatra stimulează funcțiile ficatului, combate constipația, contribuie la echilibrul emoțional și este benefică împotriva insomniei.
Lunea (ziua Lunii) se indica spre purtare sma­ral­dul, piatra înțelepciunii și a speranței. Purtată la în­ceputul săptămânii, piatra aducea calmul, îmbunătățea memoria, alunga energiile negative, visele rele și me­lancolia.
Pentru ziua de Marți (ziua planetei Marte), se pro­punea ametistul, piatra purității, dragostei și prieteniei, pentru a combate influențele războinice ale zeului Mar­te. În credința creștină, ametistul este piatra Sfân­tului Matei. De culoare mov, piatra împodobește cruci­le și inelele episcopilor catolici și arhiereilor ortodocși. Ametistul reduce tensiunea arterială, instalează calmul și combate insomnia.
Miercurea (ziua planetei Mercur, zeul co­mer­țului), topazul era la mare preț, purtat de mai toți marii negustori. Numit și piatra iluminării interioare, topazul ajuta comercianții în luarea celor mai bune decizii, limpezindu-le mintea, combătând temerile și eliminând stările de furie.
Joia (ziua lui Jupiter), se purta acvamarinul. Aso­ciat cu Jupiter, zeul dreptății și al ordinii sociale, ac­va­marinul echilibra emoțiile, stingea furia și iritarea, cal­ma tensiunile nervoase, proteja purtătorul de înșe­lăciune și nedreptăți.
Vinerea (ziua lui Venus) se purta onixul. Asociat cu zeița frumuseții și a dragostei, se spunea că onixul întinerește trupul, vindecând aproape toate bolile, ajută la creșterea potenței, contribuie la acumularea de ener­gie vitală.
Sâmbăta (ziua lui Saturn) Dolgoruki recomanda purtarea pietrei de jasp. Așa cum Saturn, zeul agri­cul­turii, proteja roadele pământului, tot așa jaspul curăța organele interne, fiind folosit adesea ca remediu împo­triva otrăvirii, era un bun instrument în oprirea sânge­rărilor și tămăduia boli femeiești, în special infertili­tatea.
Este cunoscut faptul că există energii pozitive și negative, energii care influențează în mod constant organismul uman. Boala nu este nimic altceva decât o acumulare de energii negative. Se spune că pietrele sunt elementele cu fluxul cel mai stabil de energii din natură. Deși s-au scurs veacuri de când sunt folosite în medicina tradițională, știința modernă nu poate explica nici astăzi prin ce miracol reușesc pietrele să înlăture bolile, să vindece afecțiuni grave, să amelioreze du­rerile, să fortifice organismul sau să influențeze des­tinele.

Rocile care cântă și grăiesc

În folclorul indienilor din sudul Americii, popor ce trăia de-a lungul fluviului Orinoco, exista credința că sufletele oamenilor, după ce pășesc în lumea de din­colo, se strămută în roci. Din când în când, din mărun­taiele stâncilor, vocile lor se făceau auzite, prevestind evenimente, vorbindu-le celor rămași în viață. Se spune că și în Muntenegru, "Țara mun­ți­lor înnegurați", pietre uriașe, ce au fost asemuite cu chipu­ri umane, emit în timpul nop­ții sunete ciudate, ce ui­mesc și înfricoșează. În Egipt, fai­moșii Coloși ai lui Mem­non, de mii de ani, la fiece ră­să­rit de soare, își cântă răs­punsurile profetice celor ve­niți să își cu­noască viitorul.
Dar poate că cea mai ne­obișnuită piatră se află pe Mun­­tele Vottovaara, nu depar­te de malurile Mării Albe, în regiunea Karelia, de pe coasta de nord-vest a Rusiei. Local­nicii povestesc că aici, pe cel mai înalt platou, înconjurat de o pădure de pini mai mult uscați decât verzi, se aude când și când cântecul unei stânci. Legendele despre "pia­tra care cântă" datează de veacuri și, pe vremea când aceste teritorii erau locuite de karelieni, popor păgân ugro-finic, exista credința că în stânca străjuită de pini trăiește zeul războiului. Spiritul lui îi că­lăuzea pe războinici în lup­te, ferindu-i de primejdii, iar pe vrăjmași îi arun­ca în ghea­rele morții. Se spune că supra­fața pietrei, acum netedă, de cu­­loare cenușie, cândva fu­se­se roșie, din cauza sângelui văr­­sat, servind drept altar în ritua­lurile magice păgâne. Os­taticii erau sacrificați aco­lo, aduși drept jertfă zeului pro­tec­tor karelian.
Locuitorii de astăzi ai re­giu­nii povestesc că noap­tea, din pădurea de pini se au­de un cântec tainic, tân­gui­tor. Se crede că tocmai "stân­ca-altar" este cea care scoate aceste sunete, jelind cu un bocet dureros su­fle­tele celor sacrificați aici.
Alexei Popov, vice-președintele Academiei de Me­gaștiințe din Petrozavodsk, studiază de ani de zile fe­nomenul pietrelor "cântătoare". Pasiunea lui a în­ceput în urmă cu 40 de ani, când, printr-o întâmplare, a fost martorul unui fenomen extrem de ciudat. "Totul a început în toamna anului 1972. Mă aflam într-o expe­diție pe Muntele Vottovaara, împreună cu Atanasie Pekturin, astăzi și el geolog la Academia din Pe­troza­vodsk. Se lăsase deja în­tunericul și ne pregăteam să mon­tăm cortul. Ata­nasie, fiind la prima sa incur­siune pe munte, era foarte obosit. Din neatenție, a lovit cu piciorul lanterna, care s-a rostogolit la vale, în beznă. S-a enervat și a ți­pat cu ciu­dă: «La dracu'!». Nu a trecut o secundă, că tăcerea nopții a fost tăiată de un strigăt: «Ucard al!». Ne-am uitat unul la celălalt, neînțelegând ce se auzise. După câ­teva minute, când strigătul s-a repetat, am realizat uluiți că sintagma reprezenta ceea ce strigase Atana­sie, doar că rostit invers. Cu siguranță nu putea fi ecoul! Apoi, ca din altă lume, a început un cântec neomenesc, tânguitor, de parcă cineva ar fi jelit un mort. Se auzea foarte limpede și era clar că nicio ființă omenească nu ar fi putut scoate asemenea sunete. Ne-am ghemuit amândoi în cort, tremurând de frică toată noaptea. Abia câțiva ani mai târziu, am aflat de la locuitorii regiunii că asemenea fenomene se mai petrecuseră în miez de noapte în pădurea de pe Muntele Votto­vaara".
După câțiva ani, când Alexei Popov a început stu­diul asupra acestor fenomene stranii, a descoperit și poziția pietrei "tânguitoare". În mod straniu, stânca, cu o greutate de câteva tone, este sprijinită pe niște pietre mici, ca și cum un uriaș ar fi așezat-o acolo cu pre­cauție, într-un echilibru perfect. De jur împrejurul stân­cii-altar stau orânduite mai multe pietre, de parcă ar fi servit drept scaune partici­pan­ților la ritualuri. În zilele noastre, pietrele sunt suges­tiv denumite "Amfi­tea­trul". Pu­țin mai jos, se găsește un ba­zin din piatră, cu o formă drep­tunghiulară. Popov pre­su­pune că aici se îm­băiau răz­boinicii, după ceremonii.
Savanții care au studiat pie­trele "cântătoare" susțin că, de fapt, este vorba doar de un fenomen fizic simplu: "Su­netele se produc datorită trecerii curenților de aer prin­tre stânci. În funcție de pu­terea vântului și de poziția stân­cilor, sunetele au o frec­vență mai înaltă sau se un­duiesc melodios". Dar dacă lucrurile stau atât de simplu, cum se poate explica faptul că zeci de martori relatează că pietrele "vorbesc", ana­gra­mând literele, într-un joc nău­citor?!
În toate colțurile lumii exis­tă legende și povești des­pre pietre misterioase, pietre care tămăduiesc boli, pietre care călătoresc, urnite de la locul lor de o forță nevăzută, pietre care vorbesc în graiuri stranii. Toate aceste "artefacte" din trecutul înde­părtat sau poate adu­se pe Pământ de civili­zații su­perioare, nepă­mân­tene, reprezintă o inexpli­cabilă le­gătură între mis­ti­cism și realitate. Dacă cineva ar reuși să adune lao­laltă toate aceste pietre, s-ar putea înfăptui o bibliotecă uriașă, în care poate că stau zăvo­râte ma­rile enigme ale lumii.