Pe urmele Părintelui Arsenie Boca: Calvarul Mitropolitului Nicolae Mladin

Ion-Costin Manoliu
- Mărturia preotului IOAN PEANĂ -

La Gura Râului, localitatea sibiană cu nume nemaiîntâlnit, l-am căutat iar pe Părintele Ioan Peană, pentru a ne mai dezvălui din cele trăite în anii petrecuți în calitate de șofer, diacon și preot, alături de Înalt Preasfințitul Nicolae Mladin, Mitropolitul Ardea­lului (1967-1981) și ca om de legă­tură tainică între Vlădica de la Sibiu și Părintele Arsenie Boca.
Fiu de miner din Munții Apuseni, născut la 18 decembrie 1914 la A­brud, Nicolae Mladin a făcut studii de Teologie la Oradea, Chișinău și Bu­curești. Pe 1 mai 1940, s-a închi­noviat alături de fericitul Părinte Arsenie la Mânăstirea Brâncoveanu. Profesor la Aca­de­mia Teologică "An­dreiană" din Sibiu, din 1943, a fost unul dintre stâlpii mișcării du­hov­nicești de la Sâm­băta. În 1947, la praz­nicul "Adormirii Maicii Dom­nu­lui", a fost tuns în monahism. Ie­romonah din 15 au­gust 1949, în 1967 a fost ales Mitropolit al Ardea­lului.
Părintele Arsenie l-a iubit pentru sufletul său bun, i-a apreciat cultura teologică și l-a admirat ca mare pre­dicator. Între cei doi călugări cu care a reînceput viața monahală la Sâm­băta a rămas o prietenie statornică.

Șofer la Mitropolia Ardealului

"În 1972, încă student la «Teolo­gia» din Sibiu, am fost angajat ca șofer la Mitropolia Ardealului", își amintește Părintele Ioan Peană. "Din 1973, când îm­preună cu Iero­monahul Nicodim Zaharie (1915-1998) am fost la București și l-am cunoscut pe Părin­tele Arsenie, am mers de zeci de ori la Drăgănescu și București, trimis de Înaltul Nicolae Mladin, care avea în mine încredere deplină. Dorea să afle părerea Părintelui Arsenie, într-o chestiune sau alta. Îl avea astfel sfetnic «din umbră».
Prin 1995-'96, la Mânăstirea Prislop, unde a trăit ultimii săi ani, Părintele Nicodim mi-a dat un caiet cu pre­dici și învățături scrise de mână, fru­mos, de acest uriaș al duhului, Părintele Arsenie Boca. La scurt timp după ce l-am dus înapoi la Prislop, Părintele Nico­dim a murit. Ucenic al Părintelui Arsenie, Părin­tele Nico­dim Zaharie a fost o vreme și duhovnicul Părin­telui Arsenie.
Șofer al consilierilor de la Mitropolie, la început, am devenit apoi șoferul Epis­copului-Vicar Visarion Aști­leanu. Un om impozant, înalt de peste 1,90 m. Pe car­tea de muncă eram încadrat ca funcționar principal. Îmi spunea Preasfințitul Visa­rion:
«- Tu ești șofer teolog sau teolog șofer?!...»
În 1974, am fost făcut diacon, la Catedrala Mitro­politană din Sibiu, de către PS Visarion. Am fost îm­preună de câteva ori la Mânăstirea Prislop, care atunci era desființată. Îi plăcea foarte mult locul ace­la. Și Preasfințitul spunea: «Aici trebuie să facem ceva! Dacă putem, să facem ceva!». Și așa a lucrat Dum­ne­zeu, încât după ce a ajuns Episcop de Arad, în 1973, a înlesnit redeschiderea Mânăstirii Prislop, în 1976. În perioada aceea, județul Hune­doara apar­ținea de Episcopia Aradului. Odată, prin 1974, șofe­rul Mitropolitului Nicolae Mladin trebuia să fie pre­zent la un proces de divorț al fiicei sale și nu putea să-l însoțească pe Înalt Preasfinția Sa la București, unde se întrunea Sinodul. M-a recomandat pe mine. A fost primul meu drum cu Mitro­politul Nicolae Mla­din. La București, în fața Palatului Patriarhal, m-am dat jos ca să-i deschid ușa mașinii. Stătea mereu în spate. Coborând, l-a zărit pe Preasfin­țitul Antonie Plămă­deală, care atunci era Episcop-Vicar pa­triar­hal, și mi-a zis: «Îl vezi?... Va fi Mitropolitul Ardealului. Să nu uiți!...».
Ce premoniție! Se întâmpla cu opt ani înainte ca Înaltul An­tonie să ajungă, într-adevăr, Mitropolit al Ardealului! Cred că acei primi călugări de la Mânăs­tirea Sâmbăta, între care a fost și Nicolae Mladin, au avut toți un dar al înainte-vederii.
Din ianuarie 1976, am ră­mas ca șofer al Mitropolitului Nicolae Mla­din. Conduceam un automobil Volga. Erau foarte puține pe atunci. Mai avea câte un prim-secretar de partid, câte un șef de la Securitate. Când treceam pe lângă un milițian, acela lua poziția de drepți și saluta cu mâna la chipiu. Nu se punea problema să mă opreas­că. Zicea Înaltul Nicolae, râ­zând cu poftă: «Vai, de-ar ști el că salută un Mitro­polit!».

Cuget curat

Am devenit ceea ce sunt prin legătura pe care am avut-o cu Mitropolitul Nicolae Mladin și mulțumită sfaturilor primite de la Părintele Arsenie. M-au ajutat să rămân în picioare. I-am ascultat. Altfel, ar fi fost sufi­ciente motive să cad. Ca preot tânăr, ți se ofereau destule oca­zii. Mă refer la compromisurile pe care erai îmbiat să le faci și chiar la căderea din credință. Era atâta sobrietate la Părintele Arsenie și atâta bună­tate la Mitropolitul Nicolae! Cu compromisurile care s-au făcut în timpurile acelea n-am fost niciodată de acord. Un preot nu are dreptul să trădeze pe Hristos și Biserica Sa. Legat de acest lucru, Părintele Arsenie spunea așa:
«Mă, zice omul: ce să fac? Până trec puntea, mă fac frate cu dracul. Dau mâna și cu ăla cu coarne. Da, dai mâna cu dracul ca să treci puntea. Ai trecut. Dar ai trecut de partea lui».
Ferice de cei care au avut puterea de a se stăpâni! Mai ales cei care au fost în preaj­ma ierarhilor. Era impo­sibil ca, lucrând în anturajul unui arhiereu, să nu fii contactat de Securita­te. Și eu am fost solicitat să dau informații. Am fost chemat la secretariatul Mitropoliei, unde era secretarul Mitropolitului, Dan - Dumnezeu să-i dea sănătate, că-i infirm -, era inspectorul de Culte Constantin Frâncu și un secu­rist care se ocupa de Facultatea de Teologie și de Mi­tropolie. Mi-au cerut să le dau informații despre Mitro­polit: «Asta nu pot să fac, domnule Frâncu, când erați consilier la Mitropolie, ați avut încredere în mine și ați știut că ceea ce-mi spuneți nu se află în altă parte. Nici Mitropolitului nu-i spuneam unde am fost, dacă mi-ați cerut să nu știe nimeni. Așa cum atunci n-am zis nimic mai departe, nici acum nu pot. Mai bine, de mâine nu mai vin. Înaltul Nicolae are încredere în mine și eu să-l trădez și să dau informații?!... Nu pot face așa ceva! Mai bine plec!».
Îl aveam duhovnic și pe Părintele Grigore Marcu, profesor de Noul Testament la Institutul Teologic din Sibiu. El mi-a zis: «Vezi ce spune Mitropolitul!». I-am spus imediat Înaltului Nicolae că mi s-a cerut să dau informații:
- «Mă, putem face și așa: dă-le, dar să știm tot. Să știm ce vor să știe și le dai informațiile pe care le vrem noi.
- Nu! Nu pot! Mă retrag. Rămân preot la parohia mea și atât!», am răspuns.
Am refuzat categoric. Știam că e ceva care mă înlănțuie, îmi ia libertatea. Și n-a fost nevoie să plec de la Mitropolie. M-au lăsat în pace. Mitropolitul avea încrede­re totală în mine. Aveam cheia de la reședința sa. Marea mea mulțu­mire e că am fost în postul în care am fost și n-am făcut ceva de care să-mi fie rușine, care să-mi dea mustrări de conștiință, vreun păcat major.

Curaj și demnitate

Din patru în patru ani, când erau alegerile de pre­șe­dinte al Republicii Socialiste România, ierarhii Bise­ricii erau chemați la București, la Comitetul Central al Partidului. Acolo făceau o scrisoare către "cel mai iubit fiu al poporului". În 1979, Mitropolitul Nicolae Mladin n-a vrut să mai scrie ceva la adresa lui Nicolae Ceau­șescu. Se săturase. Când a ieșit de la Comitetul Central, mi-a zis: «N-am scris nimic».
Eu n-am înțeles la ce se referea. Preasfințitul Vasile Coman, Episcop de Oradea, mi-a spus: «Mă, Ionică, ai grijă de Înaltul, că n-o scris nimic!».
Mi-a zis că fiecare ierarh trebuia să scrie niște cu­vinte de laudă la adresa lui Ceaușescu, și Mitropolitul Nicolae Mladin n-a vrut. Patriarhul Iustin Moisescu s-a enervat, a vorbit dur cu el, dar nu l-a înduplecat. De la acest gest i s-a tras sfârșitul. A fost începutul căderii lui din scaunul de Mitropolit. Pe seama sa au început să fie puse fel de fel minciuni. Cu­noscuta dezinformare a Securității. Într-o zi, inspec­torul de Culte de la Sibiu, Frâncu, mi-a zis: «Mă, Ionică, noi știm că acum la el în apartament e o femeie. Noi știm tot, mă! De ce nu vrei să ne spui ce face mitropolitul?
«- Domnule Frâncu, nu pot. Nu-mi stă în caracter».
Era vorba de o călugăriță, dar nu era nimic adevărat din ce voiau să insinueze ei. Securitatea și Partidul căutau să compromită ierarhii Bisericii. Și pe Preasfin­țitul Visarion Aștileanu au vrut să-l discrediteze tot cu o femeie, dar n-au reușit. Mi-a spus când i-am fost șofer. Voiau să le păteze reputația, să-i aibă la mână, cum se spune. Să aibă cu ce să-i șantajeze. Așa era siste­mul de atunci: diavolesc. Toate problemele pe care le avea de înfruntat Mitropolitul le spuneam Părintelui Arsenie. Desigur, numai ceea ce-mi cerea Înaltul Nico­lae să întreb. Despre atitudinea pe care a avut-o Vlădica Nicolae la Comitetul Central, când n-a vrut să scrie nimic, Părintele Arsenie a spus: «Mă, acuma intră în lup­tă directă cu ei. Ori renunță, ori se bate și moare!».
Așa a fost. Părintele Nicolae Mladin a dus o rezis­tență pașnică. N-a vrut să intre în conflict cu ni­meni. Părintele Arsenie îmi spunea: «Mă, Mitropolitul n-are stofă de luptător. El are stofă de scriitor, de orator».
Într-adevăr, predica impecabil. Cât de frumos vor­bea! Regret că n-am cerut măcar o casetă. Avea un case­tofon mic, cu care îl înregistram când vorbea la sfințiri de biserici sau la alte sărbători bisericești. Copiam de pe casetă predica, și apoi textul era dat spre publicare ori la Mitropolia Ardealului, ori la Telegraful român. Vorbea liber. Nu erau microfoane, boxe și stații de amplificare. Începea să vorbească încet, cu voce scăzută și mergea în crescendo, până ajungea să strige: «Așa să facem pentru Hristos!... Căci El e Învierea și Viața, El e biruitorul morții: cel ce crede într-Însul viu va fi!».
Eu am avut o reticență față de sistemul comunist. Mitropolitul m-a simțit și îi plăcea asta. Am slujit de multe ori împreună. De la Înaltul Nicolae am învățat mai mult decât la Teologie. În primul rând, bunul simț în relația cu oamenii. Pe vremea aceea, îmi ieșeam din pepeni când vedeam cu ce absurdități veneau unii, cu ce pretenții fără noimă, fără acoperire. Și dacă voiam să le zic ceva, Înaltul Nicolae îmi zicea ușor: «Taci, mă...». Și atunci mă minunam. Iată un Mitropolit care nu-și pierdea cumpătul! Avea răbdare și era mereu smerit. De o smerenie desăvârșită.

Aria colomniei

În 1980, pe seama Mitropolitului Nicolae Mladin s-au lansat tot felul zvonuri, mai ales că ar avea proble­me de sănătate mintală. Nu credeam așa ceva, pentru că era coerent, lucid, nu avea scăpări de memorie. Doar când mergea la București, la Sinod, avea emoții. Îmi spunea:
- «Așa nu m-aș duce, așa n-aș pleca... Ce să fac?
- Să nu mergem».
Totuși, ne duceam. De câteva ori am fost de la București la Drăgănescu, pe ascuns. De la Mihăilești, o luam pe jos, printre trestii și sălcii, urcam printr-o grădină și ieșeam la biserică. Ce vremuri! Așa era ne­voit să meargă un Mitropolit, ca să-l întâlnească pe Părintele Arsenie Boca!
I-am spus Înaltului Nicolae ce se vorbește, că ar avea probleme cu sănătatea minții. Am căzut de acord că e bine să facă un consult medical la Cluj. A vorbit cu doamna doctor Aurelia Sârbu de la Neuropsihiatrie, cu doctorul Emil Câmpeanu, de la Neurologie, și cu doctorul Cuatu. S-au oferit imediat să-l primească. Am fost împreună la Cluj.
Concluzia analizelor medicale a fost că Mitropolitul era perfect sănătos mintal. Doctorița Aurelia Sârbu a venit la Mitropolie și a adus rezultatele investigațiilor. Du­pă masă, când am condus-o cu mașina la Spitalul de Psihiatrie din Sibiu, mi-a zis: «Părinte, te felicit că ești lângă un așa om mare! Să fii liniștit, că Înaltul Nicolae mai poate fi mult și bine Mitropolit».
Aveam o fină în București, Ghiocela, fiica unui ge­neral, Vasiliu, prieten cu Ștefan Voitec, care era atunci președintele Marii Adunări Naționale. I-am povestit generalului despre problemele pe care le are Mitropo­litul Nicolae. A vorbit cu Ștefan Voitec și mi-a dat tele­fonul său, pentru a stabili o întâlnire. L-a sunat Vlădica în prezența mea, dar nu l-a găsit. Mitropolitul n-a reve­nit cu un alt telefon.
După vreo lună de zile, când am fost la București, la Sinod, președintele Departamentului Cultelor, unul Roșianu, l-a luat la întrebări pe Înaltul Nicolae Mladin, de față fiind și Patriarhul Iustin Moisescu. Îi interesa ce a vrut să vorbească cu Ștefan Voitec. Am avut încă o dată confirmarea că telefoanele erau ascultate. Aflând că prin mine a făcut rost de telefonul lui Voitec, am fost chemat noaptea, de la căminul preoțesc unde dormeam, la reședința patriarhală. Patriarhul m-a întrebat direct:
«- De unde-l cunoști pe Ștefan Voitec?
- Printr-o fină de-a noastră.
- Ce-ați vrut să vorbiți cu el?
- Înaltul Nicolae e foarte necăjit, are multe proble­me și m-am gândit să-i spună lui Ștefan Voitec.
- Ieși afară!»
Atât a fost dialogul. Totuși, știind despre această po­sibilă legătură cu Ștefan Voitec, au evitat să ia mă­suri ferme contra Înaltului Nicolae.
Despre problemele aces­tea vorbeam cu Părintele Ar­se­nie, care-mi spunea ce să-i transmit: «Să fie tare! Să stea pe poziție». La un moment dat, însă, Părintele Arsenie mi-a spus: «Să se retragă». Înaltul Nicolae a fost de a­cord. Voia să urmeze acest sfat și să se retragă din scau­nul mitropolitan al Sibiului.

"Pe mine m-au terminat"

De câțiva ani, Înaltul Ni­co­lae obișnuia să meargă două săptămâni, în iulie-au­gust, la Oradea, ca să facă băi termale la Felix. În vara lui 1981, eu aveam acasă zidari care renovau casa și l-am ru­gat să ia un alt șofer. Cu o zi înainte de plecarea la Oradea, mi-a dat spre păstrare un cer­tificat medical și un caiet de însemnări, spunându-mi:
«- Ține-le, că cine știe ce se va întâmpla cu mine.»
În răstimpul cât Înaltul Nicolae a fost la Oradea, a mu­rit Ștefan Voitec. Imediat au acționat împotriva sa. În lipsa lui, încuietorile de la uși­le reședinței episcopale au fost schimbate și i-au scos un fir de la telefon, încât după ce a revenit la Sibiu, n-a mai putut lua legătura cu mine. Văzând că nu mă sună, m-am dus la reședința episcopală, unde secretarul Mitropo­liei mi-a zis: «Mă, Ioane, aici nu mai ai ce căuta!».
Timp de câteva luni, n-am putut lua legătura cu Înaltul Nicolae. Când îl sunam, tele­fonul nu mergea. La fel, când mă suna el pe mine. Mitro­politul era izolat în reședința mitropolitană. L-au dus la București, l-au pus să facă o cerere de demisie și apoi l-au dus la Mânăstirea Brânco­vea­nu de la Sâmbăta. Despre cum era supravegheat și izo­lat Înaltul Nicolae la Sâmbăta mi-a povestit Părintele Ghe­rontie, care trăia acolo și era foarte pornit împotriva auto­rităților comuniste. Nu după multă vreme, Părintele Ghe­rontie a fost găsit mort, în chilia lui. Și era mai tânăr ca mine cu vreo trei-patru ani. Avea vreo 35 de ani.
Pe starețul de atunci al Mâ­năstirii Brâncoveanu, Ar­hi­mandritul Veniamin Tohă­nea­nu, îl cunoșteam bine. Când am fost la Sâmbăta ca să-l caut pe Înaltul Nicolae, mi-a spus:
- «Părinte Ioan, nu ai voie să intri în contact cu Mitropolitul.
- Cum, părinte Venia­min?!...
- Nu-i voie. Înțelegi?...».
Am priceput că i se pusese în vedere să nu-i lase pe cei care fuseseră apropiați de Înaltul Nicolae să ia legătura cu el. L-am rugat pe părintele Iustinian Stoica - acum e la Schitul Prodromu, în Sfântul Munte Athos - să mă anunțe dacă se ivește vreo ocazie și aș putea să-l revăd pe Înaltul Nicolae. La un moment dat, Părin­tele Iustinian m-a anunțat că Părintele stareț e plecat în Germania, pentru o expoziție de icoane pe sticlă. De praznicul Sfinților Împărați Constantin și Elena, după-amiază, am plecat către Sâmbăta, cu părintele Gheor­ghe Șpan și preotesele noastre. Îmbrăcați civil, fără reverendă. Am călătorit pe ploaie și am ajuns pe un soare blând. În mânăstire era liniște deplină, călugării erau retrași la chiliile lor și am ajuns până la Înaltul Nicolae. Când m-a văzut, a exclamat: «Mă, ploaia bine­făcătoare te-a adus!».
I-am spus că am vrut să-l văd, dar nu mi s-a per­mis. A înțeles și a zis: « Lasă, Ionică ne face clătite».
Fratele Ionică de atunci e astăzi Preasfințitul Irineu Duvlea, Episcop-Vicar al Episcopiei Ortodoxe Româ­ne din America, stareț al Mănăstirii Brâncoveanu, între 1993 și 2000. Pe vremea aceea, avea grijă, la Sâmbăta, de Înaltul Nicolae. La plecare, Mitropolitul Mladin mi-a zis: «Mă, pe mine m-au terminat comuniștii! Ai grijă de tine, ai grijă de parohie și apără-ți Biserica. Pe mine m-au terminat. Ai grijă!».
M-am bucurat că în ultimii ani i s-au republicat câteva cărți: «Hristos - viața noastră: asceza și mis­tica paulină», «Prin zbuciumul vremii - predici», «Pre­legeri de mistică ortodoxă», «Poruncă și libertate - prelegeri de morală orto­doxă».
În 1982, Înaltul Antonie Plămădeală a fost ales Mitropolit al Ardealului. A vrut să mă readucă la Sibiu, la Mitro­polie, dar am refuzat. Am fost prea apropiat de Înalt Preasfințitul Nicolae Mladin. Pe 1 iunie 1986, a plecat la Dom­nul și este înmormântat la Mânăs­tirea Brâncoveanu, pe care a iubit-o mult. Am aflat că la slujba de înmor­mântare de la Catedrala Mitropolitană din Sibiu a fost prezent, foarte discret, aproape neob­servat, Părintele Arsenie Boca.
Noi, cei care am avut mai multe tangențe cu Părintele Arsenie în acele vremuri, știm ce ocrotitor a avut țara noastră, ce rugător pentru poporul nostru. Au fost timpuri grele pentru creștini, pentru Biserică. Să dea Domnul ca iubirea pe care o revarsă peste întreaga țară să fie răsplătită printr-o hotărâre sinodală! Ori va fi, ori nu va fi canonizat, Părintele Arsenie e un sfânt."